Pořadatelé Barum Czech Rally Zlín zveřejnili v minulých dnech oficiální seznam přihlášených posádek na letošní pětačtyřicátý ročník. Letos je startovní listina velmi početná, neboť se přihlásilo celkem 143 posádek! Jedná se o jednu z nejkvalitněji obsazených soutěží seriálu FIA Mistrovství Evropy v rally (ERC) i seriálu Mistrovství České republiky v rally (MČR). Z celkového počtu je přihlášeno celkem 50 zahraničních posádek z 26 států, mimo jiné i z exotického Tchaj-wanu nebo dalekého Japonska. Ve Zlíně se objeví dva piloti s prioritou FIA (Jan Kopecký z České republiky, Craig Breen z Irska) a celkem 43 jezdců má prioritu ERC! Z toho 20 posádek pojede s prioritou ERC1, 4 jezdci vlastní prioritu ERC2 a celkem 19 jezdců má prioritu ERC3 včetně 14 závodníků z juniorského šampionátu. V rámci předpisů mistrovství Evropy pojede celkem 90 soutěžících, další posádky se zúčastní českého mistrovství.
Nejvíce vozů mezi dvanácti značkami má již tradičně Škoda, konkrétně 32. V seznamu přihlášených figuruje celkem 12 vozů kategorií R5 a 11 speciálů kategorie Super 2000. V rámci českého šampionátu pojede i pět vozů specifikace WRC. Zpestřením startovního pole je 6 žen za volantem a dále 16 smíšených posádek. Není bez zajímavosti, že za volantem se objeví i známé tváře ze světa showbyznysu, a to hudebník, skladatel Daniel Landa, herci David Suchařípa, Lukáš Langmajer nebo zpěvačka a herečka Olga Lounová.
Statistika dle seznamu přihlášených posádek
Celkem přihlášeno: 143 posádek (93 českých, 50 zahraničních)
Počet států: 26
Česká republika – 93, Polsko – 6, Slovensko – 5, Německo – 4, Maďarsko – 4, Rakousko – 3, Francie – 2, Velká Británie a Severní Irsko – 2, Švédsko – 2, Norsko – 2, Portugalsko – 2, Belgie – 2, Rumunsko – 2, Tchaj-wan – 2, Bulharsko – 2, Irsko – 1, Estonsko – 1, Bělorusko – 1, Nizozemsko – 1, Litva – 1, Finsko – 1, Lotyšsko – 1, Chorvatsko – 1, Itálie – 1, Japonsko – 1. Pouze spolujezdec: Lucembursko – 1.
Priorita FIA: 2
Jan Kopecký (CZE), Craig Breen (IRL)
Priorita ERC1: 20
Kajetan Kajetanowicz (POL), Václav Pech (CZE), Alexej Lukjaňuk (BLR), Jaromír Tarabus (CZE), Robert Consani (FRA), Tomáš Kostka (CZE), Hermann Neubauer (AUT), Pavel Valoušek (CZE), Sepp Wiegand (DEU), Roman Odložilík (CZE), Charles Martin (FRA), Antonín Tlusťák (CZE), Raul Jeets (EST), Jan Černý (CZE), Herman Kobus (NLD), Martin Vlček (CZE), Miroslav Jakeš (CZE), Petter Kristiansen (NOR), Jan Jelínek (CZE), Martin Hudec (CZE)
Priorita ERC2: 4
Vojtěch Štajf (CZE), Dávid Botka (HUN), Dominykas Butvilas (LTU), In. Tuškanová (FIN)
Priorita ERC3/J: 19
Emil Bergkvist (SWE), Christopher Ingram (GBR), Marijan Griebel (DEU), Ralfs Sirmacis (LVA), Aleks Zawada (POL), Jon Armstrong (GBR), Steve Rokland (NOR), Diogo Gago (PRT), Mattias Adielsson (SWE), Julius Tannert (DEU), Joachim Wagemans (BEL), Kristóf Klausz (HUN), Lukasz Pieniazek (POL), Florin Tincescu (ROU), Ondřej Bisaha (CZE), Alexandru Filip (ROU), Renato Pita (PRT), Szabolcs Várkonyi (HRV), Grzegorz Sikorski (POL)
Rozdělení podle jednotlivých vypsaných tříd v mistrovství Evropy FIA v rally (ERC):
Celkem přihlášeno: 90 posádek
Třída RC2 – S2000 Rally 1.6 s restriktorem 30 mm, S2000 Rally 2.0 atmosférický, skupina R5 (VR5), skupina N nad 2 000 cm3 (nynější N4) – 48 vozů
