Už podvanácté bude Barum Czech Rally Zlín zahájena městskou rychlostní zkouškou konanou přímo v ulicích hostitelského města. Její letošní podobu ovlivní výrazná změna vedení trati, mimořádná organizační opatření si vyžádají rovněž stavební práce probíhající na polovině nadjezdu spojujícího centrum města se severním břehem řeky Dřevnice a rekonstrukce supermarketu a přilehlého parkoviště pod Jižními Svahy.
Okruhový test se v itineráři barumky poprvé objevil při pětatřicátém ročníku a od té doby rok co rok představuje jednu z největších diváckých atrakcí. Účast návštěvníků se pravidelně počítá v řádech desítek tisíc, neboť umístění rychlostní zkoušky do centra města nezřídka přiláká také místní občany a ty, kteří nejsou ryzími fanoušky motosportu. Naopak pro jezdce se jedná o celkem náročnou výzvu. Technický okruh povětšinou lemovaný zrádnými obrubníky musejí posádky absolvovat celkem třikrát a necelých deset městských kilometrů hned na úvod soutěže vyžaduje velkou dávku pozornosti.
V prvních letech zkouška startovala na Bartošově ulici a po absolvování okruhové části v bývalém svitovském areálu a na autobusovém nádraží zamířila přes nadjezd k Čepkovu, aby se následně stočila doleva a proti proudu řeky Dřevnice zamířila do cíle. Později se start přestěhoval na Vodní ulici a díky zprůjezdnění přilehlého železničního přejezdu se okruhová část prodloužila o zmíněnou pasáž podél řeky na více než tři kilometry. Tato osvědčená varianta se s dílčími změnami jezdila až do letoška, kdy se trať dočkala další výraznější inovace. „Pro aktuální ročník jsme otočili směr jízdy ve svitovském areálu," říká Petr Juřík, hlavní organizátor městské rychlostní zkoušky. „Posádky tedy po startu nepojedou z Vodní na Gahurovu ulici, ale odbočí doprava na autobusové nádraží. Tam je jako vždy čekají dva široké vracáky, a následně vjezd do svitovského areálu. Po průjezdu okolo Baťova mrakodrapu, bývalým autobusovým nádražím HousaCar a okolo nové budovy UTB odbočí na Gahurovu ulici a zamíří na nadjezd, kde se napojí na původní trať známou z minulých let. Následující část přes Čepkov a podél Dřevnice zůstává stejná," upřesňuje Juřík.
Z diváckého hlediska je pro letošní rok výrazným omezením probíhající rekonstrukce nadjezdu, kterým se závodní vozy dostanou ze svitovského areálu do severní části trati. Vozovka je sice průjezdná, avšak z bezpečnostních důvodů není možné na mostě vytvořit diváckou zónu tak, jak tomu bývalo v předešlých letech. „Na mostě jsou aktuálně k dispozici jen dva jízdní pruhy ze čtyř, což umožní průjezd závodních vozů, ale z prostorových důvodů tam už nelze vytvořit bezpečné místo pro diváky. Všechny zájemce, kteří by chtěli z tohoto místa zkoušku sledovat, proto dopředu upozorňujeme, že to bez jakýchkoliv výjimek nebude možné. Chodník na nadjezdu musí zůstat až do uzavření trati v pátek 26. srpna v 17 hodin volně průchozí a po uzavírce pro běžný provoz budou všichni, kdo se v těchto místech budou nacházet, vykázáni do jiných diváckých zón. Rovněž je zakázáno vstupovat do technologického zázemí stavby i na samotné staveniště, kde hrozí silné nebezpečí úrazu," upozorňuje Petr Juřík a dodává: „Další nepříjemností je rekonstrukce supermarketu Lidl pod Jižními Svahy a přilehlého parkoviště, které bylo schopné pojmout zhruba sto padesát aut. To letos nebude k dispozici, pro návštěvníky, kteří by k rychlostní zkoušce chtěli vyrazit z této oblasti, proto bude k parkování vyhrazen pravý jízdní pruh hlavní komunikace od křižovatky Pod Babou ve směru na Jižní Svahy. Prosíme všechny, aby dbali pokynů pořadatelů a policie."
I přes dočasné zapovězení divácky oblíbeného nadjezdu se všichni návštěvníci mohou těšit na bohatý motoristický zážitek. Už od 18 hodin budou po okruhu jezdit historické veterány z 20. a 30. let v rámci Exhibiční jízdy a již šestého ročníku Grand Prix Bugatti. V 19:15 hodin se na trať vydá devadesátka o něco novějších soutěžních vozů soutěžící ve Star Rally Historic a od 21 hodin přijde na řadu hlavní startovní pole barum Czech Rally Zlín, které, jako už tradičně bude startovat v obráceném pořadí. Ti největší favorité se na trať dostanou podle předpokladu před páteční půlnocí, celý program na městské speciálce zakončí slavnostní ohňostroj.
Divácká Super RZ Zlín v číslech:Počet diváků: cca 35 - 40 tisícPočet pořadatelů: 120Celková délka plotových zábran: 1370 mCelková délka vymezovací plachtoviny: 1330 mCelková délka plastových svodidel: 430 mCelková délka betonových svodidel: 100 mPočet pneumatikových komínů: 80Celkový počet průjezdů soutěžních vozidel během SRZ Zlín: 700
Mapa Super RZ Zlín ke stažení:http://www.czechrally.com/wcd/docs/2016/bcrz_2016_map_sss_zlin.pdf
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.