Letošní první závod se odehrál na sněhu a ledu v Kopřivnici. Druhý závod následoval hned týden a po tom prvním a čekali jsme sníh, ale přišla obleva a jelo se na mokru a blátě. Třetí díl byl opět jiný. Na účastníky čekala výzva v podobě nové tratě plné ostrých zatáček atraktivního okruhu, který disponuje nejen velmi kvalitním povrchem a servisním zázemím, ale také profesionálními lidmi, kteří motorsportem žijí. A právě díky jejich iniciativě a zapálení se podařil zrealizovat také závod na motokárách. V něm proti sobě stanuli nejen samotní piloti soutěžních vozů, ale zapsali se také jejich mechanici a příležitost zazávodit si proti profíkům si nenechalo ujít i mnoho přihlížejících fanoušků.
Novou trať si nenechalo ujít celkem 38 účastníků, pro které bylo připraveno opět 25 ostrých kilometrů, které postupně absolvovali na 5-ti rychlostních zkouškách. Po celý den panovalo krásné jarní počasí, což bylo znát i na náladě v servisním zázemí. Pojďme se tedy podívat, jak si vedli jednotliví účastníci.
Začínáme v kategorii historiků, kde bylo přihlášeno 5 účastníků. Jirku Vichtu tentokrát zradila převodovka, která se zasekla na jedničce a tak byl nucen odstoupit. Body za 4. místo v kategorii si odváží Pepa Peřina se svým BMW. Bronz mezi historiky si vyjel čistou jízdou Libor Slíva na Škodě 130 RS. Tento krásný vůz je postaven pro závody na okruzích a tak nám známé zeleno-bílé ELERO zůstalo doma v garáži. Na stejném voze absolvoval Třinecký závod také Dušan Gacík. Maximálně využil předností tohoto speciálu, jel nejen čistě, ale i rychle, což jej vyneslo na druhé místo v kategorii. Tradičním účastníkům však vypálil rybník nováček v našem cupu Martin Černý, který přivezl svou Ladu 2107 VFTS. Martin využil tento start jako úvodní test před nadcházející sezonou v rally. A že byl úspěšný, z Třince si odváží zlato mezi historiky a dokonce 8. místo absolutně.
Do kategorie dvoukolek, tedy F2, se přihlásilo 15 účastníků a hned 4 neabsolvovali plný počet kilometrů. Jiří Lichovník se přijel rozjet před Valašskou rally. I když zajížděl slušné časy, po čtyřech měřených úsecích ze závodu odstoupil. Hbité Cinquecento Sport přivezl na Steel Ring Jerzy Cielusek. Jel velmi ostře a neváhal sešlápnout plyn až na podlahu. Nakonec však nasazení přehnal a odstoupil pro přehřátí motoru. Pro Michala Lekeše byl Třinecký závod prvním v letošní sezóně. Časy měl velmi vyrovnané a jistě by byl výše, avšak chyba ve čtvrtém měřeném úseku jej poslala na 11. místo v kategorii. Svou premiéru za volantem nestárnoucí Hondy Civic si v Třinci odbyl David Ševčík. I když postupně zajížděl rychlejší časy, jejich součet stačil na 10. místo. Jirka Gerych již patří mezi stálice našeho seriálu. Snažil se plně využít předností svého hbitého Citroenu Saxo VTS a postupně natahoval brzdné body. Avšak chyba v pátém měřeném úseku jej stála drahocenné vteřinky a tak to stačilo až na 9. Místo mezi dvoukolkami. O příčku výše, tedy na 8. místě, dokončil Třinecký závod Jakub Bělaška se svou Felicií. Jakub zajížděl vyrovnané časy a vyhnul se výraznějším časovým ztrátám. Minule absentoval, ale Třinecký závod si nenechal ujít Lukasz Nowak. Svou dvěstěšestku řádně proháněl a nakonec si odvezl 7. místo. Szymon Romaniuk se Traiva RallyCupu účastnill letos poprvé. Soustředěnou jízdou se vyvaroval časovým ztrátám a díky tomu se umístil na 6. pozici v kategorii dvoukolek. Po dlouhé době zavítal na Traiva Rally Cup Radek Niedoba se svým silným VW Golf GTi. Od začátku Třineckého závodu se usadil na 5. místě v kategorii F2 a nepustil jej až cíle. Druhý závod vynechal, ale ten Třinecký si nenechal ujít Ramon Martíšek. Plně využíval předností silného motoru, který pohání zadní kola jeho BMW. Díky tomu si přišli na své i přihlížející diváci. Ze Steel Ringu si Ramon odváží především body za 4. pozici a pěkně spálené zadní pneumatiky. Jakub Jančík si v Třinci odbyl letošní premieru v TraivaRallyCupu. Soustředěný výkon, čistá stopa a technika v podobě Opelu Adam Cup jej přivezli na bronzovou příčku mezi dvoukolkami. Petr Kolář přivezl opět své jedničkové BMW. Od začátku se usadil v popředí klasifikace dvoukolek a bojoval o příčky nejvyšší. Jel velmi čistě a bylo vidět, že mu Třinecký okruh sednul. Avšak součet časů jej poslal o 6,5 vteřinky na 2. místo. Nestačil pouze na rychlíka z Polska Sebastiana Puzoňa. Honda tentokrát zůstala doma v garáži, neboť pro Třinecký závod přivezl své velmi rychlé Clio III RS, vyhrál klasifikaci F2 a absolutně dokončil na 6. Pozici.
