Kvalitní startovní pole nabídne 49. ročník Barum Czech Rally Zlín. Do sekretariátu soutěže dorazily přihlášky celkem 137 soutěžících z 25 států, v rámci FIA Mistroství Evropy v rally (ERC) pojede 84 posádek. To řadí zlínskou rally opět do pozice nejkvalitněji obsazené soutěže starého kontinentu. Letos do Zlína zavítají i zástupci exotických zemí z Asie, jako jsou Kuvajt, Katar, Japonsko, Jižní Ameriku zastoupí Brazílie a Argentina a přijede i posádka ze Spojených států amerických. Vysoký počet 34 vozů kategorie R5 na seznamu přihlášených slibuje parádní podívanou pro fanoušky rallysportu podél zlínských tratí během třetího srpnového víkendu.
Hlavní téma letošního ročníku zní: Vyhraje Jan Kopecký zlínskou rally již poosmé nebo bude sesazen z královského trůnu? Právě sedmatřicetiletý jezdec z Kostelce nad Orlicí je bezpochyby opět největším favoritem. Tovární jezdec Škoda Motorsport přijede do Zlína s vozem Škoda Fabia R5 Evo jako sedminásobný vítěz zlínské rally, šestinásobný český šampion a úřadující mistr světa v kategorii WRC2. Čelo seznamu přihlášených posádek vévodí trojice nejlepších jezdců mistrovství Evropy, startovní číslo 1 poveze současný lídr ERC a loňský evropský šampion Alexej Lukjaňuk z Ruska (Citroën C3 R5). V evropském šampionátu se letos pohybují na předních příčkách Lukasz Habaj z Polska, Chris Ingram z Velké Británie (oba Škoda Fabia R5) a Norbert Herczig z Maďarska (VW Polo GTi R5). Kartami na předních místech určitě zamíchá český mladík Filip Mareš s fabií R5, který po skvělých výsledcích v Polsku a Itálii má velkou šanci zabojovat o evropský titul v hodnocení šampionátu ERC1 Junior, který vyvrcholí právě na zlínských tratích. Do role černého koně soutěže je pasován Rus Nikolaj Grjazin startující s lotyšskou licencí na voze Škoda Fabia R5 podobně jako rychlý Rakušan Simon Wagner. Do hodnocení v první desítce hlasitě promluví Němec Marijan Griebel (Škoda Fabia R5 Evo), polský vicemistr Mikolaj Marczyk (Škoda Fabia R5), Švéd Mattias Adielsson (Ford Fiesta R5) nebo Japonec Hiroki Arai (Citroën C3 R5).
Z české špičky se představí vedle Kopeckého a Mareše dále Václav Pech (Ford Fiesta R5), Tomáš Kostka (Škoda Fabia R5 Evo), Jan Černý, Miroslav Jakeš, Jaromír Tarabus (všichni Škoda Fabia R5) a Vojtěch Štajf (Volkswagen Polo GTi R5). Z dalších domácích jezdců pomýšlejí na přední umístění Roman Odložilík, Antonín Tlusťák, Patrik Rujbr, Martin Březík, Tomáš Pospíšilík, Karel Trojan, Jan Jelínek (všichni Škoda Fabia R5), Martin Vlček a Ondřej Bisaha (oba Hyundai i20 R5). Barumka se pojede po zrušení rally v Příbrami jako závěrečný podnik Autoklub Mistrovství České republiky a určí konečné pořadí domácího šampionátu.
V hodnocení ERC2 přijede vedoucí jezdec této kategorie Ital Zelindo Melegari, dále jeho krajan Andrea Nucita, Polák Dariusz Polonski (všichni Fiat 124 Abarth RGT), poprvé se objeví ve Zlíně Juan Carlos Alonso z Argentiny nebo Mshari Althefiri z Kuvajtu (oba Mitsubishi Lancer EVO X).
Evropský šampionát ERC3 včetně hodnocení juniorů vyvrcholí právě ve Zlíně. Ze šesti soutěží zařazených do ERC3 Junior (Azory, Kanáry, Lotyšsko, Polsko, Řím a Barum) se počítají čtyři nejlepší výsledky. Vítěz tohoto šampionátu obdrží dva starty v nadcházející sezoně mistrovství Evropy s vozem kategorie R5. V hodnocení vozů s jednou poháněnou nápravou patří k favoritům lídr a suverén posledních tří rally ERC3 Ken Torn z Estonska (Ford Fiesta R2T), šanci na evropský titul mají dále Efrén Llarena ze Španělska a Sindre Furuseth z Norska (oba Peugeot 208 R2). Do Zlína přijedou i rychlí Francouzi Florian Bernardi (Renault Clio R3T), Jean-Baptiste Franceschi (Ford Fiesta R2T) a Yohan Rossel (Peugeot 208 R2).
Z českých jezdců pojedou o přední příčky „Evropané“ Erik Cais (Ford Fiesta R2), Petr Semerád (Opel Adam R2), Jan Talaš, dále René Dohnal, Adam Březík, Jiří Navrátil (všichni Peugeot 208 R2), Tomáš Knápek (Opel Adam R2), Matěj Kamenec (Ford Fiesta R2T) a další.
V rámci doprovodných akcí Barum rally se uskuteční již dvanáctý ročník Star Rally Historic, kde se přihlásilo 86 posádek a jízda Bugatti Grand Prix, která je součástí čtyřdílného seriálu Grand Prix historických automobilů. Zde figuruje na seznamu přihlášených celkem 38 účastníků. Zlínští pořadatelé hlásí celkově úctyhodný počet 261 přihlášek! Rozhodně se bude v termínu 16. – 18. srpna ve Zlíně na co dívat. Prožijme uprostřed srpna báječnou atmosféru Barum Czech Rally Zlín!
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?