 
            Od startu 49. ročníku Barum Czech Rally Zlín 2019 nás dělí necelý měsíc a intenzivně probíhají poslední přípravné práce. Pořadatelé usilovně pracují na tom, aby bylo všechno zvládnuto po organizační, ale především bezpečnostní stránce. Další tisková konference proběhla v polovině července na akademické půdě v prostorách zlínské Univerzity Tomáše Bati.
Významným partnerem je již devátým rokem zlínský univerzita, která se sice nepodílí aktivně na pořádání zlínské rally, ale poskytuje zázemí především tiskovému středisku, které se nachází v budově rektorátu univerzity. „Univerzita Tomáše Bati je nesmírně ráda, že se podílí na dvou nejvýznamnějších událostech, které se ve Zlíně konají. Jedná se o filmový festival a Barum rally. Na barumce se podílíme sice jen nepatrně, ale s radostí poskytujeme zázemí pro potřeby pořadatelů. Z naší strany nezbývá než popřát zdárný průběh letošního ročníku,“ pověděl RNDr. Alexander Černý, kvestor zlínské univerzity.
Příprava významné motoristické akce přináší mnohé výzvy, se kterými se pořadatelé musí popasovat. Letošní ročník se termínově kryje s další velkou kulturní akcí, která přitáhne velké množství lidí. „Letošní ročník se kryje termínově s festivalem Vizovickým Trnkobraním, ale změna už bohužel nebyla možná ani z naší, ani z jejich strany. Bude to složité na zajištění s ohledem na bezpečnost, protože Policie ČR musí rozdělit své síly na obě akce. Potřebujeme jezdce a pokud možno i co nejvíce diváků odklonit směrem od Vizovic, abychom si vzájemně nepřekáželi,“ uvedl Miloslav Regner, ředitel Barum Czech Rally Zlín.
Vzhledem k tomu, že obě servisní zóny jsou umístěny v Otrokovicích, komplikuje pořadatelům situaci nedaleká výstavba dálnice a zvýšený provoz na okolních komunikacích. „Stavba dálnice a některé uzavírky ještě více uzavřou obě servisní zóny. Chceme zajistit co nejlepší přístup nejen pro posádky, ale také pro fanoušky. Musíme zajistit bezproblémový vjezd a parkování. V areálu letiště v Otrokovicích bude umístěna servisní zóna Star Rally Historic. Zlepšili jsme přístup a vytvořili nové místo na parkování tak, aby se nám vjezd k servisu nezablokoval a nezhoršil dopravní situaci,“ vysvětlil dlouholetý ředitel zlínské rally.
Velmi intenzivně se pracuje na zajištění bezpečnosti na celé rally. V současné době se dokončují bezpečnostní plány rychlostních zkoušek a probíhá debata s vedoucími RZ, aby bylo všechno schváleno a během samotné soutěže vše fungovalo. Zajištění bezpečnosti je jedno z nejdůležitějších témat. „Na závěrečné schválení tratí k nám přijel Jiří Valenta, předseda rally komise a ředitel klatovské Rallye Šumava. V současnosti je složité zajistit především počet pořadatelů podél trati. Pro pořádání podniku je potřeba velké množství lidí, kteří se na všem podílí a všechny musíte důkladně proškolit. Máme spočítané, že se jedná dohromady o více než 2 300 pořadatelů,“ uvedl Regner.
Organizátoři berou ohledy především na bezpečnost, ale také chtějí připravit co nejlepší zážitek pro diváky, kteří volají po bližším přístupu k samotným tratím rychlostních zkoušek. „Diváci vyvíjejí tlak, aby mohli stát k tratím co nejblíže. My musíme dbát na to, aby se podařilo uhlídat a předcházet nebezpečným situacím, které se v našem sportu odehrávají. Na rychlostních zkouškách se pohybuje rovněž velké množství zástupců sdělovacích prostředků. Na fotografy a kameramany chceme také apelovat, aby se chovali na erzetách co nejbezpečněji,“ uzavřel Miloslav Regner.
Evžen GARGULÁK
 
            Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.
 
            Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?