Star Rally Historic v letošním roce nastupuje už do své druhé dekády. Jedenáctý ročník této soutěže pro historické rally vozy se pojede se statusem mistrovského závodu seriálu Autoklub MČR-HA, zároveň je vypsán jako volný mezinárodní podnik a věrný zůstává i těm nejhlubším kořenům, ze kterých Star Rally během let vyrostla – součástí bude také demonstrační jízda vozů Rally Legend. Fanoušci podél trati se mohou znovu těšit na početné startovní pole bezmála devadesáti posádek s rozličnými historickými skvosty. Posádky se musí připravit na vůbec nejdelší trať v dosavadní historii Star Rally Historic – souhrnná délka plánovaných rychlostních zkoušek letos téměř dosáhla kulaté stovky kilometrů.
Historické rally získávají rok od roku na popularitě a to jak u soutěžních posádek, tak u fanoušků. Lze to z části přičíst také faktu, že do kategorie historických sportovních vozidel postupně přibývají automobily, které brázdily tratě ještě docela nedávno. Potěšitelný je fakt, že v českých luzích a hájích nepřibývají pouze oblíbené a hlavně dostupné maloobjemové škodovky různých typů či podobné vozy z předlistopadové éry, ale že se najdou i lidé, kteří investují do pořízení raritních speciálů s továrním původem a nebojí se s nimi v ostrém tempu vyrazit do boje s časem. Ve Zlíně se tak na konci srpna objeví hned dva silné Fordy Escort RS Cosworth s opravdu hodnotným rodokmenem, přičemž zejména Vlastimil Neumann již na několika předešlých soutěžích letošního historického mistrovství naznačil, že patři k jasným favoritům. Nebude to však mít snadné. V letošní startovní listině Star Rally Historic se totiž nacházejí například loňský vítěz Stanislav Budil se svým osvědčeným BMW 2002 TI, rychlí piloti na Škodách 130 LR Tomáš Enge, Jan Krejča a Vladimír Berger, vítěz historické Rally Bohemia Jindřich Štolfa s hbitým Roverem Metro GTI, či Petr Hustý s výkonným Mercedesem Benz 190 E.
Účastníci českého mistrovství to ve Zlíně nebudou mít snadné ani díky účasti zahraničních posádek. Ty jim sice nebudou ubírat žádné body do klasifikace seriálu, o prestiž v podobě co nejlepšího celkového pořadí se ale jistě poperou. Fanoušky bude jistě zvedat na nohy dodnes fascinující Audi Quattro A2 polského jezdce Grzegorze Olchawského, jeho krajan Marek Suder zase vyrazí s replikou Fordu Sierra Cosworth polského multišampiona Marka Bublewicze a vyznavače ladných křivek pro změnu potěší Porsche 911 ze sedmdesátých let, se kterým se do Zlína vydá Rakušan Albert Bellschan von Mildenburg. Nebude chybět ani Hans Gustavsson, pravidelný účastník jak dřívějších ročníků Barum rally, tak několika posledních Star Rally. Do Zlína opět zavítá se svou mrštnou Toyotou Starlet.
Vedle více než pěti desítek dvojic přihlášených do měřené soutěže letošní Star Rally Historic nabídne rovněž přes třicet vozů účastnících se demonstrační jízdy Rally Legend. I tam se fandové mohou těšit na silné speciály jako je Lancia Delta HF Integralepravidelného zlínského hosta Franca Busiho či mohutný Mercedes-Benz SLC 500 domácího Aleše Máčaly, stejně tak se mohou těšit na show, kterou pravidelně předvádějí Bronislav Sobotka se svou Ladou VFTS nebo Stanislav Bláha s podobně nezkrotným Wartburgem 353 W.
Star Rally Historic letos doznala radikální změny v organizační oblasti. Vůbec poprvé totiž opustila centrum Zlína a své zázemí nově nalezla v otrokovickém areálu společnosti ZLIN AIRCRAFT. Pořadatelé si od tohoto kroku slibují ještě větší popularizaci Star Rally Historic, neboť její účastníci budou na dohled špičkovým týmům seriálu FIA ERC a MČR. V nové servisní zóně proběhne rovněž technická přejímka, plánovaná na páteční dopoledne. Odpoledne od 14 hodin na posádky čeká slavnostní start na můstku před zlínskou radnicí a po sedmé večerní pak populární městská speciálka v ulicích krajského města. V sobotu pak přijdou na řadu klasické úseky, jejichž celkový počet je rovněž letošní novinkou - ještě nikdy se Star Rally totiž nejela na osmi měřených úsecích. Kromě městské speciálky a sobotní kudlovické rychlostní zkoušky si všechny zbývající úseky, tedy Březovou, Semetín a Rajnochovice, projedou účastníci celkem dvakrát. Sobotní část měřených testů bude proložena dvěma servisními pauzami, po poslední RZ v Rajnochovicích pak posádky pojedou rovnou do centra Zlína, kde je po deváté večerní na náměstí Míru bude čekat slavnostní vyhlášení i uzavřené parkoviště.
Jakub Hofbauer
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.
Lamborghini chystá revoluci – jeho první elektromobil bude zároveň nejsilnějším vozem v historii značky. Italská automobilka vsadí na špičkovou platformu koncernu VW Group, která slibuje extrémní výkon i luxusní technologie.
Xiaomi, známý především jako výrobce mobilních telefonů a elektroniky, se loni odvážně pustil do automobilového průmyslu se sedanem SU7. Jeho ambice ale nezůstaly u prvního kroku – brzy následovala prémiová verze Ultra, která se právě dostala do prodeje. Nový model překvapil trh svou výrazně nižší cenou, než se původně očekávalo.
Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.