Zdá se to být k nevíře, ale čím blíže domácímu komínu, tím horší bilanci mají v letošní sezoně Martin Vlček a jeho Fabia S2000. Potvrdilo se to v Hustopečích, ve Vyškově i na Barum Czech Rally Zlín, která je pro celý tým zeměpisně nejbližší soutěží. Jako by byl východ naší republiky pro „Vlčáka“, Jindřišku i týmovou fabii letos zakletý…
Začátek zlínské soutěže však černému scénáři nijak nenasvědčoval. Všichni byli pod vlivem benzínového šílenství, jednoduše nazvaného Barumka, a těšili se na páteční start. „Středa a čtvrtek byly věnovány seznamovacím jízdám s tratí a naše posádka si společně s týmovými kolegy stihla odskočit i na autogramiádu jezdců v centru Zlína. Brzkým pátečním ránem konečně vše vypuklo. Jezdci s prioritou ERC měli dopoledne na programu tzv. kvalifikační RZ, která určila startovní pořadí pro první etapu. Zbytek dne už byl spíše jen o čekání na slavnostní start a úvodní městskou speciálku. Čekání však stálo za to. Jakmile jsme odstartovali, mohli jsme spatřit obrovské davy lidí, kteří vytvořili neopakovatelnou atmosféru. Na této zkoušce se nedá mnoho získat, spíše jde o to nedopustit se fatální chyby, ke které je mezi obrubníky blízko. Šestnáctý čas tak byl v silné konkurenci jednoznačně pozitivním vstupem do soutěže,“ zhodnotila úvod Barumky Jindřiška.
Před sobotní první etapou si špička soutěžního pelotonu moc neodpočinula – po několika hodinách spánku následovalo osm „erzet“ o délce více než 120 km. Martin s Jindřiškou rozjeli sobotu skvěle – třináctým časem se ztrátou pouze 1,5 sekundy na kilometr za nejrychlejším pilotem. S prvními průjezdy však přišly také první vážné problémy. „Začalo se hodně rychle a nastolené tempo nebylo lehké udržet. Však nás také krátce před cílem prvního ranního testu čekal nepěkný pohled na rozbitý citroën Roberta Consaniho. Následovala velice těžká a zároveň velice rychlá Pindula, na kterou jsem se těšila, protože jsem ji zatím nikdy neabsolvovala. Posledním testem před návštěvou servisu byl Maják. Na jeho trati, v úzké technické pasáži, bohužel přišla naše chyba, která měla původ ve špatně napsaném rozpisu. Stálo nás to nejen čas, ale také velkou část předku naší fabie. S tímto poškozením nás čekal přejezd šest kilometrů do servisu, ten jsme však zvládli a kluci v servisu zahájili koncert, jehož výsledkem bylo opravení vozu a naše pokračování v soutěži,“ líčila dramatické okamžiky sobotního dopoledne spolujezdkyně. Zároveň je třeba zdůraznit, že Martin s Jindřiškou netrefili plynovou přípojku, jak se v jednom okamžiku psalo v neoficiálních výsledcích, nýbrž plot. Oním nešťastníkem, jehož nechtěným přičiněním byla RZ Maják pro zbytek posádek zrušena, se stal Estonec Raul Jeets.
Opravy si vyžádaly penalizaci 60 sekund za pozdní příjezd do časové kontroly, a tak průběžné 23. místo bylo za dané situace stále ještě slušným výsledkem. Stíhací jízda mohla začít. Veliké povzbuzení přinesl do týmové základny dvanáctý čas z prvních Kudlovic, který konečně naplno prokázal možnosti posádky i vozu. Už o několik desítek minut později se však nálada „U Vlčáků“ ochladila až na bod mrazu. Martin s Jindřiškou druhé Slušovice ještě v poklidu dokončili a udrželi si průběžné sedmnácté místo, za jejich cílem však odevzdali jízdní výkaz. Důvod odstoupení z domácí soutěže popsal přímo Martin Vlček: „Opět bych použil termín syndrom domácích závodů. Absolutně nepředvídatelná závada nás potkala po RZ Slušovice – z převodovky se vytrhl výstup zadního náhonu a do RZ Pindula jsem raději nenastoupil, protože bych ji pravděpodobně nedokončil a odstoupit pošesté na Pinduli by zlomilo mé závodnické ego nadobro. Co dodat, technice člověk neporučí a sezona pokračuje, jedeme dál a díky všem za podporu, obzvlášť tedy mechanikům, kteří si za práci na Barumce zaslouží pochvalu. Ono totiž udělat z tříkolového vozidla po nárazu do plotu zase plně funkční čtyřkolku, to je doslova umění. Fakt díky moc! Poděkování si tentokrát dovolím adresovat rovněž mojí ženě, jejíž tolerance a pochopení pro moje závodní aktivity prakticky nezná mezí,“ zakončil svoje hodnocení zlínské soutěže trochu netradičně „Vlčák“.
„Naši mechanici jsou jednoznačně největšími hrdiny celého závodu, patří jim obrovský dík za to, jak během chvilky dokázali opravit tak rozsáhlé škody. Moc jim děkujeme za jejich úsilí a věříme, že společnými silami už Barumku příště pokoříme,“ doplnila Martinova slova Jindřiška.
Ani předčasné odstoupení z Barumky nic nemění na letošním plánu Martina Vlčka, Jindřišky Žákové a celého týmu Svarmetal Motorsport zúčastnit se všech rally, které se pod křídly Federace automobilového sportu na našem území konají. V polovině září se představí na dalším sprintovém podniku v Jeseníkách, kde se pokusí vylepšit aktuální druhé místo v Poháru 2+.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.