Po dvouměsíční přestávce se opět roztočil seriál Traiva rally cupu 2018. Posedmé se letos setkali jezdci na kopřivnickém polygonu, který považují za svůj domovský areál. A jak už bývá zvykem, byly připraveny dvě rychlostní zkoušky, vždy se třemi průjezdy. Pořadatel převzal do závodu 27 jezdců. Tentokráte nad tratí svítilo sluníčko, takže volba pneumatik byla jasná.
Přehled jednotlivých kategorií začínáme u vozů, které mají nejvyšší datum výroby – tedy u historiků. Těch přijelo do Kopřivnice sedm. Na voze Škoda 130 L se střídali dva jezdci, a tak bylo zajímavé porovnávat výkony Jakuba Premuse a Dušana Gacíka. Pro Jakuba Premuse to byl první závod na Traiva cupu a na jezdci bylo znát, že na polygonu sbírá zkušenosti. Přesto všech šest erzet zvládl bez problému a v součtu časů obsadil sedmou příčku. O 11,1 vteřiny byl lepší Dušan Gacík, který naopak v cupu startuje pravidelně a tentokráte dokončil závod na 6. místě. Po vydařeném startu na Barum Star rally se na kopřivnickou trať vrátil Martin Klepáč s Peugeotem 205 GTi. I když si Martin během závodu neodpustil šťouchanec do sudu vytyčujícího trať, na radosti z jízdy mu tento incident nijak neubral a v cíli se mohl těšit z páté příčky. Stejný vůz jako Klepáč přivezl na polygon i Radovan Hlavička. Přitom start jezdce ze Slatinic u Olomouce byl do posledních chvil v ohrožení. Jeho peugeot začal stávkovat, ovšem zlaté české ručičky odhalily závadu a „dvěstěpětka“ úspěšně absolvovala celý závod. Na jejím konci byl Hlavička klasifikovaný na čtvrtém místě. Na pódiových místech v kategorii historik se umístili jezdci se třemi různými vozy. Pohár za třetí příčku si tentokrát odvezl průběžný lídr kategorie Josef Peřina startující na bílém BMW E30. Přerovský závodník vstoupil do závodu s nejrychlejším časem na úvodní zkoušce a také po druhé zkoušce byl ve vedení. Poté ale Peřina „spadl“ na stříbrnou příčku a tu si držel až do poslední zkoušky. Závěrečná erzeta ovšem přinesla drobnou jezdeckou chybu a s ní i propad na konečnou třetí příčku. Tím, kdo se radoval z chyby soupeře, byl brněnský Jiří Vichta. Šestatřicetiletý jezdec představil opět krásného VW Brouka a stříbrnou příčku vybojoval s odstupem 0,4 vteřiny. Vítězství v zářijovém klání v kategorii historik si odvezl Petr Vraj junior, jenž přivezl do Kopřivnice rodinný klenot Škodu Favorit 136 L. Mladý Jablůnčan se dostal do vedení po druhé zkoušce a do konce závodu si jízdy užíval. Patrně na něj dolehl i fakt, že v brzké době vymění soutěžní volant za madla kočárku, neboť Petr Vraj se zanedlouho stane tatínkem.
Nyní ale už pojďme k mladším vozům s jednou poháněnou nápravou. Těch se sešlo na polygonu osm. Smolný závod zažil Rostislav Kovařčík. Nejprve jezdce potrápila převodovka ve Škodě Felicia Kit Car a definitivní tečku udělal defekt levé přední pneumatiky. Sedmou příčku obsadil sedmnáctiletý Marek Mechl s Hondou Civic VTi. Syn slavnějšího otce Viktora se rozhodl pro dráhu soutěžního jezdce a na kopřivnickém polygonu sbíral první zkušenosti. Podobná slova by se dala použít i u šestého v pořadí dvoukolek Tomáše Štuksy. Tito dva mladí jezdci se střetávají na slalomových závodech a poprvé se utkali i v rally. Teprve čtrnáctiletý Štuksa startuje s různými vozy na amatérských akcích a na Traivě se představil ve Škodě Felicia pod dohledem otce Marka. Pátou příčku obsadil Radek Niedoba na Volkswagenu Golf GTi. Nepopulární čtvrtou příčku si vyjel Jiří Gerych s Citroënem Saxo. Jezdec z Neubuzi střídá na rally cupu pravou sedačku v mitsubishi a místo za volantem ve svém saxu. Nyní padla volba na volant a Gerych si jízdy užíval. Jediný problém viděl v sériové převodovce, což bylo pro jezdce velkým hendikepem. Pohled do výsledků dvoukolek na stupních vítězů lehce připomíná polské mistrovství. Do Kopřivnice přijeli tři polští jezdci a ti vypálili českým závodníkům rybník. Bronzový stupínek obsadil Lukasz Godula s Peugeotem 106. Godula startuje na polských tratích pravidelně, ale do Kopřivnice přijel teprve podruhé. Při prvním startu v květnu obsadil páté místo a nyní si třetím flekem svou bilanci výrazně vylepšil. Stejný počet startů na Traivě má i Rafal Krecioch s Fordem Fiesta R2. V tomto případě ale můžeme hovořit o vyrovnané výkonnosti, neboť v lednovém klání i nyní v září obsadil polský jezdec shodně druhé místo. Roli favorita splnil na 100 % Rafal Pochlopieň s Opelem Astra GSi. Rafal nenašel přemožitele na žádné z rychlostních zkoušek a s přehledem ovládl kategorii dvoukolek. Tímto vítězstvím si předčasně zajistil celkové prvenství v kategorii.
