Ačkoli to v loňském roce touto dobou vypadalo, že pačejovská rally nepřežije, opak je pravdou. Díky ochotě a zapálení pro věc p. Ing. Jiřího Jirovce se podařilo navázat spolupráci s firmou INVELT, která se stala hlavním partnerem rally. Dalším významným partnerem se stala společnost Valar Czech Oil a.s., a v neposlední řadě samotná Obec Pačejov. Záštitu nad XXXIX. INVELT Rally Pačejov převzal hejtman Plzeňského kraje p. Josef Bernard a hejtmanka Jihočeského kraje Mgr. Ivana Stráská. Ti všichni se zasloužili o to, že pačejovská rally žije dál již 39 let. Když mluvíme o „zachráncích“ rally, musíme zmínit i soutěžní posádky. Ty na pačejovskou rally přijíždí v hojném počtu, čímž jednak přispívají do rozpočtu rally, ale také svojí bohatou účastí nabíjí pořadatele z AMK Pačejov k další práci. Všem startujícím posádkám patří tedy naše poděkování.
Do letošní INVELT Rally Pačejov se přihlásilo 155 posádek ze 4 zemí. Poprvé v historii vyrazí na trať první účastníci MČR v rally historických automobilů. Startovní listina nabízí tradičně nejkvalitnější obsazení z celého domácího šampionátu. První vyjede na trať loňský vítěz Jiří Káňa s atraktivním Fordem Sierra. Za ním vyrazí Vlastimil Neumann. Ten představí špičkový Ford Escort RS Cosworth. Dá tak zavzpomínat na devadesátá léta, kdy tyto vozy patřili ke špičce českého mistrovství. Stejný vůz přímo po tehdejším šampionovi Ladislavu Křečkovi představí Libor Kotrmon. Navigovat ho bude i tehdejší Křečkův spolujezdec Jan Krečman. Dále nebude chybět Marcel Tuček s atraktivní Mazdou RX7, nebo Petr Hustý s Mercedesem 190 E. Jindřich Štolfa představí exotický vůz Rover Metro. Atraktivní souboje jistě svedou piloti Škodovek 130 LR Jan Frei s Janem Krejčou. Samostatnou kapitolou bude start prvního čecha ve formuli 1, Tomáše Engeho. Ten v barvách pořádajícího AMK Pačejov provětrá otcovu Škodu 130 LR. Kdo někdy viděl Tomáše v soutěžním autě, dovede si představit, co nás čeká za podívanou.
V absolutním pořadí pořadatele nejvíce potěšila přihláška obhájce prvenství Jana Dohnala s Fordem Fiesta WRC. Po nešťastné události na rally v Hustopečích, kdy posádce shořel unikátní Ford Focus WRC, nikdo ani nedoufal, že se Jan Dohnal v Pačejově objeví. Nemožné se stává realitou a my se tak můžeme těšit na pačejovskou premiéru Fordu Fiesta WRC. O další velké překvapení se postaral tovární team Peugeot Sport z Francie. Ten v rámci přípravy na evropskou Barum Rally nasadí svoji tovární posádku Laurent Pellier – Geoffrey Combe s Peugeotem 208 T16.Tím výčet překvapení nekončí. S Fordem Focus WRC se představí Josef Peták s Alenou Benešovou. K vidění bude ještě jeden unikátní vůz královské kategorie WRC. Svoji Toyotu Corolla WRC představí hlavní mecenáš rally Jiří Jirovec. O vítězství jistě budou chtít bojovat i další tradiční účastníci s vozidly kategorie R5 nebo WRC Martin Vlček, Roman Odložilík, Jaromír Tarabus a Karel Trněný. Pačejovská rally je také třetím podnikem A Sport Rally Sprint Serie pro vozy s jednou poháněnou nápravou. Tam jistě svedou boj o vítězství především Marcel Svačina s Peugeotem 208 a Lukáš Nekvapil s Opelem Adam. Na Opel Adam přezbrojil i sedmnáctiletý Petr Semerád, který rovněž patří ke kandidátům na vítězství. Pozadu jistě nezůstane ani Michal Horák, nebo Michal Srb. Hodně lze očekávat od domácí posádky Jan Kornhefr – Michal Triner s Citroenem C2. Těm rychlost rozhodně nechybí, když k tomu přidají i spolehlivost, mohou být hodně vysoko. Unikátní vůz Ford Fiesta S1600 představí po delší době Petr Zedník. Favoritů na přední umístění je však rozhodně více. Na letošní INVELT Rally Pačejov bude k vidění velmi rozmanité startovní pole od špičkových vozidel WRC a R5, přes velmi atraktivní Porsche GT, až po klasické Škodovky a Lady.
Nezbývá, než se o nadcházejícím víkendu do Pačejova a okolí zajet podívat. Už jen pro to, že některé posádky a jejich vozidla na jiné soutěži nelze spatřit.
Miroslav Žitník ml.
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?