Představení nového soutěžního nářadí posádky RI Okna Racing teamu v podobě vozu Škoda Fabia R5 proběhlo již koncem ledna v rámci prezentace hokejové benefice jezdců rally – XI. RI Okna Rally Ice Tour. Teprve týden před startem nové sezóny ale úřadující mistrovská posádka třídy 3 ve složení Jan Jelínek – Petr Ingr mohla vyzkoušet na vlastní kůži, jak chutná jízda v aktuálně nejúspěšnějším voze kategorie R5. Stalo se tak v rámci pondělního testu před úvodním podnikem sezóny. Do Valašské rally odstartuje posádka RI Okna racing teamu již tento pátek z náměstí ve Valašském Meziříčí.
Vzhledem k tomu, že Valašská rally bude pro posádku RI Okna Racing teamu premiérovým startem s novým vozem, bylo třeba se s fabií z dílen luhačovického Kresta Racingu nejdříve důkladně seznámit.
„Je neskutečné, jak auto parádně funguje. Bude si potřeba sice zvyknout na trochu jiný jízdní styl, ale s tímto vozem to opravdu nebude moc těžké,“ byl nadšený hned po první rundě průjezdů testovacím úsekem zlínský pilot Honza Jelínek. A co na první ostré metry v novém speciálu říká spolujezdec Petr Ingr? „Je to oproti micákovi trochu luxusnější svezení. Moc to s vámi ani na rozbitém povrchu nehází a parádně to odjíždí ze zatáček. Zřejmě si na to nebude třeba nějak dlouho zvykat,“ líčil první dojmy se spokojeným úsměvem na tváři „Jelenův“ spolujezdec. Posádku teď aktuálně čekají seznamovací jízdy na trati valašky a poté již ostrá premiéra v samotném závodě.
Pojďme tedy ještě před začátkem nové sezóny posádku RI Okna Racing teamu trochu vyzpovídat.
Honzo, první dojmy ze svezení v novém soutěžním náčiní se dají snadno vyčíst z tvé tváře. Jak tedy přestup z produkčního vozu do kategorie R5 v tuto chvíli vidíš?
Jan Jelínek (J.J.): „Určitě to bude krok správným směrem. Dlouho jsme uvažovali, zda se pustit s mišákem do obhajoby titulu ve třídě, nebo se zkusit posunout kousek dopředu a pořídit některý z vozů kategorie R5. Nakonec vyhrála po společné domluvě s Petrem druhá varianta, za což jsem samozřejmě nesmírně rád. Už první testovací kilometry totiž ukázaly, že fabia dokáže být opravdu velmi rychlá. Pocitově je to samozřejmě s produkčním autem naprosto nesrovnatelná jízda. “
Dnešní test se nesl ve znamení aprílového počasí. Bylo to pro vás, co se týče poznávání auta pozitivní, nebo by jsi ty osobně raději poprvé jezdil pouze na suchém asfaltu?
J.J.: „Vyšlo to naprosto parádně. Během slunečného dopoledne jsme otestovali suchou variantu nastavení a odpoledne se počasí doslova vyřádilo. Z nebes padaly provazy vody smíšené dokonce se sněhem,takže na řadu přišel i mokrý set up, což samozřejmě při poznávání vozu nebylo vůbec na škodu."
Na sedadle spolujezdce vedle tebe při testu seděl krátce i Roman Kresta. Dával ti nějaké užitečné rady, či případně pomáhal s nějakou změnou nastavení? Nebo jen sledoval tvé počínání za volantem nového vozu?
J.J.: „Auto bylo dopředu nastavené a zvolené nastavení mi hned vyhovovalo. Zkoušeli jsme tedy v podstatě jen nějaké drobné změny, které jsem samozřejmě s Romanem konzultoval ".
A teď jedna otázka pro vás oba. Na valašce se sejde skvělé startovní pole, kde je s vozem kategorie R5 přihlášených celkem šestadvacet posádek. Jak se na takovou konkurenci těšíte ?
J.J.: „Rozhodně si na prvním závodě nebudeme dělat žádné přehnané ambice. Zvláště pak v takové konkurenci. Soustředíme se především na další získávání zkušeností s novým autem a výsledek půjde asi trochu stranou".
