Devět posádek XTG Adam Cupu přijelo ke třetímu klání do Hustopečí, na rally mezi vinohrady.
Na posádky čekaly čtyři specifické rychlostní zkoušky s mixem asfaltu a šotoliny. Stejně jako na předchozích dvou pohárových podnicích nenašli přemožitele Dominik Stříteský s Janem Mikulíkem. Velmi blízko za nimi skončili David Štefan s Ondřejem Vichtorou, třetí příčku vybojovali při druhém startu s Opelem ADAM Cup Jan Dvořák s Petrem Jindrou.
V rámci XTG ADAM Cupu se registrovalo devět posádek, na které čekaly čtyři rychlostní zkoušky na dvou úsecích. Obě měly více než 15 km, dva průjezdy se jely za tmy.
Hustopečská Agrotec Petronas rally byla pro pohárového lídra Dominika Stříteského dalším novým podnikem. Opět však mohl spoléhat na zkušenosti Jana Mikulíka. Navíc rychlé tratě a mix šotoliny a asfaltu jim vyhovoval už ve Vyškově. Z okruhu potenciálních kandidátů na čelní příčky se počítalo s Davidem Štefanem, na smůlu z domácího Vyškova chtěl zapomenout Patrik Brtníček. Stabilní výkony provází polského reprezentanta Szymona Žarloka, další zrychlení se očekávalo od loňského člena Autoklub Rally Talent Jana Dvořáka a Tomáše Arnošta. Po loňské havárii v Hustopečích si start nechal ujít Jan Pilař, naopak promotér mohl přivítat pohárové nováčky Jaroslava Petráše s Ladislavem Dyntarem. Jejich měřítkem měli být Michal Kolář a Filip Ocelka.
Hned úvodní kurdějovská rychlostní zkouška mnohé napověděla. Rozložila startovní pole XTG ADAM Cupu na čtyři dvojice, neboť devátého Patrika Brtníčka tentokrát v RZ1 zastavila technická závada poloosy. Ve dvou moravských závodech tak vyškovský jezdec vyšel bodově naprázdno.
Mírným překvapením byla po RZ1 vedoucí příčka Davida Štefana, když Stříteského porazil o 2,3 vteřiny. Na dalších pozicích se Dvořák potýkal se Žarlokem, Arnošt s Petrášem a Kolář s Ocelkou. A toto rozložení sil potvrdila i druhá zkouška H. Bojanovice – V. Pavlovice. Výsledky však mírně zamíchaly pořadím. Stříteský si nejrychlejším časem vzal první příčku na úkor Štefana, Žarlok se druhým časem posunul před Dvořáka na třetí pohárovou pozici. Arnošt odskočil od Petráše, stejně jako Kolář od Ocelky, jenž dojížděl RZ s poškozeným řízením na „varovky“.
V druhých průjezdech, za použití světelných ramp, se historie opakovala. Štefan podruhé v Hustopečích dokázal Stříteského porazit, ale náskok tří desetin na zvrat nestačil. Mladý valašský jezdec si navíc v posledním testu vzal tuto ztrátu zpět a ještě k tomu něco přidal a mohl se radovat z třetího letošního vavřínu. Štefan s Ondrou Vichtorou ovšem nemusí smutnit, tentokrát měli k pohárovému prvenství hodně blízko.
V souboji o třetí příčku si Jan Dvořák pojistil bronzovou příčku dvěma třetími časy, které stačily na pokoření Žarloka. Polský jezdec tak tentokrát skončil těsně pod stupni vítězů.
Tomáš Arnošt odjel Hustopeče více na jistotu a výsledkem byla pátá příčka před nováčkem Jaroslavem Petrášem. Michal Kolář uzavřel pohárovou klasifikaci jako sedmý, Filip Ocelka ho na poslední zkoušce dokázal pokořit, ale na výsledkový zvrat to nestačilo.
