V minulých dnech byl zveřejněn oficiální seznam přihlášených posádek na letošní osmačtyřicátý ročník Barum Czech Rally Zlín. Jako tradičně je startovní listina početná, přihlásilo se 138 soutěžících z 26 zemí. V rámci seriálu FIA Mistrovství Evropy v rally (ERC) jde o jednu z nejkvalitněji obsazených soutěží. S prioritou FIA se objeví celkem 2 piloti, mezi nimiž je jezdec továrního týmu Hyundai Dani Sordo ze Španělska a Simone Tempestini z Rumunska. Celkem 56 posádek přijíždí s prioritou ERC, případně FIA. Z toho 30 s prioritou ERC1, 6 zástupců s prioritou RGT, 2 pojedou s prioritou ERC2 a 17 posádek má prioritu ERC3. V rámci hodnocení mistrovství Evropy jede celkem 80 posádek.
Škoda tradičně kraluje v počtu zastoupení mezi jednotlivými značkami. Mezi přihlášenými je celkem 36 vozů kategorie R5. Zpestřením startovní listiny bude sedm žen za volantem a celkem 15 smíšených posádek. Velkým tahákem letošní Barum Czech Rally Zlín bude účast pilota mistrovství světa Daniho Sorda a srovnání jeho vozu Hyundai i20 R5 s domácím továrním týmem Škoda Motorsport a šestinásobným vítězem barumky Janem Kopeckým na voze Škoda Fabia R5.
Statistika dle seznamu přihlášených posádek
Celkem přihlášeno: 138 posádek (81 českých, 57 zahraničních)
Počet států: 26
Česká republika – 80, Maďarsko – 9, Polsko – 7, Rakousko – 5, Tchajwan – 4, Španělsko – 3, Velká Británie a Severní Irsko – 3, Itálie – 3, Slovensko – 3, Portugalsko – 2, Německo – 2, Norsko – 2, Lotyšsko – 2, Francie – 2, Dánsko – 2, Rusko – 1, Brazílie – 1, Turecko – 1, Rumunsko – 1, Švédsko – 1, Finsko – 1, Lucembursko – 1, Island – 1, Bulharsko – 1. Pouze spolujezdec: Belgie – 2, Japonsko – 1.
Priorita FIA: 2
Daniel Sordo (ESP), Simone Tempestini (ROU)
Priorita ERC1: 30
Alexej Lukjaňuk (RUS), Bruno Magalhães (PRT), Norbert Herczig (HUN), Jan Kopecký (CZE), Václav Pech (CZE), Fabian Kreim (DEU), Eyvind Brynildsen (NOR), Nikolaj Grjazin (LVA), Laurent Pellier (FRA), Chris Ingram (GBR), Jan Černý (CZE), Paulo Nobre (BRA), Łukasz Habaj (POL), Rhys Yates (GBR), Hermann Neubauer (AUT), Filip Mareš (CZE), Orhan Avcioğlu (TUR), Aleksander Zawada (POL), Jaromír Tarabus (CZE), Dávid Botka (HUN), Roman Odložilík (CZE), Albert von Thurn und Taxis (DEU), Martin Vlček (CZE),
László Német (HUN), Miroslav Jakeš (CZE), Aloísio Monteiro (PRT), Martin Březík (CZE), Tomáš Růžička (CZE), Vojtěch Štajf (CZE), Antonín Tlusťák (CZE)
Priorita RGT: 6
Raphaël Astier (FRA), Andrea Nucita (ITA), Simone Tempestini (ROU), Petr Nešetřil (CZE), Andrea Modanesi (ITA), Martin Rada (CZE)
Priorita ERC2: 2
Tibor Érdi jun. (HUN), Csaba Juhász (HUN)
Priorita ERC3: 17
Martiņš Sesks (LVA), Efrén Llarena (ESP), Tom Kristensson (SWE), Simon Wagner (AUT), Dominik Brož (CZE), Sindre Furuseth (NOR), Mattia Vita (ITA), Roland Stengg (AUT), Miika Hokkanen (FIN), Kristóf Klausz (HUN), Julian Wagner (AUT), Matěj Kamenec (CZE), Grégoire Munster (LUX), Martin László (HUN), Emma Falcónová (ESP), Catie Munningsová (GBR), Miklós Csomós (HUN)
Priorita ERC Junior U28: 8
