Ačkoli to v loňském roce touto dobou vypadalo, že pačejovská rally nepřežije, opak je pravdou. Díky ochotě a zapálení pro věc p. Ing. Jiřího Jirovce se podařilo navázat spolupráci s firmou INVELT, která se stala hlavním partnerem rally. Dalším významným partnerem se stala společnost Valar Czech Oil a.s., a v neposlední řadě samotná Obec Pačejov. Záštitu nad XXXIX. INVELT Rally Pačejov převzal hejtman Plzeňského kraje p. Josef Bernard a hejtmanka Jihočeského kraje Mgr. Ivana Stráská. Ti všichni se zasloužili o to, že pačejovská rally žije dál již 39 let. Když mluvíme o „zachráncích“ rally, musíme zmínit i soutěžní posádky. Ty na pačejovskou rally přijíždí v hojném počtu, čímž jednak přispívají do rozpočtu rally, ale také svojí bohatou účastí nabíjí pořadatele z AMK Pačejov k další práci. Všem startujícím posádkám patří tedy naše poděkování.
Do letošní INVELT Rally Pačejov se přihlásilo 155 posádek ze 4 zemí. Poprvé v historii vyrazí na trať první účastníci MČR v rally historických automobilů. Startovní listina nabízí tradičně nejkvalitnější obsazení z celého domácího šampionátu. První vyjede na trať loňský vítěz Jiří Káňa s atraktivním Fordem Sierra. Za ním vyrazí Vlastimil Neumann. Ten představí špičkový Ford Escort RS Cosworth. Dá tak zavzpomínat na devadesátá léta, kdy tyto vozy patřili ke špičce českého mistrovství. Stejný vůz přímo po tehdejším šampionovi Ladislavu Křečkovi představí Libor Kotrmon. Navigovat ho bude i tehdejší Křečkův spolujezdec Jan Krečman. Dále nebude chybět Marcel Tuček s atraktivní Mazdou RX7, nebo Petr Hustý s Mercedesem 190 E. Jindřich Štolfa představí exotický vůz Rover Metro. Atraktivní souboje jistě svedou piloti Škodovek 130 LR Jan Frei s Janem Krejčou. Samostatnou kapitolou bude start prvního čecha ve formuli 1, Tomáše Engeho. Ten v barvách pořádajícího AMK Pačejov provětrá otcovu Škodu 130 LR. Kdo někdy viděl Tomáše v soutěžním autě, dovede si představit, co nás čeká za podívanou.
V absolutním pořadí pořadatele nejvíce potěšila přihláška obhájce prvenství Jana Dohnala s Fordem Fiesta WRC. Po nešťastné události na rally v Hustopečích, kdy posádce shořel unikátní Ford Focus WRC, nikdo ani nedoufal, že se Jan Dohnal v Pačejově objeví. Nemožné se stává realitou a my se tak můžeme těšit na pačejovskou premiéru Fordu Fiesta WRC. O další velké překvapení se postaral tovární team Peugeot Sport z Francie. Ten v rámci přípravy na evropskou Barum Rally nasadí svoji tovární posádku Laurent Pellier – Geoffrey Combe s Peugeotem 208 T16.Tím výčet překvapení nekončí. S Fordem Focus WRC se představí Josef Peták s Alenou Benešovou. K vidění bude ještě jeden unikátní vůz královské kategorie WRC. Svoji Toyotu Corolla WRC představí hlavní mecenáš rally Jiří Jirovec. O vítězství jistě budou chtít bojovat i další tradiční účastníci s vozidly kategorie R5 nebo WRC Martin Vlček, Roman Odložilík, Jaromír Tarabus a Karel Trněný. Pačejovská rally je také třetím podnikem A Sport Rally Sprint Serie pro vozy s jednou poháněnou nápravou. Tam jistě svedou boj o vítězství především Marcel Svačina s Peugeotem 208 a Lukáš Nekvapil s Opelem Adam. Na Opel Adam přezbrojil i sedmnáctiletý Petr Semerád, který rovněž patří ke kandidátům na vítězství. Pozadu jistě nezůstane ani Michal Horák, nebo Michal Srb. Hodně lze očekávat od domácí posádky Jan Kornhefr – Michal Triner s Citroenem C2. Těm rychlost rozhodně nechybí, když k tomu přidají i spolehlivost, mohou být hodně vysoko. Unikátní vůz Ford Fiesta S1600 představí po delší době Petr Zedník. Favoritů na přední umístění je však rozhodně více. Na letošní INVELT Rally Pačejov bude k vidění velmi rozmanité startovní pole od špičkových vozidel WRC a R5, přes velmi atraktivní Porsche GT, až po klasické Škodovky a Lady.
Nezbývá, než se o nadcházejícím víkendu do Pačejova a okolí zajet podívat. Už jen pro to, že některé posádky a jejich vozidla na jiné soutěži nelze spatřit.
Miroslav Žitník ml.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.