Více než padesát posádek s rozmanitými historickými automobily přilákala k účasti Rally Bohemia Historic a exhibiční Rally Legend. Pojďme si představit ty nejzajímavější z nich.
V rámci závodního pole historických automobilů je přihlášeno 29 posádek. Mezi nimi nechybí ani posádka Filip Ballek - Tomáš Fallada se Subaru Impreza, o které je možné hovořit jako o hlavních adeptech na vítězství. Sekundovat se jim budou snažit s identickým automobilem Štěpán Zabloudil s Hynkem Středou, u nich však zatím zůstává otázkou spolehlivost jejich nově postaveného vozu. Tyto posádky s automobily kategorie 5 homologovanými po roce 1990 se započítávají do absolutního pořadí soutěže, ale nikoliv do klasifikace Mistrovství ČR historických automobilů. V té se díky absenci vítěze minulých dvou ročníků Rally Bohemia Historic (v rámci MČR) Jana Krejči se Škodou 130 LR otevírá šance pro jeho největší soupeře na identických automobilech. Těmi budou rychlý Chod Jan Frei a liberecká legenda okruhových závodů a mistr Evropy z roku 1981 Břetislav Enge. Ten bere Rally Bohemia jako svůj domácí závod a právě on zde loni svedl pěkný souboj o vítězství s Janem Krejčou. S rychlými automobily Škoda 130 LR si však bude chtít zdárně poradit Jiří Jírovec s BMW M3, kterému se letos již podařilo zvítězit v rámci klasifikace MČR HA na úvodní Historic Vltava Rallye. Jako šestý vyrazí na trať Jiří Petrášek s Opelem Ascona, který bývá příslibem divácky atraktivní rozevláté jízdy. I s ním je třeba počítat na předních příčkách, pokud letitá technika nezazlobí.
Poprvé se v rámci MČR HA představí se Škodou 130 LR bývalý jezdec továrního týmu Škoda Vladimír Berger se spolujezdcem Zdeňkem Peterou. Ti spolu mimo jiné v roce 1988 jako první představili na závodních tratích nástupce „stotřicítek“, soutěžní prototyp Škody Favorit. Následovat je na startu budou Lubomír Sychra s Jakobem Kavalkem na atraktivní Lancii Delta. Poprvé až do cíle bude chtít dovést svůj krásný historický Opel Ascona A z první poloviny 70. let Miroslav Krejsa. To se v poslední době už bez problémů dařívá Jaroslavu Petráskovi s klasickým Porsche 911 první generace z 60. let v barvách české trikolory. Velkou zajímavosti bude start britsko-norské posádky Nigel Rose – Petter Vegel s Austinem Healey 3000 MK 3, tedy slavným a silným britským automobilem z přelomu 50. a 60. let.
Zajímavosti budou k vidění i v exhibiční Rally Bohemia Legend, kde je přihlášeno 24 posádek. Startovní číslo jedna patří po právu posádce Libor Kotrmon - Jan Krečman na Fordu Escort RS Cosworth. Jméno dlouholetého spolujezdce Ladislava Krečka na pravé sedačce není náhodné, neboť jde přesně o ten automobil, se kterým Ladislav Křeček získal tři tituly absolutního Mistra ČR v rally v letech 1996, 1998 a 1999. Významným spolujezdcem české rallyové historie je i Josef Častulík, kterého uvidíme vedle jeho syna Václava, a to jak jinak než ve Škodě 130 LR v designu se kterým jezdila dvojice Jiří Sedlář – Josef Častulík v 80. letech. Další legendárním spolujezdcem, ale tentokrát za volantem, bude Karel Jirátko, který představí svůj Fiat 131 Abarth. Předchůdce tohoto úspěšného modelu, Fiat 124 Abarth Rally, po delší době předvede na trati Jan Šipka.
Posádka Steffen Hartmann – Rene Humpack je přihlášena s originálním exemplářem Porsche 924. Se Škodou 130 RS, legendární a veleúspěšnou ikonou československého automobilového sportu přelomu 70. a 80. let, dorazí Němec Oliver Ritz. Ještě před nimi však na trati uvidíme Petra Kačírka s BMW 3,0 CS, které v minulých letech úspěšně zvládlo i dálkovou soutěž La Carrera Panamericana. Ve druhé části startovního pole Legend se pak můžeme těšit zejména na nejrůznější evoluce závodních automobilů Škoda od modelu 100 L až po Favorita.
Kompletní Startovní listiny jsou k dispozici na oficiálních stránkách soutěže www.rallybohemia.cz v sekci Dokumenty. Ve Startovní listině Rally Legend je u každého automobilu uveden rok jeho výroby a informace zda jde o originální dobový exemplář nebo o repliku.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.