Posádka Samohýl Škoda Team Miroslav Jakeš, Petr Machů bojuje v letošní sezoně Autoklub Mistrovství České republiky v rally o přední příčky. Devětadvacetiletý Jakeš sváděl při loňském ročníku Barum Czech Rally Zlín tuhý boj do závěrečných metrů s hvězdou světové rally Danielem Sordem ze Španělska o bronzovou příčku a nakonec továrnímu jezdci Hyundai podlehl o pouhých 0,3 vteřiny. Jakešův vůz Škoda Fabia R5 bude v centru pozornosti ještě před startem letošního 49. ročníku proslulé evropské soutěže, neboť se stal tváří barumky a objeví se na plakátech, citylightech, billbordech a všech tiskových i propagačních materiálech.
„Je to pro mě velká čest. Nemyslel jsem si, že zrovna já se stanu tváří nejvýznamnější české rally. Samozřejmě to přinese určitý tlak na výsledek, ale jakmile si dám helmu na hlavu, všechno ze mě spadne,“ pověděl Miroslav Jakeš na tiskové konferenci v prostorách zlínské radnice. Letošní sezona se však pro Jakeše s Machů zatím nevyvíjí příliš příznivě. „Na Šumavě přišla naše asi největší havárie, kterou jsem zavinil vlastní chybou. V Českém Krumlově se nám vždy dařilo a letos jsme tam zajeli slušné čtvrté místo. Na nedávné rally v Hustopečích nám bohužel začala stávkovat řídící jednotka v motoru, kvůli níž jsme smolně odstoupili po závěrečné erzetě ze druhého místa,“ vysvětlil Jakeš.
Rok 2013 byl pro jezdce z Hutiska-Solence odrazovým můstkem. Povedlo se mu vybojovat šesté místo v absolutním pořadí na Barum Rally a dosáhl na významné ocenění v podobě prestižní ceny Colin McRae Flat Out Trophy. „Loni jsme startovali na barumce premiérově s fábií a vyšlo to perfektně. Umístili jsme se čtvrtém místě. Sice jsme nestanuli na stupních vítězů, což hodně zamrzelo, ale zase jsme byli druzí nejlepší Češi,“ usmál se jezdec ze Vsetínska, který začátkem října oslaví kulaté třicáté narozeniny.
Jakeše naviguje v kokpitu soutěžního speciálu Škoda Fabia R5 spolujezdec Petr Machů. Zkušený mitfára pohybující se v prostředí rally od roku 2006 bude jeho spolujezdcem také letos. „Nyní se soustředíme na Rally Bohemia, která proběhne druhý červencový víkend v okolí Mladé Boleslavi. Body z Hustopečí citelně schází, ale není důvod házet flintu do žita. Zabojujeme o co nejlepší výsledek, barumka bude zlomová. Půjde o vrchol sezony a musíme se na něj co nejlépe připravit včetně auta,“ řekl Petr Machů.
Miroslavu Jakešovi imponují auta už od dětství, za volant poprvé usedl ve čtyřech letech. Nejprve se věnoval motokárám, poté závodům do vrchu a nakonec přešel k disciplíně rally. V ní pravidelně startuje přes deset let. Svou první rally absolvoval v roce 2008 v Českém Krumlově. Ještě v závodech do vrchu získal Jakeš roku 2008 titul mistra Evropy. Na Barum Rally 2013 skončil s produkčním vozem Mitsubishi celkově šestý. Pochlubit se může třemi absolutními triumfy v rallysprintech, naposledy vyhrál letos na jaře při Kopné. Před šesti lety vybojoval v rallysprintovém šampionátu druhé místo v celkovém pořadí, o rok později obsadil stejnou pozici také v Mezinárodním mistrovství České republiky v rally.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).