Kvalitní startovní pole nabídne 49. ročník Barum Czech Rally Zlín. Do sekretariátu soutěže dorazily přihlášky celkem 137 soutěžících z 25 států, v rámci FIA Mistroství Evropy v rally (ERC) pojede 84 posádek. To řadí zlínskou rally opět do pozice nejkvalitněji obsazené soutěže starého kontinentu. Letos do Zlína zavítají i zástupci exotických zemí z Asie, jako jsou Kuvajt, Katar, Japonsko, Jižní Ameriku zastoupí Brazílie a Argentina a přijede i posádka ze Spojených států amerických. Vysoký počet 34 vozů kategorie R5 na seznamu přihlášených slibuje parádní podívanou pro fanoušky rallysportu podél zlínských tratí během třetího srpnového víkendu.
Hlavní téma letošního ročníku zní: Vyhraje Jan Kopecký zlínskou rally již poosmé nebo bude sesazen z královského trůnu? Právě sedmatřicetiletý jezdec z Kostelce nad Orlicí je bezpochyby opět největším favoritem. Tovární jezdec Škoda Motorsport přijede do Zlína s vozem Škoda Fabia R5 Evo jako sedminásobný vítěz zlínské rally, šestinásobný český šampion a úřadující mistr světa v kategorii WRC2. Čelo seznamu přihlášených posádek vévodí trojice nejlepších jezdců mistrovství Evropy, startovní číslo 1 poveze současný lídr ERC a loňský evropský šampion Alexej Lukjaňuk z Ruska (Citroën C3 R5). V evropském šampionátu se letos pohybují na předních příčkách Lukasz Habaj z Polska, Chris Ingram z Velké Británie (oba Škoda Fabia R5) a Norbert Herczig z Maďarska (VW Polo GTi R5). Kartami na předních místech určitě zamíchá český mladík Filip Mareš s fabií R5, který po skvělých výsledcích v Polsku a Itálii má velkou šanci zabojovat o evropský titul v hodnocení šampionátu ERC1 Junior, který vyvrcholí právě na zlínských tratích. Do role černého koně soutěže je pasován Rus Nikolaj Grjazin startující s lotyšskou licencí na voze Škoda Fabia R5 podobně jako rychlý Rakušan Simon Wagner. Do hodnocení v první desítce hlasitě promluví Němec Marijan Griebel (Škoda Fabia R5 Evo), polský vicemistr Mikolaj Marczyk (Škoda Fabia R5), Švéd Mattias Adielsson (Ford Fiesta R5) nebo Japonec Hiroki Arai (Citroën C3 R5).
Z české špičky se představí vedle Kopeckého a Mareše dále Václav Pech (Ford Fiesta R5), Tomáš Kostka (Škoda Fabia R5 Evo), Jan Černý, Miroslav Jakeš, Jaromír Tarabus (všichni Škoda Fabia R5) a Vojtěch Štajf (Volkswagen Polo GTi R5). Z dalších domácích jezdců pomýšlejí na přední umístění Roman Odložilík, Antonín Tlusťák, Patrik Rujbr, Martin Březík, Tomáš Pospíšilík, Karel Trojan, Jan Jelínek (všichni Škoda Fabia R5), Martin Vlček a Ondřej Bisaha (oba Hyundai i20 R5). Barumka se pojede po zrušení rally v Příbrami jako závěrečný podnik Autoklub Mistrovství České republiky a určí konečné pořadí domácího šampionátu.
V hodnocení ERC2 přijede vedoucí jezdec této kategorie Ital Zelindo Melegari, dále jeho krajan Andrea Nucita, Polák Dariusz Polonski (všichni Fiat 124 Abarth RGT), poprvé se objeví ve Zlíně Juan Carlos Alonso z Argentiny nebo Mshari Althefiri z Kuvajtu (oba Mitsubishi Lancer EVO X).
Evropský šampionát ERC3 včetně hodnocení juniorů vyvrcholí právě ve Zlíně. Ze šesti soutěží zařazených do ERC3 Junior (Azory, Kanáry, Lotyšsko, Polsko, Řím a Barum) se počítají čtyři nejlepší výsledky. Vítěz tohoto šampionátu obdrží dva starty v nadcházející sezoně mistrovství Evropy s vozem kategorie R5. V hodnocení vozů s jednou poháněnou nápravou patří k favoritům lídr a suverén posledních tří rally ERC3 Ken Torn z Estonska (Ford Fiesta R2T), šanci na evropský titul mají dále Efrén Llarena ze Španělska a Sindre Furuseth z Norska (oba Peugeot 208 R2). Do Zlína přijedou i rychlí Francouzi Florian Bernardi (Renault Clio R3T), Jean-Baptiste Franceschi (Ford Fiesta R2T) a Yohan Rossel (Peugeot 208 R2).
Z českých jezdců pojedou o přední příčky „Evropané“ Erik Cais (Ford Fiesta R2), Petr Semerád (Opel Adam R2), Jan Talaš, dále René Dohnal, Adam Březík, Jiří Navrátil (všichni Peugeot 208 R2), Tomáš Knápek (Opel Adam R2), Matěj Kamenec (Ford Fiesta R2T) a další.
V rámci doprovodných akcí Barum rally se uskuteční již dvanáctý ročník Star Rally Historic, kde se přihlásilo 86 posádek a jízda Bugatti Grand Prix, která je součástí čtyřdílného seriálu Grand Prix historických automobilů. Zde figuruje na seznamu přihlášených celkem 38 účastníků. Zlínští pořadatelé hlásí celkově úctyhodný počet 261 přihlášek! Rozhodně se bude v termínu 16. – 18. srpna ve Zlíně na co dívat. Prožijme uprostřed srpna báječnou atmosféru Barum Czech Rally Zlín!
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.