Od startu 49. ročníku Barum Czech Rally Zlín 2019 nás dělí necelý měsíc a intenzivně probíhají poslední přípravné práce. Pořadatelé usilovně pracují na tom, aby bylo všechno zvládnuto po organizační, ale především bezpečnostní stránce. Další tisková konference proběhla v polovině července na akademické půdě v prostorách zlínské Univerzity Tomáše Bati.
Významným partnerem je již devátým rokem zlínský univerzita, která se sice nepodílí aktivně na pořádání zlínské rally, ale poskytuje zázemí především tiskovému středisku, které se nachází v budově rektorátu univerzity. „Univerzita Tomáše Bati je nesmírně ráda, že se podílí na dvou nejvýznamnějších událostech, které se ve Zlíně konají. Jedná se o filmový festival a Barum rally. Na barumce se podílíme sice jen nepatrně, ale s radostí poskytujeme zázemí pro potřeby pořadatelů. Z naší strany nezbývá než popřát zdárný průběh letošního ročníku,“ pověděl RNDr. Alexander Černý, kvestor zlínské univerzity.
Příprava významné motoristické akce přináší mnohé výzvy, se kterými se pořadatelé musí popasovat. Letošní ročník se termínově kryje s další velkou kulturní akcí, která přitáhne velké množství lidí. „Letošní ročník se kryje termínově s festivalem Vizovickým Trnkobraním, ale změna už bohužel nebyla možná ani z naší, ani z jejich strany. Bude to složité na zajištění s ohledem na bezpečnost, protože Policie ČR musí rozdělit své síly na obě akce. Potřebujeme jezdce a pokud možno i co nejvíce diváků odklonit směrem od Vizovic, abychom si vzájemně nepřekáželi,“ uvedl Miloslav Regner, ředitel Barum Czech Rally Zlín.
Vzhledem k tomu, že obě servisní zóny jsou umístěny v Otrokovicích, komplikuje pořadatelům situaci nedaleká výstavba dálnice a zvýšený provoz na okolních komunikacích. „Stavba dálnice a některé uzavírky ještě více uzavřou obě servisní zóny. Chceme zajistit co nejlepší přístup nejen pro posádky, ale také pro fanoušky. Musíme zajistit bezproblémový vjezd a parkování. V areálu letiště v Otrokovicích bude umístěna servisní zóna Star Rally Historic. Zlepšili jsme přístup a vytvořili nové místo na parkování tak, aby se nám vjezd k servisu nezablokoval a nezhoršil dopravní situaci,“ vysvětlil dlouholetý ředitel zlínské rally.
Velmi intenzivně se pracuje na zajištění bezpečnosti na celé rally. V současné době se dokončují bezpečnostní plány rychlostních zkoušek a probíhá debata s vedoucími RZ, aby bylo všechno schváleno a během samotné soutěže vše fungovalo. Zajištění bezpečnosti je jedno z nejdůležitějších témat. „Na závěrečné schválení tratí k nám přijel Jiří Valenta, předseda rally komise a ředitel klatovské Rallye Šumava. V současnosti je složité zajistit především počet pořadatelů podél trati. Pro pořádání podniku je potřeba velké množství lidí, kteří se na všem podílí a všechny musíte důkladně proškolit. Máme spočítané, že se jedná dohromady o více než 2 300 pořadatelů,“ uvedl Regner.
Organizátoři berou ohledy především na bezpečnost, ale také chtějí připravit co nejlepší zážitek pro diváky, kteří volají po bližším přístupu k samotným tratím rychlostních zkoušek. „Diváci vyvíjejí tlak, aby mohli stát k tratím co nejblíže. My musíme dbát na to, aby se podařilo uhlídat a předcházet nebezpečným situacím, které se v našem sportu odehrávají. Na rychlostních zkouškách se pohybuje rovněž velké množství zástupců sdělovacích prostředků. Na fotografy a kameramany chceme také apelovat, aby se chovali na erzetách co nejbezpečněji,“ uzavřel Miloslav Regner.
Evžen GARGULÁK
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.