Zbývá se ohlédnout za výsledky mezi velkými auty s pohonem všech kol. Zde startovalo celkem 18 účastníků a 7 jich nedokončilo. Po čtvrtém měřeném úseku odstoupil Jan Urbančík se svým Lancerem deváté evoluce. Čtyři rychlé časy zajel také Jarek Szeja. Víc ve výsledcích nenajdeme, neboť i on nakonec ze závodu odstoupil. Tím, kdo nikdy nezklame přihlížející fanoušky ani fotografy, je atraktivně jezdící Petr Mikulaštík. Své modro-oranžové Subaru Impreza GT vodí ze zatáčky do zatáčky smykem, avšak i on je nakonec mezi těmi, kteří v Třinci nedokončili. Štefan Sasinek se svým Lancerem postupně zrychloval, ale i on byl nucen v závěru odstoupit. Za volant Imprezy GT s číslem 22 usedl pro Třinecký závod Jarda Krčmář. V absolutním pořadí se umístil jako 23. a 7. v kategorii N4. Zbyněk Šantavý již patří mezi stálice TraivaRallyCupu. Lancera deváté evoluce přivezl do cíle na 16. místě absolutně a 6. místě v kategorii N4. Lukasz Kobiela startoval v TraivaRallyCupu vůbec poprvé, i přesto se konkurence nezalekl, soustředil se na svůj výkon a to jej nakonec vyneslo na 13. místo absolutně a 5. pozici v N4. Desítku nejlepších v cíli uzavírá Jára Podešva. Jeho Impreza sice disponuje vysokým výkonem, ale slabinou vozu je jeho podvozek, kterému zakroucená třinecká trať nesedla. Navíc schytal 15s penaltu za trefení sudu. Takže 10. absolutně a 4. ve třídě N4. Jan Procházka přivezl na Steel Ring Ford Focus RS. Jde o sportovní seriový vůz bez větších úprav, ale díky řidičským schopnostem jej dokázal přivézt na 9. místo v absolutním pořadí a na 3. pozici v kategorii N4. Radku Fialovi se třetí díl Traivacupu vydařil. Zajížděl slušné a vyrovnané časy, které jej v součtu vynesly na 5. místo absolutně a 2. pozici v kategorii N4. Jirka Kratochvíl bude na Třinecký závod vzpomínat jako na velmi úspěšný. Vídáme ho na závodech od roku 2016, ale právě zde poprvé opanoval klasifikaci kategorie N4 a v absolutním pořadí dokončil jako 4. Jsme u nejvyšší kategorie F4. Tomáš Porebsky odstoupil ze závodu po dvou měřených úsecích. Před Valašskou rally přijel otestovat Fabii R5 Roman Odložilík. Ze závodu odstoupil kvůli účasti na rodinné oslavě. Přihlížející dostával do varu Pavel Ševčík se Subaru Impreza. Nejspíše mu došly pneumatiky, neboť i on nakonec odstoupil. Jiří Sommer přestoupil pro Třinecký závod do nejvyšší kategorie, když vyměnil DS3 R3T za Fiestu R5. Kde jinde si vyzkoušet vrcholovou techniku než na TraivaCupu. Start využil k učení a dokončil na 7. místě absolutně a 4. pozici v F4. V průběhu závodu vyzkoušel pneumatiky tří výrobců, přesto se s Imprezou WRC trochu pral. Řeč je o Silvestru Mikulaštíkovi, který bere bronzy za absolutní pořadí i kategorii F4. Stříbno-modrou Fiestu R5 vodil po Steel Ringu Jiří Hanák. Díky svižné jízdě bez viditelných chyb bere Jiří stříbro nejen absolutně, ale také v nejvyšší kategorii F4. Všechna nej si z Třineckého dílu TraivaRallyCupu odváží Ondra Bisaha na své pozlacené Fiestě R5. A jaká jsou ta nej? Kromě dvou zlatých pozic, absolutně i v kategorii F4, to je také nejrychlejší změřený čas. Na nejnižší součet časů neměla ani vliv udělená penalizace 15s za shozený sud.
Příští závod je naplánován na 20. dubna do tradičního prostředí testovacího polygonu Tatra Truck v Kopřivnici. Brzy opět na viděnou, loučíme se s Vámi s mottem cupu – Go Hard or Go Home!
Autor: Martin Bill
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.
Naše dlouhodobá recenze pokračuje s hlavní jízdní sekcí. Auto jsme pořádně protáhli v různých prostředích, kde se nová hybridní DS 4 ukázala jako překvapivě všestranné auto. Není však vše zalité sluncem a nějaká ta ale se přeci jen našla. To, že má hezkou spotřebu ve městě či na okresce asi tušíte, ale co na dálnici?
Ferrari v úterý odhalilo své rekordní výsledky, kdy čistý zisk za loňský rok vzrostl na více než 1,5 miliardy eur, čímž si automobilka opět potvrdila svou silnou pozici na trhu.