Veľká Barum Czech Rally Zlín je po roku späť a prinesie skutočnú európsku špičku. Napokon ide o podujatie veľkých Majstrovstiev Európy FIA ERC a asfaltové skúšky nebudú žiadnou prechádzkou ružovým sadom. Na posádky čaká až 229,21 km pod plnou paľbou na 15 rýchlostných skúškach. Tradične veľké štartové pole produkčných vozidiel „N“ obohatí aj posádka tímu L Racing Vlastimil Majerčák s Michaelou Vejačkovou na ich Mitsubishi Lancer EVO IX.
Vlasto si „Barumku“ vyskúšal minulý rok so Škodou Fabia S2000. Tá mu však veľmi nesadla a tento rok zaútočí na ručičky stopiek s autom, v ktorom sa cíti doslova ako doma. Výkony a výsledky tohto rodeného Dobšinčana sú rok po roku zaujímavejšie. Táto sezóna by teda mohla „zavŕšiť“ Vlastovu prípravu pred budúcou sezónou, v ktorej by mal usadať do vozidla najvyššej triedy 11.
Vlastimil Majerčák: „Na rozdiel od našich súperov berieme túto sezónu ako testovaciu a tak povediac ako medzistupienok pred postupom do prvej ligy budúci rok. Na Košiciach sme hľadali správne nastavenia na uskákané trate, podobné tým na Barumke - Pindula, Troják a Semetín. Auto prešlo kompletnou repasáciou: nové turbo, prevodovka, poloosi, spojka, diferenciál, kotúče, brzdové obloženie a samozrejmosťou sú na každej súťaži kontrola tlmičov a výmena všetkých uložení na podvozku. V Košiciach sme tiež rozbili disky, čo si vypýtalo preventívnu výmenu ložiska v nábojoch kolies. O toto všetko sa stará 6 mechanikov tímu L Racing. Takto komplexne a profesionálne k tomu môžeme pristupovať len vďaka neobmedzenej podpore a nadšeniu šéfa tímu L Racing Janka Liptáka,“ konštatuje Vlasto Majerčák.
Samostatnou kapitolou sú pneumatiky. Slovo má opäť Vlasto: „Túto sezónu spolupracujeme s Pirelli Hungary. Dostávame od nich plnú podporu a poradenstvo pri testoch a súťažiach. Snažíme sa neustále hľadať optimálnu konštrukciu a zmesi gúm. V závislosti na dĺžke rýchlostných skúšok potom volíme ideálne nastavenie tlaku. Pneumatika totiž musí pracovať pri ideálnom tlaku a nesmie prekročiť pracovnú teplotu. Vďaka Pirelli dokážeme lepšie nastavovať geometriu – odklony tlmičov, zbiehavosť a záklony. Každá zmena ovplyvňuje teplotu v strede a na stranách pneumatík. Pomocou získaných dát dolaďujeme aj podvozok a tuhosť diferenciálov. Počas celej sezóny nám na testoch a súťažiach pomáha s nastavením tlmičov Mitsubishi Lancer EVO IX najrýchlejší maďarský jazdec produkčných vozidiel Jani Balogh. Jeho skúsenosti a rady sú cenným prínosom pre náš tím.“
Čo hovorí Vlasto na samotnú „Barumku“?
„Už pred rokom som absolvoval zoznámenie sa s touto náročnou súťažou za volantom Škody Fabia S2000. Bol to krst ohňom a preto sa chcem z toho ponaučiť. Niektoré skúšky, alebo ich časti, som už absolvoval aj v rámci rally Slušovice, alebo rally Vsetín. Na tejto súťaži je najdôležitejší dobrý rozpis. Obhliadka trate je tak ako vo svete len na dva prejazdy. To si vyžaduje maximálnu koncentráciu pri písaní a kontrole rozpisu. Stretne sa tu obrovská konkurencia, v ktorej chceme uspieť čo najlepšie,“ dodáva na záver Vlasto Majerčák.
Ako sa popasuje s traťami a konkurenciou na Barum Czech Rally Zlín uvidíme už tento víkend 28.-30. augusta.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.