V kategorii produkčních vozů se přijelo na polygon popasovat se soupeři a tratí devět jezdců. I tato kategorie měla jednoho jezdce, jenž závod nedokončil. Byl jím Petr Mikuláštík se Subaru Impreza, který odstavil svůj vůz kvůli poškozenému diferenciálu. Defekt pneumatiky se výrazně podepsal na konečném výsledku Jaroslava Krčmáře. Díky volnějším řádům cupu se mohl jezdec Subaru Imprezy po výměně kola do závodu vrátit, ale na lepší než osmé místo v cíli to nestačilo. Sedmý dokončil soutěž Jaroslaw Sikora s dalším vozem Subaru Impreza. Polský jezdec jezdí u našich severních sousedů amatérské rally a po dobrých referencích si chtěl vyzkoušet i Traiva cup. O příčku lepší byl Jaroslav Rafaj s Mitsubishi Lancer EVO IX. Járu můžeme vídat na různých soutěžích v roli mechanika, ale tentokráte usedl za volant a závod se velice užíval. Páté místo mezi produkčními vozy je patrně zklamáním pro Jaroslava Podešvu. Je potřeba ale vysvětlit, že Podešva těsně před soutěží zjistil, že mu teče olej ze servořízení. Proto se tým pustil do výměny a jeden mechanik jel do Zlína pro nový díl. V tu chvíli se ukázalo kamarádství se Silvestrem Mikuláštíkem, a byť jsou soupeři, nabídl Silvero Podešvovi tréninkové enkové subaru. S ním Podešva odjel čtyři měřené zkoušky a zbývající dvě již se svým opraveným vozem. Tím si mohl připsat do tabulky pět cenných bodů. Technických problémů soupeře využil Zbyněk Šantavý, který pravidelně startuje s Mitsubishi Lancer EVO IX. Čtyřikrát Podešvu porazil a v součtu časů dosáhl Šantavý na čtvrtou příčku. Od bedny dělilo zlínského jezdce pouhých 0,6 vteřiny. Pódiová umístění v produkčních vozech zcela ovládli jezdci s vozy se třemi diamanty ve znaku, tedy Mitsubishi Lancer. Desítkovou vývojovou řadu pravidelně krotí na kopřivnickém polygonu Radek Fiala. Brněnský jezdec se i tentokráte výrazně prosadil a třetí místo mu upevnilo průběžnou druhou příčku v hodnocení kategorie N4. Na Traiva rally cup po delší pauze zavítal Martin Hudec. Tento již bývalý soutěžák se věnuje spíše motokárám, ale občas vyplaví adrenalin i v rally. V Kopřivnici se představil za volantem lanceru EVO IX, a přestože měl s tímto vozem málo najeto, odvezl si do Třebíče pohár za druhé místo. Obrovským překvapením byl pro všechny výkon Ondřeje Janušky na dalším devítkovém lanceru. Zlínský jezdec byl nejrychlejší na dvou rychlostních zkouškách, ale hlavně podal vyrovnaný výkon, který mu přinesl životní výsledek v podobě vítězství v kategorii produkčních vozů.
Před námi je poslední kategorie, a to celková klasifikace. Z původně odstartovaných 27 jezdců závod dokončilo 25. Pětici nejrychlejších v absolutní klasifikaci otevírá nejrychlejší enkař zářijového podniku, tedy Ondřej Januška s devítkovým lancerem. O deset vteřin byl po šesti rychlostních zkouškách lepší a čtvrté místo v absolutním pořadí obsadil nejrychlejší dvoukolkář Polák Rafal Pochlopieň na Opelu Astra. Trojici nejrychlejších v absolutní klasifikaci ovládli jezdci s TOP vozy. Třetí příčku si vyjel Silvestr Mikuláštík s vozem Subaru Impreza WRC. Ten v průběhu soutěže řešil sice problémy s poloosou a ohnutým tlumičem, ale v cíli byl Silvero za bronzové umístění spokojený. Nováčkem na Traiva rally cupu byl Patrik Rujbr. Brněnský jezdec přivezl na polygon Škodu Fabia R5. Hlavním důvodem bylo otestovat vůz před sprintem v Jeseníkách. Testování, kdy si Patrik vyzkoušel několik druhů různých nastavení, dopadlo dobře a vedle dobrého pocitu si Rujbr z testu odvezl i pohár za druhé místo v absolutní klasifikaci. Stejný důvod, tedy test vozu před Rally Jeseníky přiměl ke startu i Romana Odložilíka. Zlínský jezdec spoléhal na svou fiestu R5. Byl nejrychlejší na všech rychlostních zkouškách a letos počtvrté vyhrál závod Traiva Rally cupu.
Další závod z letošního ročníku se uskuteční koncem října, konkrétně to bude 21. 10. 2018.
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?