Už podvanácté bude Barum Czech Rally Zlín zahájena městskou rychlostní zkouškou konanou přímo v ulicích hostitelského města. Její letošní podobu ovlivní výrazná změna vedení trati, mimořádná organizační opatření si vyžádají rovněž stavební práce probíhající na polovině nadjezdu spojujícího centrum města se severním břehem řeky Dřevnice a rekonstrukce supermarketu a přilehlého parkoviště pod Jižními Svahy.
Okruhový test se v itineráři barumky poprvé objevil při pětatřicátém ročníku a od té doby rok co rok představuje jednu z největších diváckých atrakcí. Účast návštěvníků se pravidelně počítá v řádech desítek tisíc, neboť umístění rychlostní zkoušky do centra města nezřídka přiláká také místní občany a ty, kteří nejsou ryzími fanoušky motosportu. Naopak pro jezdce se jedná o celkem náročnou výzvu. Technický okruh povětšinou lemovaný zrádnými obrubníky musejí posádky absolvovat celkem třikrát a necelých deset městských kilometrů hned na úvod soutěže vyžaduje velkou dávku pozornosti.
V prvních letech zkouška startovala na Bartošově ulici a po absolvování okruhové části v bývalém svitovském areálu a na autobusovém nádraží zamířila přes nadjezd k Čepkovu, aby se následně stočila doleva a proti proudu řeky Dřevnice zamířila do cíle. Později se start přestěhoval na Vodní ulici a díky zprůjezdnění přilehlého železničního přejezdu se okruhová část prodloužila o zmíněnou pasáž podél řeky na více než tři kilometry. Tato osvědčená varianta se s dílčími změnami jezdila až do letoška, kdy se trať dočkala další výraznější inovace. „Pro aktuální ročník jsme otočili směr jízdy ve svitovském areálu," říká Petr Juřík, hlavní organizátor městské rychlostní zkoušky. „Posádky tedy po startu nepojedou z Vodní na Gahurovu ulici, ale odbočí doprava na autobusové nádraží. Tam je jako vždy čekají dva široké vracáky, a následně vjezd do svitovského areálu. Po průjezdu okolo Baťova mrakodrapu, bývalým autobusovým nádražím HousaCar a okolo nové budovy UTB odbočí na Gahurovu ulici a zamíří na nadjezd, kde se napojí na původní trať známou z minulých let. Následující část přes Čepkov a podél Dřevnice zůstává stejná," upřesňuje Juřík.
Z diváckého hlediska je pro letošní rok výrazným omezením probíhající rekonstrukce nadjezdu, kterým se závodní vozy dostanou ze svitovského areálu do severní části trati. Vozovka je sice průjezdná, avšak z bezpečnostních důvodů není možné na mostě vytvořit diváckou zónu tak, jak tomu bývalo v předešlých letech. „Na mostě jsou aktuálně k dispozici jen dva jízdní pruhy ze čtyř, což umožní průjezd závodních vozů, ale z prostorových důvodů tam už nelze vytvořit bezpečné místo pro diváky. Všechny zájemce, kteří by chtěli z tohoto místa zkoušku sledovat, proto dopředu upozorňujeme, že to bez jakýchkoliv výjimek nebude možné. Chodník na nadjezdu musí zůstat až do uzavření trati v pátek 26. srpna v 17 hodin volně průchozí a po uzavírce pro běžný provoz budou všichni, kdo se v těchto místech budou nacházet, vykázáni do jiných diváckých zón. Rovněž je zakázáno vstupovat do technologického zázemí stavby i na samotné staveniště, kde hrozí silné nebezpečí úrazu," upozorňuje Petr Juřík a dodává: „Další nepříjemností je rekonstrukce supermarketu Lidl pod Jižními Svahy a přilehlého parkoviště, které bylo schopné pojmout zhruba sto padesát aut. To letos nebude k dispozici, pro návštěvníky, kteří by k rychlostní zkoušce chtěli vyrazit z této oblasti, proto bude k parkování vyhrazen pravý jízdní pruh hlavní komunikace od křižovatky Pod Babou ve směru na Jižní Svahy. Prosíme všechny, aby dbali pokynů pořadatelů a policie."
I přes dočasné zapovězení divácky oblíbeného nadjezdu se všichni návštěvníci mohou těšit na bohatý motoristický zážitek. Už od 18 hodin budou po okruhu jezdit historické veterány z 20. a 30. let v rámci Exhibiční jízdy a již šestého ročníku Grand Prix Bugatti. V 19:15 hodin se na trať vydá devadesátka o něco novějších soutěžních vozů soutěžící ve Star Rally Historic a od 21 hodin přijde na řadu hlavní startovní pole barum Czech Rally Zlín, které, jako už tradičně bude startovat v obráceném pořadí. Ti největší favorité se na trať dostanou podle předpokladu před páteční půlnocí, celý program na městské speciálce zakončí slavnostní ohňostroj.
Divácká Super RZ Zlín v číslech:Počet diváků: cca 35 - 40 tisícPočet pořadatelů: 120Celková délka plotových zábran: 1370 mCelková délka vymezovací plachtoviny: 1330 mCelková délka plastových svodidel: 430 mCelková délka betonových svodidel: 100 mPočet pneumatikových komínů: 80Celkový počet průjezdů soutěžních vozidel během SRZ Zlín: 700
Mapa Super RZ Zlín ke stažení:http://www.czechrally.com/wcd/docs/2016/bcrz_2016_map_sss_zlin.pdf
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.