Od Barum Rally nás už dělí jen několik dní, ale už nyní můžeme vnímat emoce, které 47. ročník neprestižnější české rally přináší.
Pořadatelům se sešly přihlášky 151 týmů z celého světa, rok co rok je bude po celé tři dny sledovat zhruba 200 tisíc fanoušků. Podobně kvalitním obsazením se tento rok nemohla pochlubit žádná soutěž šampionátu starého kontinentu. Na tratích kolem města Zlín si navíc přední jezdci ERC poměří své síly s nejlepšími soutěžními týmy mistrovství ČR. Díky tomu mohou fanoušci očekávat impozantní počet 37 nejrychlejších speciálů skupiny R5.
Pro Jarosława a Marcina Szeje to bude po Rally Rzeszow druhý letošní start v seriálu mistrovství Evropy. Podobně jako v Podkarpatí, i v okolí Zlína bude mít jejich Ford Fiesta R5 startovní číslo 22. Tým z Ustroně bude startovat na Barumce už počtvrté, ovšem poprvé právě ve speciálu „er pět”. Mezi soupeře GK Forge Metkom Rally Teamu musíme zařadit skvělé dvojice, jako například Kajetanowicz/Baran (dvojnásobní mistři Evropy a aktuální lídři klasifikace FIA ERC), Magalhaes/Magalhaes (druhá posádka bodování ERC 2017), Bouffier/Panseri (vítěz Rally Rzeszow). Jejich vyzyvateli v boji o nejvyšší příčky budou rychlé české dvojice – loňští vítězové Barum Rally – Kopecký / Dresler, kteří ve Zlíně vystartují už jako jistí letošní šampioni MČR. Reprezentanti týmu Škoda Motorsport budou tento víkend bojovat o šesté absolutní vítězství na tomto závodě. Podium si na tomto závodě mnohokrát „vyzkoušeli“ také Pech s Uhlem. Fanoušci se také mohou těšit na druhý letošní start domácího dua Kresta / Starý, se kterými Jarek a Marcin svedli úspěšný souboj v závěru Rally Bohemia – předchozího závodu českého mistrovství. Pro Szeju bude ale především prioritou získání maxima bodů do klasifikace mistrovství ČR, aby se pokusil ohrozit dosavadní třetí příčku MČR, která aktuálně patří dvojici Jan Černý a Petr Černohorský (Škoda Fabia R5). Barum Czech Rally je nejdůležitějším závodem šampionátu i kvůli tomu, že na posádky čeká v „banku“ o padesát procent více bodů v porovnání s jinými českými soutěžemi (koeficient 1,5).
Vítěze 47. Barum Czech Rally Zlín 2017 určí patnáct dobře známých rychlostních zkoušek, jejich délka čítá celkem 205 km. Začátek dalšímu závodu ERC a MČR tradičně obstará atraktivní divácká speciálka v centru Zlína, která každoročně na dlouhé hodiny přitáhne k trati téměř 30 tisíc fanoušků motorsportu. V sobotu bude závod pokračovat na testech Biskupice (8,85 km), Semetín (11,55 km), Březová (6,54 km) a na nejdelším úseku Troják, který měří 23 km. Nedělní etapu bude tvořit šest rychlostních zkoušek o celkové délce 95 km. První bude výrazně pozměněný úsek Maják (8,15 km), dále na posádky čeká legendární a také „nová“ Pindula (17,32 km) a test Košíky (22,09 km). Podobně jako v sobotu se i nedělní zkoušky pojedou vždy dvakrát. Šestý závod letošního ERC (z osmi) odstartuje i skončí na náměstí Míru ve Zlíně. Slavnostní ceremoniál dekorování vítězů je plánován na neděli na 16:25 hodin.
Jarek Szeja: – Barum Rally je závodem s výjimečnou atmosférou a extrémní náročností rychlostních zkoušek. Každý z českých závodů je něčím specifický, ale Barumka stojí nad nimi. Je to nejprestižnější český závod. I když jsme na Barum Rally už startovali, po přechodu k Fordu Fiestu R5 to pro nás bude jako premiéra. Na těžkých asfaltových rychlostních zkouškách pojedeme technicky nejvyspělejším vozem specifikace R5, s jakým můžeme v regionálních šampionátech závodit. Během závodu pro nás bude výzvou maximální využití potenciálu našeho Fordu Fiesta R5, ve kterém se jezdí neskutečně rychle. Barumka pro nás bude jednou z největších dosavadních výzev naší kariéry, neboť se zase postavíme kvalitní české konkurenci. Čeští soupeři znají dokonale nejen specifika těchto úseků, ale také se intenzivně připravují, protože se výsledky na Barumce chtějí následně pochválit. S Marcinem budeme bojovat o dobrý výsledek. Na start však půjdeme s velkou pokorou, ale také silnou technickou podporou profesionální stáje Orsák Rally Sport. Společně jsme pracovali nad každým detailem v naší přípravě. Výsledky ale předvídat nechci, chceme se i nadále držet stanovených cílů. Za šanci závodit na Barum rally s autem specifikace R5 vděčíme našim partnerům: GK Forge Grelowski kovoobrábění, Metkom, DIL recyklovatelné suroviny, Stalchem, Darma, Deco-Car, Minimax, Viralseed, Střešní Krytiny Pniok Sylwester. Tým mediálně podporují: Wirtualna Polska, Rádio Bielsko, TVP Katowice, Motowizja a portál OX.pl.
Marcin Szeja: – Barum Rally bude pořádná výzva, avšak přece jen nejdůležitější pro nás zůstane zisk bodů do hodnocení mistrovství ČR. Čekají nás tři intenzivní dny, které budou vyžadovat od nás i od týmu velké soustředění a nasazení. Zároveň opět změříme své síly se silnou konkurencí ERC, kvůli čemuž musíme dodržovat regule mistrovství Evropy v rally. Budeme třeba omezeni počtem pneumatik, při seznámení budeme moci projet tratě rychlostních zkoušek jen dvakrát. A to vše dohromady ještě zvyšuje náročnost závodu. Navíc pro nás začne závod už v pátek ráno na kvalifikační zkoušce.
Do Zlína se ale vracíme s velkým potěšením a moc se těšíme na tento důležitý start. Doufám, že se davy polských fanoušků v bílo-červených barvách objeví na všech rychlostních zkouškách a také v servisním zázemí. To bude od našich rodáků ten nejlepší sportovní doping. Ve jménu celého týmu vás srdečně zvu do České republiky – přijeďte za námi na Barum Rally!
Zdroj: GK Forge Rally Team
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.