V minulých dnech byl zveřejněn oficiální seznam přihlášených posádek na letošní osmačtyřicátý ročník Barum Czech Rally Zlín. Jako tradičně je startovní listina početná, přihlásilo se 138 soutěžících z 26 zemí. V rámci seriálu FIA Mistrovství Evropy v rally (ERC) jde o jednu z nejkvalitněji obsazených soutěží. S prioritou FIA se objeví celkem 2 piloti, mezi nimiž je jezdec továrního týmu Hyundai Dani Sordo ze Španělska a Simone Tempestini z Rumunska. Celkem 56 posádek přijíždí s prioritou ERC, případně FIA. Z toho 30 s prioritou ERC1, 6 zástupců s prioritou RGT, 2 pojedou s prioritou ERC2 a 17 posádek má prioritu ERC3. V rámci hodnocení mistrovství Evropy jede celkem 80 posádek.
Škoda tradičně kraluje v počtu zastoupení mezi jednotlivými značkami. Mezi přihlášenými je celkem 36 vozů kategorie R5. Zpestřením startovní listiny bude sedm žen za volantem a celkem 15 smíšených posádek. Velkým tahákem letošní Barum Czech Rally Zlín bude účast pilota mistrovství světa Daniho Sorda a srovnání jeho vozu Hyundai i20 R5 s domácím továrním týmem Škoda Motorsport a šestinásobným vítězem barumky Janem Kopeckým na voze Škoda Fabia R5.
Statistika dle seznamu přihlášených posádek
Celkem přihlášeno: 138 posádek (81 českých, 57 zahraničních)
Počet států: 26
Česká republika – 80, Maďarsko – 9, Polsko – 7, Rakousko – 5, Tchajwan – 4, Španělsko – 3, Velká Británie a Severní Irsko – 3, Itálie – 3, Slovensko – 3, Portugalsko – 2, Německo – 2, Norsko – 2, Lotyšsko – 2, Francie – 2, Dánsko – 2, Rusko – 1, Brazílie – 1, Turecko – 1, Rumunsko – 1, Švédsko – 1, Finsko – 1, Lucembursko – 1, Island – 1, Bulharsko – 1. Pouze spolujezdec: Belgie – 2, Japonsko – 1.
Priorita FIA: 2
Daniel Sordo (ESP), Simone Tempestini (ROU)
Priorita ERC1: 30
Alexej Lukjaňuk (RUS), Bruno Magalhães (PRT), Norbert Herczig (HUN), Jan Kopecký (CZE), Václav Pech (CZE), Fabian Kreim (DEU), Eyvind Brynildsen (NOR), Nikolaj Grjazin (LVA), Laurent Pellier (FRA), Chris Ingram (GBR), Jan Černý (CZE), Paulo Nobre (BRA), Łukasz Habaj (POL), Rhys Yates (GBR), Hermann Neubauer (AUT), Filip Mareš (CZE), Orhan Avcioğlu (TUR), Aleksander Zawada (POL), Jaromír Tarabus (CZE), Dávid Botka (HUN), Roman Odložilík (CZE), Albert von Thurn und Taxis (DEU), Martin Vlček (CZE),
László Német (HUN), Miroslav Jakeš (CZE), Aloísio Monteiro (PRT), Martin Březík (CZE), Tomáš Růžička (CZE), Vojtěch Štajf (CZE), Antonín Tlusťák (CZE)
Priorita RGT: 6
Raphaël Astier (FRA), Andrea Nucita (ITA), Simone Tempestini (ROU), Petr Nešetřil (CZE), Andrea Modanesi (ITA), Martin Rada (CZE)
Priorita ERC2: 2
Tibor Érdi jun. (HUN), Csaba Juhász (HUN)
Priorita ERC3: 17
Martiņš Sesks (LVA), Efrén Llarena (ESP), Tom Kristensson (SWE), Simon Wagner (AUT), Dominik Brož (CZE), Sindre Furuseth (NOR), Mattia Vita (ITA), Roland Stengg (AUT), Miika Hokkanen (FIN), Kristóf Klausz (HUN), Julian Wagner (AUT), Matěj Kamenec (CZE), Grégoire Munster (LUX), Martin László (HUN), Emma Falcónová (ESP), Catie Munningsová (GBR), Miklós Csomós (HUN)
