V minulých dnech byl zveřejněn oficiální seznam přihlášených posádek na letošní osmačtyřicátý ročník Barum Czech Rally Zlín. Jako tradičně je startovní listina početná, přihlásilo se 138 soutěžících z 26 zemí. V rámci seriálu FIA Mistrovství Evropy v rally (ERC) jde o jednu z nejkvalitněji obsazených soutěží. S prioritou FIA se objeví celkem 2 piloti, mezi nimiž je jezdec továrního týmu Hyundai Dani Sordo ze Španělska a Simone Tempestini z Rumunska. Celkem 56 posádek přijíždí s prioritou ERC, případně FIA. Z toho 30 s prioritou ERC1, 6 zástupců s prioritou RGT, 2 pojedou s prioritou ERC2 a 17 posádek má prioritu ERC3. V rámci hodnocení mistrovství Evropy jede celkem 80 posádek.
Škoda tradičně kraluje v počtu zastoupení mezi jednotlivými značkami. Mezi přihlášenými je celkem 36 vozů kategorie R5. Zpestřením startovní listiny bude sedm žen za volantem a celkem 15 smíšených posádek. Velkým tahákem letošní Barum Czech Rally Zlín bude účast pilota mistrovství světa Daniho Sorda a srovnání jeho vozu Hyundai i20 R5 s domácím továrním týmem Škoda Motorsport a šestinásobným vítězem barumky Janem Kopeckým na voze Škoda Fabia R5.
Statistika dle seznamu přihlášených posádek
Celkem přihlášeno: 138 posádek (81 českých, 57 zahraničních)
Počet států: 26
Česká republika – 80, Maďarsko – 9, Polsko – 7, Rakousko – 5, Tchajwan – 4, Španělsko – 3, Velká Británie a Severní Irsko – 3, Itálie – 3, Slovensko – 3, Portugalsko – 2, Německo – 2, Norsko – 2, Lotyšsko – 2, Francie – 2, Dánsko – 2, Rusko – 1, Brazílie – 1, Turecko – 1, Rumunsko – 1, Švédsko – 1, Finsko – 1, Lucembursko – 1, Island – 1, Bulharsko – 1. Pouze spolujezdec: Belgie – 2, Japonsko – 1.
Priorita FIA: 2
Daniel Sordo (ESP), Simone Tempestini (ROU)
Priorita ERC1: 30
Alexej Lukjaňuk (RUS), Bruno Magalhães (PRT), Norbert Herczig (HUN), Jan Kopecký (CZE), Václav Pech (CZE), Fabian Kreim (DEU), Eyvind Brynildsen (NOR), Nikolaj Grjazin (LVA), Laurent Pellier (FRA), Chris Ingram (GBR), Jan Černý (CZE), Paulo Nobre (BRA), Łukasz Habaj (POL), Rhys Yates (GBR), Hermann Neubauer (AUT), Filip Mareš (CZE), Orhan Avcioğlu (TUR), Aleksander Zawada (POL), Jaromír Tarabus (CZE), Dávid Botka (HUN), Roman Odložilík (CZE), Albert von Thurn und Taxis (DEU), Martin Vlček (CZE),
László Német (HUN), Miroslav Jakeš (CZE), Aloísio Monteiro (PRT), Martin Březík (CZE), Tomáš Růžička (CZE), Vojtěch Štajf (CZE), Antonín Tlusťák (CZE)
Priorita RGT: 6
Raphaël Astier (FRA), Andrea Nucita (ITA), Simone Tempestini (ROU), Petr Nešetřil (CZE), Andrea Modanesi (ITA), Martin Rada (CZE)
Priorita ERC2: 2
Tibor Érdi jun. (HUN), Csaba Juhász (HUN)
Priorita ERC3: 17
Martiņš Sesks (LVA), Efrén Llarena (ESP), Tom Kristensson (SWE), Simon Wagner (AUT), Dominik Brož (CZE), Sindre Furuseth (NOR), Mattia Vita (ITA), Roland Stengg (AUT), Miika Hokkanen (FIN), Kristóf Klausz (HUN), Julian Wagner (AUT), Matěj Kamenec (CZE), Grégoire Munster (LUX), Martin László (HUN), Emma Falcónová (ESP), Catie Munningsová (GBR), Miklós Csomós (HUN)
