Posádka Hájek Rally Teamu Josef Peták – Alena Benešová zvítězila v premiérovém ročníku XTG Opel ADAM cupu v České republice.
Když letos brzy na jaře Ctirad Hájek dostal nápad, že by bylo dobré do vznikajícího XTG Opel ADAM Cupu nasadit vlastní posádku, netušil nikdo z týmu, jak náročný a současně i poučný rok je čeká. Příbramský Josef Peták s Alenou Benešovou sice na konci sezony 2014 ohlásili, že s aktivním a pravidelným závoděním v rally končí, ale nakonec ještě využili nabídku Ctirada Hájka a v soutěžích ještě rok zůstali. Dnes už můžeme říci, že to byl rok úspěšný, zakončený tím nejlepším možným způsobem. Posádka Josef Peták – Alena Benešová se žlutým „Vilíkem“ Hájek Rally Teamu totiž na uplynulé německé 3–Städte rally zvítězila v hodnocení XTG Opel ADAM Cupu, a to znamená, že se jim v napínavém závěru sezony podařilo naklonit štěstěnu na svou stranu a v celkovém hodnocení poháru zvítězit.
Ten, kdo první ročník XTG Opel ADAM Cupu pečlivě sledoval, tak ví, že toto vítězství nebylo zdaleka tak jednoduché a jednoznačné, jak by se někomu mohlo zdát, a přiznejme, jak se možná na začátku roku zdálo i některým členům Hájek Rally Teamu. Josef Peták s Alenkou Benešovou sice do poháru vstupovali jako suverénně nejzkušenější posádka, která má na svém kontě i několik titulů mistrů republiky. Jak se ale záhy ukázalo, tak „mladí divočáci“, jak Josef Peták s oblibou a s úctou nazývá své soupeře, dokázali během celé sezony postupně zrychlovat. Naučili se zacházet s technikou, a k tomu všemu jim nechyběla mladická dravost, kterou ale zase populární „Pepé“ nahrazoval zkušenostmi a lišáckou zralostí.
Před závěrečnou soutěží XTG Opel ADAM Cupu, která se uskutečnila uplynulý víkend v Německu na 3–Städte rally, nebyly vyhlídky posádky Hájek Rally Teamu vůbec růžové. V posledních dvou soutěžích poháru se jí příliš nedařilo a do poslední soutěže vstupovala z druhé pozice. Pepa Peták s Alenou Benešovou ale k finálovému zápasu přistoupili s naprostou zodpovědností, a jako správní soutěžáci nevypustili jedinou rychlostní zkoušku, i přes počáteční technické problémy. Josef Peták za svou dvaadvacetiletou kariéru v rally dobře poznal, že nic není rozhodnuto do té doby, než jsou vyhlášeny výsledky, a že štěstěna může být někdy i hodně vrtkavá. Vše se potvrdilo právě na 3–Städte rally a Josef Peták s Alenkou Benešovou zde po bezchybném výkonu a současně i za přispění smůly soupeřů dokázali zvítězit, jak v poslední soutěži poháru, tak i v celkovém hodnocení XTG Opel ADAM Cupu v České republice.
