Jubilejní 45. ročník Rally Bohemia 2018 je již minulostí. Pojďme se proto na letošní „bohemku“ podívat s odstupem v širším pohledu zajímavých statistik, které přinesla.
Těžko můžeme začít něčím jiným, než rekapitulací zdejších rekordů, které v posledních letech na Rally Bohemia každý rok vylepšuje domácí tým ŠKODA Motorsport:
Jan Kopecký/Pavel Dresler v Mladé Boleslavi, stejně jako v minulých letech, opět potvrdili zisk titulů Mistrů ČR, čtvrtý v řadě. V případě Jana Kopeckého jde o jeho celkem šestý titul, v případě Pavla Dreslera o pátý. Jan Kopecký tak už ztrácí pouze jeden český titul na sedminásobného mistra Václava Pecha. Tým ŠKODA Motorsport vítězí na Rally Bohemia nepřetržitě už od roku 2009, již devětkrát v řadě za sebou (do roku 2014 Škoda Fabia S2000, dále Škoda Fabia R5).V první dvacítce absolutního pořadí letos skončilo 13 vozů značky Škoda. Kromě škodovek Rally Bohemia ale tradičně velmi sedí také Václavu Pechovi s Petrem Uhlem, a to bez ohledu na to, se kterým vozem zrovna startují. V minulých šesti letech stáli na „bohemce“ pětkrát na stříbrném stupínku, přičemž ztráty na Jana Kopeckého byly následující: 2018 (Ford Fiesta R5) 37,6 sekundy; 2017 (Ford Fiesta R5) 1 min 9 sekund; 2016 (Porsche 997 GT3) 1:00 min, 2015 (Mini Cooper S2000 1.6T) 51 sekund, 2013 (Mini Cooper S2000 1.6T) 26,4 sekundy.
Letošní Rally Bohemia se vyznačovala velmi malými rozestupy v první desítce absolutního pořadí. To nejlépe ilustruje fakt, že po 1. Etapě (78 km RZ) byl mezi 3. – 8. v pořadí rozdíl pouze 30 sekund.
V cíli po 153 km RZ pak byl rozdíl mezi 3 . – 9. v pořadí rozdíl pouze 1 min a 5 sekund.
Soutěž byla dramatická až do posledních metrů, protože na poslední RZ 15 Staroměstská II. došlo ke změně pořadí na 3. – 8. místě (aniž by jakákoli posádka vypadla).
Počty vyhraných RZ: J. Kopecký – 11×; V. Pech jun. – 1×, Š. Vojtěch – 1×, O. C. Veiby – 1×.
Mimořádnou pozornost zasluhují výkony:
O. C. Veibyho/S. R. Skjaermoena, kteří se během 2. etapy propracovali díky stupňování tempa ze 6. příčky až na 3. v cíli. Vojtěcha Štajfa/Marcely Ehlové, kteří po celou soutěž předváděli svůj jednoznačně nejlepší výkon letošní sezony na českém území, a obsadili 4. místo absolutně a 3. v rámci MČR v rally, i přes hodiny v poslední Staroměstské RZ. Jindřicha Štolfy/Miroslava Krčmáře, kteří po většinu soutěže drželi 2. místo absolutně v Rally Bohemia Historic a po odstoupení Jana Freie nečekaně zvítězili.Titul „smolaři soutěže“ by mohl patřit:
Janu Černému/Petru Černohorskému, kteří se po celou soutěž drželi na 3. místě, ale poté, co jim 1,5 km před cílem poslední RZ praskla poloosa, se propadli na 6. místo. Janu Freiovi/Petru Šleglovi, kteří drželi s náskokem více než 2 minuty bezpečně vedení v absolutním pořadí Rally Bohemia Historic, ale na předposlední RZ museli odstoupit pro závadu převodovky.I díky tomu dosáhl v rámci MČR-HA dosud nebývalého úspěchu v podobě pódiového umístění model Peugeot 205 GTI, když s ním posádky Vratislav Hýbner/Jiří Jonášek a Roman Mihulka/Jiří Soumar obsadily v Rally Bohemia Historic 2. a 3. místo absolutně.
Po pěti letech se do časového harmonogramu Rally Bohemia vrátila super-RZ na Autodromu Sosnová u České Lípy, kde se všechny posádky představily zaplněným diváckým tribunám hned dvakrát v rámci RZ 8+9 Gladiator. Zde se dvojice posádek pod dohledem televizních kamer utkali v přímých „gladiátorských soubojích“ přímo proti sobě. Záznam přímého přenosu z Global Assistance Racing Arény na kanálu ČT Sport je možné shlédnout zde: www.ceskatelevize.cz
I tato RZ přinesla několik zajímavostí. V prvním průjezdu zde zvítězil Václav Pech, který zde má naježděno přece jenom výrazně více kilometrů, než Jan Kopecký. Daleko větším překvapením ovšem bylo vítězství Štěpána Vojtěcha ve druhém průjezdu, který tak nečekaně vyhrál rychlostní zkoušku v rámci MČR po 12 letech. Návrat soutěže do Sosnové a možnost prezentovat se početnému publiku v přehledném prostředí autodromu byl jezdci pozitivně hodnocen. Těmto soubojům v rámci MČR v Sosnové předcházela ještě velká událost pro milovníky české rallyové historie. Historicky poprvé zde při exhibiční jízdě Rally Legend bylo možné vidět na jednom místě oba dochované unikátní prototypy Škoda 200 RS. Tento model je nerozlučně spjat s počátky Rally Bohemia v letech 1974 a 1975.
