O tom, že jablko nepadá daleko od stromu, lze mluvit i v případě rodiny Gargulákových. Syna slavného závodníka Michala Gaguláka můžeme už tři roky vídat za volantem ostrého závodního auta. Letos je to v Hondě Civic Vti.
Ptát se tě, jak ses dostal k rally, by asi bylo nošení dříví do lesa. Jak jsi vnímal coby malý kluk tátovo závodění? Jezdil jsi s ním na rally?
„Už od malička jsem se s tátou účastnil většiny závodů a moc mě to bavilo. Absolvoval jsem s ním i seznamovací jízdy, ale většinou se mě hned v prvním průjezdu udělalo špatně, tak jsem musel jedno kolo jízd vždy vynechat. Největší zážitek mám z WRC Rallye Catalunya Costa Brava v roce 1999, kde táta závod dokončil na skvělém 4. místě v nabité konkurenci produkčních vozů a poprvé jsem zde viděl obrovské tovární týmy a jezdecké legendy jako Makinen, Sainz, Auriol, McRae, Burns, Kankkunen a mnoho dalších.“
Kdy v tobě uzrálo rozhodnutí jezdit soutěže, a jak se na tvůj počin díval táta, respektive rodina?
„Když už od narození jezdíte po závodech, tak podle mě to máte jaksi zakódované v hlavě. Odmalička jsem zkoušel mnoho sportů přes hokej až po golf a rodiče mně do ničeho netlačili, jen chtěli vidět, jestli mě to baví nebo ne. Spíše mě to táhlo více k motorům. Začínal jsem na motorkách, kde jsme jezdili s kluky z ulice na pionýrech a babetách každý den po škole. Rodiče z toho moc nadšení nebyli a ještě horší to bylo, když jsem si ve 13 letech v tajnosti pořídil s kamarády Škodu 125.“
Byla pro tebe výhoda, či nevýhoda, že neseš příjmení slavného jezdce?
„Já to beru spíše jako nevýhodu. Mnoho lidí si myslí, že když můj otec závodil, tak mě musí také finančně podporovat. Je těžké jim vysvětlit, že si vše financuji a sháním partnery sám. Navíc všichni chtějí, abych hned vyhrával, což je také velmi náročné.“
Pomáhal ti táta v začátcích?
„V mých 17 letech byly u nás velmi dobře obsazené závody Rallyslalom a moc mě to lákalo si vyzkoušet nějaký závod s autem na čas. Táta se zabývá servisem a nastavováním tlumičů a tehdy měl k dispozici sériové mitsubishi pro testování. Auto mně však půjčit nechtěl, ale když jsem zaplatil přihlášku, natankoval plnou nádrž a sehnal si druhá kola s pneumatikami, tak mně jej po dlouhém přemlouvání půjčil. S tímto autem jsem tehdy dojel na 5. místě absolutně, což mně pomohlo, abych si ho mohl půjčit na více závodů. Na tyto roky vzpomínám moc rád, kdy jsme se přetahovali doslova o desetiny s Peťou Vrajem jun. Řadu závodů se mi podařilo vyhrát. Tehdy v nejvyšší třídě N4 startovalo kolem 20 jezdců a rozhodovala i malá chybka.“
Ve sprintech startuješ s Hondou Civic VTi, jak vnímáš souboje s jezdci na stejných vozech?
„Rallyslalomy byly pěkné, ale auta byla dost nevyrovnaná. Chtěl jsem závodit na vyrovnanějších vozech a také zkusit větší závody. Volba padla na vyzkoušené a na provoz nejlevnější auto Hondu Civic VTi, se kterým začínalo mnoho jezdců. Hondu není jednoduché řídit, jelikož má velmi dlouhé řízení a malé brzdy, má však vynikající motor. Souboje jsou zde vyrovnané, i když každá honda je unikát.“
V letošní sezoně startuješ na sprintech ve spoře obsazené třídě 15. Proč tento krok?
Po minulém roce jsem dostal “dobrou“ nabídku startovat v RSS s vozem Ford Fiesta R1, který neměl homologaci do třídy 9, ale mohl startovat pouze v Poháru. Na nabídku jsem kývl, ale vůz neprošel technickou přejímkou a my jsme na poslední chvíli sehnali náhradní Hondu Civic, abychom mohli závod odjet. Jelikož jsme měli individuální přejímku před startem, třída už nešla změnit. Proto jsme museli pokračovat v této třídě.“
S jakými výsledky letos válčíš?
„Ve třídě 15 jsme průběžně na prvním místě. Třída sice není moc obsazená, ale neustále se srovnáváme s třídou 9, pro kterou náš vůz homologaci splňuje. Porovnání nás mile překvapuje a Rally Agropa Pačejov se nám zatím líbila nejvíce. Závod jsme dokončili jako nejrychlejší enková předokolka. Rozpočet na sezónu nemáme velký a oproti konkurenci startujeme na levnějších pneumatikách Hankook a DMACK.“
Během letošní sezóny jsi střídal dva spolujezdce. Můžeš nám je představit?
„Spolujezdce jsem střídal skoro každý druhý závod, což určitě není moc dobré. Startoval jsem se zkušenými až po úplné nováčky. Chtěl bych určitě do budoucna jet pouze s jedním, protože vždy chvíli trvá, než se naladíme na stejnou notu. Letos jsem startoval s Peťou Hanzlíkem a Martinem Ziglerem. Jsou to oba rallyoví nadšenci, a i když nemají tolik zkušeností, tak jsem byl s jejich přístupem a odvedenou prací velmi spokojen.“
Neuvažuješ o přestupu výš?
„O přestupu do vyšší třídy uvažuji, ale není to tak jednoduché. Mnoho známých mi říká, že bychom měli startovat s jiným vozem, že je tato kategorie aut už moc stará a nikdo jí nevěnuje pozornost. Jsem stejného názoru, ale vše nejde hned. Mým cílem je neustále sbírat další zkušeností a hlavně se posouvat dopředu. Jdeme si za tím a uvidíme, co se nám dále podaří.“
Kde tě v letošní sezoně ještě uvidíme?
Chtěl bych startovat také na závěrečných dvou podnicích RSS v Jeseníkách a na Vsetíně. Ale vše je ještě v tuto chvíli otevřené a pracujeme na tom, abychom sezónu dokončili celou. Chtěl bych poděkovat hlavně všem fanouškům a lidem, kteří nás podporují. Díky nim nás to nutí jet vždy na více než sto procent.“
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?