Josef Peták, jezdec Hájek Rally Teamu: „Naše pozice před posledním startem v XTG Opel ADAM Cupu vůbec nebyla jednoduchá. Pokud jsme chtěli o celkovém vítězství dál přemýšlet, museli jsme poslední soutěž bezpodmínečně vyhrát. Začátek jsme navíc měli zkomplikovaný tím, že nám hned po výjezdu ze servisu zhasla lampička spolujezdce a nakonec se přidal i nefunkční interkom. První rychlostní zkoušku tedy Alča absolvovala s čelovkou na hlavě a já bez diktátu spolujezdce. To byly ale naštěstí poslední problémy, které nás potkaly, a dál už jsme jeli, jak jsme uměli. Podařilo se nám dobře zajet i dva průjezdy nejdelší, 28 kilometrů dlouhou rychlostní zkouškou, a na konci soutěže jsme se i díky problémům soupeře dostali do vedení. Smekám před výkonem Petra Vraje jun., který se neustále zlepšuje a i tady jel časy, kterým se jen těžko dalo konkurovat. Opět se potvrdilo naše rčení, že „každý závod končí až v cíli a celá sezona až na podzim“. Já jsem si za svou kariéru zažil nespočet zklamání, kdy už něco bylo téměř vyhrané a nakonec to nedopadlo. Tentokrát se štěstí přiklonilo na naší stranu a já si tak připomněl, že s auty jsem v roce 1993 začínal vítězstvím „Sunny cupu“ a teď v roce 2015 na závěr vítězím v XTG Opel ADAM Cupu. Je to příjemný pocit a já si hrozně vážím toho, že jsme na začátku roku dostali nabídku od Ctirada Hájka. Chci mu za to poděkovat a stejně tak všem, co se na tomhle našem úspěchu s Alčou podíleli. Hlavně našim mechanikům, kteří makali na autě s naprostou svědomitostí, manažerovi Jirkovi Hlávkovi za pomoc na všech závodech a všem dalším, kteří nám nějak pomohli. Rally je teamový sport a za naším úspěchem stojí celý Hájek Rally Team.“
Alena Benešová, spolujezdec Josefa Petáka: „Do tohoto posledního závodu jsme vstupovali s velkou snahou a odhodláním a musím říci, že Pepík podal mimořádně fantastický výkon. Celá tahle sezóna pro nás byla nečekaná a milá, a vážíme si toho, že jsme mohli ještě společně závodit. Závodit s malým cupovým autíčkem byl pro nás, co se techniky týče, krok zpět, ale bylo to pro nás v mnoha věcech zase poučné a zajímavé. Závodili jsme v poháru s mladými lidmi a to je také velká zkušenost a dostali jsme se zase někam jinam. Všem v týmu chci moc poděkovat.“
Ctirad Hájek, majitel týmu: „Po letech strávených v historickém soutěžení jsem se s týmem vydal mezi moderní auta do XTG Opel ADAM Cupu, kterému jsem od začátku věřil, že je to správná cesta a dostupný rallysport. Nasadili jsme Pepíka Petáka s Alenkou Benešovou, aby měli mladí měřítko s někým, kdo je mezi dvoukolkami braný za skutečně dobrého soutěžáka. Rychle se ukázalo, že úroveň v poháru je hodně vysoká a Pepík s Alčou museli na každé soutěži ze sebe vydat maximum. Myslím, že i jim se tahle sezona líbila a něčím je bavila, i když vím, že za sebou mají soutěže s mnohem silnějšími auty. Za sebe i za celý tým jim chci poděkovat za bezchybnou spolupráci a propagaci Hájek Rally Teamu. I díky nim jsem se opět o rally dozvěděl něco nového. Za tímhle úspěchem ale stojí celý Hájek Rally Team, hlavně Jirka Hlávka. Podařilo se nám uspět i s podporou AUTO - STAIGER CZ, a za to patří dík panu Pavlu Kunertovi, marketingovému řediteli Tukas Group a paní Haně Kutějové šéfce marketingu AUTO - STAIGER CZ. Byla to těžká sezona, mnohdy mi stříkaly nervy, ale to je rallysport. Mám velkou radost, že se první ročník XTG Opel ADAM Cupu podařil a to hlavně díky Zdeňkovi Pekárkovi z XTG Group a i za přispění Andreje Barčáka z Opel C&S. Teď už nezbývá nic jiného než přemýšlet nad další sezonou. No, a držme si palce.“
Jiří Hlávka, manažer týmu: „Pepík s Alenkou podali na 3–Städte perfektní výkon. Bez štěstí to v rally nejde, a to ví všichni, kdo se kolem tohoto pěkného sportu pohybují. První místo mezi českými účastníky a celkem šesté místo v hodnocení ADAC Opel Rally cupu, to je výsledek, který si zaslouží uznání. Pro mě byla tahle sezona s Hájek Rally Teamem školou života a děkuji všem, hlavně Ctiradu Hájkovi, že jsem tuhle šanci dostal. Jsem v Hájek Rally týmu rád a věřím, že v něm ještě nějakou dobu zůstanu a vymyslíme společně ještě nějaké další rally kejkle.“
Foto: Martin Trdla
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.