Dva velké starty během dvou po sobě jdoucích víkendů a dva dokončené závody, taková je bilance posádky Dominik Brož – Tomáš Prokorát. Nejprve turnovská dvojice pokořila Rally Deutschland a následně úspěšně projela cílovou rampou i na Barum Czech Rally Zlín 2015.
Posledních čtrnáct prázdninových dní měl tým Jiřího Brože poměrně napilno. Čtyři starty ve velkém mistráku proměnil jeho syn Dominik v čtyři dokončené podniky a za odměnu jej Jirka poslal na zkušenou do světa. Volba padla na ADAC Rallye Deutschland, a tak když se nesplnil sen o startu v soutěži mistrovství světa tátovi, splnil si ho po boku syna. Dominik s Tomášem se v Německu rozhodně neztratili. Nejprve ovšem bylo nutné absolvovat velkou porci kilometrů ze seznamovacích jízd. „Bylo to pro nás něco nového. V úterý v brzkých ranních hodinách jsme vyrazili na seznamovací jízdy, které první den čítaly okolo 470 km a druhý den okolo 430km. Vesměs se jednalo o úzké cestičky mezi vinicemi. Zpočátku jsme měli obavy, zda si stihneme všechny erzety pořádně napsat a zkontrolovat, neboť čas vyčleněný na seznamovací jízdy se nám zdál být krátký. Vše jsme úspěšně stihli a musím říct, že se nám trénovalo lépe, než na českých soutěžích. V Německu se totiž nestala situace, že by nás někdo dojel a hned na nás začal troubit a blikat světly, ať mu uhneme z cesty. Posádka za námi v klidu počkala a na vhodném místě jsme ji pustili před sebe. V Čechách se většinou na vás každý lepí a div že vás pomalu nevytlačí do příkopy. Z tréninkových jízd mi nadlouho utkví v paměti populární erzeta Panzerplatte(46 km), kterou jsme najížděli půldruhé hodiny,“ přiblížil atmosféru ze světa Dominik Brož. Velikým zážitkem pro Dominika s Tomášem byl pak i slavnostní start v Porta Nigra, kde při tisíci fandících diváků odstartovali do závodu. Do rally vyrazila posádka Brož – Prokorát se startovním číslem 129 na dveřích Fordu Fiesta R2 a ve třídě RC4 měla šestnáct soupeřů. Cílem bylo posbírat zkušenosti a úspěšně dovézt auto až do cíle, tedy závod bez tlaku a ohledu na výsledek. V průběhu soutěže se Dominik s Tomášem pohybovali okolo desátého místa ve třídě. Závod probíhal bez větších problémů. Jediný nepříjemný moment nastal v sobotní etapě po 13. RZ, kdy posádku vyřadila z bojů nefunkční spojka. Tým však zapracoval na odstranění závady a kluci mohli v rámci super rally nastoupit zpět do soutěže. „Celý závod se nám velice líbil, všichni lidé byly velice vstřícní, a pokud nastal i malý problém, vždy nám byli ochotni poradit a pomoct. Místní rychlostní zkoušky byly pěkné, atraktivní a svým technickým charakterem mi sedly. Rallye Deutschland byla pro mne velkou zkušeností, obzvláště pak extrémně dlouhá erzeta Panzerplatte, kde jsme už museli počítat i se slábnoucí účinností brzd a pneumatik a podle toho upravit i jízdní styl. Pokud bude příležitost, rád se sem opět vrátím,“ zhodnotil německou soutěž Dominik Brož. I přes penalizaci v podobě neprojetých rychlostních zkoušek posádka Brož – Prokorát náročný závod dokončila. Svůj premiérový start ve světě dokončili kluci na 49. místě absolutně a 10. místě ve třídě RC4.
Po návratu z Německa si Dominik s Tomášem doma vyzvedli čisté věci, mechanici zrepasovali závodničku a vyrazilo se do Zlína na Barum Czech Rally Zlín 2015. Tady obdržela posádka od pořadatelů startovní číslo 77, ve třídě RC4 bylo 26 soupeřů a v šestkách 13 dvojic. První etapu dokončili kluci na 14. místě v RC4 a 4. místě ve třídě 6. „I při spoustě cenných kilometrů z Německa se nám nedařilo navázat na ten samý rytmus a od našich soupeřů jsme dostávali veliké časové oblože. Řekli jsme si, že nebudeme nikam spěchat a vyčkávali jsme na chyby soupeřů. O Barum rally se traduje, že je to nejtěžší soutěž u nás a každá posádka v cíli je svým způsobem vítězem,“ uvedl Dominik Brož. Na jeho slova nakonec došlo. V průběhu nedělní části závodu se posádka postupně propracovávala ve výsledcích vzhůru a v závěru úspěšně projela i cílem. Odměnou pro Dominika s Tomášem byla nejenom pamětní medaile, ale také pohár za 2. místo ve třídě 6 a vítězství mezi českými juniory. Do statistik výsledků je pak nutno ještě doplnit další umístění: 39. místo absolutně ME, 9. místo třída RC4, 13. místo 2WD ME, 21. místo MČR a 5. místo 2WD MČR. „Byla to další cenná zkušenost a já jsem velmi rád, že oba náročné závody, navíc v tak krátkém časovém období, máme úspěšně za sebou. Barum rally má skvělou atmosféru a my jsme si ji parádně užívali. Jediné, co nás mrzí, jsou pokuty za nečitelné čárové kódy na pneumatikách, za které nikdo ze soutěžících nemohl. Kód je umístěný na dvou místech, z vnitřní strany pneumatiky a z vnější. Bohužel techniky zajímal pouze z vnější strany, kde se ale vlivem opotřebení smazal a díky tomu jsme inkasovali pokuty. Přesto zůstává dojem ze Zlína velmi dobrý, navíc na poličce se mi blýskají další poháry. Tímto bych chtěl velmi poděkovat celému týmu včetně pana Donáta, kteří mi umožnili startovat jak v Německu, tak i ve Zlíně. Díky patří i Tomášovi, že to se mnou vydržel a také velkému fan klubu, který nás doprovázel na obě akce,“ ohlédl se za Barum Czech Rally Zlín 2015 Dominik Bož. Nyní si všichni dají od závodění krátkou pauzu. Ford Fiesta projde kontrolou a přípravou na další soutěž. Tou bude Rally Klatovy, která má v kalendáři termín 2. - 4. října 2015 a Dominik s Tomášem zde nebudou chybět.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?