Rally Bohemia se však letos výrazně zahleděla i do budoucnosti, když se odehrál premiérový ročník ECO Energy Rally Bohemia, který byl zařazen do světového poháru FIA Electric and New Energy Championship. Po startu soutěže následoval Prolog v podobě testu akcelerace na 200 metrů. V rámci toho došlo ke srovnání zrychlení vozidel z různých tisíciletí a různých typů pohonu. Dostali jsme i odpověď na otázku, zde je rychlejší automobil Škoda Fabia R5 v rukou 14ti násobného mistra Rakouska Raimunda Baumschlagera, nebo Tesla Model S v rukou úřadujícího vítěze světového poháru FIA E-Rally Regularity Cup Waltera Fuzzy Koflera. Výsledky tohoto testu akcelerace naleznete zde: www.rallybohemia.cz
V rámci FIA Electric and New Energy Championship přijeli do Mladé Boleslavi o body do tohoto neoficiálního mistrovství světa E-Rally pravidelnosti bojovat tři přední posádky této disciplíny. Ty také od začátku soutěže prokazovaly svoji zkušenost a přesnost. Po 1. etapě, která obsahovala šest zkoušek pravidelnosti, se seřadily na medailových příčkách v pořadí Javier Molto/Loren Serrano (ESP, BMW i3), Walter Fuzzy Kofler/Franco Gaioni (ITA, Tesla Model S 90D) a Didier Malga/Anne Bonnel (FRA, Renault Zoe). Českým posádkám tak nedávaly na stupně vítězů šanci. Hned na prvním testu 2. etapy však v neděli ráno hrubě chybovali průběžně vedoucí Molto/Serrano a inkasovali zde astronomických 2914 trestných bodů. To je poslalo až na sedmé místo, na kterém už zůstali až do cíle. Zároveň na prvních dvou nedělních zkouškách pravidelnosti zatroubili k útoku dvojnásobní mistři Francie Malga/Bonnel, kteří zvítězili jak na úseku Klokočka, tak na úseku Cetno, a vyšvihli se do čela těsně před italskou dvojici Kofler/Gaioni. Krátká zkouška Staroměstská už na tom nic nezměnila, takže premiérové vítězství ECO Energy Rally Bohemia putovalo za velké radosti vítězů na Staroměstském náměstí do Francie. Poslední zkoušku pravidelnosti v ulicích Mladé Boleslavi vyhráli Češi Lukáš Hataš/Tereza Němcová na Tesle Model X, čímž potvrdili své třetí místo ve světové klasifikaci na cílové rampě. Kromě FIA E-Rally Regularity Cupu se soutěžilo také v rámci České Trophy v ECO Rally. Zde mohly soutěžit i vozy s hybridním pohonem nebo pohonem na CNG. A právě posádka SEATu Ibiza na CNG, Michal Žďárský/Milan Nedorost, nedala v rámci České Trophy nikomu šanci a zvítězila stylem start – cíl.
Na závěr ještě pár statistických ohlédnutí za letošním ročníkem Rally Bohemia:
Do Rally Bohemia 2018 bylo úspěšně převzato celkem 128 posádek (MČR 73, MČR-HA 28, Legendy 14, ECO Energy (FIA ENEC+Czech Trophy) 13.) Soutěž dokončilo celkem 90 posádek (MČR 48, MČR-HA 16, Legendy 13, ECO Energy všech 13), což je 70 % posádek oproti převzatým. Nejvíce posádek, sedm, odstoupilo na RZ 3 Radostín I. Následuje RZ 5 Chloudov II. – pět odstoupení, a RZ7 Ještěd I + RZ 14 Cetno II. – po čtyřech odstoupeních. Rally Bohemia měřila celkem 547,07 km, ze kterých bylo 158,65 km rychlostních zkoušek. Z toho bylo zrušeno 5,16 km (RZ 12 Staroměstská I.) pro MČR, další části soutěže tuto RZ už absolvovaly. Pro poslední třetinu startovního pole MČR + MČR-HA bylo 10,8 km RZ (RZ 10 Lobeč I.). Obou případech byl na vině únik oleje z předchozího automobilu na trať. Na letošní Rally Bohemia se akreditovalo celkem 134 mediálních pracovníků (novinářů, fotografů, kameramanů – včetně televizních štábů) Podle policejních odhadů Raly Bohemia 2018 navštívilo celkem 60 tisíc – 80 tisíc diváků.Veškeré informace z letošního ročníku Rally Bohemia naleznete na oficiálních webových stránkách soutěže www.rallybohemia.cz a na sociálních sítích. Tradičním generálním partnerem soutěže je automobilka ŠKODA AUTO. Akce byla realizována za finanční podpory Středočeského kraje.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.