Suverénním způsobem ovládla osmý ročník vloženého závodu Star Rally Historic v rámci Barum Czech Rally Zlín 2015 francouzská posádka Paul Chieusse – Patrick Chiappe, která s Renaultem 5 Turbo s výjimkou jediné vyhrála všechny rychlostní zkoušky volné soutěže historických automobilů a obhájila prvenství z roku 2014. Na druhém místě skončila domácí dvojice Pavel Karlík – Martin Fabián s vozem Lada VFTS, třetí skončili Jiří Daněk a Václav Kubala na Škodě Favorit 136L. Tyto tři posádky si mezi sebe zároveň rozdělily prvenství ve všech třech vypsaných třídách.
Chieusse položil základ svého úspěchu už na páteční městské speciálce a jeho náskok na konkurenci se hned od začátku počítal v řádu desítek sekund. Během sobotních zkoušek se rozestup i nadále zvětšoval a v cíli rally se ustálil bezmála minutě a půl před druhou posádkou celkového pořadí. Nutno přiznat, že francouzský tandem měl letos o něco lehčí situaci, neboť ve Zlíně z různých důvodů neodstartovala řada favorizovaných jezdců – Albano Frassinetti s ex-továrním Fordem Escort RS Cosworth se omluvil týden před rally kvůli poruše motoru, nedorazil ani Lubomír Tenkl s jeho BMW M3 a Jiří Navrátil, který do Zlína s celým týmem přijel, nakonec musel těsně před startem vzdát ze zdravotních důvodů. I tak se ale bylo v nejvyšší třídě HA/3 na co dívat – Jozef Béreš se podruhé ve Zlíně představil s raritní Mazdou RX-7 a byl to právě on, kdo dokázal Chieussemu uzmout onu jednu výhru v rychlostní zkoušce. Slušný výkon slovenského jezdce bohužel zhatila chyba na slušovickém okruhu, kdy posádka absolvovala o jeden okruh navíc, a kvůli velké ztrátě následně ze soutěže předčasně odstoupila. Kvůli technickým závadám skončili například italský showman Claudio Conforto Galli s BMW M3 nebo domácí Aleš Máčala s Mercedesem 500 SLC. Popředí výsledkové tabulky tak nakonec mohly obsadit papírově slabší vozy. Za Karlíkovou ladou a Daňkovým favoritem dojel Opel Corsa GSi italského jezdce maxima Visaniho, nejlepší pětku uzavřel Švéd Hans Gustavsson s Toyotou Starlet.
Do cíle nakonec dorazilo 13 z 22 vozů převzatých do rally měřené na čas, další automobily nastoupily a soutěž absolvovaly v rámci demonstrační jízdy rally legend. V této skupině bylo k vidění několik legendárních vozů Audi Quattro, nechyběla plejáda mladoboleslavských škodovek a také například dva ruské Moskviče.
Výsledky VIII. Star Rally Historic 2015:
Paul Chieusse – Patrick Chiappe (FRA, Renault 5 Turbo) 52:51.1 (1. HA/3) Pavel Karlík – Martin Fabián (CZE, Lada VFTS) + 1:26.8 (1. HA/2) Jiří Daněk – Václav Kubala (CZE, Škoda Favorit 136 L) + 3:44.4 (1. HA/1) Massimo Visani – Billi Giuseppe (ITA, Opel Corsa GSi) + 4:13.9 Hans Gustavsson – Björn Gustavsson (SWE, Toyota Starlet) + 5:22.3 Jindřích Štolfa – Zdeněk Hawel (CZE, Škoda 130 L) + 6:14.4 Jiří Petrásek – Otto Slezák (CZE, Porsche 911 S) + 6:23.9 Vratislav Hýbner – Nikola Hýbnerová (CZE, Peugeot 205 GTI) + 7:50.8 Martin Sopúch – Karin Sopúchová (CZE, Ford Escort RS2000) + 9:23.9 „Elefant“ – Justyna Kurowska-Ferdek (POL, BMW 318 iS) + 14:33.9
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?