Český pilot Jan Kopecký (Škoda Fabia R5) vyhrál 47. ročník Barum Czech Rally Zlín 2017 a celkově si připsal šesté vítězství v soutěži, která se letos jela jako šestý podnik seriálu FIA Mistrovství Evropy v rally (ERC) a šestý díl TrueCam Mistrovství České republiky v rally 2017 (MČR). Druhé místo obsadil Alexej Lukjaňuk z Ruska (Ford Fiesta R5), který ztratil téměř minutu. Třetí příčku vybojoval po napínavém boji další tuzemský jezdec Roman Kresta (Škoda Fabia R5).
Jan Kopecký vyhrál pět ze šesti nedělních rychlostních zkoušek a s přehledem obhájil prvenství. Až v závěrečném testu Košíky vsadil na jistotu a skončil pátý, přesto jeho celkový náskok na Lukjaňuka činil 55,5 vteřiny. “Bylo to skvělé, i když jsme nějaké chyby udělali. Jsem rád za účast a další vítězství na barumce. Je to něco speciálního. Pokud dostaneme šanci příští rok startovat, velmi rádi opět přijedeme,” řekl Kopecký.
Pětatřicetiletý Kopecký ukázal na letošní Barum Rally opět dominanci na domácích tratích, ve Zlíně si připsal už sedmnácté tuzemské vítězství v řadě! O víkendu ovládl jedenáct z celkových patnácti měřených úseků. Třikrát jej v sobotu porazil Alexej Lukjaňuk a na závěr Roman Kresta. “Chtěl bych všem poděkovat za skvělou práci. Škodě Motorsport za skvělou šanci, spolujezdci Pavlu Dreslerovi, protože byl skvělý, rodině, která mě podporovala, zvlášť v tomto pokročilém věku,” doplnil rodák z Opočna.
Ruský pronásledovatel Alexej Lukjaňuk začal skvěle a v sobotu se Kopeckému přiblížil na 0,3 vteřiny. Během neděle se ale projevily následky letošní těžké havárie při testování. Člen týmu Russian Performance Motorsport měl problémy při brždění a stěžoval si na bolesti nohou. Nakonec byl rád, že náročnou rally v tropickém vedru fyzicky zvládl a dojel druhý. Vloni přišel o stejnou pozici při posledním testu. “Byla velká pravděpodobnost, že tady letos vůbec nebudu. V závěru jsem jel na jistotu a bezpečně. Jsme v cíli, takže jsme šťastní. Udělali jsme maximum,” poznamenal Lukjaňuk.
Nejnapínavější byl do poslední chvíle souboj o bronzovou příčku. Po odstoupení Václava Pecha (Ford Fiesta R5) patřilo třetí místo Tomáši Kostkovi (Škoda Fabia R5), ale skvělá poslední erzeta v podání Romana Kresty jej připravila o pódium o tři vteřiny. Naopak Kresta po výhře na RZ Košíky oslavil návrat na Barum Rally po třech letech bronzem. “V závěru jsem zatlačil docela tvrdě. Musím přiznat, že jsem blázen. Bylo to šílené. Auto bylo perfektní. Třetí místo je nad očekávání. Díky mému týmu a fanouškům,” vzkázal spokojený Kresta.
V hodnocení ERC2 zvítězil Maďar Tibor Érdi (Mitsubishi Lancer EVO X). Mezi jezdci ERC3 byl nejrychlejší Aleks Zawada z Polska (Opel Adam R2), český talent Filip Mareš (Peugeot 208 R2) obsadil druhou pozici.
Konečné pořadí 47. Barum Czech Rally Zlín 2017:
1. Jan Kopecký, Pavel Dresler (CZE, Škoda Fabia R5) 1:56:15,2 hod
2. Alexej Lukjaňuk, Alexej Arnautov (RUS, Ford Fiesta R5) + 55,5 s
3. Roman Kresta, Petr Starý (CZE, Škoda Fabia R5) + 1:22,8 min
4. Tomáš Kostka, Ladislav Kučera (CZE, Škoda Fabia R5) + 1:25,8 min
5. Kajetan Kajetanowicz, Jaroslaw Baran (POL, Ford Fiesta R5) + 2:06,4 min
6. Marijan Griebel, Stefan Kopczyk (DEU, Škoda Fabia R5) + 2:08,3 min
7. Martin Koči, Filip Schovánek (SVK/CZE, Škoda Fabia R5) + 2:31,4 min
8. Pavel Valoušek, Veronika Havelková (CZE, Škoda Fabia R5) + 2:51,6 min
9. Bruno Magalhães, Hugo Magalhães (PRT, Škoda Fabia R5) + 3:24,5 min
10. Bryan Bouffier, Xavier Panseri (FRA, Ford Fiesta R5) + 3:30,8 min
Vyhrané RZ:
11 – Kopecký, 3 – Lukjaňuk, 1 - Kresta
Pořadí ERC2:
1. Tibor Érdi, György Papp (HUN, Mitsubishi Lancer EVO X) 2:13:40,6 hod
2. Zelindo Melegari, Maurizio Barone (ITA, Mitsubishi Lancer EVO IX) + 5:43,9 min
3. Sergej Remennik, Mark Rozin (RUS, Mitsubishi Lancer EVO X) +16:42,2 min
Pořadí ERC3:
1. Aleks Zawada, Grzegorz Dachowski (POL, Opel Adam R2) 2:08:55,4 hod
2. Filip Mareš, Jan Hloušek (CZE, Peugeot 208 R2) + 3:06,1 min
3. Simon Wagner, Gerald Winter (AUT, Peugeot 208 R2) + 3:25,2 min
Pořadí 2WD:
1. Aleks Zawada, Grzegorz Dachowski (POL, Opel Adam R2) 2:08:55,4 hod
2. Egon Smékal, Petra Němcová (CZE, Citroën DS3 R3T) + 1:27,3 min
3. Filip Mareš, Jan Hloušek (CZE, Peugeot 208 R2) + 3:06,1 min
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?