Český pilot Jan Kopecký (Škoda Fabia R5) vyhrál 47. ročník Barum Czech Rally Zlín 2017 a celkově si připsal šesté vítězství v soutěži, která se letos jela jako šestý podnik seriálu FIA Mistrovství Evropy v rally (ERC) a šestý díl TrueCam Mistrovství České republiky v rally 2017 (MČR). Druhé místo obsadil Alexej Lukjaňuk z Ruska (Ford Fiesta R5), který ztratil téměř minutu. Třetí příčku vybojoval po napínavém boji další tuzemský jezdec Roman Kresta (Škoda Fabia R5).
Jan Kopecký vyhrál pět ze šesti nedělních rychlostních zkoušek a s přehledem obhájil prvenství. Až v závěrečném testu Košíky vsadil na jistotu a skončil pátý, přesto jeho celkový náskok na Lukjaňuka činil 55,5 vteřiny. “Bylo to skvělé, i když jsme nějaké chyby udělali. Jsem rád za účast a další vítězství na barumce. Je to něco speciálního. Pokud dostaneme šanci příští rok startovat, velmi rádi opět přijedeme,” řekl Kopecký.
Pětatřicetiletý Kopecký ukázal na letošní Barum Rally opět dominanci na domácích tratích, ve Zlíně si připsal už sedmnácté tuzemské vítězství v řadě! O víkendu ovládl jedenáct z celkových patnácti měřených úseků. Třikrát jej v sobotu porazil Alexej Lukjaňuk a na závěr Roman Kresta. “Chtěl bych všem poděkovat za skvělou práci. Škodě Motorsport za skvělou šanci, spolujezdci Pavlu Dreslerovi, protože byl skvělý, rodině, která mě podporovala, zvlášť v tomto pokročilém věku,” doplnil rodák z Opočna.
Ruský pronásledovatel Alexej Lukjaňuk začal skvěle a v sobotu se Kopeckému přiblížil na 0,3 vteřiny. Během neděle se ale projevily následky letošní těžké havárie při testování. Člen týmu Russian Performance Motorsport měl problémy při brždění a stěžoval si na bolesti nohou. Nakonec byl rád, že náročnou rally v tropickém vedru fyzicky zvládl a dojel druhý. Vloni přišel o stejnou pozici při posledním testu. “Byla velká pravděpodobnost, že tady letos vůbec nebudu. V závěru jsem jel na jistotu a bezpečně. Jsme v cíli, takže jsme šťastní. Udělali jsme maximum,” poznamenal Lukjaňuk.
Nejnapínavější byl do poslední chvíle souboj o bronzovou příčku. Po odstoupení Václava Pecha (Ford Fiesta R5) patřilo třetí místo Tomáši Kostkovi (Škoda Fabia R5), ale skvělá poslední erzeta v podání Romana Kresty jej připravila o pódium o tři vteřiny. Naopak Kresta po výhře na RZ Košíky oslavil návrat na Barum Rally po třech letech bronzem. “V závěru jsem zatlačil docela tvrdě. Musím přiznat, že jsem blázen. Bylo to šílené. Auto bylo perfektní. Třetí místo je nad očekávání. Díky mému týmu a fanouškům,” vzkázal spokojený Kresta.
V hodnocení ERC2 zvítězil Maďar Tibor Érdi (Mitsubishi Lancer EVO X). Mezi jezdci ERC3 byl nejrychlejší Aleks Zawada z Polska (Opel Adam R2), český talent Filip Mareš (Peugeot 208 R2) obsadil druhou pozici.
Konečné pořadí 47. Barum Czech Rally Zlín 2017:
1. Jan Kopecký, Pavel Dresler (CZE, Škoda Fabia R5) 1:56:15,2 hod
2. Alexej Lukjaňuk, Alexej Arnautov (RUS, Ford Fiesta R5) + 55,5 s
3. Roman Kresta, Petr Starý (CZE, Škoda Fabia R5) + 1:22,8 min
4. Tomáš Kostka, Ladislav Kučera (CZE, Škoda Fabia R5) + 1:25,8 min
5. Kajetan Kajetanowicz, Jaroslaw Baran (POL, Ford Fiesta R5) + 2:06,4 min
6. Marijan Griebel, Stefan Kopczyk (DEU, Škoda Fabia R5) + 2:08,3 min
7. Martin Koči, Filip Schovánek (SVK/CZE, Škoda Fabia R5) + 2:31,4 min
8. Pavel Valoušek, Veronika Havelková (CZE, Škoda Fabia R5) + 2:51,6 min
9. Bruno Magalhães, Hugo Magalhães (PRT, Škoda Fabia R5) + 3:24,5 min
10. Bryan Bouffier, Xavier Panseri (FRA, Ford Fiesta R5) + 3:30,8 min
Vyhrané RZ:
11 – Kopecký, 3 – Lukjaňuk, 1 - Kresta
Pořadí ERC2:
1. Tibor Érdi, György Papp (HUN, Mitsubishi Lancer EVO X) 2:13:40,6 hod
2. Zelindo Melegari, Maurizio Barone (ITA, Mitsubishi Lancer EVO IX) + 5:43,9 min
3. Sergej Remennik, Mark Rozin (RUS, Mitsubishi Lancer EVO X) +16:42,2 min
Pořadí ERC3:
1. Aleks Zawada, Grzegorz Dachowski (POL, Opel Adam R2) 2:08:55,4 hod
2. Filip Mareš, Jan Hloušek (CZE, Peugeot 208 R2) + 3:06,1 min
3. Simon Wagner, Gerald Winter (AUT, Peugeot 208 R2) + 3:25,2 min
Pořadí 2WD:
1. Aleks Zawada, Grzegorz Dachowski (POL, Opel Adam R2) 2:08:55,4 hod
2. Egon Smékal, Petra Němcová (CZE, Citroën DS3 R3T) + 1:27,3 min
3. Filip Mareš, Jan Hloušek (CZE, Peugeot 208 R2) + 3:06,1 min
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?