Tam, kde loni zářil, mu letos štěstěna příliš nekvete. Na závodech, které loni absolvoval s viditelnou rezervou, naopak dosahuje vynikajících výsledků. Taková je letošní bilance Martina Vlčka, který spolu s Jindřiškou Žákovou absolvoval další dvě soutěže, zařazené do Mistrovství ČR v rally.
Do Hustopečí na Agrotec Petronas Syntium rally se oba členové posádky těšili. Koneckonců, kdo by se sem netěšil, když místní pořadatelé dokážou vytvořit přátelské prostředí pro všechny účastníky bez rozdílu. „Vlčák“ před startem tušil, že zopakování loňského třetího místa je v dané konkurenci spíše jen teorií. Přesto se do prvních kilometrů pustil s velkou vervou a po úvodních pátečních průjezdech mu patřila skvělá pátá příčka. Bohužel ne na dlouho. Hned na první „erzetě“ po setmění si Martin vyrobil tři problémy v krátkém sledu za sebou (hodiny, pomalý defekt, výlet do lesa), z nichž ten třetí měl na účinkování v soutěži osudový vliv. Fabia byla po ráně do stromu zcela nepojízdná, a tak ani o pokračování formou Super rally nemohla být řeč. „Osobně mám Rally Hustopeče hrozně ráda. Prostředí této soutěže – vinice, sklípky, šotolina - má své kouzlo a vždy se tam moc těším. Škoda tak brzkého odstoupení, ale i to je rally,“ konstatovala „Vlčákova“ spolujezdkyně Jindřiška Źáková.
A jak osudový moment viděl „Vlčák“? „V danou chvíli jsem vůbec nepochopil, co se vlastně stalo, reakce auta se nedala očekávat a přesto, že přední kola byla ve stopě zatáčky, zadní osa zmizela z cesty a tentokrát dokonale zafungovala odstředivá síla a úder o strom. Bohužel, nebylo příliš možností před osudnou zatáčkou, jak odhalit krátký defekt, respektive odraženou pneumatiku od paty ráfku z předchozí krizovky.“
Bylo jasné, že Martin s Jindřiškou potřebují na Hustopeče co nejrychleji zapomenout. Součástí terapie se stalo svezení se Subaru Impreza WRC, které na nadcházející Rally Bohemia jednorázově nahradilo uzdravující se týmovou fabii. Zatímco „Vlčák“ už s „wéercéčkem“ jednu předchozí zkušenost měl (vítězství na Valašské rally 2013 s Fabií WRC), ze strany Jindřišky se jednalo o úplnou premiéru. Anebo spíše o křest ohněm, uvážíme-li, kolik funkcí musí spolujezdec v tak složitém voze obsluhovat. „Při zjištění, že na Rally Bohemia se svezeme ve voze specifikace WRC, jsem byla nadšená, ale zároveň jsem si nedokázala představit, co vše obnáší ovládat takový vůz. Až ve chvíli, kdy jsem spatřila všechna ta tlačítka, kolečka, páčky a do ruky dostala několikastránkový „návod k obsluze Subaru Impreza WRC“, tak jsem znervózněla. První „ostré“ kilometry nás čekaly na shakedownu, kde jsme vysmátí přijeli do stopky a nechápali, co to auto dokáže,“ popsala strasti i slasti, spojené s premiérou v subaru „palubní inženýrka“ Jindřiška Žáková.
Žádný učený z nebe nespadl, a tak spíše jen idealista mohl očekávat, že motoricky silnější, zato však podvozkově ne úplně moderní subaru posune Martina Vlčka s Jindřiškou Žákovou výrazně dopředu. V úvodní sekci jezdila posádka Svarmetal Motorsportu podobné časy, na jaké jsme si u ní zvykli z fabie, „Vlčák“ se však netajil tím, že kdyby technika stoprocentně fungovala, mohl by ještě zrychlit. „Rally Bohemia považuji za jednu z nejkrásnějších soutěží v Česku, charakter tratí se často mění z úzkých technických úseků do širokých a rychlých protahováků. Právě na tyto úseky jsem se s půjčeným „WRCem“ nejvíce těšil. Přesně tady jsme měli využívat vysokého krouticího momentu a vyšší maximální rychlosti. Bohužel tomu tak úplně nebylo, neboť se nám v průběhu celého soutěže objevovala sporadická závada na motoru, a ta měla pravděpodobně vliv i na startovací program, který je u tohoto auta pro úspěšný start do rychlostní zkoušky zásadní. Snaha mechaniků i šéfa týmu Jaromíra Tomaštíka byla bezbřehá, i já jsem se snažil poskytovat klukům data a popis závady, ale přesto se nedařilo vynechávání motoru odstranit,“ smutnil pilot.
Potenciál spojení Vlčák – Jindřiška – Subaru naznačil druhý průjezd náročným Šumburkem, kde auto fungovalo, jak mělo, a rázem z toho byl pátý čas. Od tohoto okamžiku až do cíle se dvojice Svarmetal Motorsportu postupně zrychlovala a z dvanáctého místa po úvodní sekci se posunula až na sedmou příčku před startem závěrečné staroměstské „erzety“. Ani v závěru však technika svoji posádku nešetřila. „Fakticky nám zatrnulo před závěrečnou zkouškou, kde jsme přišli o tlak paliva a vypadalo to, že končíme. Subaru ale nakonec vyslyšelo mou prosbu a naskočilo, takže jsme nakonec do závěrečné zkoušky vyrazili. Situace se opakovala i před cílovou rampou, ale tam už byli po ruce pořadatelé a diváci,“ líčil infarktové momenty Martin Vlček.
Říká se, že konec dobrý, všechno dobré. Zisk sedmého místa absolutně na dosud nejlépe obsazené soutěži letošního šampionátu, druhá pozice ve třídě 13 pro vozy specifikace WRC a udržení páté příčky v průběžném pořadí Mistrovství ČR v rally byly rozhodně dobrými důvody, aby oba členové posádky odjížděli z Mladé Boleslavi spokojení. Nemluvě o tom, že oproti loňské účasti dokázal „Vlčák“ na místních tratích výrazně zrychlit. „Celá soutěž pro nás byla jedno velké testování. Potýkali jsme se s nejrůznějšími problémy, například nefunkčním startovacím programem, kvůli kterému jsme ztráceli cenné vteřiny na startech, jako mnoho dalších jsme se neubránili ani proražení gumy o vyfrézované díry na jedné z „erzet“. Letošní Rally Bohemia byla pro mě rozhodně jednou z nejobtížnějších a zároveň nejkrásnějších soutěží, kde se mi svezením ve voze WRC splnil sen a moc si cením našeho dojetí až na rampu. Velké díky patří Martinovi za krásné svezení a také celému JTRT týmu i mechanikům za velkou snahu při řešení problémů i skvělé zázemí,“ postarala se o závěrečné slovo Jindřiška.
Zatímco většině soupeřů začíná letní pauza, Martin Vlček s Jindřiškou Žákovou pokračují v náročném programu. Nebudou chybět na startu obou letních soutěží Rallysprint série, přičemž červencová Rally Vyškov se uskuteční již na konci příštího týdne. Stejně jako ve Vyškově, tak i v Pačejově a na Barum Czech Rally Zlín se reprezentanti Svarmetal Motorsportu objeví za volantem osvědčené Fabie S2000.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.