Autodrom v Sosnové u České Lípy hostil XIV. Global Assistance Setkání mistrů ozdobené světovou hvězdou rally první velikosti Markku Alénem.
Sever Čech tuto neděli ovládl motoristický sport. Velká oslava motorismu se totiž už po čtrnácté konala na autodromu v Sosnové u České Lípy pod názvem XIV. Global Assistance Setkání mistrů. Pořadatelé v letošním roce postavili program tak, aby nabídl divákům co nejvíce zábavy a pestré startovní pole. Diváky naplněné tribuny viděly světovou hvězdu rallysportu první velikosti Fina Markku Aléna, který celý den zajížděl jedny z nejrychlejších časů. Je obdivuhodné, že tento muž, který aktivně závodil v mistrovství světa v rally před více než dvaceti roky, je stále neuvěřitelně rychlý a k seznámení s pro něj novou technikou Škoda Fabia WRC mu stačilo obkroužit jen pár okruhů na autodromu. Markku Alén nakonec ve finálové jízdě jen těsně podlehl sedminásobnému mistru České republiky v rally, Václavu Pechovi jun., jenž se stal absolutním vítězem XIV. Global Assistance Setkání mistrů.
I počasí, které v nedělní ráno ukazovalo svou odvrácenou tvář, nakonec dostalo rozum, a diváky kromě motorsportu zahřály i sluneční paprsky. Přítomní diváci tak mohli sledovat i pálící se pneumatiky drifterů, kteří předvedli velkou drifterskou show plnou smyků, kouře a plamenů z výfuků jejich mnohasetkoňových automobilů. Fanoušci motorsportu měli jedinečnou šanci vidět aktuálně nejlepšího okruhového závodníka Tomáše Engeho za volantem silné Super bugy a také v elektrické studentské formuli od studentů z ČVUT, což je asi poslední speciál do sbírky, který ještě Tomáš Enge neřídil. Ochozy řádně zatleskaly i Martinu Macíkovi a jeho dakarskému speciálu LIAZ. Macík současně navnadil diváky na jarní Dakar show, která se uskuteční na autodromu v Sosnové 26. března 2016.
V kategorii historických automobilů rally zvítězil Petr Žáček se silným Audi Sport Quattro před českou legendou automobilového sportu Břetislavem Enge se Škodou 130 LR. Na třetím místě mezi historiky skončil Jiří Petrášek s Opelem Ascona B. V kategorii rallycross nenašel přemožitele Roman Častoral s Opelem Astra OPC, který v neskutečně vyrovnaném finále porazil Ondřeje Smetanu o 0,02 vteřiny. Třetí mezi rallycrossaři dojel Luboš Kužel s Audi Quattro. I přesto, že si Tomáš Enge vyzkoušel Super bugy teprve v Sosnové, dokázal se probojovat až do finále autokrosové třídy. Skončil na třetím místě, když rychlejší byli Jan Kuneš a Tomáš Gomzjakov, jenž nakonec závodil i v superfinále proti MINI WRC Václava Pecha jun., kde se ale ukázala výhoda pohonu všech kol a Pech tak zvítězil i v diváckém superfinále.
Absolutní prvenství v kategorii rally obhájil Václav Pech jun. s MINI WRC, který si připsal velmi cenné vítězství nad Markku Alénem a po porážce Sebastiana Loeba v roce 2009 si ze Sosnové veze nejspíše hodně ceněnou trofej. Za finským závodníkem Markku Alénem startujícím se Škodou Fabia WRC skončil Polák Grzegorz Grzyb s Fordem Fiesta R5.
Více než pět tisíc diváků o uplynulém víkendu vidělo v Sosnové u České Lípy mix motoristického sportu a akci, která se jen velmi těžko dá vidět na jednom místě. Pořadatelé XIV. Global Assistance Setkání mistrů děkují všem partnerům, kteří se podíleli na přípravě této akce a všem správným fanouškům motorsportu za jejich vytrvalost i v nepřízni počasí a za to, že vytvořili krásnou kulisu této motoristické slavnosti, již ocenila i hvězda z Finska, Markku Alén.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.