Star Rally Historic v letošním roce nastupuje už do své druhé dekády. Jedenáctý ročník této soutěže pro historické rally vozy se pojede se statusem mistrovského závodu seriálu Autoklub MČR-HA, zároveň je vypsán jako volný mezinárodní podnik a věrný zůstává i těm nejhlubším kořenům, ze kterých Star Rally během let vyrostla – součástí bude také demonstrační jízda vozů Rally Legend. Fanoušci podél trati se mohou znovu těšit na početné startovní pole bezmála devadesáti posádek s rozličnými historickými skvosty. Posádky se musí připravit na vůbec nejdelší trať v dosavadní historii Star Rally Historic – souhrnná délka plánovaných rychlostních zkoušek letos téměř dosáhla kulaté stovky kilometrů.
Historické rally získávají rok od roku na popularitě a to jak u soutěžních posádek, tak u fanoušků. Lze to z části přičíst také faktu, že do kategorie historických sportovních vozidel postupně přibývají automobily, které brázdily tratě ještě docela nedávno. Potěšitelný je fakt, že v českých luzích a hájích nepřibývají pouze oblíbené a hlavně dostupné maloobjemové škodovky různých typů či podobné vozy z předlistopadové éry, ale že se najdou i lidé, kteří investují do pořízení raritních speciálů s továrním původem a nebojí se s nimi v ostrém tempu vyrazit do boje s časem. Ve Zlíně se tak na konci srpna objeví hned dva silné Fordy Escort RS Cosworth s opravdu hodnotným rodokmenem, přičemž zejména Vlastimil Neumann již na několika předešlých soutěžích letošního historického mistrovství naznačil, že patři k jasným favoritům. Nebude to však mít snadné. V letošní startovní listině Star Rally Historic se totiž nacházejí například loňský vítěz Stanislav Budil se svým osvědčeným BMW 2002 TI, rychlí piloti na Škodách 130 LR Tomáš Enge, Jan Krejča a Vladimír Berger, vítěz historické Rally Bohemia Jindřich Štolfa s hbitým Roverem Metro GTI, či Petr Hustý s výkonným Mercedesem Benz 190 E.
Účastníci českého mistrovství to ve Zlíně nebudou mít snadné ani díky účasti zahraničních posádek. Ty jim sice nebudou ubírat žádné body do klasifikace seriálu, o prestiž v podobě co nejlepšího celkového pořadí se ale jistě poperou. Fanoušky bude jistě zvedat na nohy dodnes fascinující Audi Quattro A2 polského jezdce Grzegorze Olchawského, jeho krajan Marek Suder zase vyrazí s replikou Fordu Sierra Cosworth polského multišampiona Marka Bublewicze a vyznavače ladných křivek pro změnu potěší Porsche 911 ze sedmdesátých let, se kterým se do Zlína vydá Rakušan Albert Bellschan von Mildenburg. Nebude chybět ani Hans Gustavsson, pravidelný účastník jak dřívějších ročníků Barum rally, tak několika posledních Star Rally. Do Zlína opět zavítá se svou mrštnou Toyotou Starlet.
Vedle více než pěti desítek dvojic přihlášených do měřené soutěže letošní Star Rally Historic nabídne rovněž přes třicet vozů účastnících se demonstrační jízdy Rally Legend. I tam se fandové mohou těšit na silné speciály jako je Lancia Delta HF Integralepravidelného zlínského hosta Franca Busiho či mohutný Mercedes-Benz SLC 500 domácího Aleše Máčaly, stejně tak se mohou těšit na show, kterou pravidelně předvádějí Bronislav Sobotka se svou Ladou VFTS nebo Stanislav Bláha s podobně nezkrotným Wartburgem 353 W.
Star Rally Historic letos doznala radikální změny v organizační oblasti. Vůbec poprvé totiž opustila centrum Zlína a své zázemí nově nalezla v otrokovickém areálu společnosti ZLIN AIRCRAFT. Pořadatelé si od tohoto kroku slibují ještě větší popularizaci Star Rally Historic, neboť její účastníci budou na dohled špičkovým týmům seriálu FIA ERC a MČR. V nové servisní zóně proběhne rovněž technická přejímka, plánovaná na páteční dopoledne. Odpoledne od 14 hodin na posádky čeká slavnostní start na můstku před zlínskou radnicí a po sedmé večerní pak populární městská speciálka v ulicích krajského města. V sobotu pak přijdou na řadu klasické úseky, jejichž celkový počet je rovněž letošní novinkou - ještě nikdy se Star Rally totiž nejela na osmi měřených úsecích. Kromě městské speciálky a sobotní kudlovické rychlostní zkoušky si všechny zbývající úseky, tedy Březovou, Semetín a Rajnochovice, projedou účastníci celkem dvakrát. Sobotní část měřených testů bude proložena dvěma servisními pauzami, po poslední RZ v Rajnochovicích pak posádky pojedou rovnou do centra Zlína, kde je po deváté večerní na náměstí Míru bude čekat slavnostní vyhlášení i uzavřené parkoviště.
Jakub Hofbauer
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.