Posádka Samohýl Škoda Team Miroslav Jakeš, Petr Machů bojuje v letošní sezoně Autoklub Mistrovství České republiky v rally o přední příčky. Devětadvacetiletý Jakeš sváděl při loňském ročníku Barum Czech Rally Zlín tuhý boj do závěrečných metrů s hvězdou světové rally Danielem Sordem ze Španělska o bronzovou příčku a nakonec továrnímu jezdci Hyundai podlehl o pouhých 0,3 vteřiny. Jakešův vůz Škoda Fabia R5 bude v centru pozornosti ještě před startem letošního 49. ročníku proslulé evropské soutěže, neboť se stal tváří barumky a objeví se na plakátech, citylightech, billbordech a všech tiskových i propagačních materiálech.
„Je to pro mě velká čest. Nemyslel jsem si, že zrovna já se stanu tváří nejvýznamnější české rally. Samozřejmě to přinese určitý tlak na výsledek, ale jakmile si dám helmu na hlavu, všechno ze mě spadne,“ pověděl Miroslav Jakeš na tiskové konferenci v prostorách zlínské radnice. Letošní sezona se však pro Jakeše s Machů zatím nevyvíjí příliš příznivě. „Na Šumavě přišla naše asi největší havárie, kterou jsem zavinil vlastní chybou. V Českém Krumlově se nám vždy dařilo a letos jsme tam zajeli slušné čtvrté místo. Na nedávné rally v Hustopečích nám bohužel začala stávkovat řídící jednotka v motoru, kvůli níž jsme smolně odstoupili po závěrečné erzetě ze druhého místa,“ vysvětlil Jakeš.
Rok 2013 byl pro jezdce z Hutiska-Solence odrazovým můstkem. Povedlo se mu vybojovat šesté místo v absolutním pořadí na Barum Rally a dosáhl na významné ocenění v podobě prestižní ceny Colin McRae Flat Out Trophy. „Loni jsme startovali na barumce premiérově s fábií a vyšlo to perfektně. Umístili jsme se čtvrtém místě. Sice jsme nestanuli na stupních vítězů, což hodně zamrzelo, ale zase jsme byli druzí nejlepší Češi,“ usmál se jezdec ze Vsetínska, který začátkem října oslaví kulaté třicáté narozeniny.
Jakeše naviguje v kokpitu soutěžního speciálu Škoda Fabia R5 spolujezdec Petr Machů. Zkušený mitfára pohybující se v prostředí rally od roku 2006 bude jeho spolujezdcem také letos. „Nyní se soustředíme na Rally Bohemia, která proběhne druhý červencový víkend v okolí Mladé Boleslavi. Body z Hustopečí citelně schází, ale není důvod házet flintu do žita. Zabojujeme o co nejlepší výsledek, barumka bude zlomová. Půjde o vrchol sezony a musíme se na něj co nejlépe připravit včetně auta,“ řekl Petr Machů.
Miroslavu Jakešovi imponují auta už od dětství, za volant poprvé usedl ve čtyřech letech. Nejprve se věnoval motokárám, poté závodům do vrchu a nakonec přešel k disciplíně rally. V ní pravidelně startuje přes deset let. Svou první rally absolvoval v roce 2008 v Českém Krumlově. Ještě v závodech do vrchu získal Jakeš roku 2008 titul mistra Evropy. Na Barum Rally 2013 skončil s produkčním vozem Mitsubishi celkově šestý. Pochlubit se může třemi absolutními triumfy v rallysprintech, naposledy vyhrál letos na jaře při Kopné. Před šesti lety vybojoval v rallysprintovém šampionátu druhé místo v celkovém pořadí, o rok později obsadil stejnou pozici také v Mezinárodním mistrovství České republiky v rally.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?
Máte-li rádi řízení a sportovní vozy, jistě dříve či později narazíte na otázku, jak skloubit tuto vášeň s tím, že čas od času potřebujete také prostornější auto. Toto BMW by mohlo být řešením, jedná se o velice schopný a rychlý stroj, který díky karoserii typu liftback hravě odveze i větší předměty či dvě děti. Jako vždy to však není tak jednoduché a je nutné dělat mírné kompromisy, jaké?