Druhým podnikem letošního mistrovství Evropy v automobilových soutěžích byla o prvním květnovém víkendu Rally Islas Canarias a na startu nechyběl ani kompletní ACCR CZECH TEAM, který chtěl navázat na úspěšnou premiéru na Azorských ostrovech.
Po sopečné šotolině tentokráte na posádky čekal asfaltový povrch, který se však výrazně liší od toho, který známe z České republiky. Cesty na španělském ostrově Gran Canaria nejsou skoro vůbec hrbolaté, často se mění přilnavost asfaltu a jedna zatáčka střídá druhou. Najít optimální nastavení i způsob jízdy není nic jednoduchého.
Největší naděje ACCR CZECH TEAMu na úspěch v absolutní klasifikaci se dávaly Janu Černému, který se svým spolujezdcem Petrem Černohorským usedl do Škody Fabie R5. Začal rozvážně a držel se s nevelkým odstupem na konci první desítky. Pak však přišla čtvrtá rychlostní zkouška a jezdecká chyba, po které vůz prorazil svodidla a skončil několik metrů pod cestou. Posádka byla nezraněna, vozidlo však bylo značně poničené, což znamenalo konec nadějí. „Tyhle závody pro nás nedopadly nejlíp, havarovali jsme na čtvrté rychlostní zkoušce ve stejném místě, jako Robert Kubica v roce 2013. V servisu před zkouškou jsme udělali nějaké úpravy v nastavení a všechno šlo bez problémů. Ve druhé půlce testu jsme ale začali dojíždět Suáreze, který měl technické problémy. Na chvíli jsem ztratil koncentraci a šel na brzdy o 5-10 metrů později a havárie byla na světě. Hodně mě to mrzí, dosavadní výkon nebyl vůbec špatný a věřím tomu, že bychom se ve výsledcích posunovali nahoru. Není to dobrý začátek šampionátu, ale budeme bojovat dál.“
Štěstěna tentokrát nepřála ani Filipu Marešovi, který se společně s Honzou Hlouškem snažil navázat na bronzové umístění z Azorů. I on si zvykal na specifické podmínky Kanárských ostrovů, s pokračujícími kilometry získával na jistotě a s každým odjetým testem zrychloval. Postupně se probojoval až na čtvrtou příčku v hodnocení ERC Junior U27, na předposlední rychlostní zkoušce však musel odstoupit kvůli technickým problémům. „Byla to pro nás další nová zkušenost. Po šotolině jsme se vrátili zpátky na asfalt, na kterém máme přeci jen více odjeto. Je ale nutné přiznat, že asfalt na Kanárech je hodně specifický. Má obrovskou přilnavost, která ale není konstantní a v různých místech se mění. Začali jsme proto opatrněji a snažili jsme se najít nejlepší způsob, jak na tomto typu asfaltu jet. V průběhu závodu jsme získali větší jistotu a postupně jsme se zrychlovali. Bohužel, na předposlední rychlostní zkoušce přestalo naše auto jet. Bylo to naše první odstoupení po sedmnácti soutěžích v řadě, bohužel to přišlo zrovna na Kanárských ostrovech,“ zhodnotil své vystoupení Filip Mareš.
Třetím zástupcem ACCR CZECH TEAMu byl Dominik Brož. Společně s Petrem Těšínským se stále učí s novým Peugeotem 208 R2, se kterým se premiérově představil na asfaltu. Navíc mu v tomto ohledu nejsou nic platné loňské starty v mistrovství Evropy, protože traťově jsou závody na Kanárských ostrovech hodně odlišné. Začal tedy pomaleji a postupně nacházel vhodné nastavení vozu. V cíli to nakonec stačilo na sedmou příčku v hodnocení ERC Junior U27. A po výpadku kolegů byli Brož s Těšínským jediní, kteří připsali body do týmového hodnocení. „Rychlostní zkoušky na Kanárech byly hodně náročné. Bohužel jsme neměli k dispozici tvrdé tlumiče, takže auto na trati hodně klouzalo. Bylo to ale hlavně o učení, během celého víkendu jsme získali spoustu poznatků a zkušeností. Navíc jsme měli problémy s motorem, auto se občas chovalo nevyzpytatelně. Ale jsme rádi, že jsme jej dovezli kompletní až do cíle,“ prozradil Dominik Brož.
I přesto, že se ACCR CZECH TEAMu příliš nedařilo, zanechala i na Kanárských ostrovech Česká republika pódiovou stopu. V hodnocení ERC Junior U27 zajela životní výsledek posádka Karel Kupec-Ondřej Krajča, která se svým Peugeotem 208 R2 skončila na bronzovém stupínku za dvojicí továrních Opelů.
Mistrovství Evropy pokračuje červnovými závody v Řecku a na Kypru, oba juniorské šampionáty však tyto rozbité šotolinové závody vynechávají. ACCR CZECH TEAM se tak představí až začátkem srpna na Rally Rzeszow v Polsku.
Klára Sobotková, Autoklub ČR Media a komunikace
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.