Pátá soutěž mistrovství ČR v rally 2017 se ukázala být těžkou výzvou.
Vše souviselo nejen s tradičně sportovně hodnotnými rychlostními zkouškami, ale zejména s velmi nestálým a nevyzpytatelným počasím. Fanoušci, kteří se sešli podél tratí Rally Bohemia, si tak nemohli stěžovat na nedostatek adrenalinových zážitků. Všechny dvojice závodící na českém šampionátu, v čele s týmy se speciály R5, WRC a S2000 se postaraly o pravidelné dávky emocí. A jednomu týmu pak Bohemia vyšla nad očekávání, jednalo se o polský GK Forge Metkom Rally Team.
Jarosław Szeja a Marcin Szeja vyrovnali v Mladé Boleslavi svůj výsledek z Rally Šumava Klatovy a na cílové rampě se mohli radovat ze čtvrtého místa absolutní klasifikace 44. Rally Bohemia. Tohoto úspěchu navíc dosáhli rodáci z polské Ustroně ve velkém stylu. Prvotním akcentem představoval už samotný začátek závodu, kde Poláci zajeli nejrychlejší čas v úvodní, městské rychlostní zkoušce. Mezi davy přihlížejících fanoušků tak Jarek a Marcin vyhráli svou první RZ na rámci prestižního Mistrovství ČR a společně s duem Černý / Černohorský se stali lídry závodu.
Čtyřiašedesát kilometrů první etapy se neslo nejen v duchu jisté a rozumné jízdy, ale také stabilní rychlosti bratří Szejů. Ti překonali všechny testy první etapy čistě, bez zásadního rizika, ale přitom stále hodně vysoko ve výsledkové listině. Svůj podíl na tom měla promyšlená strategie volby pneumatik vzhledem k panujícím nestabilním podmínkám.
Do nedělní etapy vstoupili Jarek a Marcin stejně jako do úvodní – výhrou v RZ6. Na více než dvacetikilometrové RZ Radostín se za Poláky srovnali všichni favorité, přesněji Jan Kopecký (+ 1.4 s), Václav Pech (+ 2.8 s), Roman Kresta (+ 3.8 s) a také Jan Černý (+ 8.3 s). A tento úspěch reprezentanti GK Forge Metkom Rally Teamu dokázali zopakovat i při druhém průjezdu tohoto testu. Na Bohemii to byla už jejich třetí vyhraná RZ a v této statistice je pokořili pouze vítězové celého závodu. Ve finále pak Szejové vybojovali ještě druhý čas na RZ Staroměstská (4,82 km). Vysoké tempo polské dvojice se zasloužilo o to, že se Jarek a Marcin drželi po celou soutěže v boji o stupně vítězů.
Bratři Szejové se bohužel v RZ7 nevyvarovali jedné z mála chyb. Poláci inkasovali desetivteřinovou penalizaci, což nakonec pomohlo dvojici Černý / Černohorský uhájit své postavení před útoky Jarka a Marcina. V cíli totiž oba týmy dělilo 8.7 vteřiny, takže kdyby nepřišel smolný trest, Szejové mohli stanout na pódiu.
V Mladé Boleslavi GK Forge Metkom Rally Team vybojoval 33 bodů – nejvíce v historii svých startů na českém šampionátu. Tento úlovek katapultoval Poláky už na čtvrté místo průběžného hodnocení mistrovství ČR v rally. Před nimi figurují pouze několikanásobní mistři Česka – Jan Kopecký a Václav Pech, a také Jan Černý, který má za sebou také mnoho startů v závodech ME a MS.
Dalším podnikem MČR 2017 bude česká a evropská legenda, zlínská Barum Rally (25. – 27. srpna), kde do bojů zasáhnou i jezdci bojující o body do seriálu mistrovství Evropy.
Jarek Szeja: – Po takové rally, po tak povedeném závodě, bych chtěl, aby se Barum rally odjela téměř bez přestávky, a rádi bychom se tam znovu účastnili bojů o přední příčky. Tento víkend se nám vše povedlo. Celý tým předvedl kus dobré práce, což přispělo k vynikajícímu výsledku. Jen ´bramborová medaile´ z Bohemie, po takovém průběhu, může trochu mrzet, my se však zároveň radujeme ze zisku bodového maxima této sezóny. Díky tomu jsme se posunuli v bodování na čtvrté místo a před námi se nachází pouze nejlepší trojice českých pilotů, kteří znají české prostředí doslova ´poslepu´. Rally Bohemia jen potvrdila, že naše tvrdá práce se nám vyplácí, s týmem jdeme správným směrem a dobře využíváme naše možnosti, které díky sponzorům máme. Od závodu k závodu je naše tempo vyšší a máme na to, abychom absolutně vyhrávali RZ a nechali za sebou takové mistry jako jsou Kopecký, Pech nebo Kresta. Dále jsem rád, že se nám podařilo odstranit chyby z předchozích závodů a poradili jsme si i s nestálými podmínkami. Téměř by se dalo říci, čím byla horší přilnavost asfaltu, tím lépe bylo pro nás, protože jsme na rychlostních zkouškách dosahovali lepších časů v porovnání s konkurencí. Na Rally Bohemia jsme skoro dosáhli na stupně vítězů, takže se nyní soustředíme na další práci, abychom alespoň jeden ze zbývajících dvou českých závodů zakončili mezi první trojicí.
Marcin Szeja: – Z jedenácti zkoušek Rally Bohemia jsme vyhráli tři. Umístěním na tratích páté soutěže mistrovství ČR jsme dokázali, že opravdu můžeme konkurovat nejlepším českým závodníkům. Dobrá rozhodnutí celého týmu, solidní příprava a rychlá jízda přinesly očekávaný efekt. Čtvrté místo nás v tak nabité konkurenci samozřejmě těší, ale ještě větší radost máme z toho, jak málo chybělo k tomu, abychom stanuli na stupních vítězů. Pomalu se naplňují naše sny o boji s předními jezdci se speciály třídy R5.
Autor: GK Forge Rally Team
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.