Traiva rally cup 2018 měl v polovině října své letošní osmé pokračování, které proběhlo opět na kopřivnickém polygonu. Ani tentokráte neustoupili pořadatelé ze svého nastaveného konceptu dvou rychlostních zkoušek se třemi průjezdy. Soutěž doprovázelo typické sychravé podzimní počasí a kluzká trať a nízké teploty zaručovaly, že o zajímavé momenty nebyla nouze.
Do závodu bylo převzato 40 jezdců a my přehled otevíráme, jak už se stalo tradicí, kategorií historik. Zde se sešlo sedm jezdců. Na startu nechyběli Libor Slíva s Dušanem Gacíkem, dva jezdci, kteří se střídají na jednom autě, konkrétně Škodě 130L. Pro Libora Slívu to byl smolný závod, neboť škodověnka své jezdce zlobila a bývalý soutěžák si připsal pouze dva měřené časy. Úspěšnější byl Dušan Gacík, který i přes mnohé opravy odjel všech šest jízd, ale s problematickým vozem nedosáhl ve výsledcích výše než na šestou příčku. Srdce závodníka rozhodně nenechal doma Otmar Uher. I když měl závodní vůz rozdělaný na dílně, přivezl do Kopřivnice civilní tréninkový vůz Ford Sierra Cosworth. Vůz, po kterém by rád sáhl mnohý automobilový sběratel, proháněl Otmar po polygonu s bravurou a v cíli z toho bylo páté místo mezi historiky. Nepopulární „bramborovou“, tedy čtvrtou příčku si odvezl Radovan Hlavička startující na Peugeotu 205 GTi. Jezdec ze Slatinic u Olomouce dosáhl stejného umístění jako při závodu v září a další bodový přísun na jeho konto upevnil Hlavičkovi průběžné druhé místo v celkové klasifikaci. Trojici nejrychlejších v kategorii historik načíná Josef Peřina a jeho bílé BMW E30. Přerovák letos pravidelně startuje na Traiva rally cupu a zároveň pravidelně sbírá body. Na svém kontě má již tři vítězství a další čtyři pódiová umístění a oprávněně vede průběžnou tabulku. Z nedalekého Slovenska přijel poprvé na Traiva rally cup Martin Jurečka, jenž se představil za volantem dalšího BMW E30. Slovenský jezdec se v rally teprve rozkoukává, ale na jeho dravém stylu to rozhodně nebylo znát. Po absolvování šesti rychlostních zkoušek byl Jurečka klasifikován na stříbrném stupínku. Když jede, tak se za ním jen práší – a to doslova. Řeč je o brněnském Jiřím Vichtovi, který je úzce spjatý s Volkswagenem Brouk. Vichta letos vynechal první polovinu seriálu, ale při každém startu se umístil na bedně. V říjnovém klání z toho bylo vítězství a plný počet bodů jej umístil na průběžné třetí místo mezi historiky.
