Druhým podnikem letošního mistrovství Evropy v automobilových soutěžích byla o prvním květnovém víkendu Rally Islas Canarias a na startu nechyběl ani kompletní ACCR CZECH TEAM, který chtěl navázat na úspěšnou premiéru na Azorských ostrovech.
Po sopečné šotolině tentokráte na posádky čekal asfaltový povrch, který se však výrazně liší od toho, který známe z České republiky. Cesty na španělském ostrově Gran Canaria nejsou skoro vůbec hrbolaté, často se mění přilnavost asfaltu a jedna zatáčka střídá druhou. Najít optimální nastavení i způsob jízdy není nic jednoduchého.
Největší naděje ACCR CZECH TEAMu na úspěch v absolutní klasifikaci se dávaly Janu Černému, který se svým spolujezdcem Petrem Černohorským usedl do Škody Fabie R5. Začal rozvážně a držel se s nevelkým odstupem na konci první desítky. Pak však přišla čtvrtá rychlostní zkouška a jezdecká chyba, po které vůz prorazil svodidla a skončil několik metrů pod cestou. Posádka byla nezraněna, vozidlo však bylo značně poničené, což znamenalo konec nadějí. „Tyhle závody pro nás nedopadly nejlíp, havarovali jsme na čtvrté rychlostní zkoušce ve stejném místě, jako Robert Kubica v roce 2013. V servisu před zkouškou jsme udělali nějaké úpravy v nastavení a všechno šlo bez problémů. Ve druhé půlce testu jsme ale začali dojíždět Suáreze, který měl technické problémy. Na chvíli jsem ztratil koncentraci a šel na brzdy o 5-10 metrů později a havárie byla na světě. Hodně mě to mrzí, dosavadní výkon nebyl vůbec špatný a věřím tomu, že bychom se ve výsledcích posunovali nahoru. Není to dobrý začátek šampionátu, ale budeme bojovat dál.“
Štěstěna tentokrát nepřála ani Filipu Marešovi, který se společně s Honzou Hlouškem snažil navázat na bronzové umístění z Azorů. I on si zvykal na specifické podmínky Kanárských ostrovů, s pokračujícími kilometry získával na jistotě a s každým odjetým testem zrychloval. Postupně se probojoval až na čtvrtou příčku v hodnocení ERC Junior U27, na předposlední rychlostní zkoušce však musel odstoupit kvůli technickým problémům. „Byla to pro nás další nová zkušenost. Po šotolině jsme se vrátili zpátky na asfalt, na kterém máme přeci jen více odjeto. Je ale nutné přiznat, že asfalt na Kanárech je hodně specifický. Má obrovskou přilnavost, která ale není konstantní a v různých místech se mění. Začali jsme proto opatrněji a snažili jsme se najít nejlepší způsob, jak na tomto typu asfaltu jet. V průběhu závodu jsme získali větší jistotu a postupně jsme se zrychlovali. Bohužel, na předposlední rychlostní zkoušce přestalo naše auto jet. Bylo to naše první odstoupení po sedmnácti soutěžích v řadě, bohužel to přišlo zrovna na Kanárských ostrovech,“ zhodnotil své vystoupení Filip Mareš.
Třetím zástupcem ACCR CZECH TEAMu byl Dominik Brož. Společně s Petrem Těšínským se stále učí s novým Peugeotem 208 R2, se kterým se premiérově představil na asfaltu. Navíc mu v tomto ohledu nejsou nic platné loňské starty v mistrovství Evropy, protože traťově jsou závody na Kanárských ostrovech hodně odlišné. Začal tedy pomaleji a postupně nacházel vhodné nastavení vozu. V cíli to nakonec stačilo na sedmou příčku v hodnocení ERC Junior U27. A po výpadku kolegů byli Brož s Těšínským jediní, kteří připsali body do týmového hodnocení. „Rychlostní zkoušky na Kanárech byly hodně náročné. Bohužel jsme neměli k dispozici tvrdé tlumiče, takže auto na trati hodně klouzalo. Bylo to ale hlavně o učení, během celého víkendu jsme získali spoustu poznatků a zkušeností. Navíc jsme měli problémy s motorem, auto se občas chovalo nevyzpytatelně. Ale jsme rádi, že jsme jej dovezli kompletní až do cíle,“ prozradil Dominik Brož.
I přesto, že se ACCR CZECH TEAMu příliš nedařilo, zanechala i na Kanárských ostrovech Česká republika pódiovou stopu. V hodnocení ERC Junior U27 zajela životní výsledek posádka Karel Kupec-Ondřej Krajča, která se svým Peugeotem 208 R2 skončila na bronzovém stupínku za dvojicí továrních Opelů.
Mistrovství Evropy pokračuje červnovými závody v Řecku a na Kypru, oba juniorské šampionáty však tyto rozbité šotolinové závody vynechávají. ACCR CZECH TEAM se tak představí až začátkem srpna na Rally Rzeszow v Polsku.
Klára Sobotková, Autoklub ČR Media a komunikace
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.