Kvalitní startovní pole nabídne 49. ročník Barum Czech Rally Zlín. Do sekretariátu soutěže dorazily přihlášky celkem 137 soutěžících z 25 států, v rámci FIA Mistroství Evropy v rally (ERC) pojede 84 posádek. To řadí zlínskou rally opět do pozice nejkvalitněji obsazené soutěže starého kontinentu. Letos do Zlína zavítají i zástupci exotických zemí z Asie, jako jsou Kuvajt, Katar, Japonsko, Jižní Ameriku zastoupí Brazílie a Argentina a přijede i posádka ze Spojených států amerických. Vysoký počet 34 vozů kategorie R5 na seznamu přihlášených slibuje parádní podívanou pro fanoušky rallysportu podél zlínských tratí během třetího srpnového víkendu.
Hlavní téma letošního ročníku zní: Vyhraje Jan Kopecký zlínskou rally již poosmé nebo bude sesazen z královského trůnu? Právě sedmatřicetiletý jezdec z Kostelce nad Orlicí je bezpochyby opět největším favoritem. Tovární jezdec Škoda Motorsport přijede do Zlína s vozem Škoda Fabia R5 Evo jako sedminásobný vítěz zlínské rally, šestinásobný český šampion a úřadující mistr světa v kategorii WRC2. Čelo seznamu přihlášených posádek vévodí trojice nejlepších jezdců mistrovství Evropy, startovní číslo 1 poveze současný lídr ERC a loňský evropský šampion Alexej Lukjaňuk z Ruska (Citroën C3 R5). V evropském šampionátu se letos pohybují na předních příčkách Lukasz Habaj z Polska, Chris Ingram z Velké Británie (oba Škoda Fabia R5) a Norbert Herczig z Maďarska (VW Polo GTi R5). Kartami na předních místech určitě zamíchá český mladík Filip Mareš s fabií R5, který po skvělých výsledcích v Polsku a Itálii má velkou šanci zabojovat o evropský titul v hodnocení šampionátu ERC1 Junior, který vyvrcholí právě na zlínských tratích. Do role černého koně soutěže je pasován Rus Nikolaj Grjazin startující s lotyšskou licencí na voze Škoda Fabia R5 podobně jako rychlý Rakušan Simon Wagner. Do hodnocení v první desítce hlasitě promluví Němec Marijan Griebel (Škoda Fabia R5 Evo), polský vicemistr Mikolaj Marczyk (Škoda Fabia R5), Švéd Mattias Adielsson (Ford Fiesta R5) nebo Japonec Hiroki Arai (Citroën C3 R5).
Z české špičky se představí vedle Kopeckého a Mareše dále Václav Pech (Ford Fiesta R5), Tomáš Kostka (Škoda Fabia R5 Evo), Jan Černý, Miroslav Jakeš, Jaromír Tarabus (všichni Škoda Fabia R5) a Vojtěch Štajf (Volkswagen Polo GTi R5). Z dalších domácích jezdců pomýšlejí na přední umístění Roman Odložilík, Antonín Tlusťák, Patrik Rujbr, Martin Březík, Tomáš Pospíšilík, Karel Trojan, Jan Jelínek (všichni Škoda Fabia R5), Martin Vlček a Ondřej Bisaha (oba Hyundai i20 R5). Barumka se pojede po zrušení rally v Příbrami jako závěrečný podnik Autoklub Mistrovství České republiky a určí konečné pořadí domácího šampionátu.
V hodnocení ERC2 přijede vedoucí jezdec této kategorie Ital Zelindo Melegari, dále jeho krajan Andrea Nucita, Polák Dariusz Polonski (všichni Fiat 124 Abarth RGT), poprvé se objeví ve Zlíně Juan Carlos Alonso z Argentiny nebo Mshari Althefiri z Kuvajtu (oba Mitsubishi Lancer EVO X).
Evropský šampionát ERC3 včetně hodnocení juniorů vyvrcholí právě ve Zlíně. Ze šesti soutěží zařazených do ERC3 Junior (Azory, Kanáry, Lotyšsko, Polsko, Řím a Barum) se počítají čtyři nejlepší výsledky. Vítěz tohoto šampionátu obdrží dva starty v nadcházející sezoně mistrovství Evropy s vozem kategorie R5. V hodnocení vozů s jednou poháněnou nápravou patří k favoritům lídr a suverén posledních tří rally ERC3 Ken Torn z Estonska (Ford Fiesta R2T), šanci na evropský titul mají dále Efrén Llarena ze Španělska a Sindre Furuseth z Norska (oba Peugeot 208 R2). Do Zlína přijedou i rychlí Francouzi Florian Bernardi (Renault Clio R3T), Jean-Baptiste Franceschi (Ford Fiesta R2T) a Yohan Rossel (Peugeot 208 R2).
Z českých jezdců pojedou o přední příčky „Evropané“ Erik Cais (Ford Fiesta R2), Petr Semerád (Opel Adam R2), Jan Talaš, dále René Dohnal, Adam Březík, Jiří Navrátil (všichni Peugeot 208 R2), Tomáš Knápek (Opel Adam R2), Matěj Kamenec (Ford Fiesta R2T) a další.
V rámci doprovodných akcí Barum rally se uskuteční již dvanáctý ročník Star Rally Historic, kde se přihlásilo 86 posádek a jízda Bugatti Grand Prix, která je součástí čtyřdílného seriálu Grand Prix historických automobilů. Zde figuruje na seznamu přihlášených celkem 38 účastníků. Zlínští pořadatelé hlásí celkově úctyhodný počet 261 přihlášek! Rozhodně se bude v termínu 16. – 18. srpna ve Zlíně na co dívat. Prožijme uprostřed srpna báječnou atmosféru Barum Czech Rally Zlín!
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.