Se čtyřmi vozy se na příbramské rally, závěrečném podniku velkého mistráku, představil otrokovický KIT Racing. Na cílovou rampu dorazily tři z nich, přičemž Vlastimil Neumann ovládl kategorii historik, Lukáš Matěna dokončil rally na 3. místě ve třídě 3, Marek Vlček při své premiéře dojel čtvrtý ve třídě 6 a nedokončená zůstala soutěž pro Radima Vavříka.
Polovina října a krásné babí léto byly jako stvořené pro poslední soutěž letošního velkého mistrovství. SVK Rally Příbram měla ve svém harmonogramu 14 rychlostních zkoušek rozdělených do dvou etap. Tato rally se započítávala i do hodnocení historiků, takže vedle 80 posádek na startu v současné kategorii, přibylo pořadatelům i 32 dvojic s vozy výrazně staršími. V přehledu počínání čtyř posádek hájících barvy KIT Racingu začněme u Radima Vavříka. Zlínský jezdec nastoupil do soutěže v sestavě s Tomášem Plachým na místě spolujezdce a vozem Mitsubishi Lancer EVO IX. Produkčních vozů se sešlo v Příbrami deset. Pro Radima s Tomášem to bylo velmi krátké svezení. Na první zkoušce zajeli kluci sedmý čas, o zkoušku dál to byl čas devátý a cíl třetí erzety již zlínská dvojice nespatřila. Na vině byla havárie. „Po smolném vypadnutí na Barumce mou chybou, jsme se s Tomášem do Příbrami moc těšili a chtěli si spravit chuť. Už samotné najíždění ale ukázalo, že tamní tratě jsou pro nováčky hodně těžké a specifické. V závodě samotném jsem za první dvě erzety vůbec nedokázal najít rytmus a zvlášť na dvojce jsem dostal oblož hodnou neumětela, která mi vzala chuť do závodění. Na trojce při snaze něco dohnat, kdy jsem jel o to pomaleji a hůř, to dopadlo, jak mělo. Netrefení stopy v jedné ze zatáček, najetí do bordelu, odcestování do příkopy spolu s destrukcí dopravní značky a značného poničení auta mně vystavilo stopku na bůh ví jak dlouho. Děkuji a omlouvám se Tomovi a celému teamu KIT, který jako vždy šlapal skvěle,“ popsal odstoupení Radim Vavřík.
Premiéru ve velkém mistráku zažil na Příbramsku Marek Vlček. Spolujezdce mu v Peugeotu 208 R2 dělal Vladimír Osička a společně měli ve třídě 6 patnáct soupeřů. Marek má za sebou letos dva starty v Českomoravském poháru, ty jsou ovšem spojené s Mitsubishi deváté evoluce. Pro motokrosem odkojeného jezdce to byla tedy dvojnásobná premiéra – vedle startu v MČR to byl i první start s dvoukolkou. Markovi šlo hlavně o získání zkušeností a úspěšné dokončení soutěže. „Z mého pohledu byla Rally Příbram moc fajn. Škoda jen těch neplánovaných přestávek z důvodu nehod, ale to pořadatel neovlivní. Jel jsem poprvé s R2, a když ji srovnám s evem, tak peugeot byl hodně neklidné, ale dobře fungující auto. S 208 musím jet ještě třikrát, abych dosáhl na licenci pro čtyřkolku. Příbramskou rally jsem si ale i tak velmi užil a v autě jsme se jízdou bavili. Dobrou náladu nám nevzaly ani dvě penalizace za předčasné starty do rychlostních zkoušek. Z motokrosu jsem zvyklý vyrazit, jak se to hne. Ty dva starty nás stály sedmdesát vteřin, ale na výsledek jsem nejel. První pocity z R2 byly zajímavé, jelikož jsem do auta usedl až v Příbrami, navíc bez testu. Proto jsem spíše zkoušel, co si můžu vůbec s peugeotem dovolit. Oproti čtyřkolce je 208 uskákaná a pořád lítala zleva doprava... Ale jinak jede super, dobře brzdí a celkově perfektně funguje a super je sekvenční řazení. Chtěl bych poděkovat týmu KIT Racing za umožnění startu a podporu během závodu. Již nyní se těším na sprint na Vsetíně,“ ohlédl se za prvním startem s dvoukolkou dvaapadesátiletý jezdec. Marek s Vladimírem soutěž dokončili a jejich výsledkem je 4. místo ve třídě 6, 16. místo v kategorii 2WD a 41. místo v absolutní klasifikaci.
