Ani v jedné ze dvou předcházejících soutěží mistrovství ČR posádka Miroslav Jakeš – Jaroslav Novák cílovou rampu po technických problémech neviděla. Bylo tedy zřejmé, že celý GEMINI Clinic Rally Team se bude chtít na své domácí soutěži ve Zlíně předvést v co nejlepším světle a napravit nepříliš dobré výsledky z letošních domácích podniků. A především pak dovézt vůz Citroën DS3 R5 až do cíle.
Pro pověrčivé bylo prvním pozitivem startovní číslo 20, tedy stejné, jaké měl Mirek na dveřích svého vozu na Barum rally 2013. Tehdy s lancerem skupiny N vyválčil cenné šesté místo absolutně a k tomu bonus v podobě prestižní ceny Colin McRae Flat Out Trophy. Letos se ale sešla na sedmém podniku ME podstatně silnější konkurence než před dvěma roky, přesto Mirek nijak neskrýval své ambice. „Zaplatili jsme si registraci do ERC1 i z toho důvodu, že letos máme jet ještě jeden evropský podnik. Našim přáním je pokusit se na barumce vybojovat umístění v top 5 a dosáhnout i na nějaké prize money,“ netajil se svými cíli Mirek v odpovědi pro časopis Rally.
Týden před Barum rally proběhl týmový test v okolí jihomoravských Hustopečí na známém úseku Starovické rychlostní zkoušky. Mirek s Jardou zde najezdili okolo 70 kilometrů, při nichž fungoval francouzský speciál R5 bez nejmenších problémů. První varování přišlo na úterním oficiálním testu, pořádaném organizátory Barum rally. U ´dé-es-trojky´ zazlobilo řízení, preventivně se tak vyměnil celý díl, aby se předešlo případným potížím. O to větší napětí přinesl do týmového stanu páteční návrat Mirka s Jardou zpět do servisní zóny v době, kdy už měli absolvovat dvě tréninkové jízdy na kvalifikační zkoušku. Místo kontroly rozpisu v ostrém tempu museli teď mechanici znovu řešit problém se servořízením. Oprava se naštěstí stihla tak, aby mohla posádka odjet na start kvalifikační zkoušky. Při handicapu, kdy konkurenti vyráželi na trať už v třetím ostrém průjezdu, zatímco Mirek s Jardou teprve poprvé, se výsledný 13. čas nejevil až tak špatně. Co bylo však nejdůležitější, a to že od pátečního dopoledne již červenobílý Citroën DS3 R5 fungoval až do cíle bez nejmenších problémů, za což patří velký dík především mechanikům.
Průběh soutěže je fanouškům rally jistě dobře znám, proto se spíše podělme o Mirkovy postřehy a dojmy z této soutěže. „Začali jsme přece jen poněkud opatrněji, prvním dílčím cílem totiž bylo úspěšně zvládnout úvodní městkou zkoušku (úsměv). Od devátého času na této RZ jsme se chtěli odrazit a postupně zrychlovat, přece jen nemám v poslední době odjeto tolik ostrých kilometrů jako moji soupeři. Celá sobota se až na oba průjezdy RZ Pindula povedla. Při prvním průjezdu na této zkoušce jsem udělal hodiny, při druhém pak dvě zbytečné hlouposti. Přejel jsem jedno dobrzdění do retardéru, a když jsem se pak snažil vrátit zpět na zpátečku, zhasl nám na chvíli motor. O 500 metrů dále jsem chyboval podruhé a v Želechovicích při nájezdu na hlavní cestu jsem znovu šel rovně přímo před zraky Milana (Pantálka),“ přiznal se Mirek ke svým chybám. Výsledné šesté místo po sobotním dni tak bylo vzhledem k výše zmíněnému více než lichotivé. Citroën šlapal jako hodinky a posádka týmu GEMINI se tak už mohla plně soustředit na svůj vlastní výkon.
Nedělní ráno začali Mirek s Jardou skvělým čtvrtým časem ze Semetínské RZ, vůbec nejrychlejším mezi českými posádkami. V pokusu o posun do první pětky je však zastavil smolný defekt hned na následující RZ. „Auto jsme měli celou dobu pořád na cestě, byla to prostě jenom smůla. V jednom místě mezi Držkovou a Vlčkovou šla ´dé-es-trojka´ do komprese a zrovna v tom úseku byl kus vyfrézované cesty. Kolo dostalo nejspíš větší ránu, než bylo schopno zvládnout. Chvíli jsme uvažovali, že zkusíme dojet až do cíle, jenže už ve sjezdu do Vlčkové přestalo auto brzdit. Zbytky gumy totiž potrhaly brzdové hadičky. Nezbylo tedy než zastavit a kolo přímo na erzetě vyměnit,“ popsal Mirek defekt, který jej potkal při prvním průjezdu nejdelší RZ Troják. Ztráta téměř tří minut definitivně zhatila šance na zopakování či vylepšení umístění z předloňského roku, výsledné 9. místo i celou soutěž přesto hodnotí jezdec jenom kladně. „Z pohledu tabulky mistrovství, kde už jsme ztratili veškeré šance na přední umístění, je celkem jedno, jestli bychom dojeli šestí, pátí nebo devátí. Pozitivní je, že naše DS3 R5 fungovala po celou soutěž bez nejmenšího problému. Poděkování tak patří především mechanikům týmu. My jsme se svezli při závodě v ostrém soutěžním tempu celých 230 kilometrů, což je víc, než za všechny tři předcházející soutěže dohromady. Je mi jasné, že jenom takto se můžeme společně s Jardou postupně zlepšovat a navázat na výsledky, které jsme dosahovali v uplynulých dvou sezonách.“
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.