Pátá soutěž mistrovství ČR v rally 2017 se ukázala být těžkou výzvou.
Vše souviselo nejen s tradičně sportovně hodnotnými rychlostními zkouškami, ale zejména s velmi nestálým a nevyzpytatelným počasím. Fanoušci, kteří se sešli podél tratí Rally Bohemia, si tak nemohli stěžovat na nedostatek adrenalinových zážitků. Všechny dvojice závodící na českém šampionátu, v čele s týmy se speciály R5, WRC a S2000 se postaraly o pravidelné dávky emocí. A jednomu týmu pak Bohemia vyšla nad očekávání, jednalo se o polský GK Forge Metkom Rally Team.
Jarosław Szeja a Marcin Szeja vyrovnali v Mladé Boleslavi svůj výsledek z Rally Šumava Klatovy a na cílové rampě se mohli radovat ze čtvrtého místa absolutní klasifikace 44. Rally Bohemia. Tohoto úspěchu navíc dosáhli rodáci z polské Ustroně ve velkém stylu. Prvotním akcentem představoval už samotný začátek závodu, kde Poláci zajeli nejrychlejší čas v úvodní, městské rychlostní zkoušce. Mezi davy přihlížejících fanoušků tak Jarek a Marcin vyhráli svou první RZ na rámci prestižního Mistrovství ČR a společně s duem Černý / Černohorský se stali lídry závodu.
Čtyřiašedesát kilometrů první etapy se neslo nejen v duchu jisté a rozumné jízdy, ale také stabilní rychlosti bratří Szejů. Ti překonali všechny testy první etapy čistě, bez zásadního rizika, ale přitom stále hodně vysoko ve výsledkové listině. Svůj podíl na tom měla promyšlená strategie volby pneumatik vzhledem k panujícím nestabilním podmínkám.
Do nedělní etapy vstoupili Jarek a Marcin stejně jako do úvodní – výhrou v RZ6. Na více než dvacetikilometrové RZ Radostín se za Poláky srovnali všichni favorité, přesněji Jan Kopecký (+ 1.4 s), Václav Pech (+ 2.8 s), Roman Kresta (+ 3.8 s) a také Jan Černý (+ 8.3 s). A tento úspěch reprezentanti GK Forge Metkom Rally Teamu dokázali zopakovat i při druhém průjezdu tohoto testu. Na Bohemii to byla už jejich třetí vyhraná RZ a v této statistice je pokořili pouze vítězové celého závodu. Ve finále pak Szejové vybojovali ještě druhý čas na RZ Staroměstská (4,82 km). Vysoké tempo polské dvojice se zasloužilo o to, že se Jarek a Marcin drželi po celou soutěže v boji o stupně vítězů.
Bratři Szejové se bohužel v RZ7 nevyvarovali jedné z mála chyb. Poláci inkasovali desetivteřinovou penalizaci, což nakonec pomohlo dvojici Černý / Černohorský uhájit své postavení před útoky Jarka a Marcina. V cíli totiž oba týmy dělilo 8.7 vteřiny, takže kdyby nepřišel smolný trest, Szejové mohli stanout na pódiu.
V Mladé Boleslavi GK Forge Metkom Rally Team vybojoval 33 bodů – nejvíce v historii svých startů na českém šampionátu. Tento úlovek katapultoval Poláky už na čtvrté místo průběžného hodnocení mistrovství ČR v rally. Před nimi figurují pouze několikanásobní mistři Česka – Jan Kopecký a Václav Pech, a také Jan Černý, který má za sebou také mnoho startů v závodech ME a MS.
Dalším podnikem MČR 2017 bude česká a evropská legenda, zlínská Barum Rally (25. – 27. srpna), kde do bojů zasáhnou i jezdci bojující o body do seriálu mistrovství Evropy.
Jarek Szeja: – Po takové rally, po tak povedeném závodě, bych chtěl, aby se Barum rally odjela téměř bez přestávky, a rádi bychom se tam znovu účastnili bojů o přední příčky. Tento víkend se nám vše povedlo. Celý tým předvedl kus dobré práce, což přispělo k vynikajícímu výsledku. Jen ´bramborová medaile´ z Bohemie, po takovém průběhu, může trochu mrzet, my se však zároveň radujeme ze zisku bodového maxima této sezóny. Díky tomu jsme se posunuli v bodování na čtvrté místo a před námi se nachází pouze nejlepší trojice českých pilotů, kteří znají české prostředí doslova ´poslepu´. Rally Bohemia jen potvrdila, že naše tvrdá práce se nám vyplácí, s týmem jdeme správným směrem a dobře využíváme naše možnosti, které díky sponzorům máme. Od závodu k závodu je naše tempo vyšší a máme na to, abychom absolutně vyhrávali RZ a nechali za sebou takové mistry jako jsou Kopecký, Pech nebo Kresta. Dále jsem rád, že se nám podařilo odstranit chyby z předchozích závodů a poradili jsme si i s nestálými podmínkami. Téměř by se dalo říci, čím byla horší přilnavost asfaltu, tím lépe bylo pro nás, protože jsme na rychlostních zkouškách dosahovali lepších časů v porovnání s konkurencí. Na Rally Bohemia jsme skoro dosáhli na stupně vítězů, takže se nyní soustředíme na další práci, abychom alespoň jeden ze zbývajících dvou českých závodů zakončili mezi první trojicí.
Marcin Szeja: – Z jedenácti zkoušek Rally Bohemia jsme vyhráli tři. Umístěním na tratích páté soutěže mistrovství ČR jsme dokázali, že opravdu můžeme konkurovat nejlepším českým závodníkům. Dobrá rozhodnutí celého týmu, solidní příprava a rychlá jízda přinesly očekávaný efekt. Čtvrté místo nás v tak nabité konkurenci samozřejmě těší, ale ještě větší radost máme z toho, jak málo chybělo k tomu, abychom stanuli na stupních vítězů. Pomalu se naplňují naše sny o boji s předními jezdci se speciály třídy R5.
Autor: GK Forge Rally Team
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.