Představení nového soutěžního nářadí posádky RI Okna Racing teamu v podobě vozu Škoda Fabia R5 proběhlo již koncem ledna v rámci prezentace hokejové benefice jezdců rally – XI. RI Okna Rally Ice Tour. Teprve týden před startem nové sezóny ale úřadující mistrovská posádka třídy 3 ve složení Jan Jelínek – Petr Ingr mohla vyzkoušet na vlastní kůži, jak chutná jízda v aktuálně nejúspěšnějším voze kategorie R5. Stalo se tak v rámci pondělního testu před úvodním podnikem sezóny. Do Valašské rally odstartuje posádka RI Okna racing teamu již tento pátek z náměstí ve Valašském Meziříčí.
Vzhledem k tomu, že Valašská rally bude pro posádku RI Okna Racing teamu premiérovým startem s novým vozem, bylo třeba se s fabií z dílen luhačovického Kresta Racingu nejdříve důkladně seznámit.
„Je neskutečné, jak auto parádně funguje. Bude si potřeba sice zvyknout na trochu jiný jízdní styl, ale s tímto vozem to opravdu nebude moc těžké,“ byl nadšený hned po první rundě průjezdů testovacím úsekem zlínský pilot Honza Jelínek. A co na první ostré metry v novém speciálu říká spolujezdec Petr Ingr? „Je to oproti micákovi trochu luxusnější svezení. Moc to s vámi ani na rozbitém povrchu nehází a parádně to odjíždí ze zatáček. Zřejmě si na to nebude třeba nějak dlouho zvykat,“ líčil první dojmy se spokojeným úsměvem na tváři „Jelenův“ spolujezdec. Posádku teď aktuálně čekají seznamovací jízdy na trati valašky a poté již ostrá premiéra v samotném závodě.
Pojďme tedy ještě před začátkem nové sezóny posádku RI Okna Racing teamu trochu vyzpovídat.
Honzo, první dojmy ze svezení v novém soutěžním náčiní se dají snadno vyčíst z tvé tváře. Jak tedy přestup z produkčního vozu do kategorie R5 v tuto chvíli vidíš?
Jan Jelínek (J.J.): „Určitě to bude krok správným směrem. Dlouho jsme uvažovali, zda se pustit s mišákem do obhajoby titulu ve třídě, nebo se zkusit posunout kousek dopředu a pořídit některý z vozů kategorie R5. Nakonec vyhrála po společné domluvě s Petrem druhá varianta, za což jsem samozřejmě nesmírně rád. Už první testovací kilometry totiž ukázaly, že fabia dokáže být opravdu velmi rychlá. Pocitově je to samozřejmě s produkčním autem naprosto nesrovnatelná jízda. “
Dnešní test se nesl ve znamení aprílového počasí. Bylo to pro vás, co se týče poznávání auta pozitivní, nebo by jsi ty osobně raději poprvé jezdil pouze na suchém asfaltu?
J.J.: „Vyšlo to naprosto parádně. Během slunečného dopoledne jsme otestovali suchou variantu nastavení a odpoledne se počasí doslova vyřádilo. Z nebes padaly provazy vody smíšené dokonce se sněhem,takže na řadu přišel i mokrý set up, což samozřejmě při poznávání vozu nebylo vůbec na škodu."
Na sedadle spolujezdce vedle tebe při testu seděl krátce i Roman Kresta. Dával ti nějaké užitečné rady, či případně pomáhal s nějakou změnou nastavení? Nebo jen sledoval tvé počínání za volantem nového vozu?
J.J.: „Auto bylo dopředu nastavené a zvolené nastavení mi hned vyhovovalo. Zkoušeli jsme tedy v podstatě jen nějaké drobné změny, které jsem samozřejmě s Romanem konzultoval ".
A teď jedna otázka pro vás oba. Na valašce se sejde skvělé startovní pole, kde je s vozem kategorie R5 přihlášených celkem šestadvacet posádek. Jak se na takovou konkurenci těšíte ?
J.J.: „Rozhodně si na prvním závodě nebudeme dělat žádné přehnané ambice. Zvláště pak v takové konkurenci. Soustředíme se především na další získávání zkušeností s novým autem a výsledek půjde asi trochu stranou".
