Valašský tým OrsákRallysport čeká start na domácí Barum Czech Rally Zlín, která je tradičně vrcholem soutěžní sezony. Tentokrát v jeho režii pojedou tři jezdci. Martin Vlček opět osedlá nový Ford Fiesta R5 Evo, se kterým vybojoval bronz na Bohemia rally. Tomáš Růžička pokračuje ve sbírání zkušeností se Škodou Fabia S2000. Nováčkem týmu bude Miroslav Jakeš, který pojede s druhou týmovou Fabií S2000.
Těsně před startem čtvrté soutěže mistrovství Evropy na Azorských ostrovech si tým OrsákRallysport přivezl z Velké Británie novou zbraň. Ford Fiesta R5 Evo si nejprve vyzkoušel Jaroslav Orsák, který při premiérovém startu dojel v těžké mezinárodní konkurenci na skvělém pátém místě. Při druhém startu na silně obsazené Ypresrally v Belgii měl „Jarin“ opět našlápnuto na výborný výsledek. Bohužel ho nejprve zbrzdil defekt pneumatiky a později nešťastně sklouzl do příkopu. „Na asfaltu jsem závodil po roční přestávce. Auto mi okamžitě padlo do ruky. Má úžasný podvozek a fantasticky brzdí. Navíc jsem nadšený z podpory M-Sportu, který nám na první start poslal z Anglie technika a poskytl nejnovější set-upy. Na soutěžích ME je navíc k dispozici kamion M-Sportu s náhradními díly. Naše Fiesta R5 už úspěšně absolvovala pět soutěží. Jediným technickým problémem bylo nastavení pop-off ventilu turba,“ pochvaluje si spolehlivost nového vozu Orsák.
Na červencové Rally Bohemia s Fordem Fiesta R5 debutoval Martin Vlček a dokázal vystoupat až na stupně vítězů. Pódium atakovala posádka Vlček – Žáková i na rallysprintu v Pačejově, ale dva výlety mimo trať je odsunuly k „bramborové“ medaili. Šanci na dobrý výsledek má Martin i při populární zlínské Barumce. Dalším adeptem na první desítku celkové klasifikace bude Miroslav Jakeš, který nastoupí na start se Škodou Fabia S2000. Tomáš Růžička s druhou týmovou fabií doufá, že se mu tentokrát podařívyhnout defektům pneumatik, kterých si v posledních dvou ročnících užil nepočítaně. Všechny tři jezdcesamozřejmě čekají před Barum rally intenzivní testy.
Přijďte posádky týmu OrsákRallysport podpořit na tratě rychlostních zkoušek nebo přímo do servisní zóny. Věříme, že se s náročnou domácí i zahraniční konkurencí poperou o přední příčky. Jezdci jsou zaregistrování do seriálu ERC a budou chtít získat co největší příděl prestižních evropských bodů.
Martin Vlček:
„S Jarkem Orsákem spolupracujeme už víc než deset let, v roce 2006 jsem jezdil s jeho Subaru Imprezou WRX. Spokojenost s jeho týmem je nejvyšší, jinak bych s ním nespolupracoval. On přesně ví, co jezdec za volantem potřebuje, protože sám závodí. Hlavní je podle mě klid a pohoda. Pokud závodník nevěří autu, nikdy se nedostaví dobrý výsledek. To Jarek ví a jeho kluci dělají všechno pro to, abych autu mohl věřit. To se nám zatím daří. Proto máme poměrně slušné časy, i když s Fordem Fiesta R5 jezdíme jen krátce.“
„Všeobecně se traduje, že Fiesta R5 má výborný podvozek, ale Fabia R5 má lepší motor. Já jsem vsadil raději na podvozek, protože výkon motoru není vždy nejdůležitější. Přesvědčil jsem se o tom při startech s wéercéčkem, které má přehršel koní, ale podvozek nefunguje. Navíc mám i nějaké osobní důvody, proč nejedu se škodovkou, ale s fordem.“
Miroslav Jakeš:
„Rozhodnutí o ukončení spolupráce s týmem GeminiClinic přišlo tak rychle, že nebyl čas před Barumkou nic moc vymýšlet. Měl jsem dvě možnosti. Buď vytáhnu z garáže své soutěžní Mitsubishi nebo oslovím Jarka Orsáka. Jsem s ním dlouhodobě v kontaktu a vždycky nám pomohl, když jsme něco potřebovali. Logicky mě napadl jako první. Věděl jsem, že má k dispozici víc aut, ale netušil jsem, zda má na Barum rally volnou Fabii S2000.“
„Jarek mi vyšel vstříc a domluvili jsme se velice rychle. Volba byla jasná. Jsem rád, že to tak dopadlo. Škoda Fabia S2000 je sice starší, ale pořád konkurenceschopné auto. Před čtyřmi roky jsem už s fabií jel na vsetínském rallysprintu, ale bylo to jen krátké vystoupení. Těším se na testy před Barumkou, abych si auto mohl osahat.“
Tomáš Růžička:
„V první řadě musím říci, že od chvíle, co jsem přešel do týmu Jarka Orsáka, jsem začal závody dojíždět. Myslím, že jsem za celou tu dobu neodstoupil kvůli technické závadě. To jasně dokazuje, že auto je vždy perfektně připravené a funguje. Mechanici mají naprosto profesionální přístup. Mají radost, když dojedu, snaží se ze mě dostat co nejvíc informací k autu, aby upravili nastavení. Zázemí týmu je perfektní, upřímně, jsem naprosto spokojený. Udělají pro mě vše, co mi na očích vidí (smích)! Od letošního roku s námi jezdí jiná kuchařka, která výborně vaří tak, jak to mám rád.“
„Jarek Orsák mi osobně velmi pomohl při přestupu ze Subaru Imprezy na Lancer Evo 9. Ovládání mitsubishi je jiné a Jarek měl tu trpělivost si sednout ke mně a naučit mě to. Jeho rady, které v podstatě fungují dodneška, mi pomohly k výraznému jezdeckému posunu. S Fabií S2000 mám ještě velké rezervy. Jsem zvyklý jezdit autem s turbem, které hned zrychlilo, když jsem potřeboval. Atmosférický motor vyžaduje přesné řazení, jinak ztrácím vteřiny. Je to pro mě výzva, abych ho dokázal lépe využít.“
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.