Od vozidel historických pojďme k těm soudobým a představme si kategorii automobilů s jednou poháněnou nápravou. Jezdců s těmito vozy bylo v Kopřivnici patnáct a tři z nich soutěž nedokončili. Pouze jednu rychlostní zkoušku odjel Rafal Krecioch na Fordu Fiesta R2. Polský jezdec poškodil přední nápravu, a i když se mechanici snažili problém odstranit, do dalších bojů Krecioch již nenastoupil. Nový vůz ve svém týmu představili na polygonu Tomáš a Marek Štuksovi. Opel Adam Cup by měl sloužit mladému Markovi k učení v rally. Se svým tátou se za volantem střídal. Pro oba ale vystavila stopku závada na brzdách. Dvanáctá ve dvoukolkách dokončila závod Libuša Čikor na Hondě Civic. Jméno Čikor je příznivcům cupu známé, neboť jej zde prezentuje bratislavský Rado, jenž na Traivě dříve startoval s mitsubishi. Libuša je jeho manželka a v Kopřivnici poprvé zažila pocity zpoza závodního volantu. Hondu dovedla bez újmy na karoserii až do cíle a z auta vždy vystupovala s úsměvem na rtech. Další japonský vůz s typovým označením Type R přivezl Richard Baran. Slovenskému pilotovi hrubě nevyšla úvodní zkouška, kdy poznal kluzkost polygonu a tvrdost svodidel. V úvodu rally ztratil Baran více jak tři a půl minuty, a i když na dalších zkouškách zajížděl slušné časy, ztrátu nesmazal. Mimo bodovanou devítku skončil i Michal Lekeš startující se Škodou Felicia. Jeden bod do tabulky, ale hlavně spoustu zkušeností získal Jakub Jančík na další felicii. Nejmladší ze závodnické rodiny Jančíků využívá každý start k osvojení jezdeckých návyků a tentokráte dokončil závod na deváté příčce. Osmý dojel říjnový podnik Igor Hupka na Peugeotu 206 RC. Igor má kořeny na Slovensku a do Kopřivnice přijel společně s bratrem Milanem, jenž mu četl rozpis. Oba jsou bratři, jak se patří, a své role si pravidelně vyměňovali. Z bratrského souboje vyšel lépe Milan, když byl klasifikovaný na sedmém místě. U slovenských jezdců zůstaneme i na další příčce. Pozici šestou totiž obsadil Rado Čikor startující stejně jako manželka Libuša na Hondě Civic. Pro Rada to byl první start ve dvoukolce, ale „šmýkání“ si užíval stejně, jako když lítal se čtyřkolkou dveřmi napřed. Pětici nejrychlejších dvoukolek načíná Radovan Solanský, jenž přivezl do Kopřivnice Peugeot 306. Pro Solanského to byl první start v cupu a věříme, že nebyl poslední. Premiérový start zažil na polygonu také Lukasz Nowak na Peugeotu 206 RC. Podle jména jste jistě poznali, že se jedná o dalšího polského jezdce. Pro Lukasze to byla premiéra příjemná, neboť po součtu časů skončil těsně pod pódiem. Třetí místo ve dvoukolkách patří Krzysztofu Grzywaczovi. Věčně usměvavý „Krzysiek“ patří již mezi stálice cupu. Dříve startoval společně s bratrem Jakubem, ale tentokráte jej v závodním Citroënu Saxo popoháněla sestra Agáta. Pomyslné stříbro zůstalo v Česku, konkrétně v Neubuzi. Zásluhu na tom má Jirka Gerych startující rovněž na Citroënu Saxo. Díky bodům za druhé místo se Gerych vyhoupl i na průběžnou druhou příčku ve dvoukolkách. Pokud přijede, tak dělá velký vítr ve výsledcích. V tomto případě mluvíme o Rafalu Pochlopieňovi s Opelem Astra. Letos si polský jezdec připsal již páté vítězství a s přehledem vyhrál svou kategorii nejenom nyní v říjnu, ale i absolutně.
