Tak jako každý rok, i letos klade pořadatel Rally Bohemia primární důraz na bezpečný průběh soutěže. Bezpečnostní plán, který byl schválen bezpečnostním delegátem Autoklubu ČR, má letos plných 303 stran. Nové technické tratě nepotřebují využití bezpečnostních zpomalovacích retardérů.
Vše nasvědčuje tomu, že nové tratě rychlostních zkoušek budou přínosem i z hlediska bezpečnosti. „Díky pomalejšímu a technickému profilu nových tratí na nich předpokládáme nízké rychlostní průměry. Proto na nich nebudou muset být umístěny žádné jezdecky nepopulární a ze sportovního hlediska často sporné zpomalovací retardéry. To je dnes v podmínkách českých soutěží věc už téměř nevídaná. Tento fakt ocenil i zástupce jezdců Petr Černohorský, který trať Rally Bohemia 2019 kontroloval,“ říká ředitel Rally Bohemia Petr Pavlát. Petr Černohorský k trati letošní Rally Bohemia prohlásil ještě toto: "Pořadatel mě velmi mile překvapil, protože tři čtvrtiny tratí nebyly za poslední ročníky Rally Bohemia k vidění. Jsou to tratě velmi technické, plné střídání rytmů, povrchů a neustálé akce. Velice si vážím faktu, že si dal pořadatel tolik práce s přípravou nových rychlostních zkoušek." Kontrolu tratí z hlediska bezpečnosti pak ještě provedl Jan Regner.
Jelikož převážná část rychlostních zkoušek letošní 46. Rally Bohemia je zcela nová, tak i bezpečnostní plán musel být z většiny vytvořen jako zcela nový. V bezpečnostním plánu jsou přehledně graficky znázorněna bezpečnostní opatření na každém metru trati rychlostních zkoušek, která pak jednoznačně stanoví podobu a bezpečnostní organizaci každého úseku. Za velkou spoustu hodin strávených v terénu, ale hlavně pak u počítače, patří dík zejména hlavnímu činovníkovi pro bezpečnost Janu Šrámkovi. Bez jeho mravenčí mnohaměsíční práce by se rally nemohla konat, ač je tato práce v zákulisí soutěže pro běžného diváka téměř neviditelná.
Bezpečnost rally má i svůj symbolický rozměr. „Většina rally ve startovních listinách nepoužívá číslo 13. Zřejmě z důvodu, že je považováno za nešťastné. Naopak svatebčané mají zřejmě toto číslo rádi, protože v okolí tratě RZ se konají v sobotu 13. července minimálně dvě svatby, jejichž průběh musíme koordinovat s průběhem rally. Věříme, že problémy s rally související budou v životě novomanželů jejich poslední a přejeme jim dlouhá léta prožitá ve vzájemné úctě a lásce,“ přeje svatebčanům s úsměvem ale i upřímností Petr Pavlát.
Trať Rally Bohemia vede členitou hornatou krajinou, která pravověrným fanouškům rally nabízí zajímavá a bezpečná místa ke sledování rally na vyvýšených místech a v dostatečné vzdálenosti od trati rychlostní zkoušky, která ale zpravidla neoplývají pohodlným příjezdem pro automobil. Takové místo je nutné zaujmout ještě před startem rychlostní zkoušky a během ní v žádném případě nevstupovat na trať! Na takových místech žádáme diváky o velmi přísné dodržování pokynů pořadatele a samozřejmě bezpodmínečné respektování vyznačených zakázaných prostor. “Je třeba vyvarovat se zejména jakéhokoliv přecházení nebo přebíhání přes trať během rychlostní zkoušky. Pozor dejte i během vložených průjezdů ECO energy Rally Bohemia – elektrická auta na rozdíl od klasických závodních téměř nejsou slyšet, takže i když nejedou klasickou rychlostní rally, mohla by na trati někoho nečekaně překvapit,” upozorňuje hlavní činovník pro bezpečnost Rally Bohemia Jan Šrámek.
Všichni diváci jsou na Rally Bohemia vítáni a bude pro ně připravena řada atraktivních diváckých míst, která jsou volena tak, aby na ně byl jak dobrý a bezpečný přístup, tak aby na nich nehrozilo divákům žádné nebezpečí. Přes všechna bezpečnostní opatření ovšem stále platí, že rally je sice nesmírně atraktivní sport, ale zároveň může být pro všechny účastníky nebezpečný – nikdy nelze vyloučit nepředvídatelnou technickou závadu nebo třeba uvolněné kolo automobilu, které se vydá vlastní cestou. Je tedy třeba být během sledování rally ve střehu věnovat se průjezdům automobilů, aby člověk mohl včas reagovat na případnou nečekanou situaci.
Pořadatel Rally Bohemia žádá diváky, aby se pohybovali pouze ve vymezených diváckých prostorech a v žádném případě nevstupovali do prostor označených jako zakázané. Jedná se zejména o místa blízko tratě RZ nebo pod její úrovní, místa na vnější i vnitřní straně zatáček. Zvýšenou pozornost své bezpečnosti a dění na trati musí diváci věnovat v místech, kde vozy dosahují vysokých rychlostí a zejména za horizonty!
46. Rallye Bohemia se koná o víkendu 12. – 14. července 2019. Na posádky čeká trať o celkové délce 551 kilometrů, z toho 160 kilometrů tvoří rychlostní zkoušky, letos z velké části zcela nové. Pořadatelé Rally Bohemia přejí všem divákům vzrušující sportovní zážitky při dodržení všech bezpečnostních zásad.
Další informace a zajímavosti k soutěži můžete sledovat také na sociálních sítích. Tradičním generálním partnerem 46. Rally Bohemia 2019 je automobilka ŠKODA AUTO.
Na sociálních sítích je Rally Bohemia k nalezení na těchto účtech: Facebook: www.facebook.com/rallybohemia Youtube: www.youtube.com/user/RallyBohemia Instagram: www.instagram.com/rallybohemia
Bc. Aleš Holakovský, tiskový mluvčí 46. RALLY BOHEMIA e-mail: press@rallybohemia.cz web: www.rallybohemia.cz
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.