Fabian Kreim (DEU), Nikolaj Grjazin (RUS), Laurent Pellier (FRA), Chris Ingram (GBR), Jan Černý (CZE), Rhys Yates (GBR), Filip Mareš (CZE), Aleksander Zawada (POL)
Priorita ERC Junior E27: 13
Martiņš Sesks (LVA), Efrén Llarena (ESP), Tom Kristensson (SWE), Simon Wagner (AUT), Dominik Brož (CZE), Sindre Furuseth (NOR), Mattia Vita (ITA), Roland Stengg (AUT), Miika Hokkanen (FIN), Kristóf Klausz (HUN), Julian Wagner (AUT), Grégoire Munster (LUX), Catie Munningsová (GBR)
Rozdělení jednotlivých vypsaných tříd v FIA mistrovství Evropy v rally (ERC):
Celkem přihlášeno: 80 posádek
Třída RC2 – S2000-Rally: 2.0 atmosférický, Skupina R5 (VR5), Skupina NR4 nad 2000 cm3 (nynější N4) – 39 vozů
Třída RGT – vozy RGT – 6 vozů
Třída RC3 – Skupina A nad 1600 cm3, Super 1600, R2 (atmosférický – nad 1600 cm3 do 2000 cm3, VR2C a turbo – nad 1067 cm3 do 1333 cm3 – VR2C), R3 (atmosférický – nad 1600 cm3 do 2000 cm3 VR3C a turbo – nad 1067 cm3 do 1333 cm3 – VR3C), R3 (turbo – do 1620 cm3 / jmenovitý – VR3T), R3 diesel – do 2000 cm3 / jmenovitý – VR3D) – 5 vozů
Třída RC4 – Skupina A do 1600 cm3, R2B (atmosférický – nad 1390 cm3 do 1600 cm3 – VR2B a turbo – nad 927 cm3 do 1067 cm3 – VR2B), Kit-car do 1600 cm3, Skupina N nad 1600 cm3 do 2000 cm3 – 29 vozů
Třída RC5 - Skupina N do 1600 cm3, R1 (atmosférický – do 1600 cm3 – VR1A/VR1B a turbo do 1067 cm3 – VR1A/VR1B) – 1 vůz
Vozy kategorie R5: 36
Škoda Fabia R5 – 20, Ford Fiesta 13, Hyundai i20 R5 – 2, Peugeot 208 T16 – 1
Statistika podle seznamu přihlášených ERC + MCR
Statistika značek: 14
Škoda – 31, Peugeot – 24, Ford – 14, Opel – 13, Mitsubishi – 11, Renault – 10, Honda – 8, Fiat – 6, Hyundai – 5, Porsche – 5, Citroën – 5, Subaru – 3, Suzuki – 2, Dacia – 1
Smíšené posádky: 15
Martin Vlček – Jindřiška Žáková (CZE), Efrén Llarena – Sara Fernandezová (ESP), Miika Hokkanen – Reeta Hämäläinenová (FIN), Julian Wagner – Katharina Anne Steinová (AUT/DEU), Emma Falcónová – Eduardo González (ESP), Vojtěch Štajf – Marcela Ehlová (CZE), Petr Lukašík – Martina Mikulášková (CZE), Sandra Pokorná – Jiří Skořepa (CZE), Olga Lounová – Richard Nesvadba (CZE), Pavel Janovský – Kateřina Janovská (CZE), Tomáš Herold – Klára Heroldová (CZE), Ondřej Mezihorák – Adriana Buršíková (CZE), Richard Lešák – Vlasta Lešáková (CZE), Jekatěrina Stratijevová – Georgi Avramov (BGR), Pavlína Tydlačková – Jiří Hlávka (CZE)
Dámské posádky: 7 (žena na místě jezdce)
Emma Falcónová – Eduardo González (ESP), Catie Munningsová – Alba Sánchez (GBR/ESP), Sandra Pokorná – Jiří Skořepa (CZE), Olga Lounová – Richard Nesvadba (CZE), Jekatěrina Stratijevová – Georgi Avramov (BGR), Michaela Debnárová – Lucia Laurincová (SVK), Pavlína Tydlačková – Jiří Hlávka (CZE).
Evžen GARGULÁK, Roman ORDELT
tiskové středisko Barum Czech Rally Zlín
Felipe Nasr, Nick Tandy a Laurens Vanthoor se stali vítězi úvodního kola amerického šampionátu sportovních vozů, když s vozem Porsche překonali rekord na prestižní 24hodinovce v Daytoně.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.