Více než padesát posádek s rozmanitými historickými automobily přilákala k účasti Rally Bohemia Historic a exhibiční Rally Legend. Pojďme si představit ty nejzajímavější z nich.
V rámci závodního pole historických automobilů je přihlášeno 29 posádek. Mezi nimi nechybí ani posádka Filip Ballek - Tomáš Fallada se Subaru Impreza, o které je možné hovořit jako o hlavních adeptech na vítězství. Sekundovat se jim budou snažit s identickým automobilem Štěpán Zabloudil s Hynkem Středou, u nich však zatím zůstává otázkou spolehlivost jejich nově postaveného vozu. Tyto posádky s automobily kategorie 5 homologovanými po roce 1990 se započítávají do absolutního pořadí soutěže, ale nikoliv do klasifikace Mistrovství ČR historických automobilů. V té se díky absenci vítěze minulých dvou ročníků Rally Bohemia Historic (v rámci MČR) Jana Krejči se Škodou 130 LR otevírá šance pro jeho největší soupeře na identických automobilech. Těmi budou rychlý Chod Jan Frei a liberecká legenda okruhových závodů a mistr Evropy z roku 1981 Břetislav Enge. Ten bere Rally Bohemia jako svůj domácí závod a právě on zde loni svedl pěkný souboj o vítězství s Janem Krejčou. S rychlými automobily Škoda 130 LR si však bude chtít zdárně poradit Jiří Jírovec s BMW M3, kterému se letos již podařilo zvítězit v rámci klasifikace MČR HA na úvodní Historic Vltava Rallye. Jako šestý vyrazí na trať Jiří Petrášek s Opelem Ascona, který bývá příslibem divácky atraktivní rozevláté jízdy. I s ním je třeba počítat na předních příčkách, pokud letitá technika nezazlobí.
Poprvé se v rámci MČR HA představí se Škodou 130 LR bývalý jezdec továrního týmu Škoda Vladimír Berger se spolujezdcem Zdeňkem Peterou. Ti spolu mimo jiné v roce 1988 jako první představili na závodních tratích nástupce „stotřicítek“, soutěžní prototyp Škody Favorit. Následovat je na startu budou Lubomír Sychra s Jakobem Kavalkem na atraktivní Lancii Delta. Poprvé až do cíle bude chtít dovést svůj krásný historický Opel Ascona A z první poloviny 70. let Miroslav Krejsa. To se v poslední době už bez problémů dařívá Jaroslavu Petráskovi s klasickým Porsche 911 první generace z 60. let v barvách české trikolory. Velkou zajímavosti bude start britsko-norské posádky Nigel Rose – Petter Vegel s Austinem Healey 3000 MK 3, tedy slavným a silným britským automobilem z přelomu 50. a 60. let.
Zajímavosti budou k vidění i v exhibiční Rally Bohemia Legend, kde je přihlášeno 24 posádek. Startovní číslo jedna patří po právu posádce Libor Kotrmon - Jan Krečman na Fordu Escort RS Cosworth. Jméno dlouholetého spolujezdce Ladislava Krečka na pravé sedačce není náhodné, neboť jde přesně o ten automobil, se kterým Ladislav Křeček získal tři tituly absolutního Mistra ČR v rally v letech 1996, 1998 a 1999. Významným spolujezdcem české rallyové historie je i Josef Častulík, kterého uvidíme vedle jeho syna Václava, a to jak jinak než ve Škodě 130 LR v designu se kterým jezdila dvojice Jiří Sedlář – Josef Častulík v 80. letech. Další legendárním spolujezdcem, ale tentokrát za volantem, bude Karel Jirátko, který představí svůj Fiat 131 Abarth. Předchůdce tohoto úspěšného modelu, Fiat 124 Abarth Rally, po delší době předvede na trati Jan Šipka.
Posádka Steffen Hartmann – Rene Humpack je přihlášena s originálním exemplářem Porsche 924. Se Škodou 130 RS, legendární a veleúspěšnou ikonou československého automobilového sportu přelomu 70. a 80. let, dorazí Němec Oliver Ritz. Ještě před nimi však na trati uvidíme Petra Kačírka s BMW 3,0 CS, které v minulých letech úspěšně zvládlo i dálkovou soutěž La Carrera Panamericana. Ve druhé části startovního pole Legend se pak můžeme těšit zejména na nejrůznější evoluce závodních automobilů Škoda od modelu 100 L až po Favorita.
Kompletní Startovní listiny jsou k dispozici na oficiálních stránkách soutěže www.rallybohemia.cz v sekci Dokumenty. Ve Startovní listině Rally Legend je u každého automobilu uveden rok jeho výroby a informace zda jde o originální dobový exemplář nebo o repliku.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.