Priorita ERC Junior U28: 8
Fabian Kreim (DEU), Nikolaj Grjazin (RUS), Laurent Pellier (FRA), Chris Ingram (GBR), Jan Černý (CZE), Rhys Yates (GBR), Filip Mareš (CZE), Aleksander Zawada (POL)
Priorita ERC Junior E27: 13
Martiņš Sesks (LVA), Efrén Llarena (ESP), Tom Kristensson (SWE), Simon Wagner (AUT), Dominik Brož (CZE), Sindre Furuseth (NOR), Mattia Vita (ITA), Roland Stengg (AUT), Miika Hokkanen (FIN), Kristóf Klausz (HUN), Julian Wagner (AUT), Grégoire Munster (LUX), Catie Munningsová (GBR)
Rozdělení jednotlivých vypsaných tříd v FIA mistrovství Evropy v rally (ERC):
Celkem přihlášeno: 80 posádek
Třída RC2 – S2000-Rally: 2.0 atmosférický, Skupina R5 (VR5), Skupina NR4 nad 2000 cm3 (nynější N4) – 39 vozů
Třída RGT – vozy RGT – 6 vozů
Třída RC3 – Skupina A nad 1600 cm3, Super 1600, R2 (atmosférický – nad 1600 cm3 do 2000 cm3, VR2C a turbo – nad 1067 cm3 do 1333 cm3 – VR2C), R3 (atmosférický – nad 1600 cm3 do 2000 cm3 VR3C a turbo – nad 1067 cm3 do 1333 cm3 – VR3C), R3 (turbo – do 1620 cm3 / jmenovitý – VR3T), R3 diesel – do 2000 cm3 / jmenovitý – VR3D) – 5 vozů
Třída RC4 – Skupina A do 1600 cm3, R2B (atmosférický – nad 1390 cm3 do 1600 cm3 – VR2B a turbo – nad 927 cm3 do 1067 cm3 – VR2B), Kit-car do 1600 cm3, Skupina N nad 1600 cm3 do 2000 cm3 – 29 vozů
Třída RC5 - Skupina N do 1600 cm3, R1 (atmosférický – do 1600 cm3 – VR1A/VR1B a turbo do 1067 cm3 – VR1A/VR1B) – 1 vůz
Vozy kategorie R5: 36
Škoda Fabia R5 – 20, Ford Fiesta 13, Hyundai i20 R5 – 2, Peugeot 208 T16 – 1
Statistika podle seznamu přihlášených ERC + MCR
Statistika značek: 14
Škoda – 31, Peugeot – 24, Ford – 14, Opel – 13, Mitsubishi – 11, Renault – 10, Honda – 8, Fiat – 6, Hyundai – 5, Porsche – 5, Citroën – 5, Subaru – 3, Suzuki – 2, Dacia – 1
Smíšené posádky: 15
Martin Vlček – Jindřiška Žáková (CZE), Efrén Llarena – Sara Fernandezová (ESP), Miika Hokkanen – Reeta Hämäläinenová (FIN), Julian Wagner – Katharina Anne Steinová (AUT/DEU), Emma Falcónová – Eduardo González (ESP), Vojtěch Štajf – Marcela Ehlová (CZE), Petr Lukašík – Martina Mikulášková (CZE), Sandra Pokorná – Jiří Skořepa (CZE), Olga Lounová – Richard Nesvadba (CZE), Pavel Janovský – Kateřina Janovská (CZE), Tomáš Herold – Klára Heroldová (CZE), Ondřej Mezihorák – Adriana Buršíková (CZE), Richard Lešák – Vlasta Lešáková (CZE), Jekatěrina Stratijevová – Georgi Avramov (BGR), Pavlína Tydlačková – Jiří Hlávka (CZE)
Dámské posádky: 7 (žena na místě jezdce)
Emma Falcónová – Eduardo González (ESP), Catie Munningsová – Alba Sánchez (GBR/ESP), Sandra Pokorná – Jiří Skořepa (CZE), Olga Lounová – Richard Nesvadba (CZE), Jekatěrina Stratijevová – Georgi Avramov (BGR), Michaela Debnárová – Lucia Laurincová (SVK), Pavlína Tydlačková – Jiří Hlávka (CZE).
Evžen GARGULÁK, Roman ORDELT
tiskové středisko Barum Czech Rally Zlín
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).