Představení nového soutěžního nářadí posádky RI Okna Racing teamu v podobě vozu Škoda Fabia R5 proběhlo již koncem ledna v rámci prezentace hokejové benefice jezdců rally – XI. RI Okna Rally Ice Tour. Teprve týden před startem nové sezóny ale úřadující mistrovská posádka třídy 3 ve složení Jan Jelínek – Petr Ingr mohla vyzkoušet na vlastní kůži, jak chutná jízda v aktuálně nejúspěšnějším voze kategorie R5. Stalo se tak v rámci pondělního testu před úvodním podnikem sezóny. Do Valašské rally odstartuje posádka RI Okna racing teamu již tento pátek z náměstí ve Valašském Meziříčí.
Vzhledem k tomu, že Valašská rally bude pro posádku RI Okna Racing teamu premiérovým startem s novým vozem, bylo třeba se s fabií z dílen luhačovického Kresta Racingu nejdříve důkladně seznámit.
„Je neskutečné, jak auto parádně funguje. Bude si potřeba sice zvyknout na trochu jiný jízdní styl, ale s tímto vozem to opravdu nebude moc těžké,“ byl nadšený hned po první rundě průjezdů testovacím úsekem zlínský pilot Honza Jelínek. A co na první ostré metry v novém speciálu říká spolujezdec Petr Ingr? „Je to oproti micákovi trochu luxusnější svezení. Moc to s vámi ani na rozbitém povrchu nehází a parádně to odjíždí ze zatáček. Zřejmě si na to nebude třeba nějak dlouho zvykat,“ líčil první dojmy se spokojeným úsměvem na tváři „Jelenův“ spolujezdec. Posádku teď aktuálně čekají seznamovací jízdy na trati valašky a poté již ostrá premiéra v samotném závodě.
Pojďme tedy ještě před začátkem nové sezóny posádku RI Okna Racing teamu trochu vyzpovídat.
Honzo, první dojmy ze svezení v novém soutěžním náčiní se dají snadno vyčíst z tvé tváře. Jak tedy přestup z produkčního vozu do kategorie R5 v tuto chvíli vidíš?
Jan Jelínek (J.J.): „Určitě to bude krok správným směrem. Dlouho jsme uvažovali, zda se pustit s mišákem do obhajoby titulu ve třídě, nebo se zkusit posunout kousek dopředu a pořídit některý z vozů kategorie R5. Nakonec vyhrála po společné domluvě s Petrem druhá varianta, za což jsem samozřejmě nesmírně rád. Už první testovací kilometry totiž ukázaly, že fabia dokáže být opravdu velmi rychlá. Pocitově je to samozřejmě s produkčním autem naprosto nesrovnatelná jízda. “
Dnešní test se nesl ve znamení aprílového počasí. Bylo to pro vás, co se týče poznávání auta pozitivní, nebo by jsi ty osobně raději poprvé jezdil pouze na suchém asfaltu?
J.J.: „Vyšlo to naprosto parádně. Během slunečného dopoledne jsme otestovali suchou variantu nastavení a odpoledne se počasí doslova vyřádilo. Z nebes padaly provazy vody smíšené dokonce se sněhem,takže na řadu přišel i mokrý set up, což samozřejmě při poznávání vozu nebylo vůbec na škodu."
Na sedadle spolujezdce vedle tebe při testu seděl krátce i Roman Kresta. Dával ti nějaké užitečné rady, či případně pomáhal s nějakou změnou nastavení? Nebo jen sledoval tvé počínání za volantem nového vozu?
J.J.: „Auto bylo dopředu nastavené a zvolené nastavení mi hned vyhovovalo. Zkoušeli jsme tedy v podstatě jen nějaké drobné změny, které jsem samozřejmě s Romanem konzultoval ".
A teď jedna otázka pro vás oba. Na valašce se sejde skvělé startovní pole, kde je s vozem kategorie R5 přihlášených celkem šestadvacet posádek. Jak se na takovou konkurenci těšíte ?
J.J.: „Rozhodně si na prvním závodě nebudeme dělat žádné přehnané ambice. Zvláště pak v takové konkurenci. Soustředíme se především na další získávání zkušeností s novým autem a výsledek půjde asi trochu stranou".
