Letošní 48. ročník Barum Czech Rally Zlín (24. – 26. srpna 2018), pátý díl Mistrovství Evropy v rally (ERC), ozdobí velká hvězda světového rallysportu. Na startu se objeví španělský jezdec Dani Sordo na voze Hyundai i20 R5. Pětatřicetiletý jezdec tovární stáje Hyundai Shell Mobis World Rally Team se přesune do Zlína rovnou z Rallye Deutschland s cílem prokázat schopnosti vozu Hyundai kategorie R5 v souboji se špičkou evropského šampionátu.
Dani Sordo se narodil 2. května 1983 ve španělské Torrelavege. S motoristickým sportem začal ve dvanácti letech, kdy začal jezdit motokáry a motokros. Do soutěžního světa rally vstoupil v roce 2001, o dva roky později poprvé odstartoval v mistrovství světa při domácí Rally Catalunya. V roce 2005 se stal juniorským mistrem světa JWRC, od dalšího roku už světové tratě objížděl se speciálem kategorie WRC. V roce 2013 celkově vyhrál Německou rally, v letošní sezoně skončil dvakrát na medailových stupních, v Mexiku byl druhý a v Argentině obsadil třetí místo. Dvakrát dojel těsně za nejlepší trojicí, čtvrtý byl na Korsice a v Portugalsku. Celkově má na svém kontě přes čtyři desítky pódiových umístění. Sordo obsadil dvakrát třetí místo v celkovém pořadí MS v letech 2008, 2009, dále přidal jedno čtvrté místo (2007), třikrát páté místo v celkovém pořadí mistrovství světa (2010, 2013, 2016), v loňském roce skončil šestý. K jeho koníčkům patří sport a především cyklistika. Daniho idolem byl jezdec formule 1 Ayrton Senna z Brazílie. Jeho spolujezdcem je zkušený devětačtyřicetiletý krajan Carlos del Barrio.
Sordo během let vystřídal několik továrních týmů, se stájí Hyundai Motorsport je spojen od roku 2014. Zlínská rally pro něj bude premiérou za volantem vozu kategorie R5. „Barum Czech Rally Zlín je mimořádná soutěž a je mi jasné, že při mé první účasti to tam nebudeme mít lehké,“ říká Dani Sordo. „Budou tam hodně rychlí konkurenti, kteří tamější tratě znají, ale to je pro nás výzva a pokusíme se odvést co nejlepší práci. Hyundai i20 R5 je dobré auto, viděli jsme to například už v červnu, když s ním Thierry Neuville vyhrál belgickou Ypres rally. Osobně jsem er-pětku ještě neřídil, takže se těším na její otestování, abychom si na ni zvykli a dostali se do správného tempa. Uvidíme po testu, ale jsem přesvědčený, že najdeme rychle společnou řeč a posléze se nám podaří zajet kvalitní výsledek.“
Andrea Adamo, manažer zákaznického programu Hyundai Motorposrt, k tomu dodává: „Barum rally je klíčový podnik v zemi, kde má rallysport velice silnou základnu. Je to také jeden z největších závodu seriálu FIA European Rally Championship, kde klíčovou roli hrají speciály kategorie R5. Proto je pro nás s ohledem na zákaznický program důležité být vidět na takové soutěži. Nyní máme možnost posadit do Hyundai i20 R5 Daniho Sorda. Vzhledem k jeho zkušenostem na asfaltových tratích je ideálním pilotem, který může předvést schopnosti našeho vozu. Víme, že startovní listina bude nabitá posádkami, které tamější tratě dobře znají, ale přesto věříme, že kombinace Daniho Sorda a našeho vozu může být vítězná.“
Přítomnost pilota světového továrního týmu na zlínské rally dělá samozřejmě velkou radost i pořadatelům. „Dodnes vzpomínáme na velmi silný ročník 2011, kdy se ve Zlíně objevila jména jako Meeke, Neuville, Mikkelsen, Breen, Andersson či Gardemeister. Tedy kombinace těch, kteří se posléze stali špičkou v seriálu WRC, a těch, kteří již svou světovou kariéru pomalu končili,“ říká ředitel rally Miloslav Regner. „Avšak Dani Sordo je v MS stále aktivní, jde o jednoho z nejzkušenějších pilotů světového šampionátu. Má za sebou celou řadu úspěchů a vzhledem k jeho asfaltové specializaci je jasné, že na barumce může míchat pořadím na těch nejvyšších příčkách. Jsme za jeho přítomnost na Barum rally rádi, jméno takového formátu vždy dodá soutěži patřičný glanc.“
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?