Petr Ingr (P.I.): „Bude to v podstatě taková malá Barumka. Tolik vozů R5 se asi sejde znova právě až ve Zlíně. Bude to pro nás první závod v této kategorii a cílem určitě bude jej hlavně dokončit. Každopádně se na závod oba moc těšíme".
Bylo vám přiděleno startovní číslo 27, takže se dá na trati předpokládat při vašich průjezdech už spousta vytahaného bláta.
J.J.: „Tak tímhle se opravdu nebudeme příliš zaobírat. Víme, že před námi startuje šestadvacet kvalitních a hlavně rychlých pilotů, takže se dá ten bordel na cestě předpokládat ".
P.I.: „Samozřejmě s tím budeme už při tvorbě rozpisu počítat. A to především v místech, kde pořadatelé zatáčky nezpomalí antikatovacími kolíky. Takovým podmínkám se ale musíme samozřejmě přizpůsobit stejně jako ostatní posádky ve startovním poli za námi".
Závodnická zimní přestávka byla poměrně dlouhá. Jak jste se na novou sezónu připravovali po fyzické stránce?
J.J.: „Samozřejmě díky dobrým sněhovým podmínkám na horách jsme se oba hodně věnovali lyžování. Já navíc už nějaký čas hraji amatérskou hokejovou ligu ve Zlíně, takže jsem i hodně času trávil na ledě. Další mou oblíbenou sportovní činností je běhání nebo jízda na kole".
P.I.: "Stejně jako Honza jsem se ve volném čase snažil věnovat hlavně lyžování. Navíc jsem společně se svým trenérem trávil také hodně času v posilovně".
K soutěžním posádkám neodmyslitelně patří také různé fan kluby. O tobě je Honzo známé, že tě po domácích tratích pravidelně doprovází také početná skupinka fanoušků oděných do vašich týmových barev vybavených týmovou vlajkou. Potkáme se s nimi i při téměř domácí valašce?
J.J.: „Předpokládám, že naši "Jelen Fans" si soutěž téměř za humny nenechají ujít. Už se společně s Petrem moc na setkání s nimi i na jejich podporu u tratí těšíme. Je to opravdu velmi věrná partička, která nám dodává vždy spoustu sil v bojích na rychlostních zkouškách. Společně pak vždy prožíváme radosti z úspěchů na cílových rampách i případná zklamání z neúspěchů třeba někde u piva. Jsme prostě jako jedna velká rallyová rodina".
A na kterých soutěžích se tedy s vámi v letošní sezóně mohou nejen "Jelen Fans", ale samozřejmě i ostatní fandové rally potkat?
P.I.: „Letošní sezóna pro nás bude samozřejmě především o učení se s novou technikou. Přesto jsme zvolili variantu startů v domácích dvoudenních závodech. Samozřejmě celý program se bude odvíjet od průběhu každého závodu".
J.J.: „Určitě bychom rádi absolvovali kompletní velký mistrák a případně některý ze sprintových závodů v rámci testu na velké závody. Ale jak již zmínil Petr, záležet bude především na průběhu jednotlivých závodů. Vše je prozatím velmi otevřené".
Co by jste závěrem chtěli vzkázat fandům, kteří se chystají o víkendu do okolí Valašského Meziříčí a Kopřivnice?
J.J.: „Fanouškům přejeme především skvělé sportovní zážitky ze sledování valašské rally a spoustu atraktivních průjezdů soutěžních posádek. Meteorologové předpovídají docela pěkné počasí, takže se dá očekávat snad i solidní divácká kulisa a hlavně pěkné souboje na trati".
P.I.: „Samozřejmě bychom všechny rádi pozvali také do našeho servisního zázemí v servisním areálu Kopřivnického zkušebního polygonu, kde na ně budou čekat naše podpisové karty a v servisní pauze s nimi třeba i prohodíme pár slov. Navíc mohou v těsné blízkosti servisu hned třikrát shlédnou průjezdy vozů rychlostní zkouškou Tatra".
Děkuji za rozhovor a v nové sezóně a s novým vozem vám, ale i celému týmu přeji hodně úspěchů.
Jiří Hejtmánek
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?