Životního výsledku dosáhl při druhém startu v juniorském mistrovství Evropy v letošní sezoně na Rally Kanárské ostrovy Karel Kupec. Se spolujezdcem Ondřejem Krajčou na Peugeotu 208 R2 dokončil španělskou soutěž na 3. místě.
Šumperský Karel Kupec má letos v plánu absolvovat soutěže juniorského mistrovství Evropy. To, že umí čtyřiadvacetiletý jezdec zajíždět dobré časy na neznámých tratích, dokázal na Azorských ostrovech, kde do havárie na 10. RZ držel průběžné 3. místo mezi Juniory. Pět týdnů po úvodním podniku ERC Junior startovala Rally Islas Canarias a pro tým lidí okolo Kupce to bylo hodně rušné období. „Přípravy na rally na Kanárských ostrovech byly pro nás poměrně hektické, neboť jsme měli spoustu práce s opravou Peugeotu po havárii na Azorech. Přípravy nám trochu zkomplikovala i zpožděná dodávka některých náhradních dílů, které nám přišly až těsně před závodem přímo na španělský ostrov. Naštěstí jsme ale vše zvládli, za což bych chtěl poděkovat mým mechanikům,“ vrátil se k přípravám na druhý ostrovní závod Karel Kupec. Soutěž na Kanárských ostrovech obsahovala dvanáct rychlostních zkoušek rozdělených do dvou soutěžních dnů. V kategorii evropských juniorů se sešlo na španělském ostrově jedenáct jezdců a ve třídě RC4, kde je červený Peugeot 208 R2 zařazen, bylo 24 posádek. Dvojice Kupec – Krajča vstoupila do závodu bez ostychu a na úvodních třech rychlostních zkouškách zajela mezi Juniory shodně čtvrté místo. V druhé sekci pátečních zkoušek už ale Kupec ukázal, že umí a na 14,38 km dlouhé RZ Mirador de Artenara byl mezi Juniory nejrychlejší. Pohodu potvrdil i na následující městské super speciálce v Las Palmas, kde zajel druhý nejrychlejší čas. „Po první etapě jsme byli klasifikováni na třetím místě mezi evropskými Juniory, což byl výsledek doslova z říše snů. Proti továrním jezdcům s Opely se těžko bojuje, proto jsem rád, že se mi je podařilo pokořit a jednu erzetu vyhrát. Kdyby mi toto někdo řekl před závodem, těžko bych jeho slovům uvěřil. Ve třídě RC4 jsme se na konci pátku posunuli na 6. příčku, což proti přesile domácích posádek, které znají tamní rychlostní zkoušky, je velmi pěkné umístění,“ zhodnotil první soutěžní den šumperský jezdec. Výsledky ERC Junior a třídy RC4 již známe, zbývá tedy doplnit průběžné umístění v absolutní klasifikaci a tím je 31. příčka.
Druhou polovinu soutěže načali Karel s Ondrou ve velkém stylu. V sobotu bylo v harmonogramu šest rychlostních zkoušek na třech úsecích a hned první měřený test 25,2 km dlouhá RZ Moya pořádně rozhýbala všechny posádky. Česká posádka se ukázala v nejlepším světle a připsala si nejrychlejší čas, celkově druhý na Kanárech mezi Juniory. A že dosažený čas při prvním průjezdu RZ Moya nebyl náhodný, potvrdili Kupec s Krajčou i při druhém průjezdu touto rychlostní zkouškou. Nejrychlejšími byli, jak jinak než mladíci v červeném Peugeotu. Vůbec bych se nedivil, kdyby v době, kdy se bude skládat trať závodu pro rok 2018, zaslal Karel doporučení, aby se jela pouze jedna rychlostní zkouška :-))). Do konce závodu už jeli Karel s Ondrou na jistotu a odměnou jim bylo vystoupání na pódium vedle jezdců továrního týmu Opel, Chrise Ingrama a Jari Huttunena. „Soutěž samotná se z naší strany odvíjela podle plánu. Od začátku se nám podařilo zachytit dobré tempo, které jsme udrželi až do cíle soutěže. Ke konci závodu už jsme se nesoustředili na časy, ale na bezpečnou jízdu bez zbytečného rizika, protože s továrními Opely nemělo smysl se nahánět a na čtvrté místo jsme měli dvě minuty náskok. Celá soutěž se mi velice líbila. Rychlostní zkoušky byly velice krásné a na každé z nich byla spousta diváků, rovněž organizace závodu, byla na vysoké úrovni. Zaplať pánbůh, technika fungovala po celý závod skvěle a za to patří obrovské díky celému týmu, který odvedl fantastickou práci Výsledek je pro nás obrovskou náplastí na nepovedené Azory a zároveň to cely tým motivuje k ještě lepší práci. Spokojenost samozřejmě panuje i nad dosaženými časy. Velkou radost nám udělaly i tři vyhrané rychlostní zkoušky mezi evropskými Juniory. Tyto skalpy jsou cenné o to více, že špička Juniorů je velmi silná. Při Barum rally 2016 jsme ztráceli na tyto mladé kluky 0,74 vteřiny na jeden kilometr, tentokráte jsme odstup stáhli přibližně na 0,33 vteřiny, což dokazuje, že jdeme správným směrem. Potěšující je i fakt, že jsme byli nejrychlejší českou posádkou mezi Juniory a zároveň nejrychlejší posádkou startující na Peugeotu. Již nyní se moc těšíme do Českého Krumlova, kde bych si měl poprvé vyzkoušet vůz Opel Adam R2, abychom se poté mohli rozhodnout, s jakým autem dokončíme letošní sezonu,“ shrnul druhý letošní závod a zároveň nastínil další start Karel Kupec. Dvojice Kupec – Krajča obsadila na Rally Islas Canarias 3. místo v ERCJ, 6. místo ve třídě RC4 a 28. místo v absolutní klasifikaci.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.