Nejoblíbenější český rallysprint na Kopné slaví v letošním roce čtvrtstoletí. Od úvodního ročníku v roce 1993 až do dnešního dne je neodmyslitelně spojen s motoristickou rodinou Minaříků. Bratři Lubomír, Josef a Radek stáli před lety v Podkopné Lhotě u zrodu rozlučkového závodu regionálních jezdců na závěr rallyové sezony, který se propracoval postupem let mezi nejlepší podniky české scény. Soutěž přežila i dvouletou odmlku a nejstarší český rallysprint se vrátil zpět do kalendáře Federace automobilového sportu Autoklubu České republiky. Bratrský klan Minaříků pořádá vedle rally úspěšně řadu let i závody na horských kolech.
Kdo přijede na sprint do Slušovic, toho čeká vřelé přivítání, ochotní pořadatelé, soutěž tzv. „na pětníku“ a nádherné rychlostní zkoušky v kopcovitém terénu. Ty svou obtížností každoročně prověří připravenost posádek a soutěžní techniky. „Po loňské Kopné jsme si společně sedli a řekli, co dále. Byli jsme rádi, že odjetý ročník dopadl velmi dobře a neprodělali jsme po finanční stránce jako rok předtím zásluhou početného startovního pole. Loňská Kopná nás stála hodně sil a hrábli jsme si na dno psychických a fyzických sil. Léta nám přibývají a nikdo mladší v záloze není. Teď jedeme popětadvacáté a uvidíme, co bude dále. Vedle financí je každoročně největším problémem získat povolení na trať rychlostních zkoušek. Podmínky řady obcí se stávají pro pořadatele nepřijatelné, obecní úřady se chovají velmi tržně, přičemž rozpočet rally není nafukovací,“ pověděl Josef Minařík, předseda organizačního výboru a ředitel rally.
V roce 1993 nikoho kolem rodiny Minaříků nenapadlo, že zakládají velkou tradici. Nepočítali, že se dostanou do podvědomí motoristické veřejnosti a pozice nejlepšího českého rallysprintu. „První ročníky nebyly výdělečné. Až v roce 2001 došlo k oficiálnímu zápisu do kalendáře a i podporou agentury BPA jsme dokázali soutěž ufinancovat. Kopná si získala zvuk a začala k nám jezdit auta, která jinde nejela. Vždy jsme chtěli být o krok vpředu. Přišli jsme jako první s prologem, který předtím na žádné soutěži nebyl. Začali jsme pořádat shakedown, což se nám velmi osvědčilo. K tradicím patří erzeta Kopná, ta nechyběla ani při jediném ročníku. Máme klenot v podobě úseku Kameňák zásluhou pochopení ze strany společnosti Lesy České republiky. Říkám, že žádný jiný pořadatel se tam nedostane,“ uvedl Josef Minařík, který na postu ředitele v posledních letech vystřídal staršího bratra Lubomíra. Mezi nejbližší spolupracovníky rodiny Minaříků patří již řadu let Zdeněk Bělák, který každoročně sestavuje časový harmonogram a vedoucí tratě Miroslav Gargulák.
Pořadatelé z Rallysprint Klubu v AČR Podkopná Lhota se rozhodli v prosinci 2014 nepořádat další ročníky Kopné. Jako důvod rozhodnutí uvedli obavy z nenaplnění rozpočtu soutěže vzhledem k předpokládanému snížení počtu posádek ve startovním poli. „Naše prognóza byla pravdivá, neboť úbytek posádek ve sprintech byl značný. Po dvou letech jsme se nechali přesvědčit lidmi z okolí, ale byl to návrat po finanční stránce v červených číslech. Těžko můžete pořádat podnik a ještě na něho doplácet. Je rozdíl, jestli vám přijede 130 nebo necelých osmdesát aut. Jsme závislí na startovném od soutěžících, partnery máme deset let pořád stejné zásluhou našich kamarádů. V minulosti jsme přišli o generálního sponzora v podobě firmy Impromat. To byl hodně silný dlouhodobý partner,“ vysvětlil Minařík.
Agilní pořadatelé z Podkopné Lhoty nezahálí ani v dalších měsících během roku. Na svém kontě mají devět úspěšně odjetých ročníků Mikulášské rally na závěr sezony. Dva týdny před legendární barumkou pořádají závod ve sjezdu horských kol pod názvem Bikerally Kopná a na podzim i závod na horských kolech s názvem Lhotská 25. „Závod ve sjezdu jsme začali pořádat původně pro děti. Bikerally jezdil před lety například velmi úspěšně i Pavel Valoušek. Postupem času vznikl na Zlínsku seriál závodů pod názvem Woodbike series (WBS). Na Kopné jedeme erzety i za tmy a je až neskutečné, kolik přijde lidí a vidí, když se přiřítí cyklista z temného lesa na skok. Letos jedeme závod první srpnovou sobotu,“ upřesnil Minařík. Lhotská 25tka se koná každoročně se startem a cílem u penzionu Kopná nad točnou u Podkopné Lhoty. Letos se uskuteční již šestý ročník. „Každoročně se nám hlásí na start řada cyklistů. Chceme tento závod přiblížit i dětem a mládeži. Pro letošek oslovíme děti ze základních škol v okolí. Chystáme kilometrový a pětikilometrový okruh právě pro mladší a starší děti,“ uzavřel Josef Minařík.
Pořadatelé z Podkopné Lhoty se zkrátka nenudí po celý rok a za všechny zorganizované akce včetně pětadvaceti ročníků Kopné jim patří velké poděkování a hlasitý potlesk.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.