Absolutními vítězi letošní XV. Agrotec Petronas Rally se stali Filip Mareš s Janem Hlouškem na Škodě Fabii R5. Druhou příčku nakonec získal po dramatickém závěru soutěže Jan Dohnal na Fordu Focus WRC, třetí pak polský host Grzegorz Grzyb se Škodou Fabia R5.
Mareš prokázal své kvality, když během druhé etapy dokázal udržet vedení před dotírajícím Janem Černým. Ten nakonec skončil na trati poslední rychlostní zkoušky s rozbitou převodovkou. Cíl nakonec nespatřil ani Miroslav Jakeš, který sice zdárně absolvoval všechny měřené úseky, ale za cílem toho závěrečného ho zradila elektronika jeho vozu.
Během náročného dvoudenního klání se musely účastníci XV. Agrotec Petronas Rally 2019 vypořádat s tropickými vedry, když teploty v kokpitech soutěžních vozů šplhaly i k padesáti stupňům celsiovy stupnice. Specifické tratě pak dokonale prověřily také připravenost techniky.
Po roční pauze se ukázalo, že v českém šampionátu specifická a kompaktní rally mezi vinohrady má své nezpochybnitelné kouzlo. Při absenci úřadujícího mistra České republiky a tím pádem jasného favorita Jana Kopeckého jsme letos mohli sledovat po celou dobu fantastické souboje na čele rally, které přispěly k ještě větší atraktivitě hustopečské soutěže.
Konečné neoficiální výsledky:
1. Mareš – Hloušek (Škoda Fabia R5) 1:22:56,1 h2. Dohnal – Ernst (Ford Focus WRC) +1:05,8 min3. Grzyb – Wróbel (Škoda Fabia R5) +1:15,74. Štajf – Havelková (VW Polo Gti R5) +1:23,65. Odložilík – Tureček (Škoda Fabia R5) +1:36,3
Ohlasy z cíle
Filip Mareš (Škoda Fabia R5, 1. místo): "Je to mé první vítězství, a ještě mi to ani všechno nedochází. Chtěl bych poděkovat hlavně celému týmu za tento výsledek. Jelo se od začátku rychle, nemohli jsme se flákat a jsem rád, že jsme udrželi nervy na uzdě a zvládli jsme to. Pro nás je to fantastický výsledek, po roce a čtvrt závodění s R5. Je to snad dobré znamení, že se můžeme dostat někam dál a uděláme pro to maximum. Mrzí mě, jak dopadl Honza Černý a Mirek Jakeš. "
Grzegorz Grzyb (Škoda Fabia R5, 2. místo): "Jsme spokojení. To by byl s pódiovým umístěním každý. V Hustopečích nám to nikdy nešlo, ale nakonec naši soupeři udělali chyby, takže výsledek je nakonec dobrý. Doufám, že za rok budeme ještě rychlejší."
Jan Dohnal (Ford Focus WRC, 3. místo): "Z výsledku máme velkou radost, především ze zlepšující se tendence našich umístění. Snažili jsme se přizpůsobovat auto zdejším podmínkám a dnes jsme hodně zrychlili. Musím pochválit výkony všech jezdců, kteří byli před námi. Bohužel nedojeli až do cíle z různých důvodů a nám to nakonec spadlo do klína."
Vojtěch Štajf (Volkswagen Polo Gti R5, 4. místo):"Opět se potvrdilo, že každá rally končí až v cíli, v poslední časové kontrole. Kluků je mi ale líto, hlavně Mirek Jakeš má letos opravdu smůlu. My jsme naopak potvrdili spolehlivost Volkswagenu a dík za to patří našemu týmu. Na autě jsme udělali vše, co nám u VW doporučili a žádný problém nenastal, tak to snad i zůstane. Doufám, že na Bohemce navážeme na tento výsledek a těším se na nové rychlostní zkoušky. Navíc nám to s Veronikou funguje skvěle, takže nás to baví."
Roman Odložilík (Škoda Fabia R5, 5. místo): "Jezdí se neskutečně rychle, ale ukázalo se, že pro nás se vyplatí jet s rozumem, protože rychlostí už na kluky vepředu nemáme. Užili jsme si to a díky odstoupení některých posádek před námi je výsledek výborný. Škoda, že jsem dnes ráno udělal na druhé zkoušce chybu, protože to mohlo být ještě lepší."
Patrik Rujbr (Škoda Fabia R5, 6. místo):"Celou soutěž jsme si užili. Jelo se hodně rychle. Na poslední zkoušce jsme ještě zkusili zatlačit na Romana Odložilíka, ale dal nám naopak moc on. Jsme spokojení, že jsme v cíli. V autě mi hodně pomáhá Mirek, řešíme styl jízdy, brzdy, techniku. To je určitě přidaná hodnota."
Martin Březík (Škoda Fabia R5, 7. místo): "Z našeho pohledu velice náročná soutěž. Jede se neskutečně rychle a musím smeknout před výkony kluků před námi. Baví nás to, ale rychleji už asi nepojedeme. Z pohledu týmu to není tak dobré. Odstoupit na poslední RZ, kdy se auto zastaví kvůli technickým problémům jako v případě Mirka Jakeše, je smůla."
Martin Vlček (Hyundai i20 R5, 8. místo):"Postupem času se to zlepšovalo. Byl jsem nervózní hlavně v noci z těch písčitých míst. Podmínky ale měli všichni stejné. Nakonec máme docela slušné body. Dost jsme se natrápili kvůli tomu horku, v těch dlouhých zkouškách jsem si sáhnul na dno. Určitě to ale byla hezká rally s šotolinou a spoustou diváků. Rally mezi vinohrady je jedna z nejhezčích."
Tomáš Pospíšilík (Škoda Fabia R5, 9. místo): "Hustopeče byly opravdu náročné. Pro nás o to víc, že jsem dva měsíce neseděl v autě. Takže v tomto atypickém závodě jsem si na prvních rychlostkách připadal, jako bych v autě seděl poprvé. Postupně jsme zrychlovali, nechtěli chybovat, takže to chvíli trvalo, než jsme se rozjeli. Škoda, že závod nezačíná teď."
Václav Pech (Ford Fiesta R5, 10. místo): "Mám z toho dva pocity. Jeden je ten, že když jsme jeli, tak to bylo krásné svezení a šlo nám to, byla z toho radost. Ale potom bohužel přišly dva problémy, kdy nám praskla poloosa včera a dnes jsme přehlédli jeden antikat. Nakonec se to nepovedlo dotáhnout na bednu."
Pavel Ševčík (Mitsubishi Lancer Evo IX, 1. místo tř. 3): "Po dvouleté pauze, pokud pominu Vyškov, jsme se zase museli trochu dostat do tempa. Ale užívali jsme si to. V první zkoušce nás potrápila elektrika, nějaký zkrat, jednou se auto úplně zastavilo. Nakonec jsme to za cílem nějak spravili a to byl asi jediný technický problém. Jezdeckých krizí bylo určitě dost, hlavně v pátek. Určitě to byl dobrý test před Pačejovem."
Jan Talaš (Peugeot 208 R2, 1. místo 2WD): "Čekali jsme, že bude velké konkurence, tak jsme se museli snažit od samého počátku. Dnes jsme měli pořád rezervy, jeli jsme tak, abysme nerozbili auto. Kdybychom měli lepší gumy, možná by to bylo i lepší. Pokud jde o trať, loni určitě nebylo tolik protikatovacích zábran a letos byly i hodně špatně postavené. Navíc, když je někdo trefil a vyhodil, nikdo už je nevrátil na původní místo. Nebylo to moc dobře vymyšlené."
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).