V kategorii produkčních vozů startovalo čtrnáct jezdců. Mimo bodovaná umístění skončili čtrnáctý Petr Mikuláštík na Subaru Impreza GT, který se nevyvaroval drobných jezdeckých chyb, a ty ho stály spoustu času, třináctý Štefan Sasinka na devítkovém lanceru nebo dvanáctý Pavel Ševčík, který přijel do Kopřivnice zavzpomínat na soutěžácká léta se svým závodním Subaru Impreza STi. Mimo body byli i jedenáctý Jan Sedlák a desátý Sanka Kokos, oba s imprezami 22B. Velmi dobře vstoupil do soutěže Jiří Kratochvíl na Mitsubishi Lancer EVO X a po dvou zkouškách vedl kategorii produkčních vozů. Na třetí zkoušce ale přišel problém a Kratochvíl zamířil do servisu. Přidělený náhradní čas jej srazil hluboko do výsledků. Po odstranění problémů Jiří v závodě pokračoval, ale ztráta byla veliká a s konečným devátým místem moc spokojený nebyl. O příčku lepší byl pravidelný účastník cupu Zbyněk Šantavý na Mitsubishi Lancer EVO IX. Také sedmá příčka patří devítkovému lanceru. Za volant usedl slušovický Antonín Tlusťák. Se šestým místem v cíli rally patrně nebyl spokojený ani Radek Fiala. Brněnský jezdec usedává do lanceru desítkové evoluční řady a od říjnového startu si jistě sliboval víc. V průběžné tabulce si ale druhou příčku upevnil. Spokojený nebyl ani pátý v pořadí Jaroslav Podešva na Subaru Impreza. Na vině byly technické problémy vozu. Skalp Podešvy, který v letošní sezóně čtyřikrát ovládl skupinu produkčních vozů, naopak velmi potěšil Ondřeje Janušku. Ondra startuje s lancerem EVO IX a po vítězství v září si připsal další cenný výsledek, který jej posunul v průběžné tabulce na pomyslný bronz. Tři nejrychlejší produkční vozy patří japonské značce Mitsubishi a modelu Lancer EVO IX. Druhý start s tímto vozem zaznamenal v Kopřivnici třebíčský Martin Hudec. Při minulém startu si odvezl pohár za druhou příčku, tentokráte se blýskl šoumen „Hud“ místem třetím. Druhá příčka patří Martinu Březíkovi. Jezdec z Lukova předváděl opět dravou jízdu, ale na druhé erzetě byl příliš rychlý a dopustil se jezdecké chyby, která jej patrně stála vítězství. Této chybičky dokonale využil Martinův syn Adam. Adam Březík se střídal s tátou na jednom autě a bylo velmi zajímavé sledovat jejich společné hecování i to, jak jeden pečlivě sleduje jízdu toho druhého. Mladý jezdec si tedy odvezl vítězství v produkčních autech a zároveň přislíbil další starty v cupu.
Pomalu ale jistě se dostáváme ke klasifikaci absolutního pořadí. Ze čtyřiceti posádek na startu říjnový podnik dokončilo šestatřicet. Do pětice nejrychlejších jezdců dne se dostal pátý Martin Březík i nejrychlejší jezdec produkčních vozů Adam Březík, jenž skončil celkově čtvrtý. Trojice nejrychlejších jezdců v absolutní klasifikaci disponuje vozy té nejvyšší kategorie současné i trošku starší. Třetí místo získal se ztrátou pouhé 1,6 vteřiny na druhou příčku Silvestr Mikuláštík na Subaru Impreza WRC. Bystřického jezdce porazili pouze jezdci s er pětkami. Do Kopřivnice přišel otestovat Ford Fiestu R5 Ondřej Bisaha. Kroměřížský „Bishop“ předváděl svou dravou jízdu dveřmi napřed. Připravit se na závěrečný sprint sezóny, který se pojede týden po kopřivnickém závodě, přijel Roman Odložilík. Během cupového závodu vyzkoušel zlínský jezdec dva různé vozy R5 a výsledný test si pochvaloval. Do výsledků se mu počítaly časy s fordem a třešničkou na dortu pak bylo vítězství v celém závodě, čímž si upevnil celkové průběžné pořadí Traiva rally cupu 2018.
Další závod z letošního ročníku se uskuteční za necelý měsíc, konkrétně v sobotu 17. listopadu. Tento závod je určený i pro diváckou veřejnost a perličkou bude dražba o svezení se na místě spolujezdce ve všech závodních vozech přímo na poslední rychlostní zkoušce závodu. Všichni diváci se mohou zapojit do dražby o svezení, přičemž celý výtěžek z této akce i z Traiva rally golf tour půjde jako každý rok na dobročinnou akci. Stejně jako v loni přispějeme na léčbu legendě rallysportu Petru Grossovi.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.