Nedávna rely v Hustopečiach na Morave bola skutočnou zaťažkávajúcou skúškou nielen odvahy, ale aj vlastnej sebadôvery. Ak sa stratíte, je to väčšinou chyba spolujazdca. Keď sa však stratíte sám v sebe, je to ešte horšie. Aj takéto dni postretli uplynulý víkend Igora Drotára.
Motoristický žargón pozná výraz "medzičlánok": medzičlánok medzi autom a volantom je jazdec. Ak ten nefunguje, ani najlepšie auto na svete nenájde svoje opodstatnenie. Každý pretekár pozná takéto dni. Obzvlášť nedávna rely v Hustopečiach vytrápila takmer každého, kto poriadne nepozná miestne trate, náročné na rozpis, koncentráciu aj jemnocit. Vtedy nepomôže ani špičková Škoda Fabia R5, ani šikovný spolujazdec Tomáš Plachý. Igor Drotár len týždeň predtým žal úspechy na moravskom kopci pri Šternberku počas Majstrovstiev Slovenska pretekov automobilov do vrchu. Teraz odchádzal z Moravy ako ruský cár Alexander I. v roku 1805 po bitke pri neďalekom Slavkove.
Igor Drotár: "Vôbec mi ten víkend nesadol, bol som nejaký nesvoj a vyľakaný od začiatku do konca. Na úvodnom "shakedowne" som ťukol do podstavca tyčky, ktorý mal veľký betónový podstavec. Zlomil som disk a mal som pocit, že som zničil celé auto. Práve asi táto situácia ma trochu pribrzdila, stratil som chuť i istotu. Podvedome som potom obchádzal stovky takýchto tyčiek... Bál som sa nechcených šmykov, jednoducho mi to nešlo. Nakoniec jedno siedme a jedno ôsme miesto v rámci MSR prinieslo nejaké body, o tie mi však veľmi nejde. Horšie prežívam naše zlé časové výsledky. Nechcel som to ani síliť - vtedy to zväčša nedopadne dobre. Keď som sa vracal domov, predstavoval som si, že len pred necelým týždňom som šiel tadiaľto z pretekov Ecce Homo a cítil som sa ako veľký víťaz. Teraz som šiel po tej istej ceste a cítil som sa ako malý zbitý pes. Napriek všetkému treba skonštatovať, že súťaž bola skvele zorganizovaná a zišla sa tu skutočná domáca i medzinárodná jazdecká špička. Len som sa bohužiaľ toho nemohol "zúčastniť", lebo som sa trochu... stratil sám v sebe," konštatuje Igor s humorom a ešte dodáva: "Musím pochváliť MM Rally Team, ktorý mi pripravuje vozidlo. Keby v tom aute sedel majster Jan Kopecký, určite by s ním vyhral, pretože naši chlapci odvádzajú majstrovskú prácu, za čo im ďakujem."
Majstrovstvá Slovenska preteky automobilov do vrchu mali pokračovať už tento víkend na "Homôlke", tú však usporiadateľ napokon zrušil. Najbližšie tak uvidíme Igora opäť v kopcovej Škode Fabii DTRi na obľúbenej Pezinskej Babe 7.-9. júla.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.