Osmačtyřicátý ročník Barum Czech Rally Zlín (24. – 26. srpna 2018) nabídne velmi kvalitní seznam přihlášených posádek. Do sekretariátu soutěže dorazily přihlášky 138 soutěžících z 26 států, v rámci evropské klasifikace pojede 80 posádek. Letos do Zlína zavítají i zástupci exotických zemí jako jsou Tchajwan (Čínská republika), Brazílie, Japonsko nebo Island. Nebývalý počet 36 vozů kategorie R5 na startu budí parádní podívanou pro fanoušky. Největší favority zlínské rally hledejme mezi triem Jan Kopecký, Daniel Sordo a Alexej Lukjaňuk.
K největším favoritům se řadí tovární jezdec Hyundai a jeden z nejlepších světových jezdců Daniel Sordo ze Španělska (Hyundai i20 R5), šestinásobný vítěz zlínské rally, šestinásobný český šampion a obhájce prvenství Jan Kopecký (Škoda Fabia R5) z továrního týmu Škoda Motorsport nebo současný lídr ERC Alexej Lukjaňuk z Ruska (Ford Fiesta R5). Kartami na předních příčkách určitě zamíchají druhý v průběžnm pořadí evropského šampionátu Portugalec Bruno Magalhaes, dále Maďar Norbert Hercig, Němec Fabian Kreim, Rus s lotyšskou licencí Nikolaj Grjazin, Britové Rhys Yates, Chris Ingram, Maďar Dávid Botka nebo Turek Orhan Avcioglu (všichni Škoda Fabia R5), dále Nor Eyvind Brynildsen, Rakušan Hermann Neubauer, bývalý polský mistr Lukasz Habaj (všichni Ford Fiesta R5), Polák Aleks Zawada (Hyundai i20 R5) nebo Francouz Laurent Pellier (Peugeot 208 T16). Z české špičky se představí vedle Kopeckého dále Václav Pech, Jan Černý (oba Ford Fiesta R5), Filip Mareš, Jaromír Tarabus, Vojtěch Štajf (všichni Škoda Fabia R5). Z dalších domácích jezdců pomýšlejí na přední umístění například Roman Odložilík, Martin Vlček, Ondřej Bisaha (všichni Ford Fiesta R5), Miroslav Jakeš, Antonín Tlusťák, Tomáš Pospíšilík nebo Martin Březík (všichni Škoda Fabia R5). V hodnocení ERC2 jsou přihlášeni maďarští jezdci Tibor Érdi jr. a Csaba Juhász (oba Mitsubishi Lancer EVO X). V kategorii RGT budí největší zájem prioritní jezdec FIA Simone Tempestini z Rumunska na voze Fiat 124 Abarth RGT. Na startu se objeví nebývalý počet šesti vozů FIA RGT, dále v českém šampionátu startují čtyři národní GT vozy.
V hodnocení vozů s jednou poháněnou nápravou patří k favoritům v rámci ERC3/U27 lotyšský mladík Martinš Sesks, dále Tom Kristensson ze Švédska (oba Opel Adam R2), Efrén Llarena ze Španělska, Mikka Hokkanen z Finska nebo Simon Wagner z Rakouska (všichni Peugeot 208 R2). Do Zlína přijede i Ital Mattia Vita, dále Julian Wagner z Rakouska (oba Peugeot 208 R2), Sindre Furuseth z Norska a Gregoire Munster z Lucemburska (oba Opel Adam R2). Mimochodem posledně jmenovaný je synem bývalého špičkového pilota Bernarda Munstera. Z českých jezdců pojedou o přední příčky ve dvoukolkách „Evropan" Dominik Brož, Matěj Kamenec, dále Jan Talaš, René Dohnal, Erik Cais (všichni Peugeot 208 R2) nebo Andrej Barčák (Opel Adam R2).
Připočítáme-li k soudobým vozům dále 93 přihlášených v rámci Star Rally Historic a Rally Legend, pojede letošní barumku v hlavních dvou závodech úctyhodný počet 231 soutěžících. Fanoušci rallysportu se mají předposlední prázdninový víkend ve Zlíně opravdu na co těšit!
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.