Ani v jedné ze dvou předcházejících soutěží mistrovství ČR posádka Miroslav Jakeš – Jaroslav Novák cílovou rampu po technických problémech neviděla. Bylo tedy zřejmé, že celý GEMINI Clinic Rally Team se bude chtít na své domácí soutěži ve Zlíně předvést v co nejlepším světle a napravit nepříliš dobré výsledky z letošních domácích podniků. A především pak dovézt vůz Citroën DS3 R5 až do cíle.
Pro pověrčivé bylo prvním pozitivem startovní číslo 20, tedy stejné, jaké měl Mirek na dveřích svého vozu na Barum rally 2013. Tehdy s lancerem skupiny N vyválčil cenné šesté místo absolutně a k tomu bonus v podobě prestižní ceny Colin McRae Flat Out Trophy. Letos se ale sešla na sedmém podniku ME podstatně silnější konkurence než před dvěma roky, přesto Mirek nijak neskrýval své ambice. „Zaplatili jsme si registraci do ERC1 i z toho důvodu, že letos máme jet ještě jeden evropský podnik. Našim přáním je pokusit se na barumce vybojovat umístění v top 5 a dosáhnout i na nějaké prize money,“ netajil se svými cíli Mirek v odpovědi pro časopis Rally.
Týden před Barum rally proběhl týmový test v okolí jihomoravských Hustopečí na známém úseku Starovické rychlostní zkoušky. Mirek s Jardou zde najezdili okolo 70 kilometrů, při nichž fungoval francouzský speciál R5 bez nejmenších problémů. První varování přišlo na úterním oficiálním testu, pořádaném organizátory Barum rally. U ´dé-es-trojky´ zazlobilo řízení, preventivně se tak vyměnil celý díl, aby se předešlo případným potížím. O to větší napětí přinesl do týmového stanu páteční návrat Mirka s Jardou zpět do servisní zóny v době, kdy už měli absolvovat dvě tréninkové jízdy na kvalifikační zkoušku. Místo kontroly rozpisu v ostrém tempu museli teď mechanici znovu řešit problém se servořízením. Oprava se naštěstí stihla tak, aby mohla posádka odjet na start kvalifikační zkoušky. Při handicapu, kdy konkurenti vyráželi na trať už v třetím ostrém průjezdu, zatímco Mirek s Jardou teprve poprvé, se výsledný 13. čas nejevil až tak špatně. Co bylo však nejdůležitější, a to že od pátečního dopoledne již červenobílý Citroën DS3 R5 fungoval až do cíle bez nejmenších problémů, za což patří velký dík především mechanikům.
Průběh soutěže je fanouškům rally jistě dobře znám, proto se spíše podělme o Mirkovy postřehy a dojmy z této soutěže. „Začali jsme přece jen poněkud opatrněji, prvním dílčím cílem totiž bylo úspěšně zvládnout úvodní městkou zkoušku (úsměv). Od devátého času na této RZ jsme se chtěli odrazit a postupně zrychlovat, přece jen nemám v poslední době odjeto tolik ostrých kilometrů jako moji soupeři. Celá sobota se až na oba průjezdy RZ Pindula povedla. Při prvním průjezdu na této zkoušce jsem udělal hodiny, při druhém pak dvě zbytečné hlouposti. Přejel jsem jedno dobrzdění do retardéru, a když jsem se pak snažil vrátit zpět na zpátečku, zhasl nám na chvíli motor. O 500 metrů dále jsem chyboval podruhé a v Želechovicích při nájezdu na hlavní cestu jsem znovu šel rovně přímo před zraky Milana (Pantálka),“ přiznal se Mirek ke svým chybám. Výsledné šesté místo po sobotním dni tak bylo vzhledem k výše zmíněnému více než lichotivé. Citroën šlapal jako hodinky a posádka týmu GEMINI se tak už mohla plně soustředit na svůj vlastní výkon.
Nedělní ráno začali Mirek s Jardou skvělým čtvrtým časem ze Semetínské RZ, vůbec nejrychlejším mezi českými posádkami. V pokusu o posun do první pětky je však zastavil smolný defekt hned na následující RZ. „Auto jsme měli celou dobu pořád na cestě, byla to prostě jenom smůla. V jednom místě mezi Držkovou a Vlčkovou šla ´dé-es-trojka´ do komprese a zrovna v tom úseku byl kus vyfrézované cesty. Kolo dostalo nejspíš větší ránu, než bylo schopno zvládnout. Chvíli jsme uvažovali, že zkusíme dojet až do cíle, jenže už ve sjezdu do Vlčkové přestalo auto brzdit. Zbytky gumy totiž potrhaly brzdové hadičky. Nezbylo tedy než zastavit a kolo přímo na erzetě vyměnit,“ popsal Mirek defekt, který jej potkal při prvním průjezdu nejdelší RZ Troják. Ztráta téměř tří minut definitivně zhatila šance na zopakování či vylepšení umístění z předloňského roku, výsledné 9. místo i celou soutěž přesto hodnotí jezdec jenom kladně. „Z pohledu tabulky mistrovství, kde už jsme ztratili veškeré šance na přední umístění, je celkem jedno, jestli bychom dojeli šestí, pátí nebo devátí. Pozitivní je, že naše DS3 R5 fungovala po celou soutěž bez nejmenšího problému. Poděkování tak patří především mechanikům týmu. My jsme se svezli při závodě v ostrém soutěžním tempu celých 230 kilometrů, což je víc, než za všechny tři předcházející soutěže dohromady. Je mi jasné, že jenom takto se můžeme společně s Jardou postupně zlepšovat a navázat na výsledky, které jsme dosahovali v uplynulých dvou sezonách.“
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?