Zdravíme fanoušky motorsportu a rally především. V krátkosti si shrňme letošní V. díl Traiva Rally Cupu.
Opět jsme závodili v Kopřivnici na testovacím polygonu Tatra Truck. Na některé pravidelné účastníky nejspíš dolehla jarní únava a jiní se zase museli věnovat soutěžním povinnostem na velkých rally. Tentokrát do Kopřivnice zavítalo 21 účastníků, na které čekalo obvyklých 25 kilometrů soubojů proti neúprosným stopkám.
V kategorii historických vozidel mezi sebou soupeřili dva jezdci. Jirka Vichta přijel do Kopřivnice se svým VW Broukem. Jel velmi rychle, ale nevyhnul se mu defekt, proto nakonec bere 2. místo. Vítězství mezi historiky si tak odváží Pepa Peřina, který využívá služeb silného vozu BMW E30. Doplňme, že v absolutním pořadí dokončil jako desátý.
Rychle jsme se tak přesunuli do kategorie F2. Na pátém místě dokončila Silvie Dřímalová, jedoucí na Hondě Civic s číslem 17. Tu samou Hondu, ale s číslem 30, řídila i Lenka Kaločová. Ta nakonec bere čtvrté místo v kategorii. Holky k nám jezdí po ose až ze Zlína, obě rally velmi baví a zlepšují se každou jízdou, což potvrzují zajížděné časy. Bronz mezi dvoukolkami si tentokrát vyjel atraktivně jedoucí Rosťa Kovařčík. Jeho soutěžním náčiním je tradiční Škoda Felicia Kit Car, kterou připravuje doma ve své garáži. Díky tomu zná auto dokonale a může naplno využít všech jeho předností. Do závodu vstoupil druhým časem v kategorii a druhou příčku si z Kopřivnického polygonu odvezl Jirka Gerych, který využívá služeb Citroenu Saxo VTS. Opět jel velmi rychle a agresivně, ale stopky jsou neúprosné. Sebastian Puzoň se drží zaběhnutého postupu, když v jednotlivých závodech střídá první a druhá místa. Polský rychlík využívající předností Renaultu Clio RS III tak bere zlato mezi dvoukolkami a výsledek ještě umocnil šestým místem v absolutním pořadí.
Nyní jsme již u velkých aut. Těch se do Kopřivnice sjelo tentokrát dvanáct, ale hned čtyři z nich nespatřili cílovou fotobuňku. Jana Suroviče zradila technika a se svým Lancerem deváté evoluce musel odstoupit. Cíl nespatřil ani Zbyněk Šantavý. Na jeho Lanceru praskla při prudkém brždění brzdová hadička a druhou v servise neměl. Vladimír Odehnal si na trati druhé zkoušky zažil horké chvilky, když jeho Impreza v zápalu boje málem vzplanula. Avšak nakonec vše dobře dopadlo. Z průběžného pátého místa odstoupil také pěkně jedoucí Lukáš Čala. Jeho Lanceru EVO 9 vystavila stopku porucha elektroniky, která se nepodařila odstranit. Nejen 8. místo v kategorii N4, ale také skvělé zážitky a úsměv na tváři si z Kopřivnice odvezl Jarda Krčmář. Opět startoval s Imprezou 22B v barvách týmu Silvera a hlavního partnera společnosti Traiva. V servise se nechal slyšet, že to rozhodně není naposled, kdy usedl za její volant. Nováčkem v našem cupu je polský jezdec Szymon Talik, který se nám předvedl s Imprezou N10 WRX STI. Jel agresivně, avšak nevyhnul se chybám a tak to stačilo na sedmé místo mezi eNky a deváté v absolutní klasifikaci. Szymon Witos je dalším nováčkem Traiva Rally Cupu z Polska. Do Kopřivnice přivezl ukázat raritního Lancera EVO VI. Čistou jízdou bez smyků a výraznějších časových ztrát se propracoval na šestou příčku v kategorii a osmou pozici celkově. Naopak stálicí našeho poháru je Lukáš Marášek a jeho Subaru Impreza GT. Lukášova jízda je vždy rychlá a atraktivní zároveň. Tentokrát si odváží páté místo mezi eNky a sedmé místo absolutně. Čtvrté místo v kategorii eN a pátá příčka absolutně jsou výsledky Honzy Sedláka. Nebýt chyby v první rychlostce, kdy na chvíli opustil trať, mohl být o příčku výše. Tam se však nachází Lubomír Světínský, který krotí Imprezu N12 WRX STI. Plně využil předností modernější techniky, držel vyrovnané časy a jel čistě. Díky tomu si odvezl z Kopřivnice bronz v kategorii a čtvrté místo absolutně.
Čest značky Mitsubishi zachraňoval Radek Fiala s Lancerem desáté evoluce. Svižná jízda, vyrovnané časy bez výraznějších časových ztrát jej vynesly na druhé místo mezi eNky a třetí místo v absolutním pořadí. S Kopřivnickým polygonem měl jen minimum zkušeností, do závodu se zapsal až jako poslední, avšak ani to mu nezabránilo, aby všem vypálil rybník. S Imprezou GT Turbo si odváží z Kopřivnice první místa jak ve skupině N, tak i absolutně, nováček našeho cupu a další polský rychlík Artur Kobiela. Sklonit se před ním musel i jediný zástupce kategorie F4 a hlavní organizátor Traiva Rally Cupu Silvestr Mikuláštík, který jel tradičně se svou Imprezou WRC nejen rychle, ale také atraktivně. Bral tedy druhou příčku absolutně.
Do druhé poloviny Traiva Rally Cupu vstoupíme závodem, který se uskuteční v neděli 2. června.
Na závěr poděkujme všem účastníkům za předvedené výkony, organizátorům za zabezpečení bezproblémového průběhu, ale i vám fanouškům, že si naše zprávy čtete a sledujete naše sestřihy na Sport5. Loučíme se s Vámi našim mottem Go Hard or Go Home. Brzy se opět přihlásíme.
Autor: Martin Bill
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).