Letošní ročník Mistrovství České republiky v rallye za sebou o předposledním srpnovém nedělním odpoledni zaklapl své dveře. Pro posádku MOGUL AUTO ŠÍDLO Škoda teamu se tak stalo ovšem už o den dříve, na Barum Czech Rally Zlín 2019 totiž technická závada vyřadila Jana Černého s Petrem Černohorským už při sobotním odpoledni. Jejich boj o dobrý výsledek z letošního vrcholu české sezony, ale také v boji o umístění do třetího místa celkově, nedopadl tedy ani trochu podle představ. Černého mrzí neúspěch i kvůli fanouškům, kteří mu vyjadřovali po několik dní opět obrovskou podporu!
Černý do letošní Barumky nevstoupil sice v páteční RZ v centru Zlína nějakým oslnivým časem. Sobotní první a druhá sekce však příbramského jezdce už začala pomalu vracet mezi své protivníky v boji o celkové umístění. "Jeli jsme dobře vyrovnaně jak s Vencou Pechem, tak také s Filipem Marešem. Z naší strany to nebyl špatný sobotní start, o to více mě mrzí, že jsme v tom pak nemohli pokračovat," smutnil Jan Černý.
Po sobotním odpoledním servise se všechny závodní vozy vydaly podruhé směrem k rychlostním zkouškám Březová a Semetín, po kterých už u Černého s Černohorským začínaly svítit horší časy. "Ztratili jsme nějaké dvě minuty, minimálně další dvě bychom ještě ztratili na dalších dvou rychlostních zkouškách, než bychom to v servise mohli opravit. Zradil nás totiž intercooler, a ta prasklina se čím dál více zvětšovala, proto jsme se rozhodli po sedmé rychlostní zkoušce odstoupit," nevypráví se Černému lehce osud Mogulky na letošních tratích okolo Zlína.
Značné technické problémy na letošním vrcholu českého mistráku postihlo hned několik dalších posádek, které se však často rozhodly v soutěži pokračovat, a to třeba až v nedělním dni. "My jsme se pro takovou možnost nerozhodli, jasno jsme měli hned v sobotu odpoledne," upřesňuje Jan Černý a pokračuje: "Ty pocity hned po odstoupení se jen těžko popisují... Jsem z toho hodně hořký, protože Barumka je vrchol sezony a moc jsem si tu přál uspět. Ale osud nám asi nepřál. I přesto na nás s Petrem letošní závěr českého mistráku zanechal neskutečný dojem od našich fanoušků. To, co předváděli kolem trati, podpora v depu, na sociálních sítích a i v centru Zlína, to bylo zkrátka jedním slovem hustý," alespoň na chvíli se příbramský jezdec usměje.
Momentálně jen pár hodin skončené MČR v rallye pro letošní sezonu tak po triumfu na letošní Barumce ovládl už posedmé v kariéře Jan Kopecký. Obrovskou bitvu o celkový primát mistra Evropy v kategorii ERC1 Junior pak do posledního metru soutěže předvedl úspěšně Filip Mareš. "Oběma klukům moc gratuluji! Především pak Filip odjel neskutečnou sezonu a titul v evropské juniorské kategorii si zaslouží," chválil své konkurenty na trati Černý a pokračoval ještě ke svým fanouškům: "Sezona pro nás po Barumce, co se týče závodů, zřejmě končí, ale ještě úplně rozhodnuti nejsme, takže tuhle otázku bych zcela neuzavíral. Pro naše parádní fanoušky ale už teď připravujeme podzimní program, včetně soutěže o svezení a samozřejmě nebude chybět ani tradiční Mogul Day. Ještě jednou všem za celý náš tým děkuji za úžasnou podporu!" uzavírá Jan Černý s dobrou zprávou pro své příznivce s tím, že veškeré informace najdou včas na jeho sociálních sítích nebo už na brzy nově spouštěném webu.
Autor: Ondřej Novotný
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.