Posledním závodem letošního mistrovství Evropy v automobilových soutěžích bude již o tomto víkendu Rally Liepaja. O řadě titulů v rámci seriálu starého kontinentu ještě není rozhodnuto a významnou roli v těchto soubojích budou chtít hrát i piloti ACCR CZECH TEAMu.
Kromě bitvy o titul absolutního mistra Evropy je otevřený souboj o titul také v kategorii ERC Junior U27. Šanci na prvenství mají dokonce čtyři piloti - kromě továrních pilotů Opelu a Alekse Zawady je stále ve hře i česká dvojice Filip Mareš-Jan Hloušek, která se po vítězství na Rally di Roma Capitale dokonce dostala do čela průběžné klasifikace.
Na náročných rychlých šotolinových tratích v lotyšské oblasti Kurzeme je však čeká těžký souboj oproti soupeřům, kteří mají více zkušeností s podobným charakterem tratí, většina z nich navíc na Rally Liepaja již startovala. Přestože mají konkurenti nespornou výhodu, mladá česká posádka se rozhodně nevzdává a snažila se přípravu na rozhodující podnik sezóny nepodcenit.
"Bude to pro nás hodně důležitá soutěž, ale zůstáváme nohama na zemi. Oproti soupeřům nemáme tolik zkušeností s rychlou šotolinou, přesto jsme se pokusili maximálně připravit," řekl Filip Mareš. Ten se o minulém víkendu úspěšně zúčastnil lokálního lotyšského rallysprintu v okolí města Saldus. V úterý proběhl větší test přímo v oblasti soutěže, ve středu pak jezdil v rámci projektu ERC Junior Experience společně s velezkušeným Urmo Aavou. "Věřím, že jsme dobře připraveni. Je to pro mě hodně bláznivý rok a jsem šťastný, že jsme se během sezóny dokázali hodně zlepšovat. Vedení v šampionátu si užívám, ale žádný tlak na sebe necítím," dodal šestadvacetiletý pilot, který bude opět startovat s osvědčeným Peugeotem 208 R2.
Nebude však bojovat jen o titul mezi juniory, ve hře je i prvenství v rámci hodnocení týmů. ACCR CZECH TEAM patří po sedmi odjetých soutěžích průběžné druhé místo. Při absenci Jana Černého bude v Lotyšsku spolu s Marešem bojovat o týmové body dvojice Dominik Brož - Petr Těšínský. "Letos jsme jezdili hlavně na asfaltu, takže se už těším na návrat zpátky na šotolinu. Pořád s tímto povrchem nemáme dostatek zkušeností a potřebujeme na něm najet co nejvíce kilometrů. V loňském roce se nám v Lotyšsku příliš nedařilo, bourali jsme. Věřím, že tentokrát se nám bude dařit mnohem víc a připíšeme do týmové soutěže spoustu bodů," řekl Dominik Brož. Ten usedne společně se svým spolujezdcem opět do Peugeotu 208 R2, který je tak trápil v posledních závodech. "Problémy s elektrikou, které nás trápily na Rally di Roma Capitale, jsme již vyřešili, takže teď už snad bude všechno fungovat bez problémů," dodal Petr Těšínský.
Rally Liepaja se uskuteční o nadcházejícím víkendu a má na programu 13 náročných rychlostních zkoušek, které měly mít celkovou délku lehce přesahující 200 kilometrů. V Lotyšsku však již dva týdny vytrvale prší a cesty jsou hodně podmáčené, místy téměř nesjízdné. Organizátor již byl nucen ze soutěže ubrat 18 km. Pomůžou náročné podmínky českým posádkám k dosažení kýžených úspěchů?
Autor: Klára Sobotková, Autoklub ČR
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.