Filip Mareš pokračuje i v letošní sezoně ve skvělých výsledcích a sbírání důležitých zkušeností na závodních tratích. Předchozí dvě sezony se mu velmi vydařily, když se stal dvojnásobným juniorským mistrem České republiky v rally, ale také mistrem ČR ve dvoukolkách, juniorským šampionem FIA ERT a vicemistrem Evropy FIA ERC3. Těchto úspěchů dosáhl ještě ve voze pouze s přední poháněnou nápravou. Letos přesedl do čtyřkolky Škody Fabie R5 a soustředí se zejména na sbírání zkušeností v národním mistrovství, ale dosavadní výsledky ukazují o jak talentovaného jezdce se jedná.
To, jakým způsobem Filip vlétl do letošní sezony, překvapilo i jeho samotného a mimo osmého místo na Valašské rally sbírá umístění v první pětce absolutní klasifikace. Na vyškovském rallysprintu jej dělily dokonce od celkového vítězství pouhé dvě desetiny vteřiny. V průběžném pořadí mistrovství České republiky si před Barum rally drží druhou pozici a určitě se pokusí i na zlínských rychlostních zkouškách bojovat s Janem Černým a Václavem Pechem o udržení této příčky. V sezoně, kterou sám označuje jako učednickou, předvádí skvělé výsledky. „Tento rok a jízda ve fabii R5 je pro mě splnění snu. Je to něco jiného, než jsem byl doposud zvyklý. Zatím je to hlavně o sbírání zkušeností, ale druhá pozice v mistrovství České republiky je popravdě řečeno nad očekávání. Ještě však na své jízdě vidím několik chyb, které musím odstranit. Chtěl bych být ještě rychlejší a krůček po krůčku se k tomu dostáváme, ale máme nějaké rezervy, abychom se dostali na limit auta,“ hodnotí talentovaný závodník. Filip k závodění přistupuje s pokorou a své dosavadní úspěchy přijímá velmi skromně.
Závodní Škodu Fabii R5 pro Filipa Mareše připravuje Roman Kresta a jeho Kresta racing tým. Jedná se o tým s velmi profesionálním přístupem, což se závodnímu pilotovi líbí. Spolupráci zatím hodnotí velmi kladně a pochvaluje si jak skvělý chod týmu, tak pohodu, která se přenáší od přípravy vozu až k samotným závodům. „Pokouším se mít co nejvíce profesionální přístup, a to je u Romana Kresty výhodou. Je to legenda české rally a můžu se toho od něj spoustu naučit, což se také děje. Už na rallysprintu Kopná jsem viděl, jak moc si Romana váží lidé na Zlínsku a na Barum rally to bude podobné. Celý tým pracuje zodpovědně a všechno skvěle funguje,“ pochvaluje si vycházející hvězda české rally soutěžící za podpory Autoklubu České republiky.
Přípravy na Barum rally již jsou v plném proudu. Filip si po domácí Rally Bohemia vyhodnotil první polovinu letošní sezony, udělali si v týmu analýzy, kde je potřeba ještě zapracovat a uvědomil si, kde ještě má rezervy a kde mu chybí zkušenosti, aby dokázal ještě více zrychlit. Dokonce se poprvé s vozem fabia R5 projel na šotolinovém povrchu, kde nasbírali spoustu cenných podnětů a v budoucnu si určitě chce na nezpevněném povrchu zazávodit. „Před Barum rally už testovat nebudeme, až přímo na oficiálních testech před soutěží. Pokusím se ještě zrychlit a uvidíme, jak konkurenceschopní budeme na nesmírně těžké soutěži proti tolika skvělým jezdcům. Bude to první barumka na čtyřkolce, takže to bude náročné a nedokážu zatím říct, jaký bude náš cíl,“ prozradil jezdec, který bude krátce před startem oslaví sedmadvacáté narozeniny.
Evžen GARGULÁK
tiskové středisko Barum Czech Rally Zlín
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.