Ohlasy v cíli soutěže:
Dominik Stříteský: „RZ byly opravdu náročné, délkou i profilem. Také počasí nám dalo opravdu zabrat. Horko bylo úmorné a i v nočních hodinách byly teploty stále vysoké. Neznámou byly pro mě noční průjezdy, kromě jedné zkoušky na Valašce jsem za tmy dosud nejel. Přizpůsobit se mi povedlo rychle, a tak jsme neztratili tolik, kolik jsme čekali. Souboj s Davidem jsme si užili, oba jsme jeli ve vysokém tempu, a tak nebyl prostor pro chyby. Celou soutěž jsme se však potýkali s řízením, problémy se nám ani v servisu nepodařilo odstranit, takže jsem místy musel zvolnit, obzvlášť v rychlých úsecích, jelikož auto se chovalo nevyzpytatelně.“
David Štefan: „Hustopeče máme s Ondřejem hrozně rádi. Však on je tam skoro jako doma (smích). Společně jsme se snažili podat co nejlepší výkon. Samozřejmě nás potěšily dva skalpy Dominika, ale celkově mi moc nešla druhá zkouška sekce. Tam nám Dominik v obou průjezdech odskočil. Prostě jel opět skvěle a neměli jsme na něj.“
Jan Dvořák: „S výsledkem jsme naprosto spokojení. Na celkové množství odjetých kilometrů s ADAMem to bylo výborný. Ztrátu na Dominika jsme už stlačili pod vteřinu na kilometr a z toho mám velkou radost. Jediný problém jsem si téměř vytvořil v RZ2, když jsem v mírném katu něco trefil a bylo štěstím, že se to obešlo bez defektu. Hustopeče jsem si zamiloval už v loni, když jsem v rámci tréninku rozpisu absolvoval seznamovací jízdy. Hlavně množství šotoliny bylo tím důvodem, proč na takovou soutěž vyrazit. Noční průjezdy pak byly obrovskou výzvou, navíc umocněnou tím, že před startem RZ3 jsme stáli a začínali test na studených kolech. Ale vypořádali jsme se s tím naprosto bez problémů a jízda ve tmě mě bavila víc než za světla. Všechno do sebe zapadlo a výsledek se v noci dostavil. Závodění s Opelem Adam Cum je parádní a doufám, že ještě nějaké starty přidáme. V tuto chvíli ale nemáme nic jisté.“
Szymon Žarlok: „Po slibném úvodu druhá sekce ukázala nedostatek zkušeností s jízdou v noci a české posádce jsme v boji o bronz nedokázali sekundovat. Poprvé jsme tak v sezoně skončili mimo podium, ale i to bereme. Odvážíme si z Hustopečí cenné zkušenosti a solidní porci pohárových bodů.“
Tomáš Arnošt: „Hustopečská soutěž mi tentokrát vůbec nesedla. Tratě byly hodně rychlé, s řadou pasáží v úzkém. K tomu zatáčky lemovaly protikatovací betony a můj výkon tím pádem nebyl podle představ. Asi jsem ještě měl v hlavě nějaký blok z nehody na Kopné, prostě mi to nešlo a závod jsem si protrpěl. Každopádně auto je celé, byla to další zkušenost, připsali jsme si i nějaké body. Teď už jen popřemýšlet o chybách a o tom, kde zrychlit a doufám, že další závod bude zase lepší.“
Michal Kolář: „Hustopeče pro mě byly nové, minulý rok jsem neměl možnost tady startovat kvůli zlomenině nohy. O to víc jsem se na ně těšil. Rychlostní zkoušky se mi při najíždění líbily, byly rychlé a navíc byly opět obohaceny šotolinovými úseky. Nové pro mě bylo i jet erzety za tmy. Závod jsme si až na pár drobnosti, když nám v RZ3 nefungoval intercom, užili. Na přejezdu jsme problém vyřešili. V RZ4 jsem pak byl dlouhý v jednom odbočení, zhasnul motor a stálo nás to nějaký čas. Počasí soutěži taky přálo, takže celkově jsem byl spokojen a už se těšíme do Pačejova.“
Filip Ocelka: „Hustopeče pro mě byly další novou zkušeností, hlavně jsem měl respekt z jízdy za tmy. V úvodní zkoušce jsme začali hezky, auto mi sedělo a vypadalo to, že zajedeme i pěkný čas. Bohužel po 5 km jsme měli chybu v rozpisu a s autem jsem oběma předními koly přejel přes patníky. Výsledkem bylo kompletně pohnuté řízení a volant, auto tancovalo a nedalo se s ním jet naplno. Ještě jsem to zkusil, ale další dva výlety z trati mi jasně ukázaly, že to nemá smysl pokoušet. Té chyby bylo škoda, na druhou stranu jsem byl rád, že nás ADAM nakonec dovezl až do cíle. Tímto musím poděkovat klukům ze stáje MV cars za perfektní přípravu a servis auta. Teď se zaměříme na pilování rozpisu, se kterým se hodně peru a často jedu na oči. V Pačejově budeme kvůli dlouhodobě naplánované rodinné dovolené chybět, ale už teď se moc těším na domácí Barum Czech Rally Zlín.“
XTG ADAM Cup nyní čeká prázdninová pauza, dalším podnikem bude až na konci července jubilejní XXXX. INVELT Rally Pačejov. Soutěž se uskuteční 26. – 27. července. Sportovní část rally odstartuje v sobotu v 8:30 hodin z Mírového náměstí v Horažďovicích. Po absolvování rychlostních zkoušek se nejrychlejší posádky objeví na cílové rampě v 17:10 hodin.
Průběžné pořadí XTG ADAM Cupu 2019 (3/7, zápočet šest výsledků ze sedmi):
1. Stříteský 75, 2. Žarlok 52, 3. Štefan 40, 4. Kolář 32, 5. Dvořák, Arnošt a Pilař 30, 8. Brtníček 20, 9. Klvaňa 14, 10. Petráš 12, 11. Ocelka 8
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.