Rally v kolébce českého automobilového průmyslu. 78 celkových soupeřů, 15 posádek v nejsilnější třídě – to čeká Jarka a Marcina v 5. kole mistrovství České republiky v rally, které se uskuteční 1. a 2. července 2017. 81 bodů v tabulce a 5. místo – takové je postavení posádky v Českém šampionátu před Rally Bohemia. Na posádky čeká 11 rychlostních zkoušek v délce okolo ostrých 150 km v okolí Mladé Boleslavi. Na trati s nimi poměří síly i rekordman tohoto závodu - Roman Kresta, šestinásobný vítěz Rally Bohemia.
Rally Bohemia je událost neoddělitelně spojena s historií českého automobilového průmyslu. Značka Škoda ji podporuje od svého prvního uskutečnění v roce 1974 a v roce 1985 soutěž odstartovala pod názvem Rallye Škoda. Servisní zóna se opět bude nacházet v závodě v Mladé Boleslavi. Do závodu je přihlášeno celkem 134 posádek, které startují v TrueCam mistrovství České republiky v rally, v mistrovství historických automobilů i rally legend. Zajímavé je, že celkem 42 procent aut startujících v této soutěži, je značky Škoda.
Se startovním číslem 1 se představí Jan Kopecky a Pavel Dresler (Fabia R5), průběžní lídři absolutní klasifikace Mistrovství České republiky zde triumfovali již šestkrát a dá se očekávat jejich útok na rekordní sedmé vítězství. Celkově bude ke shlédnutí 13 vozů kategorie R5, tři vozy kategorie WRC a dvě S2000. Ve startovní listině jsou také tři jezdci, kteří mají na svých kontech celkem 13 triumfů a stáli na pódiu třiadvacetkrát. Samotný Marcel Tuček, jezdec skupiny N s Mitsubishi Lancer Evo IX, zde odstartuje již po 33. Romana Kresta, jezdec, který zde vyhrál šestkrát absolutně a třikrát získal nižší pódiové umístění, se na Bohemii vrací po tříleté pauze.
Jarek a Marcin Szejové obdrželi od pořadatelů startovní číslo 12. Pro Poláky to bude čtvrtý start na Rally Bohemia, třetí s autem s pohonem všech 4 kol. Oni zde debutovali již v roce 2010 s Renaultem Clio N3. V roce 2015 Szejové skvěle absolvovali tuto rallye se Subaru Impreza a získali tak druhé místo ve skupině N a skvělé 13. místo v celkové klasifikaci.
Soutěž se bude konat na 150 ostrých kilometrech, ty jsou rozloženy do 11 náročných rychlostních zkoušek, převážně klikatých, ležících v hornatých a silně zalesněných oblastech. V první etapě posádky absolvují 5 rychlostních zkoušek. Nejdelší z nich je dlouhá více než 23,5 km. Hned po slavnostním startu se posádky přesunou na úvodní prolog dlouhý 2,6 km, který se uskuteční v historické části města Mladá Boleslav. Program druhé etapy se skládá ze šesti rychlostních úseků (téměř 86 km). Vítězové pátého kola českého mistrovství budou známi v neděli 2. července v 16 hodin.
Jarek Szeja: „Již podruhé v řadě budeme chybět na Polské Rally, ale tento víkend i tak nebudou chybět závodní emoce, neboť navštívíme soutěž na vysoké úrovni. Našim cílem je Mladá Boleslav a konkrétně erzety 44. Rally Bohemia. Tato akce se koná v hornaté oblasti na asfaltových silnicích, které již něco pamatují. K tomu se přidávají četné zrádné a nepřehledné zatáčky, stejně jako bláto nebo písek a prach vytahaný na silnici. Zde nevyhrává maximální rychlostí, ale technika a preciznost. Rychlá jízda v lese zvyšuje hladinu adrenalinu, a to je to, co se mi v rally líbí nejvíce. Bohemia mi přináší ještě jeden, poněkud nostalgický pocit. Před několika lety jsem cestoval s kamarády na Barumku fandit Romanu Krestovi a tento víkend s ním budu moci soupeřit. „Back rally legend“ ozdobí tento závod a zasoupeřit si s ním je splněním dalšího z mých sportovních snů“.
Marcin Szeja: Mladá Boleslav – tohle město evokuje značku Škoda. Již mnoho let se může chlubit touto nádhernou závodní událostí. Naše dobrodružství na Rally Bohemia začalo s Renaultem Clio v sezoně 2010. Od té doby je to pro nás velká radost vracet se sem, protože místní rychlostní zkoušky se nám ohromně líbí. Existují zde také nejrůznější atrakce pro fanoušky a prolog vždy doprovázejí davy fanoušků. Loni poznamenaly začátek závodu průtrže mračen a bouřky, které neušetřily ani stany v servisní zóně, ale doufejme, že tentokrát počasí žádné podobné překvapení nechystá. Bude to další náročný start, ale zkušenosti z této sezony a počet ujetých kilometrů nás dobře připravily pro události, které nás čekají o víkendu. Doufám, že mnozí z vás se objeví na Rally Bohemia.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.