Více než padesát posádek s rozmanitými historickými automobily přilákala k účasti Rally Bohemia Historic a exhibiční Rally Legend. Pojďme si představit ty nejzajímavější z nich.
V rámci závodního pole historických automobilů je přihlášeno 29 posádek. Mezi nimi nechybí ani posádka Filip Ballek - Tomáš Fallada se Subaru Impreza, o které je možné hovořit jako o hlavních adeptech na vítězství. Sekundovat se jim budou snažit s identickým automobilem Štěpán Zabloudil s Hynkem Středou, u nich však zatím zůstává otázkou spolehlivost jejich nově postaveného vozu. Tyto posádky s automobily kategorie 5 homologovanými po roce 1990 se započítávají do absolutního pořadí soutěže, ale nikoliv do klasifikace Mistrovství ČR historických automobilů. V té se díky absenci vítěze minulých dvou ročníků Rally Bohemia Historic (v rámci MČR) Jana Krejči se Škodou 130 LR otevírá šance pro jeho největší soupeře na identických automobilech. Těmi budou rychlý Chod Jan Frei a liberecká legenda okruhových závodů a mistr Evropy z roku 1981 Břetislav Enge. Ten bere Rally Bohemia jako svůj domácí závod a právě on zde loni svedl pěkný souboj o vítězství s Janem Krejčou. S rychlými automobily Škoda 130 LR si však bude chtít zdárně poradit Jiří Jírovec s BMW M3, kterému se letos již podařilo zvítězit v rámci klasifikace MČR HA na úvodní Historic Vltava Rallye. Jako šestý vyrazí na trať Jiří Petrášek s Opelem Ascona, který bývá příslibem divácky atraktivní rozevláté jízdy. I s ním je třeba počítat na předních příčkách, pokud letitá technika nezazlobí.
Poprvé se v rámci MČR HA představí se Škodou 130 LR bývalý jezdec továrního týmu Škoda Vladimír Berger se spolujezdcem Zdeňkem Peterou. Ti spolu mimo jiné v roce 1988 jako první představili na závodních tratích nástupce „stotřicítek“, soutěžní prototyp Škody Favorit. Následovat je na startu budou Lubomír Sychra s Jakobem Kavalkem na atraktivní Lancii Delta. Poprvé až do cíle bude chtít dovést svůj krásný historický Opel Ascona A z první poloviny 70. let Miroslav Krejsa. To se v poslední době už bez problémů dařívá Jaroslavu Petráskovi s klasickým Porsche 911 první generace z 60. let v barvách české trikolory. Velkou zajímavosti bude start britsko-norské posádky Nigel Rose – Petter Vegel s Austinem Healey 3000 MK 3, tedy slavným a silným britským automobilem z přelomu 50. a 60. let.
Zajímavosti budou k vidění i v exhibiční Rally Bohemia Legend, kde je přihlášeno 24 posádek. Startovní číslo jedna patří po právu posádce Libor Kotrmon - Jan Krečman na Fordu Escort RS Cosworth. Jméno dlouholetého spolujezdce Ladislava Krečka na pravé sedačce není náhodné, neboť jde přesně o ten automobil, se kterým Ladislav Křeček získal tři tituly absolutního Mistra ČR v rally v letech 1996, 1998 a 1999. Významným spolujezdcem české rallyové historie je i Josef Častulík, kterého uvidíme vedle jeho syna Václava, a to jak jinak než ve Škodě 130 LR v designu se kterým jezdila dvojice Jiří Sedlář – Josef Častulík v 80. letech. Další legendárním spolujezdcem, ale tentokrát za volantem, bude Karel Jirátko, který představí svůj Fiat 131 Abarth. Předchůdce tohoto úspěšného modelu, Fiat 124 Abarth Rally, po delší době předvede na trati Jan Šipka.
Posádka Steffen Hartmann – Rene Humpack je přihlášena s originálním exemplářem Porsche 924. Se Škodou 130 RS, legendární a veleúspěšnou ikonou československého automobilového sportu přelomu 70. a 80. let, dorazí Němec Oliver Ritz. Ještě před nimi však na trati uvidíme Petra Kačírka s BMW 3,0 CS, které v minulých letech úspěšně zvládlo i dálkovou soutěž La Carrera Panamericana. Ve druhé části startovního pole Legend se pak můžeme těšit zejména na nejrůznější evoluce závodních automobilů Škoda od modelu 100 L až po Favorita.
Kompletní Startovní listiny jsou k dispozici na oficiálních stránkách soutěže www.rallybohemia.cz v sekci Dokumenty. Ve Startovní listině Rally Legend je u každého automobilu uveden rok jeho výroby a informace zda jde o originální dobový exemplář nebo o repliku.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.