Petr Ingr (P.I.): „Bude to v podstatě taková malá Barumka. Tolik vozů R5 se asi sejde znova právě až ve Zlíně. Bude to pro nás první závod v této kategorii a cílem určitě bude jej hlavně dokončit. Každopádně se na závod oba moc těšíme".
Bylo vám přiděleno startovní číslo 27, takže se dá na trati předpokládat při vašich průjezdech už spousta vytahaného bláta.
J.J.: „Tak tímhle se opravdu nebudeme příliš zaobírat. Víme, že před námi startuje šestadvacet kvalitních a hlavně rychlých pilotů, takže se dá ten bordel na cestě předpokládat ".
P.I.: „Samozřejmě s tím budeme už při tvorbě rozpisu počítat. A to především v místech, kde pořadatelé zatáčky nezpomalí antikatovacími kolíky. Takovým podmínkám se ale musíme samozřejmě přizpůsobit stejně jako ostatní posádky ve startovním poli za námi".
Závodnická zimní přestávka byla poměrně dlouhá. Jak jste se na novou sezónu připravovali po fyzické stránce?
J.J.: „Samozřejmě díky dobrým sněhovým podmínkám na horách jsme se oba hodně věnovali lyžování. Já navíc už nějaký čas hraji amatérskou hokejovou ligu ve Zlíně, takže jsem i hodně času trávil na ledě. Další mou oblíbenou sportovní činností je běhání nebo jízda na kole".
P.I.: "Stejně jako Honza jsem se ve volném čase snažil věnovat hlavně lyžování. Navíc jsem společně se svým trenérem trávil také hodně času v posilovně".
K soutěžním posádkám neodmyslitelně patří také různé fan kluby. O tobě je Honzo známé, že tě po domácích tratích pravidelně doprovází také početná skupinka fanoušků oděných do vašich týmových barev vybavených týmovou vlajkou. Potkáme se s nimi i při téměř domácí valašce?
J.J.: „Předpokládám, že naši "Jelen Fans" si soutěž téměř za humny nenechají ujít. Už se společně s Petrem moc na setkání s nimi i na jejich podporu u tratí těšíme. Je to opravdu velmi věrná partička, která nám dodává vždy spoustu sil v bojích na rychlostních zkouškách. Společně pak vždy prožíváme radosti z úspěchů na cílových rampách i případná zklamání z neúspěchů třeba někde u piva. Jsme prostě jako jedna velká rallyová rodina".
A na kterých soutěžích se tedy s vámi v letošní sezóně mohou nejen "Jelen Fans", ale samozřejmě i ostatní fandové rally potkat?
P.I.: „Letošní sezóna pro nás bude samozřejmě především o učení se s novou technikou. Přesto jsme zvolili variantu startů v domácích dvoudenních závodech. Samozřejmě celý program se bude odvíjet od průběhu každého závodu".
J.J.: „Určitě bychom rádi absolvovali kompletní velký mistrák a případně některý ze sprintových závodů v rámci testu na velké závody. Ale jak již zmínil Petr, záležet bude především na průběhu jednotlivých závodů. Vše je prozatím velmi otevřené".
Co by jste závěrem chtěli vzkázat fandům, kteří se chystají o víkendu do okolí Valašského Meziříčí a Kopřivnice?
J.J.: „Fanouškům přejeme především skvělé sportovní zážitky ze sledování valašské rally a spoustu atraktivních průjezdů soutěžních posádek. Meteorologové předpovídají docela pěkné počasí, takže se dá očekávat snad i solidní divácká kulisa a hlavně pěkné souboje na trati".
P.I.: „Samozřejmě bychom všechny rádi pozvali také do našeho servisního zázemí v servisním areálu Kopřivnického zkušebního polygonu, kde na ně budou čekat naše podpisové karty a v servisní pauze s nimi třeba i prohodíme pár slov. Navíc mohou v těsné blízkosti servisu hned třikrát shlédnou průjezdy vozů rychlostní zkouškou Tatra".
Děkuji za rozhovor a v nové sezóně a s novým vozem vám, ale i celému týmu přeji hodně úspěchů.
Jiří Hejtmánek
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.