Absolutními vítězi letošní XV. Agrotec Petronas Rally se stali Filip Mareš s Janem Hlouškem na Škodě Fabii R5. Druhou příčku nakonec získal po dramatickém závěru soutěže Jan Dohnal na Fordu Focus WRC, třetí pak polský host Grzegorz Grzyb se Škodou Fabia R5.
Mareš prokázal své kvality, když během druhé etapy dokázal udržet vedení před dotírajícím Janem Černým. Ten nakonec skončil na trati poslední rychlostní zkoušky s rozbitou převodovkou. Cíl nakonec nespatřil ani Miroslav Jakeš, který sice zdárně absolvoval všechny měřené úseky, ale za cílem toho závěrečného ho zradila elektronika jeho vozu.
Během náročného dvoudenního klání se musely účastníci XV. Agrotec Petronas Rally 2019 vypořádat s tropickými vedry, když teploty v kokpitech soutěžních vozů šplhaly i k padesáti stupňům celsiovy stupnice. Specifické tratě pak dokonale prověřily také připravenost techniky.
Po roční pauze se ukázalo, že v českém šampionátu specifická a kompaktní rally mezi vinohrady má své nezpochybnitelné kouzlo. Při absenci úřadujícího mistra České republiky a tím pádem jasného favorita Jana Kopeckého jsme letos mohli sledovat po celou dobu fantastické souboje na čele rally, které přispěly k ještě větší atraktivitě hustopečské soutěže.
Konečné neoficiální výsledky:
1. Mareš – Hloušek (Škoda Fabia R5) 1:22:56,1 h2. Dohnal – Ernst (Ford Focus WRC) +1:05,8 min3. Grzyb – Wróbel (Škoda Fabia R5) +1:15,74. Štajf – Havelková (VW Polo Gti R5) +1:23,65. Odložilík – Tureček (Škoda Fabia R5) +1:36,3
Ohlasy z cíle
Filip Mareš (Škoda Fabia R5, 1. místo): "Je to mé první vítězství, a ještě mi to ani všechno nedochází. Chtěl bych poděkovat hlavně celému týmu za tento výsledek. Jelo se od začátku rychle, nemohli jsme se flákat a jsem rád, že jsme udrželi nervy na uzdě a zvládli jsme to. Pro nás je to fantastický výsledek, po roce a čtvrt závodění s R5. Je to snad dobré znamení, že se můžeme dostat někam dál a uděláme pro to maximum. Mrzí mě, jak dopadl Honza Černý a Mirek Jakeš. "
Grzegorz Grzyb (Škoda Fabia R5, 2. místo): "Jsme spokojení. To by byl s pódiovým umístěním každý. V Hustopečích nám to nikdy nešlo, ale nakonec naši soupeři udělali chyby, takže výsledek je nakonec dobrý. Doufám, že za rok budeme ještě rychlejší."
Jan Dohnal (Ford Focus WRC, 3. místo): "Z výsledku máme velkou radost, především ze zlepšující se tendence našich umístění. Snažili jsme se přizpůsobovat auto zdejším podmínkám a dnes jsme hodně zrychlili. Musím pochválit výkony všech jezdců, kteří byli před námi. Bohužel nedojeli až do cíle z různých důvodů a nám to nakonec spadlo do klína."
Vojtěch Štajf (Volkswagen Polo Gti R5, 4. místo):"Opět se potvrdilo, že každá rally končí až v cíli, v poslední časové kontrole. Kluků je mi ale líto, hlavně Mirek Jakeš má letos opravdu smůlu. My jsme naopak potvrdili spolehlivost Volkswagenu a dík za to patří našemu týmu. Na autě jsme udělali vše, co nám u VW doporučili a žádný problém nenastal, tak to snad i zůstane. Doufám, že na Bohemce navážeme na tento výsledek a těším se na nové rychlostní zkoušky. Navíc nám to s Veronikou funguje skvěle, takže nás to baví."
Roman Odložilík (Škoda Fabia R5, 5. místo): "Jezdí se neskutečně rychle, ale ukázalo se, že pro nás se vyplatí jet s rozumem, protože rychlostí už na kluky vepředu nemáme. Užili jsme si to a díky odstoupení některých posádek před námi je výsledek výborný. Škoda, že jsem dnes ráno udělal na druhé zkoušce chybu, protože to mohlo být ještě lepší."
Patrik Rujbr (Škoda Fabia R5, 6. místo):"Celou soutěž jsme si užili. Jelo se hodně rychle. Na poslední zkoušce jsme ještě zkusili zatlačit na Romana Odložilíka, ale dal nám naopak moc on. Jsme spokojení, že jsme v cíli. V autě mi hodně pomáhá Mirek, řešíme styl jízdy, brzdy, techniku. To je určitě přidaná hodnota."
Martin Březík (Škoda Fabia R5, 7. místo): "Z našeho pohledu velice náročná soutěž. Jede se neskutečně rychle a musím smeknout před výkony kluků před námi. Baví nás to, ale rychleji už asi nepojedeme. Z pohledu týmu to není tak dobré. Odstoupit na poslední RZ, kdy se auto zastaví kvůli technickým problémům jako v případě Mirka Jakeše, je smůla."
Martin Vlček (Hyundai i20 R5, 8. místo):"Postupem času se to zlepšovalo. Byl jsem nervózní hlavně v noci z těch písčitých míst. Podmínky ale měli všichni stejné. Nakonec máme docela slušné body. Dost jsme se natrápili kvůli tomu horku, v těch dlouhých zkouškách jsem si sáhnul na dno. Určitě to ale byla hezká rally s šotolinou a spoustou diváků. Rally mezi vinohrady je jedna z nejhezčích."
Tomáš Pospíšilík (Škoda Fabia R5, 9. místo): "Hustopeče byly opravdu náročné. Pro nás o to víc, že jsem dva měsíce neseděl v autě. Takže v tomto atypickém závodě jsem si na prvních rychlostkách připadal, jako bych v autě seděl poprvé. Postupně jsme zrychlovali, nechtěli chybovat, takže to chvíli trvalo, než jsme se rozjeli. Škoda, že závod nezačíná teď."
Václav Pech (Ford Fiesta R5, 10. místo): "Mám z toho dva pocity. Jeden je ten, že když jsme jeli, tak to bylo krásné svezení a šlo nám to, byla z toho radost. Ale potom bohužel přišly dva problémy, kdy nám praskla poloosa včera a dnes jsme přehlédli jeden antikat. Nakonec se to nepovedlo dotáhnout na bednu."
Pavel Ševčík (Mitsubishi Lancer Evo IX, 1. místo tř. 3): "Po dvouleté pauze, pokud pominu Vyškov, jsme se zase museli trochu dostat do tempa. Ale užívali jsme si to. V první zkoušce nás potrápila elektrika, nějaký zkrat, jednou se auto úplně zastavilo. Nakonec jsme to za cílem nějak spravili a to byl asi jediný technický problém. Jezdeckých krizí bylo určitě dost, hlavně v pátek. Určitě to byl dobrý test před Pačejovem."
Jan Talaš (Peugeot 208 R2, 1. místo 2WD): "Čekali jsme, že bude velké konkurence, tak jsme se museli snažit od samého počátku. Dnes jsme měli pořád rezervy, jeli jsme tak, abysme nerozbili auto. Kdybychom měli lepší gumy, možná by to bylo i lepší. Pokud jde o trať, loni určitě nebylo tolik protikatovacích zábran a letos byly i hodně špatně postavené. Navíc, když je někdo trefil a vyhodil, nikdo už je nevrátil na původní místo. Nebylo to moc dobře vymyšlené."
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.