Oproti Markovi jsou Lukáš Matěna a Pavel Zalabák již zkušení soutěžáci. Tato dvojice letos pravidelně usedá do Mitsubishi Lancer EVO IX a v Příbrami jim šlo o hodně. Na dosah měli konečné umístění na „bedně“. Lukáš vstoupil do závodu šestým časem ve třídě, ale do konce etapy se posunul na „bramborovou“, tedy čtvrtou příčku. Největší soupeř o konečné umístění Marcel Tuček byl ovšem až za Lukášem s Pavlem, což posádce KIT Racingu vyhovovalo. A když Marcel Tuček na první nedělní zkoušce ze závodu odstoupil pro technickou závadu, bylo rozhodnuto. „Na Příbram jsme se těšili jako na úplně neznámou soutěž. Rychlostky hezké a velmi rychlé. V první etapě jsme nezačali moc dobře a celé dopoledne bylo v našem podání tak trochu o ničem. Odpoledne už nám to sedlo a začali jsme se konečně jízdou bavit. Nicméně rychlost stále nikde a nezbylo než zpovzdálí sledovat krásný souboj o vedení. Druhou etapu jsme načali chybou hned v první rychlostce, ale cítili jsme, že už to půjde. Zbytek dne už to byl hezký sport a dařilo se nám zajíždět i slušné časy, a tak jsme mohli z Příbrami odjet nakonec spokojeni. Gratulujeme posádkám Jelínek - Ingr k zisku titulu mistrů a Šikl - Vilímek k zisku titulu vicemistrů. Soupeřům děkujeme za krásný sport. Za perfektní přípravu vozu a práci mechaniků děkujeme teamu KIT Racing,“ sportovně pogratuloval soupeřům k úspěchu Lukáš Matěna. Tak si užívali Matěna se Zalabákem rally. Díky výpadku Petra Hrobského se posádka dostala na konečné třetí místo ve třídě 3. Stejná příčka patří Lukáši Matěnovi a Pavlu Zalabákovi i v konečném hodnocení třídy v rámci MČR. V Příbrami si navíc kluci dojeli pro 17. příčku v absolutní klasifikaci.
SVK Rally Příbram se jela i jako závod pro historiky a na startu tudíž nemohl chybět „boss“ týmu KIT Racing Vlastimil Neumann se svým Fordem Escort RS Cosworth. Na sedadle spolujezdce došlo ke změně a Ottu Slezáka vystřídal vsetínský Martin Hlavatý. Posádka neměla v závodě vážnějšího soupeře a ostatním posádkám postupně ujížděla. Jediný problém, který by mohl Neumanna s Hlavatým ohrozit, by byla technická závada vozu. „Rally Příbram je krásná soutěž. Díky počasí, které se udělalo na příbramskou rally, a atmosféře, která zde panovala, musím hodnotit uplynulý víkend jako velmi povedený. Rychlostní zkoušky zde byly rychlé, ale pěkné. Škoda jen zrušených RZ, ale jsou vyšší moci, které my posádky nijak neovlivníme. My jsme si závod užívali. Jediný problém nastal, když jsme při odjezdu ze servisu, kde mi kluci měnili jednu přední poloosu, zjistili poškození druhé přední poloosy, a tudíž jsme se vrátili zpět k mechanikům. Ti jsou velice šikovní, za což je musím pochválit, a byť jsme získali penalizaci, odjížděli jsme na rychlostní zkoušky s opraveným vozem. V Příbrami jsme vyhráli celkově i třídu, ale ani toto vítězství nám nestačí na konečné vítězství ve třídě na konci roku. Závody se bavíme, a proto jsou pro nás důležitější zážitky z jízdy. Tam, kde se nám vyhýbaly technické problémy, jsme jeli na vítězství,“ uvedl po rally Vlastimil Neumann. Dvojice Vlastimil Neumann – Martin Hlavatý si z Příbrami odvezla poháry za celkové vítězství v kategorii historik i třídě F/7
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.