Priorita ERC Junior U28: 8
Fabian Kreim (DEU), Nikolaj Grjazin (RUS), Laurent Pellier (FRA), Chris Ingram (GBR), Jan Černý (CZE), Rhys Yates (GBR), Filip Mareš (CZE), Aleksander Zawada (POL)
Priorita ERC Junior E27: 13
Martiņš Sesks (LVA), Efrén Llarena (ESP), Tom Kristensson (SWE), Simon Wagner (AUT), Dominik Brož (CZE), Sindre Furuseth (NOR), Mattia Vita (ITA), Roland Stengg (AUT), Miika Hokkanen (FIN), Kristóf Klausz (HUN), Julian Wagner (AUT), Grégoire Munster (LUX), Catie Munningsová (GBR)
Rozdělení jednotlivých vypsaných tříd v FIA mistrovství Evropy v rally (ERC):
Celkem přihlášeno: 80 posádek
Třída RC2 – S2000-Rally: 2.0 atmosférický, Skupina R5 (VR5), Skupina NR4 nad 2000 cm3 (nynější N4) – 39 vozů
Třída RGT – vozy RGT – 6 vozů
Třída RC3 – Skupina A nad 1600 cm3, Super 1600, R2 (atmosférický – nad 1600 cm3 do 2000 cm3, VR2C a turbo – nad 1067 cm3 do 1333 cm3 – VR2C), R3 (atmosférický – nad 1600 cm3 do 2000 cm3 VR3C a turbo – nad 1067 cm3 do 1333 cm3 – VR3C), R3 (turbo – do 1620 cm3 / jmenovitý – VR3T), R3 diesel – do 2000 cm3 / jmenovitý – VR3D) – 5 vozů
Třída RC4 – Skupina A do 1600 cm3, R2B (atmosférický – nad 1390 cm3 do 1600 cm3 – VR2B a turbo – nad 927 cm3 do 1067 cm3 – VR2B), Kit-car do 1600 cm3, Skupina N nad 1600 cm3 do 2000 cm3 – 29 vozů
Třída RC5 - Skupina N do 1600 cm3, R1 (atmosférický – do 1600 cm3 – VR1A/VR1B a turbo do 1067 cm3 – VR1A/VR1B) – 1 vůz
Vozy kategorie R5: 36
Škoda Fabia R5 – 20, Ford Fiesta 13, Hyundai i20 R5 – 2, Peugeot 208 T16 – 1
Statistika podle seznamu přihlášených ERC + MCR
Statistika značek: 14
Škoda – 31, Peugeot – 24, Ford – 14, Opel – 13, Mitsubishi – 11, Renault – 10, Honda – 8, Fiat – 6, Hyundai – 5, Porsche – 5, Citroën – 5, Subaru – 3, Suzuki – 2, Dacia – 1
Smíšené posádky: 15
Martin Vlček – Jindřiška Žáková (CZE), Efrén Llarena – Sara Fernandezová (ESP), Miika Hokkanen – Reeta Hämäläinenová (FIN), Julian Wagner – Katharina Anne Steinová (AUT/DEU), Emma Falcónová – Eduardo González (ESP), Vojtěch Štajf – Marcela Ehlová (CZE), Petr Lukašík – Martina Mikulášková (CZE), Sandra Pokorná – Jiří Skořepa (CZE), Olga Lounová – Richard Nesvadba (CZE), Pavel Janovský – Kateřina Janovská (CZE), Tomáš Herold – Klára Heroldová (CZE), Ondřej Mezihorák – Adriana Buršíková (CZE), Richard Lešák – Vlasta Lešáková (CZE), Jekatěrina Stratijevová – Georgi Avramov (BGR), Pavlína Tydlačková – Jiří Hlávka (CZE)
Dámské posádky: 7 (žena na místě jezdce)
Emma Falcónová – Eduardo González (ESP), Catie Munningsová – Alba Sánchez (GBR/ESP), Sandra Pokorná – Jiří Skořepa (CZE), Olga Lounová – Richard Nesvadba (CZE), Jekatěrina Stratijevová – Georgi Avramov (BGR), Michaela Debnárová – Lucia Laurincová (SVK), Pavlína Tydlačková – Jiří Hlávka (CZE).
Evžen GARGULÁK, Roman ORDELT
tiskové středisko Barum Czech Rally Zlín
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, které na semaforu sice potrápily kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?