Díky serveru www.czechrally.cz vám přinášíme průvodce diváka pátečním dnem na Barum Czech Rally Zlín 2017. V tento den je v programu kvalifikační zkouška a shakedown, které se po několika letech pojedou na jiné trati, a to v okolí obce Žlutava. Na večer, po slavnostním startu, je přichystána klasická divácká "superspeciálka" u ulicích města Zlína.
KVALIFIKACE / SHAKEDOWN
Kvalifikační zkouška a shakedown se v roce 2017 nově pojedou na známém úseku erzet Žlutava a Halenkovice. Start se nachází na úzké místní komunikaci nedaleko bělovského jezu. Trať poté vede technickým úsekem podél řeky Moravy a po chvíli uhýbá doprava do prudkého stoupání. Technický výjezd je zakončený ostrým levým odbočením u fotbalového hřiště. Následuje další levé odbočení do rychlé a přehledné pasáže u motokrosové dráhy (A), která je zakončená záludným pravým utahovákem. Poté posádky sjedou do obce Žlutava, v jejímž centru na ně čeká pasáž s přírodním retardérem (B - divácký supertip) a následně výjezd svižnými zatáčkami ven z obce. Následuje sjezd s několika serpentinami, za nimi nedaleko obce Bělov je pak umístěn cíl. Fanoušci uvidí atraktivní průjezdy soutěžních vozů během celého pátečního dopoledne.
Jak se jede kvalifikační zkouška? Kvalifikační zkouška se začala jezdit v seriálu Mistrovství Evropy v rally (ERC) před čtyřmi lety nejdříve při šotolinových rally a od roku 2014 se stala součástí všech podniků evropského šampionátu. Kvalifikaci jedou všichni jezdci s prioritou FIA nebo ERC a na základě výsledků si poté vyberou startovní pořadí, v jakém nastoupí do sobotní části první etapy. Při sedmačtyřicátém ročníku zlínské rally proběhne kvalifikace na známém asfaltovém úseku v okolí Žlutav.
Posádky budou mít od 7:30 do 9:10 hodin možnost dvou průjezdů v rámci volného tréninku úsekem, přičemž naměřené časy z těchto dvou jízd nebudou hodnoceny. Rozhodující bude pro účastníky třetí jízda, která je naplánována od 9:15 do 10:10 hodin. Do ní budou posádky startovat podle předem zveřejněného pořadí. Zajímavostí kvalifikační zkoušky je, že na rozdíl od klasických rychlostních zkoušek, které jsou měřeny na desetiny sekundy, kvalifikace je měřena na tisíciny sekundy. Výsledky třetí jízdy budou podstatné pro výběr startovního pořadí. Výběr startovních pozic na základě dosažených výsledků z kvalifikace se uskuteční od 15:30 hodin na startovní rampě před radnicí Magistrátu města Zlína. Jako první má právo volby jezdec, který dosáhl v kvalifikační zkoušce nejrychlejšího času. Startovní pořadí si vybere pouze patnáct nejrychlejších jezdců. Po odjetí kvalifikace bude pokračovat na uzavřeném úseku klasický shakedown, která se pro neprioritní jezdce uskuteční od 10:15 do 13 hodin.
RZ 1 SUPER RZ ZLÍN
Populární městská rychlostní zkouška se vrací k osvědčené podobě známé z roku 2015. Posádky budou do městské RZ startovat na Vodní ulici (A), po projetí retardéru na křižovatce ulic Vodní a Bartošovy je čeká vjezd na čtyřproudou komunikaci a následně pravoúhlé zabočení na kostky (B). Poté přichází úsek, kdy posádky odbočí mírně vpravo mezi budovy UTB. Za nimi odbočí ostře vlevo, aby projely bývalým nástupištěm autobusů HousaCar, za kterým se přes vyvýšené pravé odbočení napojí na hlavní ulici (C). Poté následuje další pravoúhlé odbočení u mrakodrapu (D) a v klesání retardér na křižovatce (E). Další úsek na nové širší komunikaci vede v bezprostřední blízkosti tzv. Rally Village (servisní zóna Star Rally) a obsahuje pravoúhlou zatáčku (F). Výjezd z továrního areálu je tvořen sérií zatáček různých poloměrů a přejezdem zpomalovacího betonového prahu naproti vlakovému nádraží. Přichází průjezd oblíbenou a přehlednou pasáží na autobusovém nádraží (G). Závodní vozy pak vyjedou kolem patrových garáží (H) na nadjezd, za ním odbočí k čerpací stanici OMV (I) a zamíří na silnici vedoucí podél řeky Dřevnice, kde je v místě bývalé autobusové zastávky MHD čeká retardér. Na kruhovém objezdu vjedou na most (J) a přejedou na druhý břeh, kde je rychlá pasáž zakončená pravoúhlým odbočením na panely. Po překonání kolejí přichází poslední odbočení vpravo, kterým se posádky dostanou zpět na začátek okruhu (A). Ten absolvují celkem třikrát, cíl se nachází na ulici Zarámí.
POZOR! Důležité upozornění ohledně pohybu diváků na nadjezdu: Nadjezd bude z bezpečnostních a organizačních důvodů bez diváckého sektoru a bude určen pouze pro průjezd soutěžních vozů! Pěší průchod přes nadjezd bude možný do 15:30, poté pořadatelé celý prostor uzavřou! Jižní kraj nadjezdu, zóna podél betonové zdi, oddělující autobusové a vlakové nádraží, bude i letos určena pouze pro držitele vstupenek na některou z mobilních tribun.
Zdroj a více informací včetně map ve vyšším rozlišení: www.czechrally.cz
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?