Posádka Samohýl Škoda Team Miroslav Jakeš, Petr Machů bojuje v letošní sezoně Autoklub Mistrovství České republiky v rally o přední příčky. Devětadvacetiletý Jakeš sváděl při loňském ročníku Barum Czech Rally Zlín tuhý boj do závěrečných metrů s hvězdou světové rally Danielem Sordem ze Španělska o bronzovou příčku a nakonec továrnímu jezdci Hyundai podlehl o pouhých 0,3 vteřiny. Jakešův vůz Škoda Fabia R5 bude v centru pozornosti ještě před startem letošního 49. ročníku proslulé evropské soutěže, neboť se stal tváří barumky a objeví se na plakátech, citylightech, billbordech a všech tiskových i propagačních materiálech.
„Je to pro mě velká čest. Nemyslel jsem si, že zrovna já se stanu tváří nejvýznamnější české rally. Samozřejmě to přinese určitý tlak na výsledek, ale jakmile si dám helmu na hlavu, všechno ze mě spadne,“ pověděl Miroslav Jakeš na tiskové konferenci v prostorách zlínské radnice. Letošní sezona se však pro Jakeše s Machů zatím nevyvíjí příliš příznivě. „Na Šumavě přišla naše asi největší havárie, kterou jsem zavinil vlastní chybou. V Českém Krumlově se nám vždy dařilo a letos jsme tam zajeli slušné čtvrté místo. Na nedávné rally v Hustopečích nám bohužel začala stávkovat řídící jednotka v motoru, kvůli níž jsme smolně odstoupili po závěrečné erzetě ze druhého místa,“ vysvětlil Jakeš.
Rok 2013 byl pro jezdce z Hutiska-Solence odrazovým můstkem. Povedlo se mu vybojovat šesté místo v absolutním pořadí na Barum Rally a dosáhl na významné ocenění v podobě prestižní ceny Colin McRae Flat Out Trophy. „Loni jsme startovali na barumce premiérově s fábií a vyšlo to perfektně. Umístili jsme se čtvrtém místě. Sice jsme nestanuli na stupních vítězů, což hodně zamrzelo, ale zase jsme byli druzí nejlepší Češi,“ usmál se jezdec ze Vsetínska, který začátkem října oslaví kulaté třicáté narozeniny.
Jakeše naviguje v kokpitu soutěžního speciálu Škoda Fabia R5 spolujezdec Petr Machů. Zkušený mitfára pohybující se v prostředí rally od roku 2006 bude jeho spolujezdcem také letos. „Nyní se soustředíme na Rally Bohemia, která proběhne druhý červencový víkend v okolí Mladé Boleslavi. Body z Hustopečí citelně schází, ale není důvod házet flintu do žita. Zabojujeme o co nejlepší výsledek, barumka bude zlomová. Půjde o vrchol sezony a musíme se na něj co nejlépe připravit včetně auta,“ řekl Petr Machů.
Miroslavu Jakešovi imponují auta už od dětství, za volant poprvé usedl ve čtyřech letech. Nejprve se věnoval motokárám, poté závodům do vrchu a nakonec přešel k disciplíně rally. V ní pravidelně startuje přes deset let. Svou první rally absolvoval v roce 2008 v Českém Krumlově. Ještě v závodech do vrchu získal Jakeš roku 2008 titul mistra Evropy. Na Barum Rally 2013 skončil s produkčním vozem Mitsubishi celkově šestý. Pochlubit se může třemi absolutními triumfy v rallysprintech, naposledy vyhrál letos na jaře při Kopné. Před šesti lety vybojoval v rallysprintovém šampionátu druhé místo v celkovém pořadí, o rok později obsadil stejnou pozici také v Mezinárodním mistrovství České republiky v rally.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.
Naše dlouhodobá recenze pokračuje s hlavní jízdní sekcí. Auto jsme pořádně protáhli v různých prostředích, kde se nová hybridní DS 4 ukázala jako překvapivě všestranné auto. Není však vše zalité sluncem a nějaká ta ale se přeci jen našla. To, že má hezkou spotřebu ve městě či na okresce asi tušíte, ale co na dálnici?