Petr Ingr (P.I.): „Bude to v podstatě taková malá Barumka. Tolik vozů R5 se asi sejde znova právě až ve Zlíně. Bude to pro nás první závod v této kategorii a cílem určitě bude jej hlavně dokončit. Každopádně se na závod oba moc těšíme".
Bylo vám přiděleno startovní číslo 27, takže se dá na trati předpokládat při vašich průjezdech už spousta vytahaného bláta.
J.J.: „Tak tímhle se opravdu nebudeme příliš zaobírat. Víme, že před námi startuje šestadvacet kvalitních a hlavně rychlých pilotů, takže se dá ten bordel na cestě předpokládat ".
P.I.: „Samozřejmě s tím budeme už při tvorbě rozpisu počítat. A to především v místech, kde pořadatelé zatáčky nezpomalí antikatovacími kolíky. Takovým podmínkám se ale musíme samozřejmě přizpůsobit stejně jako ostatní posádky ve startovním poli za námi".
Závodnická zimní přestávka byla poměrně dlouhá. Jak jste se na novou sezónu připravovali po fyzické stránce?
J.J.: „Samozřejmě díky dobrým sněhovým podmínkám na horách jsme se oba hodně věnovali lyžování. Já navíc už nějaký čas hraji amatérskou hokejovou ligu ve Zlíně, takže jsem i hodně času trávil na ledě. Další mou oblíbenou sportovní činností je běhání nebo jízda na kole".
P.I.: "Stejně jako Honza jsem se ve volném čase snažil věnovat hlavně lyžování. Navíc jsem společně se svým trenérem trávil také hodně času v posilovně".
K soutěžním posádkám neodmyslitelně patří také různé fan kluby. O tobě je Honzo známé, že tě po domácích tratích pravidelně doprovází také početná skupinka fanoušků oděných do vašich týmových barev vybavených týmovou vlajkou. Potkáme se s nimi i při téměř domácí valašce?
J.J.: „Předpokládám, že naši "Jelen Fans" si soutěž téměř za humny nenechají ujít. Už se společně s Petrem moc na setkání s nimi i na jejich podporu u tratí těšíme. Je to opravdu velmi věrná partička, která nám dodává vždy spoustu sil v bojích na rychlostních zkouškách. Společně pak vždy prožíváme radosti z úspěchů na cílových rampách i případná zklamání z neúspěchů třeba někde u piva. Jsme prostě jako jedna velká rallyová rodina".
A na kterých soutěžích se tedy s vámi v letošní sezóně mohou nejen "Jelen Fans", ale samozřejmě i ostatní fandové rally potkat?
P.I.: „Letošní sezóna pro nás bude samozřejmě především o učení se s novou technikou. Přesto jsme zvolili variantu startů v domácích dvoudenních závodech. Samozřejmě celý program se bude odvíjet od průběhu každého závodu".
J.J.: „Určitě bychom rádi absolvovali kompletní velký mistrák a případně některý ze sprintových závodů v rámci testu na velké závody. Ale jak již zmínil Petr, záležet bude především na průběhu jednotlivých závodů. Vše je prozatím velmi otevřené".
Co by jste závěrem chtěli vzkázat fandům, kteří se chystají o víkendu do okolí Valašského Meziříčí a Kopřivnice?
J.J.: „Fanouškům přejeme především skvělé sportovní zážitky ze sledování valašské rally a spoustu atraktivních průjezdů soutěžních posádek. Meteorologové předpovídají docela pěkné počasí, takže se dá očekávat snad i solidní divácká kulisa a hlavně pěkné souboje na trati".
P.I.: „Samozřejmě bychom všechny rádi pozvali také do našeho servisního zázemí v servisním areálu Kopřivnického zkušebního polygonu, kde na ně budou čekat naše podpisové karty a v servisní pauze s nimi třeba i prohodíme pár slov. Navíc mohou v těsné blízkosti servisu hned třikrát shlédnou průjezdy vozů rychlostní zkouškou Tatra".
Děkuji za rozhovor a v nové sezóně a s novým vozem vám, ale i celému týmu přeji hodně úspěchů.
Jiří Hejtmánek
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.