Druhý start s vozem Fabia R5 na šotolinovém povrchu absolvoval v okolí lotyšského města Liepaja Filip Mareš se svým navigátorem Janem Hlouškem. Mladá posádka reprezentačního ACCR Czech Rally teamu tak měla v krátkém sledu další možnost porovnat své schopnosti na nezpevněném povrchu se špičkou Mistrovství Evropy.
Své lotyšské putování zahájil Filip Mareš velmi dobrým čtvrtým časem v kvalifikační zkoušce a po úvodní etapě soutěže figuroval na sedmém místě absolutního pořadí. Ve druhé etapě dosáhla posádka ACCR Czech Rally Teamu na pátou pozici a v konečné klasifikaci skončila v náročné Rally Liepaja na solidním šestém místě, v hodnocení juniorů do 28 let ještě o jednu příčku lépe.
„Pokud jsem si myslel, že se Rally Liepaja bude svou rychlostí jen těžko rovnat polským tratím, mýlil jsem se. Charakter erzet jsem sice znal už z loňska, tehdy se ale kvůli dešti hodně úseků zkracovalo a blátivá trať nebyla tak rychlá. Letošní Liepaja tak byla jednoznačně nejrychlejším závodem, který jsem dosud absolvoval,“ popisuje svou další šotolinovou zkušenost Filip Mareš a pokračuje: „Hned na první zkoušce jsem v odbočení minul brzdný bod, což nás stálo zhruba deset vteřin. Po zbytek úvodního dne jsme se pak snažili tuto chybu odpracovat. Zejména čas z nejdelšího sobotního testu nás docela potěšil, když jsme ztrátu na nejrychlejší posádky stlačili pod půl vteřiny na kilometr. I v neděli se nám dařilo zvyšovat tempo, a přestože jsme v poslední sekci již trochu zvolnili, druhou etapu jsme nakonec zvládli odjet jako pátí nejrychlejší. Více než samotný výsledek v cíli je pro nás důležitý fakt, že jsme na šotolině od Polské Rally dokázali udělat viditelný krok kupředu.“
Kvůli termínové kolizi nestartovala posádka Mareš – Hloušek na závěrečném podniku MČR v Příbrami, ale i přes to si svými výsledky v premiérové sezóně s Fabií R5 vybojovala čtvrtou příčku v českém šampionátu. „Takový výsledek před sezónou očekával asi jen málokdo, takže s tím můžeme být spokojeni. Letošní rok nám dal skutečně hodně, za což patří velké poděkování především celému týmu a všem partnerům. Náš vůz z dílen týmu Kresta racing byl vždy skvěle připravený. V průběhu celé sezóny se nám navíc dostávalo nebývalé přízně fanoušků nejen doma, ale také při našich dvou startech v zahraničí,“ komentuje krátce průběh sezóny Filip Mareš.
„Filip zaznamenal na Rally Liepaja výrazný posun. Poučil se z Rally Poland a na výsledku to bylo znát. I přes to, že bylo v českém mistrovství ještě o co bojovat, bylo rozhodnutí o startu v Polsku a Lotyšsku správné. Nasbíral spoustu potřebných zkušeností a pro jeho další kariéru to byly velmi důležité kilometry na šotolině,“ vysvětluje Roman Kresta.
I když letošní motoristická sezóna pomalu končí, Filip s Honzou se svým domácím fanouškům ještě jednou ukáží v akci. Už druhý listopadový víkend se s Fabií R5 představí na populárním Setkání Mistrů v Sosnové. A kdo by chtěl vidět mladou posádku s jejich závodním speciálem ještě dříve, může se již tuto neděli přijít podívat na zajímavou akci s názvem Pocta motorismu, která bude celý den probíhat před budovou AČR v Opletalově ulici v Praze.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.