Už podvanácté bude Barum Czech Rally Zlín zahájena městskou rychlostní zkouškou konanou přímo v ulicích hostitelského města. Její letošní podobu ovlivní výrazná změna vedení trati, mimořádná organizační opatření si vyžádají rovněž stavební práce probíhající na polovině nadjezdu spojujícího centrum města se severním břehem řeky Dřevnice a rekonstrukce supermarketu a přilehlého parkoviště pod Jižními Svahy.
Okruhový test se v itineráři barumky poprvé objevil při pětatřicátém ročníku a od té doby rok co rok představuje jednu z největších diváckých atrakcí. Účast návštěvníků se pravidelně počítá v řádech desítek tisíc, neboť umístění rychlostní zkoušky do centra města nezřídka přiláká také místní občany a ty, kteří nejsou ryzími fanoušky motosportu. Naopak pro jezdce se jedná o celkem náročnou výzvu. Technický okruh povětšinou lemovaný zrádnými obrubníky musejí posádky absolvovat celkem třikrát a necelých deset městských kilometrů hned na úvod soutěže vyžaduje velkou dávku pozornosti.
V prvních letech zkouška startovala na Bartošově ulici a po absolvování okruhové části v bývalém svitovském areálu a na autobusovém nádraží zamířila přes nadjezd k Čepkovu, aby se následně stočila doleva a proti proudu řeky Dřevnice zamířila do cíle. Později se start přestěhoval na Vodní ulici a díky zprůjezdnění přilehlého železničního přejezdu se okruhová část prodloužila o zmíněnou pasáž podél řeky na více než tři kilometry. Tato osvědčená varianta se s dílčími změnami jezdila až do letoška, kdy se trať dočkala další výraznější inovace. „Pro aktuální ročník jsme otočili směr jízdy ve svitovském areálu," říká Petr Juřík, hlavní organizátor městské rychlostní zkoušky. „Posádky tedy po startu nepojedou z Vodní na Gahurovu ulici, ale odbočí doprava na autobusové nádraží. Tam je jako vždy čekají dva široké vracáky, a následně vjezd do svitovského areálu. Po průjezdu okolo Baťova mrakodrapu, bývalým autobusovým nádražím HousaCar a okolo nové budovy UTB odbočí na Gahurovu ulici a zamíří na nadjezd, kde se napojí na původní trať známou z minulých let. Následující část přes Čepkov a podél Dřevnice zůstává stejná," upřesňuje Juřík.
Z diváckého hlediska je pro letošní rok výrazným omezením probíhající rekonstrukce nadjezdu, kterým se závodní vozy dostanou ze svitovského areálu do severní části trati. Vozovka je sice průjezdná, avšak z bezpečnostních důvodů není možné na mostě vytvořit diváckou zónu tak, jak tomu bývalo v předešlých letech. „Na mostě jsou aktuálně k dispozici jen dva jízdní pruhy ze čtyř, což umožní průjezd závodních vozů, ale z prostorových důvodů tam už nelze vytvořit bezpečné místo pro diváky. Všechny zájemce, kteří by chtěli z tohoto místa zkoušku sledovat, proto dopředu upozorňujeme, že to bez jakýchkoliv výjimek nebude možné. Chodník na nadjezdu musí zůstat až do uzavření trati v pátek 26. srpna v 17 hodin volně průchozí a po uzavírce pro běžný provoz budou všichni, kdo se v těchto místech budou nacházet, vykázáni do jiných diváckých zón. Rovněž je zakázáno vstupovat do technologického zázemí stavby i na samotné staveniště, kde hrozí silné nebezpečí úrazu," upozorňuje Petr Juřík a dodává: „Další nepříjemností je rekonstrukce supermarketu Lidl pod Jižními Svahy a přilehlého parkoviště, které bylo schopné pojmout zhruba sto padesát aut. To letos nebude k dispozici, pro návštěvníky, kteří by k rychlostní zkoušce chtěli vyrazit z této oblasti, proto bude k parkování vyhrazen pravý jízdní pruh hlavní komunikace od křižovatky Pod Babou ve směru na Jižní Svahy. Prosíme všechny, aby dbali pokynů pořadatelů a policie."
I přes dočasné zapovězení divácky oblíbeného nadjezdu se všichni návštěvníci mohou těšit na bohatý motoristický zážitek. Už od 18 hodin budou po okruhu jezdit historické veterány z 20. a 30. let v rámci Exhibiční jízdy a již šestého ročníku Grand Prix Bugatti. V 19:15 hodin se na trať vydá devadesátka o něco novějších soutěžních vozů soutěžící ve Star Rally Historic a od 21 hodin přijde na řadu hlavní startovní pole barum Czech Rally Zlín, které, jako už tradičně bude startovat v obráceném pořadí. Ti největší favorité se na trať dostanou podle předpokladu před páteční půlnocí, celý program na městské speciálce zakončí slavnostní ohňostroj.
Divácká Super RZ Zlín v číslech:Počet diváků: cca 35 - 40 tisícPočet pořadatelů: 120Celková délka plotových zábran: 1370 mCelková délka vymezovací plachtoviny: 1330 mCelková délka plastových svodidel: 430 mCelková délka betonových svodidel: 100 mPočet pneumatikových komínů: 80Celkový počet průjezdů soutěžních vozidel během SRZ Zlín: 700
Mapa Super RZ Zlín ke stažení:http://www.czechrally.com/wcd/docs/2016/bcrz_2016_map_sss_zlin.pdf
Tesla chystá nový kompaktní model. V roce 2025 uvede Model Q, který bude mít délku jen čtyři metry a cenovku kolem 25 000 eur (cca 640.000 korun).
Chystá se revoluce v palubních systémech? Nové informace naznačují, že Apple brzy spustí vylepšený CarPlay s řadou inovací. Co přinese a kdy se ho dočkáme? Naznačil to německý AutoBild.
Vozy Toyota Corolla Hatchback a Touring Sports obhájily dva tituly v rámci prestižní ankety britského odborného časopisu What Car? Zatímco Hatchback se opět stal rodinným vozem roku, Touring Sports znovu bodoval jako nejvýhodnější kombi.
Felipe Nasr, Nick Tandy a Laurens Vanthoor se stali vítězi úvodního kola amerického šampionátu sportovních vozů, když s vozem Porsche překonali rekord na prestižní 24hodinovce v Daytoně.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.