Barum Rally – to je název, který nese většinu nápisů na pohárech u Valoušků.
Jasně, v rodinné sbírce uvidíte poháry z mistrovství světa, z Itálie a dalších koutů Evropy, ale při pohledu na cenné trofeje z Barumky, jakoby se Pavlovi Valouškovi staršímu mihla jiskra v oku. Vzestupy a pády. Tratě této slavné rally Valouškům lemují téměř práh rodinné firmy, přesto dokázal Valda jun. několikrát jeho fanoušky potrápit v podobě divokých odstoupení. Jako vítr však vlétli do posledních tří sezón spolu s Veronikou Havelkovou. Nejen že spolu vybojovali titul slovenských šampionů, ale v těžkých chvílích v podobě ztraceného závodu se vzepřeli a dotáhli Fabii R5 do cíle na parádním čtvrtém místě.
Teď je tu ale rok 2017 a jméno Pavel Valoušek jun. se objevuje na startovní listině Barum Czech Rally Zlín již po patnácté. S výjimkami je to Valdův nejčastěji obsazený podnik v jeho kariéře. Letos to bude opět ve špičkové Škodě Fabia R5 připravovanou zlínskou stájí Keane Motorsport. Jak vidí Valda své ambice? “Ve Zlíně se opět sejde parádní sebranka špičkových pilotů z Čech i z Evropy. My se nechceme dívat na čelo přes několik jmen, na druhou stranu zůstáváme při zdi. V Evropě se jede velké tempo od startu. Těžko předvídat, je to o psychice. My se cítíme skvěle a letos do sebe věci zapadly jako skládačka. Startujeme v parádním týmu, se skvělým autem a je to naše domácí hřiště doma. Přípravy byly náročné, ale musím říct, že i to jsme si užívali. Stojí za námi noví i stálí partneři a z toho máme velkou radost.”
Při svém patnáctém startu dostali Valda s Verčou startovní číslo 11 a neváhali toho využít: “Letos jsme pro fanoušky připravili nejen podpisovky, ale taky trička, náramky a hlavně jedinečný design Fabie. Pavel vždy zastával podporovat mladé talenty a šli jsme trošku jinou cestou. Design navrhl a připravil ve spolupráci s produkčním studiem Vandraq, sedmnáctiletý Mirek Houšť, kterého možná znáte jako Keane Design. Naše důvěra se nám vrátila v podobě špičkového designu. Během 14 dní se mu podařilo dát dohromady tohle dílo, posuďte sami. Ve stejném duchu jsou naše podpisovky, ale taky již zmíněný merch v podobě fans triček a náramků. Dále v našem servisním zázemí budeme mít předváděcí produkty firmy Nerf Nitro, což ocení zejména ti nejmladší fanoušci. V barvách této značky také startujeme a Fabie R5 má působit jako hodně rychlá hračka na reálné trati,” dodává Pavel Valoušek starší.
Valda odstartuje za pár dní do své patnácté Barumky, ale Verča to má trošku jinak: “Jasně, já znám rallyové závody asi pět let, z toho je tohle moje čtvrtá barumka a nejde ani popsat ,jak moc se těším. Jsem sice od Prahy, ale tohle prostředí je mí doslova domácí. Vždycky se musím smát, když si chodí fanoušci, kamarádi a známí pokecat za Valdou až do stanu. On je tady hvězda. Na druhou stranu pro tohle všechno je to pro mě právě ta nejtěžší rally. K chybě zde není daleko a spolujezdec se na místních erzetách musí soustředit na 110%, jinak je zle. Máme nějaký trénink ze Slovenska, takže do toho skočíme už na moravské lávce, kde se jede kvalifikace. První kilometr této trati je pro mě ten z minulosti vůbec první vedle Valdy, takže k tomuto místu mám velký vztah.”
A proč padla volba právě na Fabii R5? “To je jednoduché. My nejsme v pozici, kdy si můžeme nějak vybírat, ale v tomto případě musím znovu říct, že jsem opravdu nadšený ze spolupráce se zlínským týmem Keane Motorsport vedeným Miroslavem Houštěm jun. Měli volnou Fabii R5, takže jsme neváhali ani vteřinu a udělali jsme všechno, abychom barumku odjeli právě v tomhle autě. Fabia má špičkový motor, skvěle funguje na limitu. Jak my říkáme, je to strop :-)”.
Barumka startuje páteční kvalifikací, pokračuje slavnostním startem a noční speciálkou. Následují dvě hodně náročné etapy a závod končí opět na nám. míru v neděli odpoledne. Ať už plánujete vyrazit na jakoukoliv část Barumky, dávejte na sebe pozor, fanděte všem a ukažte kamerám Eurosportu, že tohle je ta nejlepší rally v Evropě. Nenechte se odradit divočákama, poslouchejte pořadatele, sledujete Rally4Now a doporučujeme jako svačinu saláty pana Varmuži a jeho firmy Delimax!
Zdroj: Valda Rallysport Media
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?