Ve Startovní listině letošní Rally Bohemia nalezneme celkem 24 automobilů nejvyšších specifikací R5, S2000, WRC a kategorie 4. Špička Mistrovství ČR bude doplněna o několik kvalitních zahraničních jezdců. Plná třetina automobilů přihlášených do hlavní soutěže je značky ŠKODA.
Na letošní Rally Bohemia je přihlášeno celkem 142 posádek, z toho 89 se soudobými automobily v rámci Mistrovství České republiky v rally. Se startovním číslem jedna vyrazí na trať Jan Kopecký s Pavlem Dreslerem z továrního týmu ŠKODA Motorsport. Těm se podařilo na Škodě Fabia R5 vyhrát všechny tři dosavadní podniky MČR v rally a v případě úspěchu na Rally Bohemia budou moci udělat rozhodující krok k obhajobě domácího mistrovského titulu již nyní. I startovní číslo dva poveze Škoda Fabia R5, se kterou se v české republice poprvé představí Rashid Al Ketbi ze Spojených Arabských Emirátů, který však věnuje převážně startům v evropských soutěžích a loni obsadil druhé místo v sérii Tour European Rally. Závodní premiérou na českém území bude „Bohemka“ i pro dalšího pilota Škody Fabia R5, mladého Fabiana Kreima, který loni získal titul vicemistra Německa v barvách týmu Škoda Auto Deutschland.
Startovní číslo tři dostal přidělené Václav Pech. Ten si jistě bude chtít spravit chuť po posledních dvou soutěžích, kdy se potýkal s problémy nově postaveného atraktivního Porsche 997 GT3. Více štěstí pro letošní účinkování na Rally Bohemia si se startovním číslem čtyři určitě bude přát smolař loňského ročníku Jan Dohnal, který musel minulý rok odstoupit v závěru soutěže pro technickou závadu svého Fordu Focus WRC z bronzové příčky. Na tu se loni v závěru soutěže naopak senzačně propracoval téměř domácí Štěpán Vojtěch s Peugeotem 206 WRC a na jeho pohlednou jízdu se můžeme těšit i letos. Se Škodou Fabia WRC umí být stále rychlý i vítěz loňské Rally Klatovy Karel Trněný. Na přední příčky může po pátém a čtvrtém místě na předcházejících podnicích pomýšlet i Vojtěch Štajf na Škodě Fabia R5, stejně jako v Českém Krumlově bronzový Miroslav Jakeš na Citroënu DS-3 R5. Svoji oblíbenou Rally Bohemia si tradičně nenechá ujít Jan Sýkora, ale ani Karel Trojan, oba na Fabiích R5.
Škodu Fabia ve starší specifikaci S2000 představí Jan Černý, Jan Jelínek, Jiří Tošovský, Tomáš Růžička a premiérově David Tomek. S prvně jmenovaným se však musí počítat na velmi vysoké příčky, o čemž svědčí jak jeho startovní číslo pět, tak zejména průběžná čtvrtá příčka v pořadí MČR. Martin Vlček byl loni na „Bohemce“ v těžké roli učedníka se Subaru Impreza WRC a ve stejné roli bude i letos, ovšem tentokrát s Fordem Fiesta R5. Stejný vůz představí tradičně Roman Odložilík a další zkušenosti s ním bude získávat i Ondřej Bisaha. S Fiestou R5 bychom měli vidět i u nás zatím neznámého jezdce Petera Scharmacha, startujícího převážně v Německu, ale za Nový Zéland. Bez zajímavosti jistě není ani start rychlého Miroslava Janoty s Porsche 997 GT3.
Ve třídě 3 produkčních automobilů lze očekávat pokračování dosavadního souboje úřadujícího mistra a vedoucího průběžného pořadí Martina Březíka na Mitsubishi a atraktivně jezdícího populárního Václava Kopáčka na Subaru. Velmi zvědavi budeme na výkon zkušeného matadora Josefa Semeráda. Ten loni předváděl zde v Mladé Boleslavi po celý víkend strhující souboj o vítězství s Janem Votavou, který ovšem skončil jeho havárií na předposlední RZ Vinec. Do souboje na špičce třídy se bude chtít jako obvykle zamíchat v Čechách zdomácnělý dravý Polák Jaroslaw Szeja. A příliš zpět nebudou chtít zůstat ani Jaroslav Pešl a letošní nováček v MČR Martin Šikl.
Klasifikace automobilů s jednou poháněnou nápravou 2WD by se při absenci Martina Kočiho a Patrika Rujbra měla stát výhradní doménou jezdců třídy 6. Tato třída je letos až neuvěřitelně nabitá jak co se týče množství účastníků, tak jejich kvality. Hlavním favoritem je zde úřadující mistr klasifikace 2WD Václav Dunovský na Peugeotu 208 R2. Se stejnými vozy by jej měli nahánět zejména Filip Mareš startující s podporou Autoklubu ČR a překvapení letošní sezony Ján Kundlák. Zpestřením zde bude start trojnásobného mistra Slovenska ve třídě Pavola Nagyho s dalším Peugeotem 208 R2 a také Dána Jacoba Madsena s Opelem Adam R2 za tým Opel Denmark. O síle třídy 6 nejlépe vypovídá fakt, že je do ní přihlášeno dvacet posádek. Třída 7 zůstává doménou vozů Škoda, když mezi jejími deseti účastníky figurují pouze automobily Škoda Fabia a Škoda Felicia.
Jak je zřejmé, čeká nás velký sportovní zážitek, protože konkurence bude letos mimořádná. Těžké a dlouhé rychlostní zkoušky jistě řádně prověří kvalitu všech přihlášených posádek. Kompletní Startovní listina je k dispozici na oficiálních stránkách soutěže www.rallybohemia.cz v sekci Dokumenty. Souběžně se 43. Rally Bohemia se bude konat i Rally Bohemia Historic a Rally Bohemia Legend. Přihlášeným posádkám s historickými automobily se budeme věnovat v některé z dalších tiskových informací.
Vstupné na soutěž je i letos zdarma. Tradičním generálním partnerem Rally Bohemia je automobilka ŠKODA AUTO.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.