Celkem 132 soutěžících z 20 evropských států najdeme na seznamu přihlášených posádek na 46. ročník Barum Czech Rally Zlín, který se pojede koncem srpna jako osmý díl desetidílného seriálu FIA Mistrovství Evropy v rally (ERC) a pátý díl Autoklub Mistrovství České republiky v rally 2016. V rámci evropského mistrovství je přihlášeno celkem 87 posádek. Barumka bude opět jednou z nejlépe obsazených soutěží evropského šampionátu a vrcholem české soutěžácké sezony.
K největším favoritům patří loňský vítěz, tovární jezdec Škoda Motorsport Jan Kopecký (Škoda Fabia R5), který může dosáhnout na páté vítězství. Ve Zlíně si připsal čtyři výhry vždy v lichých letech (2009, 2011, 2013, 2015) a trojnásobný český šampion je nejúspěšnějším jezdcem v historii barumky. Do Zlína přijede úřadující evropský šampion a letošní lídr ERC Kajetan Kajetanowicz z Polska, ruský jezdec Alexej Lukjaňuk (oba Ford Fiesta R5) nebo Bryan Bouffier z Francie (Citroën DS3 R5). Na čelní příčky pomýšlí i překvapení letošní sezony Lotyš Ralfs Sirmacis, dále Nizozemec Hermen Kobus, Němec Fabian Kreim, Belgičan Cedric Cherain (všichni Škoda Fabia R5), Maďar Dávid Botka (Citroën DS3 R5) nebo Polák Lukasz Habaj (Ford Fiesta R5). Z českých jezdců patří k aspirantům na přední příčky Jaromír Tarabus, Pavel Valoušek, Jan Černý, Tomáš Kostka (všichni Škoda Fabia R5) a Roman Odložilík (Ford Fiesta R5), Z dalších domácích jezdců myslí na umístění v elitní desítce Antonín Tlusťák (Škoda Fabia R5), Martin Vlček (Ford Fiesta R5) nebo Miroslav Jakeš (Škoda Fabia S2000). Fanoušci uvidí celkem 20 vozů kategorie R5. V rámci českého šampionátu pojede mnohonásobný šampion Václav Pech (Porsche 997 GT3).
V kategorii produkčních vozů ERC 2 zabojují o evropské body druhý jezdec průběžného pořadí Ital Giacomo Scattolon a Maďar Tibor Érdi (Mitsubishi Lancer EVO). Čeřit vodu budou i Martin Březík (Mitsubishi Lancer EVO IX), Václav Kopáček a Jaroslaw Szeja (oba Subaru Impreza STi).
V hodnocení vozů s jednou poháněnou nápravou se představí na startu velká hvězda, trojnásobný mistr Evropy Luca Rossetti z Itálie, který se posadí do vozu Toyota GT86 CS-R3 týmu Toyota Motorsport. S vozem s jednou poháněnou nápravou bude bojovat o úspěch v rámci kategorie ERC3. Na startu se objeví i prioritní jezdec FIA Turek Murat Bostanci (Ford Fiesta R2T) nebo rychlý Rus s lotyšskou licencí Nikolaj Gryazin (Peugeot 208 R2). Barumka se pojede jako předposlední podnik juniorského šampionátu, o prvenství zde bojují dva tovární jezdci Opelu Chris Ingram z Velké Británie a Marijan Griebel z Německa (oba Opel Adam R2). Z česko-slovenských jezdců pojedou o přední příčky Martin Koči (Citroën DS3 R3T), Václav Dunovský, Filip Mareš a Ján Kundlák (všichni Peugeot 208 R2).
Zpestřením startovního pole budou i zástupkyně něžného pohlaví, za volanty se představí hned čtyři ženy, a to Bulharka Jekatěrina Stratijevová (Citroën C2 R2 Max), česká zpěvačka a herečka Olga Lounová (Mitsubishi Lancer EVO IX), dále Pavlína Tydlačková (Škoda Fabia) a Hana Baďurová (Honda Civic VTi). Poprvé pojede barumku i hokejový mistr světa z roku 2000 a bývalý hokejista Martin Špaňhel.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.