Vrcholná zlínská soutěž Barum Czech Rally je čtvrtým závodem XTG Adam Cupu 2018.
Do pohárového hodnocení budou započítány výsledky z pátečního a sobotního programu soutěže, většina pohárových posádek se však na tratích v okolí Zlína objeví i v neděli, ve snaze pokořil celou trať 48. ročníku prestižní domácí soutěže.
Pořadatelům Barum Czech Rally Zlín se k datu uzávěrky přihlásilo šest dvojic, které budou bojovat o body do hodnocení XTG ADAM Cupu. Poprvé se do pohárového klání zapojí ve Zlíně Michal Kolář, pro další dva jezdce bude start premiérou na Barumce (Adam Lahola a Tomáš Neužil).
Proti nim bude stát loňský vítěz ADAM Cupu a nejrychlejší jezdec ve všech třech letošních závodech Martin Vopatřil. I ve Zlíně se objeví s Karlem Voltnerem a společně budou pro všechny pohárové účastníky pomyslným měřítkem. A zároveň „tvrdým oříškem“, protože právě Barumka je pro Martina domácí a srdeční závod.
„Ambice máme na domácí půdě samozřejmě nejvyšší. Na Barumku se s Karlem moc těšíme a oproti loňsku ji letos pojedeme celou. Škoda, že nakonec nejede Patrik Brtníček, náš největší soupeř a nejbližší pohárový konkurent v pohárové klasifikaci. Celkově bude důležité, aby vydrželo auto. Jinak si chceme závod hlavně užít a rádi bychom se podívali až na cílovou rampu,“ naznačuje Martin Vopatřil.
Vopatřil s Voltnerem, stejně jako fanoušci a další pohároví účastníci, budou na Zlínsku postrádat Patrika Brtníčka s Martinem Hlavatým. Důvodem neúčasti vyškovského mladíka jsou jeho povinnosti spojené s nástupem ke studiu na vysoké škole. Jeho roli tak ve Zlíně zkusí převzít David Štefan, druhý jezdec hustopečské klasifikace. Na místě spolujezdce se opět objeví Ondřej Vichtora. Ve Zlíně bude pražský jezdec startovat potřetí. V letech 2014 a 2015 však cíl soutěže nespatřil, vždy kvůli technické závadě.
„Barumka je pro nás vrcholem sezóny. Loni jsem jel Deutschland rallye, letos jedeme Barumku. Samozřejmě bychom rádi zabojovali o bednu, ale proti domácím jezdcům to bude náročné. Přece jen rychlostní zkoušky moc neznám a mám z nich respekt. Ale o to více se na závod těšíme. Pojedeme celou Barumku, chceme si maximálně zazávodit,“ věří David Štefan.
Jedinými, kdo se letos prioritně zapojí pouze na pohárové klasifikace, jsou Martin Baďura s Janem Nešporem. Martin loni pohárovou klasifikaci ADAM Cupu na Barum rally uzavíral, ale právě získané zkušenosti bude moci využít v letošním ročníku. Jeho drobným handicapem se může zdát delší závodní pauza, když se neobjevil na Agrotec rally v Hustopečích.
„Závodní pauza byla opravdu dlouhá, takže se s Honzou moc těšíme, jak se zase postavíme na start závodu. Na druhou stranu jsme v tomto období udělali velký kus práce na autě. Takže je jen na nás, abychom zajeli co nejlepší výsledek. Osobně se nejvíce těším na RZ Semetín, ten se mi už loni opravdu líbil,“ objasňuje Martin Baďura.
Fanoušci budou muset ve Zlíně oželet i účast Jana Pilaře. Pražský jezdec v Hustopečích havaroval a svůj návrat směřuje až k Rally Příbram.„Auto ještě není opravené, navíc jsem řešil řadu problémů a závodění muselo jít trochu stranou,“ přiznává pražský jezdec.
Do role „černého koně“ tak můžeme ve Zlíně pasovat Tomáše Neužila s Matyášem Jeriem. Jejich pohárová pouť má jednoznačně zrychlující tendenci a Barumka může být závodem, kde mladá dvojice může „zatápět“ pohárovým protivníkům.
„Cupové závodění je ta nejlepší volba, jak v rally začít a užívám si to. Barumku beru jako vrchol sezony a moc se na start těším. Je to nádherná soutěž. Čeká nás obrovská porce ostrých kilometrů na těžkých zkouškách. Jejich nástrahy ve mně samozřejmě budí respekt, ale zároveň získáme nové zkušenosti! Před Hustopečemi jsme nastavili správně auto, a tak se nám snad v okolí Zlína konečně povede zajet hezky výsledek. S Matyášem pojedeme celý závod, pro oba to bude největší podnik dosavadní kariéry. Budeme se snažit závodit, ale zároveň budeme chtít dojet až do cíle. Nejen kvůli zisku pohárových bodů, ale také kvůli tomu, abych si víkend po Barumce mohl ´po svých´ dojít k oltáři pro svou snoubenku,“ nastínil plány Tomáš Neužil.
Pátou dvojicí na startu budou Adam Lahola s Vítězslavem Baďurou. Start na Barumce bude mít pro oba členy posádky nádech domácího podniku. „Barumka je pro nás velká výzva. Už se nemohu dočkat startu na Městské RZ. Vždy jsem unikátní atmosféru na autobusovém nádraží zažíval jako divák, teď ji zažiju z pohledu jezdce. Věřím, že to pro nás s Víťou bude silný zážitek. Barumku pojedeme celou, v naší pozici by byla škoda vynechat jednu etapu tak náročného závodu,“ okomentoval start Adam Lahola.
Jak už bylo v úvodu zmíněno, pohárovou premiéru bude na Barumce zažívat Michal Kolář s Davidem Uhříčkem. „Pohárovku“ ADAM Cup si ovšem vyzkoušeli už na Kopné a ve Vyškově.
„Na Barumku se hodně těším, zároveň z ní mám obrovský respekt. Je to domácí soutěž, proto si startem splním dětský sen. V minulosti jsem býval na Barumce v roli diváka a vnímal jsem její neskutečnou atmosféru. Přece jen toho nemám mnoho odjetého, žádné ambice tak nemám. Kluci jsou hodně rychlí, a tak pokud bychom s nimi jeli aspoň trochu v kontaktu, budu rád. Naším hlavním cílem bude najet co nejvíce ostrých kilometrů a posbírat co nejvíce zkušeností. Zejména RZ Kašava bude hodně náročná a dlouhá, těším se i na městskou speciálku, která má díky divákům a atmosféře, své kouzlo. Rozhodl jsem se jet Barumku celou, samozřejmě bychom soutěž rádi dokončili,“ věří Michal Kolář.
Barum Czech Rally Zlín odstartuje v pátek 24. srpna 2018 v 16 hodin slavnostním startem, který bude předzvěstí noční Městské RZ. Její start je naplánován na 21:15 hod. V sobotu 25. srpna čeká na posádky XTG ADAM Cupu dalších 8 rychlostních zkoušek (na čtyřech úsecích). Kompletní program zlínského závodu nabídne 15 měřených testů, s cílem soutěže v neděli kolem 17. hodiny.
Průběžné pořadí XTG ADAM Cup 2018 (3/7):
1. Vopatřil 75, 2. Brtníček 54, 3. Neužil 44, 4. Lahola 38, 5. Štefan a Baďura 36, 7. Pilař 20, 8. Šimánek 10
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).