Veľká Barum Czech Rally Zlín je po roku späť a prinesie skutočnú európsku špičku. Napokon ide o podujatie veľkých Majstrovstiev Európy FIA ERC a asfaltové skúšky nebudú žiadnou prechádzkou ružovým sadom. Na posádky čaká až 229,21 km pod plnou paľbou na 15 rýchlostných skúškach. Tradične veľké štartové pole produkčných vozidiel „N“ obohatí aj posádka tímu L Racing Vlastimil Majerčák s Michaelou Vejačkovou na ich Mitsubishi Lancer EVO IX.
Vlasto si „Barumku“ vyskúšal minulý rok so Škodou Fabia S2000. Tá mu však veľmi nesadla a tento rok zaútočí na ručičky stopiek s autom, v ktorom sa cíti doslova ako doma. Výkony a výsledky tohto rodeného Dobšinčana sú rok po roku zaujímavejšie. Táto sezóna by teda mohla „zavŕšiť“ Vlastovu prípravu pred budúcou sezónou, v ktorej by mal usadať do vozidla najvyššej triedy 11.
Vlastimil Majerčák: „Na rozdiel od našich súperov berieme túto sezónu ako testovaciu a tak povediac ako medzistupienok pred postupom do prvej ligy budúci rok. Na Košiciach sme hľadali správne nastavenia na uskákané trate, podobné tým na Barumke - Pindula, Troják a Semetín. Auto prešlo kompletnou repasáciou: nové turbo, prevodovka, poloosi, spojka, diferenciál, kotúče, brzdové obloženie a samozrejmosťou sú na každej súťaži kontrola tlmičov a výmena všetkých uložení na podvozku. V Košiciach sme tiež rozbili disky, čo si vypýtalo preventívnu výmenu ložiska v nábojoch kolies. O toto všetko sa stará 6 mechanikov tímu L Racing. Takto komplexne a profesionálne k tomu môžeme pristupovať len vďaka neobmedzenej podpore a nadšeniu šéfa tímu L Racing Janka Liptáka,“ konštatuje Vlasto Majerčák.
Samostatnou kapitolou sú pneumatiky. Slovo má opäť Vlasto: „Túto sezónu spolupracujeme s Pirelli Hungary. Dostávame od nich plnú podporu a poradenstvo pri testoch a súťažiach. Snažíme sa neustále hľadať optimálnu konštrukciu a zmesi gúm. V závislosti na dĺžke rýchlostných skúšok potom volíme ideálne nastavenie tlaku. Pneumatika totiž musí pracovať pri ideálnom tlaku a nesmie prekročiť pracovnú teplotu. Vďaka Pirelli dokážeme lepšie nastavovať geometriu – odklony tlmičov, zbiehavosť a záklony. Každá zmena ovplyvňuje teplotu v strede a na stranách pneumatík. Pomocou získaných dát dolaďujeme aj podvozok a tuhosť diferenciálov. Počas celej sezóny nám na testoch a súťažiach pomáha s nastavením tlmičov Mitsubishi Lancer EVO IX najrýchlejší maďarský jazdec produkčných vozidiel Jani Balogh. Jeho skúsenosti a rady sú cenným prínosom pre náš tím.“
Čo hovorí Vlasto na samotnú „Barumku“?
„Už pred rokom som absolvoval zoznámenie sa s touto náročnou súťažou za volantom Škody Fabia S2000. Bol to krst ohňom a preto sa chcem z toho ponaučiť. Niektoré skúšky, alebo ich časti, som už absolvoval aj v rámci rally Slušovice, alebo rally Vsetín. Na tejto súťaži je najdôležitejší dobrý rozpis. Obhliadka trate je tak ako vo svete len na dva prejazdy. To si vyžaduje maximálnu koncentráciu pri písaní a kontrole rozpisu. Stretne sa tu obrovská konkurencia, v ktorej chceme uspieť čo najlepšie,“ dodáva na záver Vlasto Majerčák.
Ako sa popasuje s traťami a konkurenciou na Barum Czech Rally Zlín uvidíme už tento víkend 28.-30. augusta.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.