Třída RC3 – skupina A (1600 cm3 - 2000 cm3), Super 1600, R2 (atmosférický 1600 cm3 – 2000 cm3 – VR2C) a turbo (1067 cm3 - 1333 cm3 – VR2C), R3 (atmosférický – 1600 cm3 – 2000 cm3 – VR3C a turbo (1067 cm3 – 1333 cm3 – VR3C), R3 (turbo – 1620 cm3/jmenovitý – VR3T), R3 (diesel – 2000 cm3, jmenovitý – VR3D) – 9 vozů
Třída RC4 – skupina A (do 1600 cm3), R2B (atmosférický nad 1390 cm3 - 1600 cm3 – VR2B) a turbo – nad 927 cm3 – 067 cm3 – VR2B), Kit cary (1600 cm3), skupina N (1600 cm3 - 2000 cm3) – 31 vozů
Třída RC5 – skupina N (do1600 cm3), R1B (atmosférický 1400 cm3 - 1600 cm3 – VR1A/VR1B) a turbo (1067 cm3 – VR1A/VR1B) – 2 vozy
Rozdělení podle jednotlivých vypsaných tříd v Mistrovství České republiky v rally 2015 (MCR):
Celkem přihlášeno: 95 posádek (vedle Čechů dále Slovák Kukučka a Bulhar Geradzijev)
Třída 2 – S2000-Rally: 1,6 turbo s restriktorem 30 mm (RRC), S2000-Rally: 2,0 atmosférický (S2000 atm), R4, R5: 14 vozů
Třída 3 – N nad 2000 cm3: 17 vozů
Třída 4 – RGT, Porsche GT: 0 vozů
Třída 5 – A nad 1600 cm3, do 2000 cm3, Super 1600, R2C (atmo nad 1600 cm3 do 2000 cm3), R2C (turbo nad 1067 cm3 do 1333 cm3), R3C (atmo nad 1600 cm3 do 2000 cm3), R3C (turbo nad 1067 cm3 do 1333 cm3), R3T (do 1620 cm3/ jmenovitý): 6 vozů
Třída 6 – A nad 1400 cm3 do 1600 cm3, R2B (atmo nad 1390 cm3 do 1600 cm3), R2B (turbo nad 927 cm3 do 1067 cm3), Kit-car nad 1400 cm3 do 1600 cm3: 15 vozů
Třída 7 – A do 1400 cm3, Kit-car do 1400 cm3: 10 vozů
Třída 8 – N nad 1600 cm3 do 2000 cm3: 11 vozů
Třída 9 – N nad 1400 cm3 do 1600 cm3, R1B (atmo nad 1390 cm3 do 1600 cm3), R1B (turbo nad 927 cm3 do 1067 cm3): 12 vozů
Třída 10 – N do 1400 cm3, R1A (atmo do 1390 cm3), R1A (turbo do 927 cm3): 2 vozy
Třída 11 – A nebo N s přeplňovaným motorem Diesel do 2000 cm3/jmenovitý, R3D (do 2000 cm3 /jmenovitý): 3 vozy
Třída 12 – S do 2000 cm3 včetně vozů Kit Car: 0 vozů
Třída 13 – S nad 2000 cm3: 5 vozů
Počet značek: 12
Škoda – 32, Peugeot – 20, Mitsubishi – 20, Honda – 16, Renault – 14, Subaru – 11, Citroën – 9, Ford – 8, Opel – 8, Mini – 2, Suzuki – 2, Alfa Romeo – 1
Vozy kategorie R5: 12
Škoda Fabia – 4, Ford Fiesta – 4, Peugeot 208 T16 – 2, Citroën DS3 – 2
Vozy kategorie Super 2000: 11
Škoda Fabia – 8, Mini John Cooper Works – 2, Ford Fiesta – 1
Smíšené posádky: 17
Pavel Valoušek – Veronika Havelková (CZE), Martin Vlček – Jindřiška Žáková (CZE), Aleks Zawada – Cathy Derousseauxová (POL/FRA), Julius Tannert – Jennifer Thielenová (DEU/LUX), Václav Kopáček – Barbora Rendlová (CZE), Vlastimil Majerčák – Michaela Vejačková (SVK), Egon Smékal – Monika Hýbnerová (CZE), Marco Cavigioli – Monica Fortunatová (ITA), Karel Štochl – Adéla Vacková (CZE), Daniel Matuš – Viera Urbaníková (SVK), Vlastimil Daňhel – Kateřina Janovská (CZE), Lukáš Nekvapil – Michala Rezková (CZE), Aleš Pilčík – Zuzana Plšková (CZE), Jiří Lichovník – Karolína Jugasová (CZE), Dalibor Mach – Kateřina Mach (CZE), Ondřej Studénka – Michaela Bublová (CZE), Petr Lukašík – Martina Mikulášková (CZE)
Dámské posádky: 6
Inessa Tuškanová – Cristen Laos (FIN/EST), Ekatěrina Stratijevová – Julianna Nyirfásová (BGR/HUN), Olga Lounová – Richard Nesvadba (CZE), Hana Baďurová – Martin Zigler (CZE), Pavlína Tydlačková – Vojtěch Mudrák (CZE), Barbora Holická – Veronika Římalová (CZE)
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?