Letošní 48. ročník Barum Czech Rally Zlín (24. – 26. srpna 2018), pátý díl Mistrovství Evropy v rally (ERC), ozdobí velká hvězda světového rallysportu. Na startu se objeví španělský jezdec Dani Sordo na voze Hyundai i20 R5. Pětatřicetiletý jezdec tovární stáje Hyundai Shell Mobis World Rally Team se přesune do Zlína rovnou z Rallye Deutschland s cílem prokázat schopnosti vozu Hyundai kategorie R5 v souboji se špičkou evropského šampionátu.
Dani Sordo se narodil 2. května 1983 ve španělské Torrelavege. S motoristickým sportem začal ve dvanácti letech, kdy začal jezdit motokáry a motokros. Do soutěžního světa rally vstoupil v roce 2001, o dva roky později poprvé odstartoval v mistrovství světa při domácí Rally Catalunya. V roce 2005 se stal juniorským mistrem světa JWRC, od dalšího roku už světové tratě objížděl se speciálem kategorie WRC. V roce 2013 celkově vyhrál Německou rally, v letošní sezoně skončil dvakrát na medailových stupních, v Mexiku byl druhý a v Argentině obsadil třetí místo. Dvakrát dojel těsně za nejlepší trojicí, čtvrtý byl na Korsice a v Portugalsku. Celkově má na svém kontě přes čtyři desítky pódiových umístění. Sordo obsadil dvakrát třetí místo v celkovém pořadí MS v letech 2008, 2009, dále přidal jedno čtvrté místo (2007), třikrát páté místo v celkovém pořadí mistrovství světa (2010, 2013, 2016), v loňském roce skončil šestý. K jeho koníčkům patří sport a především cyklistika. Daniho idolem byl jezdec formule 1 Ayrton Senna z Brazílie. Jeho spolujezdcem je zkušený devětačtyřicetiletý krajan Carlos del Barrio.
Sordo během let vystřídal několik továrních týmů, se stájí Hyundai Motorsport je spojen od roku 2014. Zlínská rally pro něj bude premiérou za volantem vozu kategorie R5. „Barum Czech Rally Zlín je mimořádná soutěž a je mi jasné, že při mé první účasti to tam nebudeme mít lehké,“ říká Dani Sordo. „Budou tam hodně rychlí konkurenti, kteří tamější tratě znají, ale to je pro nás výzva a pokusíme se odvést co nejlepší práci. Hyundai i20 R5 je dobré auto, viděli jsme to například už v červnu, když s ním Thierry Neuville vyhrál belgickou Ypres rally. Osobně jsem er-pětku ještě neřídil, takže se těším na její otestování, abychom si na ni zvykli a dostali se do správného tempa. Uvidíme po testu, ale jsem přesvědčený, že najdeme rychle společnou řeč a posléze se nám podaří zajet kvalitní výsledek.“
Andrea Adamo, manažer zákaznického programu Hyundai Motorposrt, k tomu dodává: „Barum rally je klíčový podnik v zemi, kde má rallysport velice silnou základnu. Je to také jeden z největších závodu seriálu FIA European Rally Championship, kde klíčovou roli hrají speciály kategorie R5. Proto je pro nás s ohledem na zákaznický program důležité být vidět na takové soutěži. Nyní máme možnost posadit do Hyundai i20 R5 Daniho Sorda. Vzhledem k jeho zkušenostem na asfaltových tratích je ideálním pilotem, který může předvést schopnosti našeho vozu. Víme, že startovní listina bude nabitá posádkami, které tamější tratě dobře znají, ale přesto věříme, že kombinace Daniho Sorda a našeho vozu může být vítězná.“
Přítomnost pilota světového továrního týmu na zlínské rally dělá samozřejmě velkou radost i pořadatelům. „Dodnes vzpomínáme na velmi silný ročník 2011, kdy se ve Zlíně objevila jména jako Meeke, Neuville, Mikkelsen, Breen, Andersson či Gardemeister. Tedy kombinace těch, kteří se posléze stali špičkou v seriálu WRC, a těch, kteří již svou světovou kariéru pomalu končili,“ říká ředitel rally Miloslav Regner. „Avšak Dani Sordo je v MS stále aktivní, jde o jednoho z nejzkušenějších pilotů světového šampionátu. Má za sebou celou řadu úspěchů a vzhledem k jeho asfaltové specializaci je jasné, že na barumce může míchat pořadím na těch nejvyšších příčkách. Jsme za jeho přítomnost na Barum rally rádi, jméno takového formátu vždy dodá soutěži patřičný glanc.“
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.