Dosud nejlepší umístění Jakeše a Machů na Barum rally, v cíli pouhé tři desetiny za Dani Sordem. Deset časů v top 5 z jednotlivých RZ, z toho tři vyhrané rychlostní zkoušky Špičkově připravené vozy Škoda Fabia R5 týmem Vančík Motorsport. Velká stíhací jízda Březíka s Omelkou z 85. místa na sedmnácté ukončena havárií
Přestože se obě domácí dvojice, Jakeš – Machů a Březík – Omelka, připravovaly na svoji oblíbenou soutěž velmi důkladně, až samotná soutěž měla ukázat jejich konkurenceschopnost v porovnání s dalšími 29 vozy kategorie R5. Při nabité startovní listině v čele s Janem Kopeckým, Rusem Lukjaňukem, hvězdným Španělem Sordem a dalšími předními jezdci evropského šampionátu se mohlo zdát předstartovní prohlášení Mirka Jakeše, že chce bojovat o první pětku, možná až příliš sebevědomé. Samotný průběh soutěže však ukázal, že 28letý jezdec správně předvídal schopnosti posádky i vozu.
Něco málo už naznačil sedmý nejrychlejší čas na páteční dopolední kvalifikaci. „A to jsem si ještě ve zmatku před startem nevšimnul, že nemám zapnuté ALS na nejvyšší stupeň. Další drobnou chybu jsem udělal těsně před cílem, jinak by z toho byl čas někde mezi první trojkou,“ glosoval Mirek úvodní kvalifikaci.
Samotná soutěž začala tradičně městskou zkouškou před desetitisíci skvělých fanoušků a Jakeš s Březíkem se pak jako správná týmová dvojka hned na úvod seřadili za sebou na osmou a devátou pozici. Hned po druhé sobotní zkoušce (RZ3 Semetín) se však jejich pořadí v absolutní klasifikaci zásadně lišila. Zatímco Jakeš s Machů postoupili už na šestou příčku, Březíka s Omelkou čekal po defektu pravé přední pneumatiky pád na 85. místo. „Asi tuším, kde se to stalo, někde cca kilometr po startu. Být to zadní pneumatika, tak zkusím vložku dojet, ale předek jsme museli vyměnit a zaplatili za to čtyři a půl minutami. Jen škoda, že nám to trvalo tak dlouho. Jednak jsme jeli chvíli po defektu a hledali vhodné místo na výměnu, a pak také před soutěží ani nebyl čas na to víc potrénovat samotné přezouvání,“ litoval Martin Březík.
V polovině sobotního dne už šel Jakeš před Mareše na páté místo a po sekundách stahoval Sorda, aby mu po sobotě chybělo na továrního jezdce týmu Hyundai ještě 10,5 sekundy. I Březík zajížděl rychlé časy a sobotní etapu zakončil na 13. místě v rámci MČR (23. absolutně) s nadějí na první desítku české klasifikace.
Také neděle se nesla ve znamení proměnlivého počasí a správná volba pneumatik měla podstatný vliv na konečný výsledek. Bohužel, po posunu o dalších šest příček dopředu museli odstoupit Březík s Omelkou. „Že jsme udělali v sobotu gumu, to ještě beru, problémy měli ostatně i jiní. Ale chyba na domácí erzetě mě opravdu mrzí. Vždyť bydlím nedaleko v Lukově a tím místem ve sjezdu do Vlčkové jsem jel už minimálně stokrát. Je tam malá terénní vlna a ta nás hodila na strom. Odnesl to pravý zadek vozu a s ohnutým ramenem se nedalo pokračovat. Každopádně až do té doby byl pocit z jízdy opravdu výborný, Fabie R5 je úžasné auto. Také ze spolupráce s Jardou Vančíkem jsem maximálně spokojený,“ hledal zkušený 52letý jezdec pozitiva ze závodu.
V tu chvíli ale už vrcholil boj o pódiová umístění a napínavý souboj spolu sváděla právě trojice Gryazin, Sordo a Jakeš. Mirek s Petrem se sice po první nedělní sekci přiblížili ke Gryazinovi, naopak ale ztratili pár vteřin na Sorda, když důvodem byl druhý defekt v průběhu soutěže. „Stalo se nám to někde na výjezdu z diváckého místa pod malenovickým hradem. Pneumatika se naštěstí svlékla až těsně před cílem, i tak jsme ztratili minimálně 10-12 sekund,“ řekl později Mirek.
Ani v tu chvíli letos nově vytvořená posádka nezabalila souboj o třetí místo a do dramatické poslední RZ vstupovala s mankem rovných 9 sekund na Sorda. „Před startem poslední erzety jsme se s Mirkem vůbec nebavili o taktice, jestli útočit, nebo se spokojit s pátým místem. Jen jsme se na sebe podívali a bylo nám v tu chvíli oběma jasné, že se chceme porvat o bednu. V autě nastala ta správná konstelace a mám pocit, že v daný okamžik za daných podmínek a na daných pneumatikách se určitě nedalo zajet víc. Na jednu stranu nás samozřejmě pouhé tři desetiny sekundy na Sorda mrzí. Na stranu druhou se musíme podívat, kolik cenných skalpů jsme naopak získali. Před námi zůstala jen hvězdná trojka Kopecký, Lukjaňuk a Sordo, přitom v závěru jsme ze sebe vyždímali naprosté maximum. Vždyť nebýt defektu, vyhráli bychom absolutně celou druhou etapu! Věřím, že i fanoušci si naši jízdu užili a že onboard z poslední erzety stojí opravdu za podívání,“ těšil se z konečného výsledku Petr Machů.
A převažovala v cíli u Mirka Jakeše víc radost, nebo naopak zklamání z těsné prohry se Sordem? „Ani jedno, ani druhé. Na jednu stranu to beru tak, že pokud by se sečetly ztráty z obou defektů i vlastní chyby, tak by to dělalo nějakých 40 sekund a my se pohybovali ve výsledcích někde jinde. Jenže to bych zase mohl v tu chvíli bojovat někde o první či druhé místo a začít bláznit, no a to by taky nemuselo dobře dopadnout. Beru to tak, že se nám s Petrem podařil dobrý závod i výsledek. Jsem nadšený, jak špičkově fungovala technika, za což patří poděkování všem mechanikům Vančík Motorsport i Jardovi Vančíkovi samotnému. Jeli jsme první závod s Fabií R5, poprvé benzín MOL Racing Fuel, výborně fungovaly i pneumatiky Hankook. A že nám na Daniho v cíli něco málo chybělo? Nic se neděje, třeba přijede i za rok a my se mu pokusíme těsnou porážku vrátit,“ usmívá se Mirek.
Zdroj: Vančík Motorsport
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.
Naše dlouhodobá recenze pokračuje s hlavní jízdní sekcí. Auto jsme pořádně protáhli v různých prostředích, kde se nová hybridní DS 4 ukázala jako překvapivě všestranné auto. Není však vše zalité sluncem a nějaká ta ale se přeci jen našla. To, že má hezkou spotřebu ve městě či na okresce asi tušíte, ale co na dálnici?