S první polovinou letošní sezóny Adam Fabrika rozhodně nemůže být spokojený. Z dosavadních tří startů závod dokončil jen jednou, a to ještě s problémy. Na smolné starty bude chtít zapomenout na rally mezi vinicemi.
Pojďme se v kostce ohlédnout za třemi soutěžemi zlínské dvojice Adam Fabrika – Martin Fabián, která stejně jako v loňském roce startuje s Mitsubishi Lancer EVO IX. „Před začátkem sezóny proběhla kompletní repase závodní techniky. Mitsubishi bylo rozebráno do šroubku a posléze opět nově poskládáno. Jediné, co nás trápilo, jak se přibližoval začátek nové sezóny, bylo naladění motoru na motorové brzdě. Termín, který byl dojednán, byl dvakrát posunut a my doufali, že vše potřetí klapne a bude v pořádku. Nakonec jsme si oddechli až před technickými přejímkami prvního závodu sezóny Valašské rally ve čtvrtek v podvečer,“ prozradil předsezónní přípravy jezdec z Březůvek u Zlína. Na Valašce doznaly tratě oproti loňsku velkých změn, což se posádce po sportovní stránce velice líbilo a i divák si musel přijít na své. Na shakedownu si Adam s Martinem vyzkoušeli, jestli auto po repasích funguje správně bez dětských nemocí a zároveň porovnali se stopkami v ruce, jaký jízdní styl bude výhodnější pro dosažení dobrých časů. V průběhu první etapy vše probíhalo bez větších problémů až do závěrečné zkoušky, kterou byla Městská RZ. „Jak už to tak bývá, na takovéto rychlostce se nedá vydělat, ale jen ztratit, a tak to bylo i tentokrát. Po zdlouhavém čekání na odstartování do této zkoušky jsme směle vyrazili vstříc posledním kilometrům před závěrečným servisem této etapy. Po pár stech metrech prvního průjezdu jsme bohužel při odbočení na parkoviště u zimního stadiónu přeskákali vysoké obrubníky, porazili značku a srovnali okrasné křoviny se zemí. Po dojetí do cíle na výstražných světlech jsme zjistili, že následky této havárie nám neumožní dojet ani do nočního servisu po vlastní ose, ani opravit auto do následující etapy,“ vysvětlil důvod odstoupení z Valašské rally Adam Fabrika. Dvojice Fabrika – Fabián odstupovala z 25. místa absolutně a pátého ve třídě 3.
Po Valašské rally probíhaly hektické práce na opravě mitsubishi, neboť do druhého startu sezóny, Rallysprintu Kopná, zbývaly necelé dva týdny. I tentokrát tým lidí okolo Adama Fabriky vše zvládl, ale finální práce na autě vrcholily v pátek večer. „Rychlostní testy byly téměř totožné jako ty loňské, tudíž jsme věděli, do čeho jdeme a co si můžeme s vozem v různých pasážích dovolit. Byli jsme však rychle vyvedeni z omylu. Hned po prvním kilometru ranní RZ se mitsubishi v rychlých pasážích přes horizonty a v kompresích chovalo velice špatně, místy až neovladatelně a neodhadnutelně. Zvolili jsme tedy hned od začátku na těchto místech volnější tempo, abychom bez újmy dovezli auto do cíle. Ani po konzultacích a změnách v servisu se nám nepodařilo zjistit příčinu chování vozu. Nakonec jsme i přes technické problémy byli spokojeni s celkovým výsledkem, i když mohl být lepší. Pro psychickou pohodu po nepovedené Valašce pro nás bylo důležité dovézt ve Slušovicích auto až na cílovou rampu,“ uvedl Fabrika. Slušovický sprint přinesl posádce 20. příčku v absolutní klasifikaci a ve třídě P2+ byli Adam s Martinem 14.
Opět šel lancer na dílnu a následovalo podrobné zkoumání vozu a hledání příčiny špatného chování podvozku. Špatné díly se vyměnily a vůz se choval tak, jak dříve. To si posádka prověřila krátkým testem ve čtvrtek před vyškovskou rally. „Bohužel nám na tomto testu odešla převodovka a druhá náhradní ještě nebyla zpět po repasi. To byl i důvod, proč jsme do hanácké soutěže vůbec nenastoupili. Nechtěli jsme jít cestou zápůjčky převodovky od jiné posádky, neboť bychom nevěděli, v jakém je stavu a při možném poškození by to byl drahý špás. Proto jsme zvolili variantu Rally Vyškov odpískat úplně,“ přiblížil další zklamání v sezóně Adam Fabrika.
Jenže to ještě Adam s Martinem netušili, že je bude smůla doprovázet i za hranicemi naší republiky. Stejně jako v loňském roce se Fabrika s Fabiánem vypravili do Popradu na Rally Tatry. Kluci se těšili na závody, které slibovaly nové i staronové testy, vstřícné jednání pořadatelů i pěkná panoramata Vysokých Tater. „Věděli jsme, že počasí bude hrát velmi důležitou roli po celou soutěž. To se taky potvrdilo hned na úvodní erzetě. Páteční vložka, která se jela za deště v centru Popradu, naznačovala obtížné podmínky, ale zdaleka jsme netušili, co nás čeká dál. Výsledek z městské zkoušky nás mile překvapil. V hlavách jsme měli městskou zkoušku z Valašky, proto jsme tu popradskou jeli vlažně. V sobotu ráno jsme se probudili do krásného počasí a vypadalo to, že bude azuro. Radarové snímky ovšem naznačovaly úplně něco jiného, což se také do puntíku potvrdilo. Na první sekci jsme proto vzali pro jistotu dvě mokré rezervy na přezutí. Tyto pneumatiky jsme nakonec také použili, ale bohužel jsme nestihli na přejezdu dojet v limitu do časové kontroly a následovala 10s penalizace. Po dojezdu do servisu začalo velmi vydatně pršet a volba pneumatik byla tedy jasná. Přesto jsme pro jistotu naložili do auta i dvě suché gumy pro případ, kdyby po dlouhém přejezdu byly odlišné podmínky. Při odjezdu ze servisu déšť zesiloval, stěrače nestíhaly brát vodu a kanály na vozovce byly zahlcené přívaly vody. Skla byla zcela zamlžená a na přejezdu bylo místy až 10 cm vody. S odřenýma ušima jsme dojeli na start další zkoušky a zde se pro jistotu k dešti přidaly kroupy. Cesta chvilkami připomínala zimní krajinu. Za těchto podmínek byl rychlostní test zcela nesjízdný, neboť některé posádky měly suchý tvrdý slick. Nakonec byla vložka po zdravé úvaze pořadatelem zrušena a pokračovalo se volným průjezdem na další RZ. Na posledním testu Vikartovce jsme chtěli ještě zkusit stáhnout ztrátu nabranou přidělenou penalizací. Dva kilometry po startu jsme ale museli odstoupit pro poruchu převodovky. Toto odstoupení nás velice mrzelo, zvlášť když jsme se podívali do výsledkové listiny,“ ohlédl se za zatím posledním závodem Adam Fabrika. Před odstoupením figurovala posádka na 15. místě absolutně a ve třídě 3 držela průběžný bronz.
Nyní Adam Fabrika s Martinem Fabiánem zbrojí na další start. Zde chtějí zapomenout na nepříjemnosti letošní sezóny a závod si užít až do posledního kilometru závěrečné zkoušky. Posádka Fabrika – Fabián bude startovat na Rally Hustopeče, kam oba srdečně zvou všechny fanoušky motoristického sportu.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).